GIJSBERTSEN Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Heb gehoord van een collega, dat ik hier iemand kan vinden die mijn kan adviseren. Ik ben dus op zoek naar boxen. Nu ben ik al bij wat speakerwinkels geweest, maar nix wat mijn hartje kon bekoren. Ik ben opzoek naar speakers die houden van allerlei soorten metal. Dus death/black/doom/heavy metal etc. etc. Speakers liefst zo groot als een schoenendoos. Wie heeft er voor mij een tip, of naar welk merk moet ik op zoek. Groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 j.b.l. jamo, magnat, metal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 wat mogen de schoenendozen kosten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Geplaatst door JSA:wat mogen de schoenendozen kosten? En van welk maat schoenen mogen ze zijn Mijn JBL's doen het idd prima met metal, Jopie. Maar echt niet alleen met metal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Als je alleen maar metal draait dan zou ik gaan voor een systeem met een piezo tweeter en een woofer van een PA fabrikant. Beide onverwoestbaar en zeer luid. Als je niet aan zelfbouw denkt dan is JBL een optie maar onthoudt dat de JBL welke aangeboden in de grote ketens niet hetzelfde is als de professionele JBL. Ook VISATON gaat oer hard met name de combinatie in midden en hoog van de DSM50 en DSM 25 . JAMO is geen optie dat was in ieder geval allemaal maar uiterlijk vertoon. Speakers in het formaat schoenendoos zullen nooit bekoren in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Als je alleen maar metal draait dan zou ik gaan voor een systeem met een piezo tweeter en een woofer van een PA fabrikant. Beide onverwoestbaar en zeer luid. Als je niet aan zelfbouw denkt dan is JBL een optie maar onthoudt dat de JBL welke aangeboden in de grote ketens niet hetzelfde is als de professionele JBL. Nee, gelukkig niet, zou ik willen zeggen... Of je PA op je kamer wilt, betwijfel ik. Ook al luister je veel/enkel naar metal. Ik bedoel, eens kom je er achter dat er meer is dan alleen maar metal... toch Maar niet alleen daarom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Ik ben het met je eens maar wanneer je uitsluitend metal draait dan gaat het niet zozeer om kwaliteit maar om het knallen en zeg nu zelf wat knalt er harder dan een piezo tweeter met zijn absurde rendement. Ook ik luister nog wel eens naar metal maar dan over gewone computer speakers dat maakt niet zoveel uit de hedendaagse metal vind ik trouwens de moeite niet waard. Maar bands als judas priest(van vroeger) dat wil ik nog wel eens leuk vinden maar acht dit ongeschikte muziek voor over mijn synthese speakers. Wat heb je voor keuze als je het klein wilt houden? Dat weet ik dus echt niet op die tweeter na dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reospeedwagon Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Wat bestaan er toch veel vooroordelen over metal. Hier kan me dus ECHT kwaad over maken. Ik draai met name rock en metal (al bijna 25 jaar), en ga langzaam maar zeker naar steeds neutralere speakers toe! Metal is een van de moeilijkste muzieksoorten om goed en tegelijk "audiofiel" weer te geven. Het moet inderdaad kunnen knallen, maar dat knallen mag niet ten koste gaan van subtielere gitaarloopjes of riedels, gitaarsolo's mogen niet schreeuwerig worden weergegeven (ook niet op hogere volumes), en gitaar en drums moeten wel met het juiste timbre weergeven worden (een Les Paul moet geen Kramer worden, en Remo's moeten geen normale toms worden). Als je op lagere volumes draait, moet het geheel voldoende levendig blijven: en dan loop je weer aan dat tegen het probleem dat diezelfde levendigheid op hogere volumes om kan slaan in vermoeiendheid. Sommige opnames zijn super, en klinken nog goed op een Nautilus, andere zijn mega-beroerd en klinken zelfs op Bose rottig. Ook ik heb JBL-speakers gehad, heb Magnat geprobeerd, Mission, Infinity (diversen t/m Omega's), Tannoy, Reference 3A, Elac, Acoustic Energy, Mordaunt-Short, etc etc. Nu heb ik B&W Matrix 805's en B&W Matrix 3 series II staan. De Matrix 805's zijn klein (1,5 schoenendoos?) maar behoorlijk neutraal en ook zeer geschikt voor rock/metal. Bovendien is de weergave erg ruimtelijk. Alleen het absolute volume is beperkt, hoewel ze op zich echt kunnen knallen. En de B&W Matrix 3-series-II's zijn de neutraalste die ik tot nu toe heb gehad (volgens mij hebben ze een behoorlijk andere frequentiekarakteristiek dan heel veel andere speakers), vallen redelijk vroeg af (kan een voordeel zijn met matige opnames) zijn erg precies waardoor ik alles kan volgen in de muziek, zonder dat het agressief wordt, ook niet op hogere volumes. Het kan natuurlijk nog beter weet ik wel (met name op lagere volumes), maar het is ECHT moeilijk om iets heel goeds te vinden dat alle vereiste kwaliteiten in zich heeft. Met B&W-speakers die geen matrix-constructie hebben, heb ik (met rock/metal) weer slechte ervaringen. Kortom: metal-liefhebbers die tevens hifi-liefhebbers zijn hebben het gewoon ZWAAR! Daarom graag veel warmte en sympathie retour....groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Geplaatst door Reospeedwagon:Kortom: metal-liefhebbers die tevens hifi-liefhebbers zijn hebben het gewoon ZWAAR! Daarom graag veel warmte en sympathie retour....groet Klopt. Je krijgt regelmatig naar je hoofd geslingerd dat je met rock/metal geen goeie speakers kunt uitzoeken. Dat dat alleen met klassiek (of iig akoestische muziek) kan... Ben blij met deze bijval! Ik denk dat ik trouwens (uiteindelijk) ook wel steeds mooiere apparatuur zal kopen. Apparatuur die wellicht 'erg audiofiel' is. Maar iig apparatuur die mij kan laten genieten van mijn favoriete muziek, zoals mijn huidige set dat ook kan (en die is zeker niet 'erg audiofiel' ), en dat is al jaren vooral rock en metal. Sinds een jaar ook sommige trip-hop en al wat langer ook wel alternative (rock)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Ook ik draai veel metal en heb vanwege een beperkt budget en een defecte tweeter van m'n kef's nu ook even een paar 3 weg "disco" speakers staan.... 12" laag 8"midden en een hoorntweeter.... De bovenbuurman is hier niet zo blij mee denk ik.... want het knalt behoorlijk zogezegd! Klinken doet het wellicht minder, maar ook hier heb ik een hoop plezier van Dus misschien zijn een paar oude of nieuwe PA speakers ofzo geen slechte keus.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 Geplaatst door Reospeedwagon:Wat bestaan er toch veel vooroordelen over metal. Hier kan me dus ECHT kwaad over maken. Ik draai met name rock en metal (al bijna 25 jaar), en ga langzaam maar zeker naar steeds neutralere speakers toe! Metal is een van de moeilijkste muzieksoorten om goed en tegelijk "audiofiel" weer te geven. Kortom: metal-liefhebbers die tevens hifi-liefhebbers zijn hebben het gewoon ZWAAR! Daarom graag veel warmte en sympathie retour....groet Ik draai zelf vrij veel rock, maar weinig metal, maar wat je zegt is 100% waar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 mei 2003 Report Share Posted 7 mei 2003 ik denk dat het lastiger is eeen wergever te vinden die met uiteenlopende soorten muziek goed omgaat. zijn die er eigenlijk wel. en dan bedoel ik van metal tot bach game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Geplaatst door [[Game]]:ik denk dat het lastiger is eeen wergever te vinden die met uiteenlopende soorten muziek goed omgaat. zijn die er eigenlijk wel. en dan bedoel ik van metal tot bach game Ik denk dat een Dynaudio Evidence Master weinig moeite heeft met beide (niet dat ik ze ooit gehoord heb trouwens)... Maar ja, die kosten dan ook wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Klipsch kan power en detail redelijk goed combineren. Heb de 'oude' RF7 gehoord en dat swingt goed. RF7 en RF5 zou goede candidaten kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Geplaatst door Viking:Klipsch kan power en detail redelijk goed combineren. Heb de 'oude' RF7 gehoord en dat swingt goed. RF7 en RF5 zou goede candidaten kunnen zijn. Ben ik het helemaal mee eens! Ook de nieuwe klipsch kunnen dit goed. Het klinkt dynamisch, levendig en kan heeeeel hard.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Ter grootte van een schoenendoos? von Schweikert VR1/E.1500 set. Maar ik weet natuurlijk niet wat het budget is. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Ter grootte van een schoenendoos? von Schweikert VR1/E.1500 set. Maar ik weet natuurlijk niet wat het budget is. IKKE Wel in dezelfde grootte vwb het budget, echter een aantal schoenendozen groot zijn de Klipsch Heresy, een gesloten systeem dat na een kleine ingreep bijzonder veel muziek laat horen. De ingreep bestaat uit het vervangen van de interne bedrading - vertind koper - 18 awg - voor een dikkere puur koperdraad, gebruik hiervoor zelf de Monster OMC. Probleem met speakers van het formaat schoenendoos zal toch heel vaak het laag zijn, zal er niet lekker gedetailleerd uit komen, waardoor veel muziekplezier verloren gaat. Kleinere Klipsch speakers als de RB 3 en 5, de 3 is een grote schoenendoos, laten dit ook erg goed horen. Zoals al opgemerkt kunnen deze speakers erg hard, op zo'n 2 meter gemeten ooit 128,7 db meegemaakt - op veilige afstand - . Echter veel belangrijker is het gegeven dat ze - mits goed aangestuurd - ook kunnen fluisteren, terwijl het complete beeld overeind blijft. Groet Jitze NB de aangehaalde Von Schweikert is besllist een van de betere kleine speakers op de markt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door Henrie: Ik denk dat een Dynaudio Evidence Master weinig moeite heeft met beide (niet dat ik ze ooit gehoord heb trouwens)... Maar ja, die kosten dan ook wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door JoBob: Fout! €28.000,= het paar bij highend-broker... scheelt een hoop, helaas toch nog teveel voor mij.... Doet het er toe? Ben bang dat GIJSBERTSEN het niet in deze prijscatagorie zoekt. Maar hoe staat het er voor GIJSBERTSEN?? Al wat geluisterd? Of al een selectie?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Hallo, Klipsch heeft ook een actieve vloerstaande luidspreker in de Synergy serie SP-1 (soort t-ford > in alle kleuren te krijgen zolang het maar zwart is). Kun je zelf weten hoeveel bas je wilt!!! En ze zullen niet zo snel vervormen omdat het Klipsch is. Hoeveel ze kosten weet ik niet. En hoe ze klinken? Waarschijnlijk hetzelfde als de luidsprekers die ik heb> helder, niet scherp + strakke bas Groeten, Ze staan alleen niet meer op de Klipsch site, dus of ze nog gemaakt worden??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts