Jump to content

Grado PH-1

Porcino
 Share

Recommended Posts

Zo nu even wat gedetailleerder beschrijven:

Ik heb het schema gebruikt zoals ik dat op DIY audio ooit heb gekregen. Ik post het hier niet, maar wie het wil hebben PM ff).

Kern is zoals ook bij de RA-1 van Grado de NJM4556A stereo opamp. De opamp heeft nu nog een gereguleerde voeding met 2 Shotkydiodes gevolgd door een eenvoudige afvlakking met rubicon 470uF ELCO's en enkele 100nF keramische Ctjes. Hierna de 7812 en 7912 regulatoren gevolgt door weer een tweetal 100nF en 10uF tantaaltjes. Lekker in elkaar geflanst maar nu zeker geschikt voor de testfase. Voedingsspanning is 12V symetrisch.

De nu gebruikte opamp wijkt af en is de NJM4558A bij gebrek aan een 4556. direct op het IC voetje op pin 4 en 8 weer 100nF, de overige komponenten zo geplaatst dat de boel zo kompakt mogelijk werd. Alle condensatoren in de feedbackloop/RIAA correctie zijn WIMA MKS. Weerstanden standaard Beyslag 1/4W.

Ik heb de Gain instelbaar gemaakt met een schakelaartje op het front. Dit zijn de weerstanden die op de foto aan de schakelaar hangen. Hier moeten er nog 2 bij worden geplaatst en dan op een nette manier in de schakeling worden gesoldeerd.

Voor de signaaldraden zit ik nog te twijfellen. Het kastje is niet afgeschermd en das toch wat gevoeliger voor RF instraling... Ik denk aan een coax kabeltje oid.

Voor de definitieve versie wil ik voor de condensatoren in de signaalweg of Auricap of Elna Cerafine/Ceratec II. Ook de voeding moet dan wat netter al twijfel ik nog wat over de spanning die ik wil.

Ik houd jullie op de hoogte!

Behalve enkele High-End ontwerpers heeft nog nooit iemand gedoken in de invloed van de lay-out op het uiteindelijke resultaat.

Wat intuitief wel vaak gedaan wordt:

- signaalpad zo kort mogelijk

- links en rechts symmetrisch

- of alles symmetrisch (incl. voedingslijnen)

Bovenstaande is O.K.

Ik voeg 1 extra toe:

- het signaalpad moet liefst in een rechte lijn lopen en

- links/rechts moet parallel zijn

- voedingslijnen daar weer parallel aan

natuurlijk wat praktisch haalbaar is.

Onbewust houden wij van rechte, parallelle signaalpaden, en dit onbewuste dringt door tot het oplossend audio-gehoorvermogen. Oftwel het klinkt gewoon beter.

(Vandaar dat soms niet getwiste kabels beter klinken, zoals Nordost, terwijl andere beter meten...)

Behalve enkele High-End ontwerpers heeft nog nooit iemand gedoken in de invloed van de lay-out op het uiteindelijke resultaat.

De basisregel hiervoor is nochtans heel eenvoudig: vraag je van elke geleider

(componentdraadje, kabel, PCB-baan) af welke stromen erdoorheen lopen,

en of die stromen wel het recht hebben daar te lopen. M.a.w. meng geen stromen die niet met elkaar te maken hebben.

Een gezond, doordacht circuit, uitgevoerd met een echt goede layout vermag meer dan alle exotische componenten bij elkaar.

my.php?loc=img216ℑ=dsc00032c1jz.jpg

Geheel mee eens, echter :P

Daar waar de signaalweg verlengt wordt tbv een rechte signaalweg zal meer deformatie/degradatie optreden dan andersom.

Daar waar tbv het verkorten van de signaalweg, of het anderzijds de layout optimaal houden extra soldeerverbindingen nodig zijn, zal een veel grotere deformatie/degradatie van het signaal optreden! Een beroerde soldering en alle werk voor een optimale layout is voor niets.

Ook heeft een goede layout een positief effect op het oppikken van RF rotzooi. Echter parallele banen werken als antennes, ook hier dus weer zoeken naar een optimum!

Een goede layout is dus erg belangrijk maar juist solderen veel meer (maar dat wisten we al :P)...

Tja, das niet eens zo heel beroerd:

Zonder inspelen ff wat soundbits beluisterd.

Sara K, Waterfalls, kant A.

Opening met de scene op straat in het russisch staat goed in de kamer. Duidelijke stereoweergave en geluid komt los van de speakers. Ruimteinfo laat nog te wensen over, net als het echte hoog. Het lijkt alsof er een doek voor hangt. Gesprek is goed te verstaan, minder gruizig dan de Musical Fidelity X-LPS/X-PSU.

Pink Floyd, Dark side of the moon, kant B.

Aardedonker en zeker verder doorlopend naar beneden dan de X-LPS. De kassa's staan verder weg, rinkelen niet als echte kassa's en ook hier weinig lucht. Bij iedere basskick lijkt de amp wat te openen. Er is echter drive!

Thelonious Monk, Live at the Nonet, kant A

Piano is echte piano. Swingt maar nog wat zware afbeelding. Highhat zingt echt, sax heeft weinig valse lucht, is wat minder. Zeer ambiente afbeelding en heerlijk stressvrij. Geluidsbeeld opend wat. Stereobeeld nog iets kleiner dan de X-LPS. flugelhorn tettert nog niet helemaal als een echte, maar beleving en textuur zijn zeker ok. Dynamiek blijft wat achter.

Kortom:

Voor 40 euro idioot goed, niet ingespeeld echter nog wat te weinig hoog en lucht mist daardoor, samen met de plaatsing die kleiner wordt. Zeker meer potentie met goede componenten!