Jump to content

Luidsprekers...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik zie bij het vermogen voor luidsprekers vaak 2 'soorten' vermogen staan: muziekvermogen en nominaal vermogen.

Daarbij is het muziekvermogen vaak (altijd??) hoger dan het nominaal vermogen. Maar naar welke moet ik nou eigenlijk kijken? Ik bedoel, wat is nou eigenlijk de belangrijkste waarde?

Hallo Henrie,

Bedenk je wel dat een luidspreker geen gloeilamp is. Je kent het wel, een niet audiofiele bezoeker komt binnen, ziet je luidsprekers en vraagt: "Hoeveel Watt zijn die boxen?" Tja....

Vermogen zegt volgens mij bijzonder weinig. Verkopers en folders schermen er mee. Ze beginnen met continu vermogen, dan kijken ze uit het raam of de zon schijnt, of er nog rugwind is en doen dan maal 2лf.rugwind in het kwadraat minus de wortel uit de stand van de zon.

Let niet op die verkooppraatjes als muziekvermogen en piekpiekpiekvermogen.

Die kleine melkpakjes bijvoorbeeld, waar een onderblaffer bij nodig is. Als je daar het vermogen, wat in de folders staat, werkelijk in zou drukken met een sinusgenerator en een flinke versterker? Dan komen de conussen je om de oren. Een echte "little bang".

Bedenk dat een te kleine transistorversterker die regelmatig clipt veel erger is voor een luidspreker dan een op het oog veel te grote versterker. Een buizenbak clipt ook lekker soft. Je oren zullen eerder protesteren dan je luidsprekers (hoop ik tenminste).

Andere “terminators” zijn: loudness schakelaars en klankregelaars die ver opgedraaid gebruikt worden. Waardoor versterkers ook tegen hun bovengrens gaan (maar die gebruiken wij als puristen toch niet…. nee toch?)

confused.gif

>Bedenk dat een te kleine transistorversterker die regelmatig clipt veel erger is voor een luidspreker dan een op het oog veel te grote versterker. Een buizenbak clipt ook lekker soft. Je oren zullen eerder protesteren dan je luidsprekers (hoop ik tenminste).

Die van mij heb ik nog niet horen vervormen, maar ik heb 'm ook nog niet zo vreselijk hard gehad. Maar mijn oren zullen denk ik ook weleerder protesteren dan mijn luidsprekers...

Andere “terminators” zijn: loudness schakelaars en klankregelaars die ver opgedraaid gebruikt worden. Waardoor versterkers ook tegen hun bovengrens gaan (maar die gebruiken wij als puristen toch niet…. nee toch?)

Die schakelaars heb ik nog niet gebruikt. Ik heb tot nu toe altijd de 'source direct'-knop ingeschakeld en dat klinkt mij prima.

Alleen, ik vroeg mij af hoe lang je een versterker redelijk ver kunt open zetten... Helemaal openzetten is (meen ik gehoord/gelezen te hebben) uberhaupt niet zo verstandig...

>Bedenk je wel dat een luidspreker geen gloeilamp is. Je kent het wel, een niet audiofiele bezoeker komt binnen, ziet je luidsprekers en vraagt: "Hoeveel Watt zijn die boxen?" Tja....

Ja, dat weet ik. Ik heb zelf trouwens mijn luidsprekers gekocht, zonder te weten "hoeveel Watt" ze zijn... Ze klinken goed, daar gaat het mij om. En ze willen ook hard genoeg. Ik heb de versterker nog niet verder dan 'half' gedraaid en het klonk al redelijk hard en nog steeds mooi...

Geplaatst door Henrie:

>

Ja, dat weet ik. Ik heb zelf trouwens mijn luidsprekers gekocht, zonder te weten "hoeveel Watt" ze zijn... Ze klinken goed, daar gaat het mij om. En ze willen ook hard genoeg. Ik heb de versterker nog niet verder dan 'half' gedraaid en het klonk al redelijk hard en nog steeds mooi...

Henrie,

Dat is het enige wat echt belangrijk is: je vind je speakers zelf mooi.

Je hebt immers geen luidsprekers gekocht die je buurman, of om even nog dichterbij te blijven, mede forum leden moeten behagen. Stel je voor dat Jan en Piet ze geweldig mooi vinden en jij vind het maar zozo, en dat in je eigen huis. Zou toch een beetje krom zijn.

Wat voor luidsprekers heb je eigenlijk?

Een versterker "half open" zegt natuurlijk ook niks. Als je een bron hebt die veel muzieksignaal afgeeft, kan je het maximale vermogen al bij een "kwart open" of nog minder halen. Wat natuurlijk niet erg practisch is.