WanFie Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Enkele jaren terug had ik eens een discussie met Jo Muller betreffende zijn rubriek "De Set" in Homestudio..... Zijn insteek was (en is) een perfecte passende set klinkt optimaal. Mijn verweer was .... er is altijd een zwakste schakel in een set, wanneer die wordt vervangen door een betere heb ik dus een betere geluid. Die perfect match bestaat eigenlijk dus niet. Nou heeft me een opmerking van Ruud weer aan het denken gezet..... Hij zegt dus: Een elftal van topspelers hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Enkele jaren terug had ik eens een discussie met Jo Muller betreffende zijn rubriek "De Set" in Homestudio..... Zijn insteek was (en is) een perfecte passende set klinkt optimaal. Mijn verweer was .... er is altijd een zwakste schakel in een set, wanneer die wordt vervangen door een betere heb ik dus een betere geluid. Die perfect match bestaat eigenlijk dus niet. Nou heeft me een opmerking van Ruud weer aan het denken gezet..... Hij zegt dus: Een elftal van topspelers hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 .... er is altijd een zwakste schakel in een set, wanneer die wordt vervangen door een betere heb ik dus een betere geluid. Die perfect match bestaat eigenlijk dus niet. Hij zegt dus: Een elftal van topspelers hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Enkele jaren terug had ik eens een discussie met Jo Muller betreffende zijn rubriek "De Set" in Homestudio..... Zijn insteek was (en is) een perfecte passende set klinkt optimaal. Mijn verweer was .... er is altijd een zwakste schakel in een set, wanneer die wordt vervangen door een betere heb ik dus een betere geluid. Die perfect match bestaat eigenlijk dus niet. Nou heeft me een opmerking van Ruud weer aan het denken gezet..... Hij zegt dus: Een elftal van topspelers hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Er is maar een zwakste schakel, maar mischien is dat beter niet te weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 februari 2005 Author Report Share Posted 17 februari 2005 Er is maar een zwakste schakel, maar mischien is dat beter niet te weten Je oren..... of je hersenen....???? Er wordt n.l. wel erg snel gesproken over "combineren" van apparatuur. Ik vindt dat er al gauw naar verdoezeling wordt gezocht. Een te harde akoestiek b.v., kun je verdoezelen met soft klinkende kabels (zoals MIT). Vaak komt het er dan op neer dat je dan inderdaad minder fouten hoort. Of de set dan beter matcht wens ik te betwijfelen. Zet hem in een andere ruimte en de set matcht plotseling niet meer. De ultieme highendset bestaat dus kennelijk niet....??? Zelfs als je je eigen oren er bij betrekt niet....!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2005 Author Report Share Posted 18 februari 2005 Gezien de vaak felle reakties op dit vlak, had ik meer reacties verwacht... Er hangen hier n.l. nogal wat "matchers" rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Nou, dan ik maar weer. Ik heb natuurlijk enkele privee- standpunten, zoals bekend.... Ik ben dus zo'n matcher. Bijvoorbeeld: Sherwood CD 3010 R CD- speler. Warm. Comprimeert lichtelijk. Nou, daar staat bij mij thuis dus achter een Rotel (Waaaat) ja, een Rotel RA 930AX. Matcht goed. Foei. Heeft namelijk weer iets dynamisch en helders. Combinatie klinkt voortreffelijk. Zeker met mijn Mission 761 (nog erger Waaaaat?)zware modificaties. Deze hebben een erg mooi gedefinieerde laagweergave en een prachtig hoog. Vooral het matchen van CD- speler en versterker vind ik in mijn installatie gunstig uitgevallen. Op mijn hobbykamer speelt ook zoiets. Een warme Thorens DT combineer ik met een felle Benz MC20e. Sorry, soms moet je wel. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Gezien de vaak felle reakties op dit vlak, had ik meer reacties verwacht... Er hangen hier n.l. nogal wat "matchers" rond. Ik ben niet zo matcherig, ik ben meer van het type dat alle componenten zo neutraal mogelijk wil hebben zodat de componenten niet elkaars 'fouten' verdoezelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Gezien de vaak felle reakties op dit vlak, had ik meer reacties verwacht... Er hangen hier n.l. nogal wat "matchers" rond. Ik ben niet zo matcherig, ik ben meer van het type dat alle componenten zo neutraal mogelijk wil hebben zodat de componenten niet elkaars 'fouten' verdoezelen Beste Beunk, Jij bent de waarschijnlijk de enige met jarenlange ervaring, de rest, inclusief mijzelf, modderen(matchen ) maar wat aan. Nee hoor, absoluut niet Ruud. Ik geef alleen mijn mening. Die wordt gevraagd. Sommige mensen zijn het daar niet mee eens. Dat is hun goed recht. Ik zeg ook niet dat het fout is, noch dat het goed is. Ik zeg dat ik het zo probeer in te steken Snappu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2005 Author Report Share Posted 18 februari 2005 ...weer aan het denken gezet... Waarom denken Ga gewoon luisteren en oordeel met je oren Kijk wanneer je alleen maar luistert, hoef je hear ook niet vaak te komen. Ik blijf toch altijd zoeken naar verbetering. Wanneer mensen mij kunnen uitleggen waarom iets beter klinkt dan iets anders ben ik de laatste om daar niks van op te willen steken. Zo ook bij het matchen.... Ook in een set die matcht zit altijd een zwakste schakel. Het gaat er gewoon om dat je voor een bepaald budget een zo goed mogelijk matchende set wil hebben. Ik in elk geval wel. En wannner de mogelijkheid zich voordoet om de zwakste schakel te verbeteren zal ik dat niet laten. Het probleem is wel altijd.... wat is nou de zwakste schakel. Hoe bepaal je waarom je b.v. de luidsprekerkabels moet vervangen en niet je voorversterker om maar wat te noemen. Ik leer veel door bij anderen te gaan luisteren. Het liefst in een set met een aantal gelijke componenten die er bij mij in zitten. Matchen..... ik blijf het moeilijk vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Gezien de vaak felle reakties op dit vlak, had ik meer reacties verwacht... Er hangen hier n.l. nogal wat "matchers" rond. Ik ben niet zo matcherig, ik ben meer van het type dat alle componenten zo neutraal mogelijk wil hebben zodat de componenten niet elkaars 'fouten' verdoezelen Beste Beunk, Jij bent de waarschijnlijk de enige met jarenlange ervaring, de rest, inclusief mijzelf, modderen(matchen ) maar wat aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 ...weer aan het denken gezet... Waarom denken Ga gewoon luisteren en oordeel met je oren Kijk wanneer je alleen maar luistert, hoef je hear ook niet vaak te komen. Ik blijf toch altijd zoeken naar verbetering. Wanneer mensen mij kunnen uitleggen waarom iets beter klinkt dan iets anders ben ik de laatste om daar niks van op te willen steken. Zo ook bij het matchen.... Ook in een set die matcht zit altijd een zwakste schakel. Het gaat er gewoon om dat je voor een bepaald budget een zo goed mogelijk matchende set wil hebben. Ik in elk geval wel. En wannner de mogelijkheid zich voordoet om de zwakste schakel te verbeteren zal ik dat niet laten. Het probleem is wel altijd.... wat is nou de zwakste schakel. Hoe bepaal je waarom je b.v. de luidsprekerkabels moet vervangen en niet je voorversterker om maar wat te noemen. Ik leer veel door bij anderen te gaan luisteren. Het liefst in een set met een aantal gelijke componenten die er bij mij in zitten. Matchen..... ik blijf het moeilijk vinden... Als je weet wat de zwakste schakel is, en je je vervangt hem voor een betere waardoor je set beter, mooier klinkt, heb je automatisch weer een nieuwe zwakste schakel. Als je dan weet wat op dat moment weer de zwakste is, vervang je ook die, daarna de daarop volgende en daarna de daar weer op volgende, etc. etc. En zo breng je langsaam maar zeker een vrachtwagen vol geld naar de audio-boer. Zoals ik al eerder zei: op dit moment ben ik tevreden. Tot het moment dat het virus weer toeslaat, dan gaat het weer geld kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Natuurlijk is matchen belangrijk. Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Probeer het maar eens. Sttur eens een stel Infinity Kappa 9 aan met een SE 2A3 buizenversterker. Ik weet nou al welke het niet lang houdt. En ja, ook bepaalde klankkleuren passen niet bij elkaar. Rega met JBL zou nog kunnnen, maar met Yamaha met diezelfde JBL doe je me geen plezier en toch is het allemaal goeie apparatuur. Ik denk ook dat daar een groot gedeelte van je hobby in schuilt. De eeuwige zoektocht naar de voor jou ideale combinatie (voor zover dat dat binnen je financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Natuurlijk is matchen belangrijk. Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Probeer het maar eens. Sttur eens een stel Infinity Kappa 9 aan met een SE 2A3 buizenversterker. Ik weet nou al welke het niet lang houdt. Dat is een andere interpretatie van matchen dan hier in dit topic benoemd is en uiteraard is dat terdege van belang Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 februari 2005 Author Report Share Posted 19 februari 2005 Natuurlijk is matchen belangrijk. Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Probeer het maar eens. Sttur eens een stel Infinity Kappa 9 aan met een SE 2A3 buizenversterker. Ik weet nou al welke het niet lang houdt. En ja, ook bepaalde klankkleuren passen niet bij elkaar. Rega met JBL zou nog kunnnen, maar met Yamaha met diezelfde JBL doe je me geen plezier en toch is het allemaal goeie apparatuur. Ik denk ook dat daar een groot gedeelte van je hobby in schuilt. De eeuwige zoektocht naar de voor jou ideale combinatie (voor zover dat dat binnen je financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Natuurlijk is matchen belangrijk. Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Probeer het maar eens. Sttur eens een stel Infinity Kappa 9 aan met een SE 2A3 buizenversterker. Ik weet nou al welke het niet lang houdt. En ja, ook bepaalde klankkleuren passen niet bij elkaar. Rega met JBL zou nog kunnnen, maar met Yamaha met diezelfde JBL doe je me geen plezier en toch is het allemaal goeie apparatuur. Ik denk ook dat daar een groot gedeelte van je hobby in schuilt. De eeuwige zoektocht naar de voor jou ideale combinatie (voor zover dat dat binnen je financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Dat is al mogelijk, maar het is duur en het "druist in" tegen alle "wetten" van de meeste forummers . Met een goeie DSP is het nl mogelijk. Een Behringer Ultracurve is zo'n ding en die is niet eens zo duur. Die haalt het echter niet bij de professionele DSP's die een veel complexere rekenmatrix hebben en daarom ook meer en betere modelijheden bieden. De kunst is het echter om dit juist in te stellen. Het is nl een heel karwei om zoiets goed te doen. Toch schat ik dat over een jaar of 15 iedereen zo'n ding in huis heeft, of dat ze dan in de meeste versterkers ingebouwd zijn. Vooralsnog hou ik het op de conventionele manier. Gewoon met verschillende apparatuur werken ipv het rekenmachinegebeuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 De kunst is het echter om dit juist in te stellen. Het is nl een heel karwei om zoiets goed te doen. Vooralsnog hou ik het op de conventionele manier. Gewoon met apparatuur werken ipv het rekenmachinegebeuren Hier ben ik het roerend eens, Sodejuu!!! Greetz, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Natuurlijk is matchen belangrijk. Je kan niet zomaar alles aan elkaar knopen. Probeer het maar eens. Sttur eens een stel Infinity Kappa 9 aan met een SE 2A3 buizenversterker. Ik weet nou al welke het niet lang houdt. En ja, ook bepaalde klankkleuren passen niet bij elkaar. Rega met JBL zou nog kunnnen, maar met Yamaha met diezelfde JBL doe je me geen plezier en toch is het allemaal goeie apparatuur. Ik denk ook dat daar een groot gedeelte van je hobby in schuilt. De eeuwige zoektocht naar de voor jou ideale combinatie (voor zover dat dat binnen je financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 februari 2005 Author Report Share Posted 19 februari 2005 Ook denk ik dat er door fabrikanten wordt bezuinigd op materialen. Je koopt dan iets waarvan je denkt dat het heel erg goed moet zijn en wanneer je het openmaakt zitten er goedkope componenten in. Dat zoiets gebeurt bij 'n ding van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hmm. Dus jij denkt dat wanneer er in een component uitsluitend de allerbeste onderdelen zitten de kans op een mismatch veel kleiner zal zijn. Kon je wel eens gelijk in hebben. Van Engelse fabrikanten is bekend dat ze zelfs tot in de aller duurste apparatuur nog met budget onderdelen werken, vooral de voeding! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Hmm. Dus jij denkt dat wanneer er in een component uitsluitend de allerbeste onderdelen zitten de kans op een mismatch veel kleiner zal zijn. Kon je wel eens gelijk in hebben. Van Engelse fabrikanten is bekend dat ze zelfs tot in de aller duurste apparatuur nog met budget onderdelen werken, vooral de voeding! Werk voor bas zou ik zeggen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hmm. Dus jij denkt dat wanneer er in een component uitsluitend de allerbeste onderdelen zitten de kans op een mismatch veel kleiner zal zijn. Kon je wel eens gelijk in hebben. Van Engelse fabrikanten is bekend dat ze zelfs tot in de aller duurste apparatuur nog met budget onderdelen werken, vooral de voeding! Werk voor bas zou ik zeggen..... Bas heeft voor mij met mijn Engelse apparaat in ieder geval uitmuntend werk afgeleverd. Klinkt super nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eustachius Posted 21 februari 2005 Report Share Posted 21 februari 2005 Perfecte match..... of zwakste schakel? Leuke vraag Hans. Taalkundig: Indien gekwalificeerd als perfect is verbetering niet mogelijk (definitie). Maar zoals eerder genoemd is perfectie in audioland geen objectief maar eerder een situationeel begrip: Tientallen (honderden?) variabelen bepalen uiteindelijk hoe je de weergave van muziek ervaart. Voor mij zou perfectie in geluidsapparatuur betekenen dat ik geen verschil meer hoor tussen de werkelijke bron (zang/muziekinstrumenten) en de door de apparatuur weergegeven bron, kortom het aloude begrip High Fidelity. Of dat budgetair gezien een perfecte match met mijn portemonnee vormt? Ik denk dat je dan wel weet wat de zwakste schakel is ;-) groet Eustachius (die de zwakste schakel in zijn keten voortdurend probeert te verbeteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts