Jump to content

+ en - omgekeerd aansluiten

arnoudvandervelde
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn zelf gebouwde scanspeak reference monitors sinds een aantal maanden en zijn inmiddels naar mijn idee aardig ingespeeld.

Nu heb ik eens BEWUST de + en de - omgekeerd en het mogelijke verschil proberen te horen.

Nu hoor ik weinig tot geen verschil

In hoeverre is het schadelijk de plus en min om te draaien ?

Maakt het uberhaupt een verschil ? en zo ja welke ? qua geluid ? (ik dacht namelijk weinig verschil te horen :mellow: )

Met vriendelijke groeten, Arnoud

Het is niet gevaarlijk idd. De stroom door de speaker is en blijft gemiddeld nul. Het maakt daarbij (uiteraard) niet uit hoe je de speaker aansluit.

Het grootste verschil zit 'm erin dat bij (bijvoorbeeld) een bass-drum de speaker eerst naar binnen slaat en daarna pas naar buiten, terwijl dat normaal andersom zou zijn geweest. Maar schadelijk is het idd niet.

En je hoort idd meer verschil als je 1 van de 2 in tegenfase zet en de andere normaal aansluit...

...Het grootste verschil zit 'm erin dat bij (bijvoorbeeld) een bass-drum de speaker eerst naar binnen slaat en daarna pas naar buiten, terwijl dat normaal andersom zou zijn geweest.

En dan te bedenken dat zo'n beetje de helft van muziek 'in absolute fase' op de plaat staat en de andere helft 'uit fase'. Dan heb je ook nog (voor)versterkers die de boel inverteren of juist niet.

Op de manier zoals jij je luidsprekers hebt aangesloten hoor je dus de helft van de muziek zoals ooit is gespeelt bij de opname, en de andere helft 180

...Het grootste verschil zit 'm erin dat bij (bijvoorbeeld) een bass-drum de speaker eerst naar binnen slaat en daarna pas naar buiten, terwijl dat normaal andersom zou zijn geweest.

En dan te bedenken dat zo'n beetje de helft van muziek 'in absolute fase' op de plaat staat en de andere helft 'uit fase'. Dan heb je ook nog (voor)versterkers die de boel inverteren of juist niet.

Op de manier zoals jij je luidsprekers hebt aangesloten hoor je dus de helft van de muziek zoals ooit is gespeelt bij de opname, en de andere helft 180

Ik weet niet of daar verschil in zit. Als beide speakers maar in gelijke fase staan, dan moet het volgens mij wel goed gaan...

Ja, voor de doorsnee liefhebber wel.

De ontuchtigen met insecten hebben voor de fasekeuze een knop op de cd-speler of voorversterker zitten. Dan kunnen ze de absolute fase aanpassen aan het bronmateriaal en het best klinkende resultaat.

Ik geloof wel dat als de verschillen hoorbaar zijn dit eerder het geval is op een faserein luidsprekersysteem dan op luidsprekers waarvan het faseverloop ook al grillig is.

Ik weet niet of daar verschil in zit. Als beide speakers maar in gelijke fase staan, dan moet het volgens mij wel goed gaan...

Ja, voor de doorsnee liefhebber wel.

De ontuchtigen met insecten hebben voor de fasekeuze een knop op de cd-speler of voorversterker zitten. Dan kunnen ze de absolute fase aanpassen aan het bronmateriaal en het best klinkende resultaat.

Ik geloof wel dat als de verschillen hoorbaar zijn dit eerder het geval is op een faserein luidsprekersysteem dan op luidsprekers waarvan het faseverloop ook al grillig is.

Dat laatste lijkt mij ook idd... En fasereine systemen zijn vrij schaars dacht ik...

Die conclusie lijkt mij niet helemaal juist. Faserein zegt meer iets over het VERLOOP van de fase over de frequentie, en het ompolen van de speakers verandert het verloop niet!

Als dat namelijk wel zo zou zijn zou een opname die fase-verkeerd is opgenomen dus slecht moeten klinken op een faserein systeem!

Overigens alleen als je het al zou kunnen horen. Mijn pre heeft ook zo'n '