Jump to content

Elementen met fine line naald

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Welke elementen met fine line naald zijn er zo tussen de 200 en 300 euro?

Hubertinus

Ben je op zoek naar zo iets ? Hubertinus

ik heb tot nu toe in deze prijsklasse alleen MM elementen gevonden van Ortofon zoals de Super OM 30 en Vinylmaster Zilver, en als iemand een eenvoudigere naald heeft maar wel al een OM of Super OM of een Concorde element heeft is er ook nog de 40 stilus ter vervanging . Dit schijnt zelfs een slijpvorm te zijn van vd Hul ( r/R=5/70 )

Marcel

Goldring 1042, AT-440ML, AT-OC9ML, en Shure V15.

Maar waarom zou je zo iets willen, in een goedkoop element dan nog???

Maakt het element oneindig veel kritischer qua afregeling.

Zolang er fenomenale elementen zijn met een elliptische naald

(EMT, Allaerts MC1b), of zelfs een ronde naald (DL-103, SPU),

lijkt het me dubieus een al te hoge prioriteit aan een FL naald

te geven! Vooral in de lagere prijsklasse, waar de fabrikant

hoedanook niet de vereiste nauwkeurigheden kan opbrengen.

Goldring 1042, AT-440ML, AT-OC9ML, en Shure V15.

Maar waarom zou je zo iets willen, in een goedkoop element dan nog???

Maakt het element oneindig veel kritischer qua afregeling.

Zolang er fenomenale elementen zijn met een elliptische naald

(EMT, Allaerts MC1b), of zelfs een ronde naald (DL-103, SPU),

lijkt het me dubieus een al te hoge prioriteit aan een FL naald

te geven! Vooral in de lagere prijsklasse, waar de fabrikant

hoedanook niet de vereiste nauwkeurigheden kan opbrengen.

Helaas hebben we niet allemaal geld voor een Jan Allaerts :( of iets dergelijks, het is voor mensen met wat minder geld beter te investeren in een MM element die je later kan opwaarderen met een betere naald ;) Ortofon maakt de elementen erg naukeurig hoor, daar is niks mis mee. Ik heb zelf de Ortofon Vinyl Master Zilver beluistert op verschillende draaitafels, en die klinkt beter dan MC elementen uit die prijsklasse :rolleyes: Ik heb wel hele dure elementen gehoort die klinken wel beter natuurlijk, maar toch is het verschil klein. En wat als de naald versleten is wat kost dat dan wel niet , aangezien je dit bij MC elementen niet zelf kan doen zal ook dit weer een kapitaal kosten. :(

Veel mensen op Hear.nl vergeten dat hier ook nog mensen advies vragen die geen ton per jaar verdienen ;) wees re

Ik heb een Linn K9, met fine-line tip, maar of die nog verkocht wordt weet ik niet.

Afgezien hiervan, kun je volgens mij elk redelijk element laten "retippen" met een vdHull-naald. De kosten-effectiviteit echter is een andere vraag.

Ortofon maakt de elementen erg naukeurig hoor, daar is niks mis mee.

Veel mensen op Hear.nl vergeten dat hier ook nog mensen advies vragen die geen ton per jaar verdienen ;) wees re

Hallo,

Ik denk dat je de keuze van een element/naald ook moet laten afhangen van het soort en qualiteit arm dat gebruikt wordt. Ik zelf gebruik een Ortofoon Vinyl Master Silver in een SME Series IIIS arm op een Thorens TD160 draaitafel. Voorheen had ik een Ortofoon MC Nr.2 element in de SME maar dat combineerde niet goed (te lage compliantie). Daarvoor had ik een Benz Micro MC20EII. De combinatie SME Series IIIS en de Vinyl Master Silver kietelt veel meer muziek uit de groeven. Maar je hoort de stofjes en tikjes ook beter, helaas. Zoals Marcel al vermelde heeft de VM Silver een fine line naald.

De prijs van een element moet mi ook in beetje in overeenstemming zijn met de draaitafel/arm en uiteraard de rest van de installatie. Het heeft geen zin om een element van 1000euro in een draaitafel van 400 piek te zetten, denk ik. Daar ben ik het wel met Marcel eens, niet iedereen heeft zoveel geld voor een element over. Tevens wordt door Hubertinus duidelijk een budget van 200-300euro aangegeven.

Hubertinus, wat is de reden dat je specifiek naar een fine line naald vraagt?

En welke draaitafel/arm gebruik je?

groeten, Markinton

Hallo,

Ik denk dat je de keuze van een element/naald ook moet laten afhangen van het soort en qualiteit arm dat gebruikt wordt. Ik zelf gebruik een Ortofoon Vinyl Master Silver in een SME Series IIIS arm op een Thorens TD160 draaitafel. Voorheen had ik een Ortofoon MC Nr.2 element in de SME maar dat combineerde niet goed (te lage compliantie). Daarvoor had ik een Benz Micro MC20EII. De combinatie SME Series IIIS en de Vinyl Master Silver kietelt veel meer muziek uit de groeven. Maar je hoort de stofjes en tikjes ook beter, helaas. Zoals Marcel al vermelde heeft de VM Silver een fine line naald.

De prijs van een element moet mi ook in beetje in overeenstemming zijn met de draaitafel/arm en uiteraard de rest van de installatie. Het heeft geen zin om een element van 1000euro in een draaitafel van 400 piek te zetten, denk ik. Daar ben ik het wel met Marcel eens, niet iedereen heeft zoveel geld voor een element over. Tevens wordt door Hubertinus duidelijk een budget van 200-300euro aangegeven.

Hubertinus, wat is de reden dat je specifiek naar een fine line naald vraagt?

En welke draaitafel/arm gebruik je?

groeten, Markinton

Kijk jij denkt tenminste na ;) leuk te horen dat jij een Vinyl master zilver hebt en dat ie ook goed bevalt , ik twijfel nog tussen een Super OM en een Vinyl Master.

Marcel

Tja, wat de DL110/160 betreft, beetje ingetogen element wel, wel mooi van klank (vind ik, draai nu met een DL110). Groefruis en knetters/tikjes heb ik niet veel (als ik tenminste met schoon vinyl draai. Dus schoongemaakt met een Knosti Disco Antistat met vloeistof van Quality Service). Kost de kop ook niet, en goedkoper dan een zogenaamd ruis/tikvrij element. Ook een borsteltje voor het stof en de naald schoonhouden. Dat is wat mij betreft de truuk...

Ik vraag daarna omdat een fine line de groef wat beter/nauwkeuriger af zou tasten

en omdat ik niet goed tegen spetters en knetters kan. Mij is ooit verteld dat je daar met een fine line geen/minder last van zou hebben.

Hubertinus

Dag Huub ,

Spetter en knetter zijn ook met een Denon DL110 goed te horen als ze op/in de plaat zitten , ook duurdere elementen laten dit horen misschien ietsepietsie minder maar toch. Ik bedoel hiermee vervuiling en/of beschadigingen .

Wat ik wel heb ervaren is , Diana Krall op LP zaterdag mogen beluisteren bij iemand met een element van pak hem beet + - 15,- ............... niet om aan te horen . Heel veel storende bijgeluiden (voornamelijk veel geruis en gekraak ) .

Zelfde LP op mijn draaitafel met een simpele DL110 , was muisstil . Dus mijn inziens is een echt goedkoop element 3x niks . Natuurlijk is een DL110 ook geen topper zeker gezien de prijzen die ik hier lees wat je om de oren vliegen :D maar het maakt wel veel muziek voor een kleine beurs .

groetjes

John

Vreemd. Ik wist niet dat je een mal of een CNC nodig hebt om

naalden en generatoren uit te lijnen. Deze domme Belg is waarschijnlijk

weer helemaal verkeerd ingelicht. Of opgelicht.

Dacht jij dat de onderdelen aan een boompje groeiden dan? :lol:

Mallen heb je nodig om metalen of kunststof delen te vervaardigen ( gieten/stansen/buigen/zetten) En de spoeltjes kunnen met CNC gestuurde machines gewikkeld worden. Hierdoor zijn MM elementen stukken goedkoper om te maken als MC elementen, want daarbij schijnen de spoeltjes alleen met de hand gewikkeld te kunnen worden.

Marcel

John,

uiteraard alleen draaien met schone platen!!!

By the way. Het schijnt dat Jan en Aalt Jouk altijd met de kruiwagen gaan pinnen!

Hubertinus

Zo schoon als mogelijk uiteraard , dit lukt mij vrij aardig met mijn Disco-stat en afblazen met perslucht :rolleyes:

Jan en Aalt Jouk hebben schijnbaar beter opgelet of ze beter opgevoed thuis (meiden) :P bij mij gaat de vrouw met de schur-kar altijd pinnen ;)

Trouwens ik pin niet gauw , je hebt ook nog altijd zoiets als bijklus-euro's B)

Tis inderdaad voor iedereen verschillend wat ze eraan uitgeven , iedereen ook vrij in .

Ik was zeer tevreden toen ik mijn Thorens kocht in 2003 incl de DL110 , en nu ben ik nog steeds zeer tevreden met deze draaitafel . Of ik ooit iets anders koop kan ik niet beloven , analoog spreek mij nog steeds meer aan .

Eerst een andere ombouw om de TD147 (kersen massief is al klaar ) , dan de bekabeling nog , dan nog eens een upgrade van het element . ...............denk een Benz Ace H of iets dergelijks . Alles op zijn tijd Huub :rolleyes:

Even over dat het beter hoorbaar zijn van tikjes en stof. Doordat mijn arm/element combinatie nu beter op elkaar afgestemt is (hoog-compliant element =30 en een ultra lichte arm =4,5 gram) worden de platen optimaler afgetast. Hierdoor vallen slechte persingen of vuile platen sneller door de mand en tikken en kraken dus. Als ik een nieuw vinyl draai of vinyl dat gereinigd is met mijn Knosti Disco-antistat zijn er geen tikjes of kraken te horen. Toen ik de Ortofon MC Nr.2 en Benz MC20EII had, waren de tikjes en stofjes minder te horen maar de plaat werd tengevolge van de niet optimale arm/element combinatie niet optimaal afgetast. Er was ook minder muziek te horen dus.

Kortom, ik ben er tevreden over de Ortofon Vinyl Master Silver met naked fine line naald voor 235 euro (is toch meer dan 500 gulden). Nogmaals, alles moet in balans zijn (ook de uitgaven).

groeten, Markinton

PS als ik een Transrotor Fatbob/SME 3500 had zou ik ook voor zo

en omdat ik niet goed tegen spetters en knetters kan. Mij is ooit verteld dat je daar met een fine line geen/minder last van zou hebben.

Maar een goed element met elliptische naald is mij ook goed hoor. Als het maar binnen het budget past. Ik begrijp dus dat de Fine line eigenlijk voor dat geld niet kan. Of zie ik dat verkeerd?

Er is een verschil tussen 'kunnen' en 'moeten'. Ja, een FL kan beter aftasten,

maar dan moet de uitlijning van A tot Z perfect zijn, zowel in het element, als

achteraf in je arm, als tijdens het spelen (*). De kans dat het element al perfect in elkaar zit is in de lagere prijsklassen minder (in de hogere overigens ook als je op sommige commentaren mag afgaan), en wat de afregeling in de arm betreft, die wordt bepaald door je ervaring en de tijd en geduld die je ervoor kunt opbrengen.

Wat betreft tikjes: heb ik geen last van. Ze zijn er wel, waar met alle elementen waarmee ik speel valt het erg mee. Zelfs met die Denon DL-103 met oerprimitieve ronde naald. En die Benz Scheu met Gyger S naald (een scheermes) doet het daarin echt niet beter! Wat wel helpt is een goede arm, een stabiele platenspeler, een goed-gedempt plateau dat geen statische lading bevordert, en propere platen. Ik heb nu een Nitty Gritty Basic, maar een Disco Antistat gaat ook (mits andere vloeistof, en o wee als er ooit een hard deeltje in die borstels blijft zitten).

Blindelings en dogmatisch een fineline najagen is geen garantie voor succes. Je moet, zoals met zovele dingen, het geheel in ogenschouw nemen, en niet het meest opvallende detail. En kies je dan nog voor een FL, dan is het zo. Maar laat het je keuze niet domineren.

Nu, de Denon DL-160. Geen slechte keuze, maar een nogal lage uitgangsspanning die het midden houdt tussen MC en MM. Welke voorversterker gebruik je?

(* En omdat een plaat niet vlak is: nooit dus!)

John,

uiteraard alleen draaien met schone platen!!!

By the way. Het schijnt dat Jan en Aalt Jouk altijd met de kruiwagen gaan pinnen!

Hubertinus

Hmm schone platen? :huh: maar wat is nou echt schoon ik heb geen platenwasser of zoiets, maar borstel de plaat altijd af met zo`n antistatische Tonar borstel.

Ik gebruik ook liever geen spul wat iets achter laat in de groef, maar mijn zwager zit altijd met Glassex <_< op z`n plaatjes te spuiten :( dat lijkt mij op de lange duur toch niet erg gezond voor de plaat. :o

Weet iemand in de regio Drenthe een winkel waar je je platen kan laten wassen ? Ik heb namelijk een paar plaatjes die wat vuil zijn .

Marcel