Soundwave Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Ik prefereer ook zilver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Beste Gabor, Als je voor 10 euro echt een goede kabel wilt hebben dan hoef je niet meer verder te zoeken, ik heb voor jouw de al om geprezen Totem Tress, normaal enkel 18 euro de meter. Van mij krijg je hem dubbel gevlochten voor 10 euro de meter, dus enkel maar 5 euro. Doe er je voordeel mee. Het zijn wel stukken van 2.5 meter maar wel zo goed als nieuw! Dit is een heel mooi klinkende kabel, zowel in het hoog als in het laag. Zie: http://www.totemacoustic.com/english/produ...ccess_Tress.htm Hoor van je, AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 let wel op dat ook kabels flink inspelen moeten .... Ik raad aan om hiervoor even bij KEMA of Eaton langs te gaan. Even 1 seconde aan de kortsluitgenerator en je bent klaar met inspelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Dit komt ook door de katoenen huls, maar daar kan die koperen weer niet mee uitgerust worden zonder de kabel te lakken o.i.d. tegen oxidatie. Maar zilver oxideert toch ook als je het niet lakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Is zilver geen edelmetaal en bijgevolg gn oxidatie? Ik kan verkeerd zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Is zilver geen edelmetaal en bijgevolg gn oxidatie? Ik kan verkeerd zijn Zilver wordt zwart als het oxideert. Kijk maar naar zilveren halskettingen. Daarbij zal het wat sneller gaan dan bij een kabeltje dat stil in de open lucht hangt, maar ook die gaat oxideren lijkt me... Tenminste, volgens mij is dat zwart worden, oxideren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Zilver wordt zwart als het oxideert. Kijk maar naar zilveren halskettingen. Daarbij zal het wat sneller gaan dan bij een kabeltje dat stil in de open lucht hangt, maar ook die gaat oxideren lijkt me... Tenminste, volgens mij is dat zwart worden, oxideren... Sieraden zijn nooit puur zilver maar legeringen. Het verkleuren van zilver vindt ook plaats door resten zwavel die het bevat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Zilver wordt zwart als het oxideert. Kijk maar naar zilveren halskettingen. Daarbij zal het wat sneller gaan dan bij een kabeltje dat stil in de open lucht hangt, maar ook die gaat oxideren lijkt me... Tenminste, volgens mij is dat zwart worden, oxideren... Sieraden zijn nooit puur zilver maar legeringen. Het verkleuren van zilver vindt ook plaats door resten zwavel die het bevat. Dus puur zilver oxideert niet? Kan hoor, maar ik meende dat het wel oxideert. Zo niet, dan is lakken idd niet nodig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 we wijken enorm af maar soit "zwart" zilver (sieraden) poets je terug blank... cqm heeft dat prima gezegd ivm zwavel en legeringen koper dat oxideert (of een andere stof) ondergaat een verandering, er ontstaat een chemische reaxie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 we wijken enorm af maar soit "zwart" zilver (sieraden) poets je terug blank... cqm heeft dat prima gezegd ivm zwavel en legeringen koper dat oxideert (of een andere stof) ondergaat een verandering, er ontstaat een chemische reaxie Met wat koperpoets komt bij geoxideerd koper de glans ook wel weer terug, dus het zegt mij niet zoveel dat je dat zwarte laagje eraf kan poetsen bij zilver. Maar nogmaals, ik kan het mishebben hoor. Maar ik was in de veronderstelling dat zilver ook gewoon oxideert. Ik kan het anders wel eens vragen aan een huisgenoot van mij die chemische technologie studeert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Zilver kan wel wat oxideren, maar dan krijg je een bruine gloed. Maar, wat zou de invloed zijn op de geleidende eigenschap van de kabel? Alleen bij aansluitingen is het eventueel oppassen geblazen volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Ho ho, jongens! Niet zo snel! De zilverenkabel is al gelakt. Met polyesterimide, of iets wat je net zo uitspreekt. Daarom kan de zilverenkabel die ik bedoel w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 Ik heb twee dunne (0.5 mm dik) solid-core LS-kabels liggen van koper met teflon en silver met katoen en ik kan naar alle eerlijkheid zeggen dat de zilveren kabel opener klinkt dan de koperen (is weer iets warmer). Het andere verschil is dat ik de zilveren kabel normaler vond klinken. Natuurlijker, menselijker zeg maar. Dit komt ook door de katoenen huls, maar daar kan die koperen weer niet mee uitgerust worden zonder de kabel te lakken o.i.d. tegen oxidatie. @ topicstarter: deze kabels zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Zilver kan wel wat oxideren, maar dan krijg je een bruine gloed.Maar, wat zou de invloed zijn op de geleidende eigenschap van de kabel? Alleen bij aansluitingen is het eventueel oppassen geblazen volgens mij. Als zilveroxide niet geleidt, krijg je een isolaatielaagje om je kabel. Dit gaat dan (minimaal) ten koste van je kabeldoorsnee en je krijgt een bepaald di-elektricum, anders dan het di-elektricum van lucht (of katoen, wat voor een groot deel ook lucht is natuurlijk). Of dit invloed heeft op het geluid? Denk het niet. Alleen op de capaciteit van de kabel, maar die is al heel laag normaal gesproken. Beetje extra zal niet hoorbaar zijn denk ik... Op de aansluitingen moet natuurlijk geen geoxideerd zilver komen te zitten, maar dat is nou net wel het enige stukje dat sowieso niet gelakt mag worden, dus daar komt sowieso (op den duur) wel zilveroxide op te zitten. Maar goed, dan zou je de uiteinden moeten vergulden, ofwel vergulde stekkers gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Maar goed, dan zou je de uiteinden moeten vergulden, ofwel vergulde stekkers gebruiken... Precies, en dat is nou net weer een overgang te veel die we niet willen, toch! Trouwens, dat katoen zorgt ook voor wat demping. Klinkt raar, dacht ik ook. Echt gehoord heb ik het nog niet, maar geloof het wel. Katoen is voor mij het beste om om een kabel heen te doen. @ Gabor: Je kunt naar Audio-Cube in Utrecht gaan, dat is de importeur. Er is ook een website: www.audio-cube.nl. Ik heb mezelf voorgenomen geen reclame meer te maken* voor de spullen die ik zelf ook heb (doet iedereen namelijk). Maar ik durf er een kratje bier van het duurste soort op te zetten dat je geen betere kabel voor dat geld kunt vinden. Onafhankelijk welke set je hebt. *Lees bovenstaande dus alleen ter inspiratie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts