Davidvh Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Hi mensen, Heb sinds kort een Klipsch Promedia GMX 5.1 set hier staan voor aan de computer en om DVD's mee te kijken. Na het aansluiten en aanzetten van de set krijg ik via de sub een zware 60hz brom te horen. Klinkt alsof je per ongeluk het uiteinde van een snoer aanraakt. Nu weet ik zeker dat alles goed zit aangesloten. Heb alles meerdere malen opnieuw aangesloten en gecheckt. Dus dit kan het niet zijn. Nu denk ik zelf aan een grondlus. Tenminste, dacht dat het zo heette... Hoe kom ik hier achter? En wat kan ik eraan doen? Iemand ervaring met dit systeem? Groet! David Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Hi mensen, Heb sinds kort een Klipsch Promedia GMX 5.1 set hier staan voor aan de computer en om DVD's mee te kijken. Na het aansluiten en aanzetten van de set krijg ik via de sub een zware 60hz brom te horen. Klinkt alsof je per ongeluk het uiteinde van een snoer aanraakt. Nu weet ik zeker dat alles goed zit aangesloten. Heb alles meerdere malen opnieuw aangesloten en gecheckt. Dus dit kan het niet zijn. Nu denk ik zelf aan een grondlus. AARDLUS ----------- Tenminste, dacht dat het zo heette... Hoe kom ik hier achter? En wat kan ik eraan doen? MANTELSTROOMFILTER -------------------------- Iemand ervaring met dit systeem? Groet! David MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 David, Kijk je DVD's via je PC of heb je een aparte set voor DVD's af te spelen? Indien aparte DVD-set, is de PC aan die set gekoppeld? Bromt ie ook als de PC aan staat of heb je dat nog niet geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 Haudio bedankt voor je correctie Wat doet zo'n mantelstroomfilter precies? En hoe sluit ik zo'n ding aan? Moet ik ervoor gaan solderen? Sodejuu, ik heb verschillende dingen geprobeerd. Ten eerste uiteraard mijn PC, daar zijn ze in de 1e plaats voor bedoelt. Daar gaf hij een brom. Vervolgens afgekoppelt en met een optische kabel aan mijn decoder van digitale tv gekoppelt. Nog steeds brom. Met een analoge kabel eens normaal aan de TV gekoppelt. Nog steeds brom. Met analoge kabel aan mijn Ipod gekoppelt. Nog steeds brom. Zelfs nog aan verschillende stopcontacten geprobeert. Zelfs andere groepen, niks gaf reslutaat. Wat kan dit toch zijn!!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Een mantelstroomfilter ontkoppeld de DC component van aarde. Dat hoort zich ingewikkeld aan, maar is eigenlijk een erg simpel te verhelpen probleem. Wat ik zo lees denk ik dat je toch een maandagmorgen systeem te pakken hebt. Het enige dat je nog kan proberen is de CAI (kabel-tv) los te trekken en dan nog eens luisteren of de brom er nog is. Bromt het dan nog steeds, dat kun je je Klipsch beter terug brengen en ruilen voor een andere. Als het niet meer bromt dan heb je een aardlus tussen netspanning en CAI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 O ja, wat ook nog kan, is dat de ingang (tulp?) van de Klipsch los hangt van ground. Dan heb je altijd brom, egaal wat je doet. De ingangsbussen kunnen uit de tin gescheurd of niet gesoldeerd zijn (productiefout). Ff opnieuw solderen en dan moet het verholpen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Hi mensen, Heb sinds kort een Klipsch Promedia GMX 5.1 set hier staan voor aan de computer en om DVD's mee te kijken. Na het aansluiten en aanzetten van de set krijg ik via de sub een zware 60hz brom te horen. Klinkt alsof je per ongeluk het uiteinde van een snoer aanraakt. Nu weet ik zeker dat alles goed zit aangesloten. Heb alles meerdere malen opnieuw aangesloten en gecheckt. Dus dit kan het niet zijn. Nu denk ik zelf aan een grondlus. Tenminste, dacht dat het zo heette... Hoe kom ik hier achter? En wat kan ik eraan doen? Iemand ervaring met dit systeem? Groet! David Ja dat is een bekend iets met dit systeem kameraad van mij heeft het ook en die heeft hetzelfde probleem (geloof dat dit idd middels een mantelstroomfilter is opgelost weet het niet zeker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 Aha, zo'n mantelstroomfilter klinkt wel interessant, zeker na de reactie van Beunky. Ik ga morgen even langs de electrozaak om er 1 te halen. Zou het zonde vinden als ik deze speakers weg moest doen. Voor hifi heb ik lekker een set staan, maar voor MP3 en films wil ik toch ook wel iets hebben... Alleen, waar sluit ik deze mantelfilter aan? Kan dat overal op de kabel? Of moet dit echt bij de bron in de gangkast beneden zeg maar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Aha, zo'n mantelstroomfilter klinkt wel interessant, zeker na de reactie van Beunky. Ik ga morgen even langs de electrozaak om er 1 te halen. Zou het zonde vinden als ik deze speakers weg moest doen. Voor hifi heb ik lekker een set staan, maar voor MP3 en films wil ik toch ook wel iets hebben... Alleen, waar sluit ik deze mantelfilter aan? Kan dat overal op de kabel? Of moet dit echt bij de bron in de gangkast beneden zeg maar? Beste, Een Mantelstroomfilter is nooit weg, als het zaakje een beetje lekt haal je het beetje ook weg. Kijk naar Sodejuu's post even ant.....eraf brom weg , mantelstroomfilter monteren. Kijk uit ! er zijn verschillende ..... Gewoon tussen de ant...kabel monteren, aan de ene kant een F connector en aan de andere kant ook een F connector en klaar is Davidvh. Ik weet er een of twee die kosten 24,50 per stuk met 2 F connectoren. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Ik heb het eens met mijn sub gehad, had nog wel een speciale subwoofer kabel gekocht maar een lage brom toon. Vooral als de kabel in de buurt van een stroom kabel kwam. Ik weet niet ofdat je hier wat aan hebt, maar dat was in iedergeval mijn ervaring met brom, alleen op de sub trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 60Hz brom,daar helpt een mantelstroom filter niet tegen er is iets erg mis in je systeem (je woont toch in NL he?) Of heb je een 50Hz brom? Dan idd die kabel ontkoppelen met een filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 17 februari 2005 Author Report Share Posted 17 februari 2005 50hz, 60hz geen idee Heb even zo snel geen metertje in de buurt... Maar ik ga in ieder geval even een mantelstroomfilter proberen. Kan geen kwaad lijkt mij. Heb het ook gehad met mijn Rel Q150. Maar deze stond er bekend om dat er soms een brom in zat. Had ook met aarding te maken. Hier was wel een simpele oplossing voor. Paneel losmaken, en 2 puntjes verbinden en klaar was je. Weet niet of dat hier ook zo simpel is... In ieder geval dus even die mantelstroomfilter proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Helpt zo'n mantelstroomfilter ook tegen de 50Hz opgepikt van electrisische kabels waar de sub kabel langs loopt? Of zou aarding het al moeten verhelpen? Aangezien mijn audio apparatuur niet in een geaard stopcontact zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Helpt zo'n mantelstroomfilter ook tegen de 50Hz opgepikt van electrisische kabels waar de sub kabel langs loopt? Of zou aarding het al moeten verhelpen? Aangezien mijn audio apparatuur niet in een geaard stopcontact zit. Ik zou zowiezo netkabels en signaalkabels niet in elkaars buurt leggen. Met afscherming en aarding kun je de brom (via instraling) verminderen, maar een netsnoer blijft door de spanning die erop staat brom 'uitzenden' naar de directe omgeving, ondanks de aarding (aarden zonder afscherming vermindert de brom niet). Het mantelstroomfilter vormt een kleine belasting, waardoor de gevoeligheid voor brom iets af kan nemen, maar afschermen doet veel meer. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts