EpiBrons Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 In dit forum gezocht of er al eerder een topic was over inspelen van nieuwe kabels. Niets gevonden vandaar een nieuwe topic. Vanmidag nieuwe kables gekocht (V. d. Hul D352) met quick locks van Monster (banaan aan de speakerkant en spade aan de versterker kant). Dit ter vervanging van huis-tuin-en-keuken speaker draad. Maar de Van den Hul klinkt stukken slechter dan het speakerdraad - klinkt dof en geen detail! Hoe lang duurt inbranden en kan je na een 1 a 2 uur spelen al verbetering verwachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 er gaat niets (dramatisch) veranderen na inspelen...als de kabel slechter klinkt dan matcht het niet goed met je speakers en versterker... GRT Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 helemaal waar. vraag het maar aan joboton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 helemaal waar.vraag het maar aan joboton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Schijnt op een ander forum een "heus" wetenschapplijk onderzoek over te zijn geweest Wat een flauwekul zeg... waarom altijd alles zo wetenschappelijk aanpakken. Het moet uiteindelijk naar jouw idee mooi klinken. Een paar Hz meer of minder ligt niemand wakker van Link to comment Share on other sites More sharing options...
EpiBrons Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Toch even de proef op de som genomen en vannacht m'n set op repeat laten staan en inderdaad NUL verbetering! Maar hoe kan het dat nieuwe 4mm kables afgemonteerd met redelijke pluggen echt stukken minder klinken dan m'n 10 jaar oude 1mm kopere draadjes zonder pluggen die ik voor 1 gulden de meter kocht? De Vd Huls klinken alsof je snotverkouden bent en hoopt dat je oren eindelijk weer open ploppen! Ik ga nu het oude draad er weer tussen leggen. Kan dit aan mijn eenvoudige versterker liggen - Cambridge 500 of de Kef Q5 speaker? Is er nog advies? Of gewoon bad luck? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 slechte match......probeer het anders eens zonder de pluggen. Dus draad rechtstreeks in de klemmen.. grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
EpiBrons Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Hoi, ja ik ben nieuw in dit Hifi gebeuren - of hoe het ook heet? In ieder geval gisteren in m'n enthiousiasme van het monteren van de kabel vielen er 2 ijzeren plaatjes van de speaker, opzij gelegd en verder geen aandacht aan besteed. Laten deze plaatjes nu de catch zijn !?! Plaatjes ertussen en met detail, tempo en kracht komt het geluid nu van de speakers! Hoe simpel Maar weet iemand of het de moeite loont deze heel simpele plaatjes te vervangen voor betere? En nu ik toch bezig ben met 'domme' vragen: mijn budget laat nog toe voor 750 euro m'n versterker te vervangen. Dus welke versterker gaat goed samen met Kef Q5 in deze prijsklasse? dank!! Epi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hoi, ja ik ben nieuw in dit Hifi gebeuren - of hoe het ook heet? In ieder geval gisteren in m'n enthiousiasme van het monteren van de kabel vielen er 2 ijzeren plaatjes van de speaker, opzij gelegd en verder geen aandacht aan besteed. Laten deze plaatjes nu de catch zijn !?! Plaatjes ertussen en met detail, tempo en kracht komt het geluid nu van de speakers! Hoe simpel Maar weet iemand of het de moeite loont deze heel simpele plaatjes te vervangen voor betere? En nu ik toch bezig ben met 'domme' vragen: mijn budget laat nog toe voor 750 euro m'n versterker te vervangen. Dus welke versterker gaat goed samen met Kef Q5 in deze prijsklasse? dank!! Epi Jazeker, gewoon van dezelfde soort kabel (zo kort mogelijk) vier jumpertjes maken en die via de klemmen van laag op de klemmen van hoog aansluiten. kan heel veel positief verschil uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hoi, ja ik ben nieuw in dit Hifi gebeuren - of hoe het ook heet? In ieder geval gisteren in m'n enthiousiasme van het monteren van de kabel vielen er 2 ijzeren plaatjes van de speaker, opzij gelegd en verder geen aandacht aan besteed. Laten deze plaatjes nu de catch zijn !?! Plaatjes ertussen en met detail, tempo en kracht komt het geluid nu van de speakers! Hoe simpel Maar weet iemand of het de moeite loont deze heel simpele plaatjes te vervangen voor betere? En nu ik toch bezig ben met 'domme' vragen: mijn budget laat nog toe voor 750 euro m'n versterker te vervangen. Dus welke versterker gaat goed samen met Kef Q5 in deze prijsklasse? dank!! Epi Door het verwijderen van die metalen brugjes zat je alleen naar de woofers (lage tonen units) te luisteren in plaats van naar alle speakerunits, vandaar het doffe futloze geluid! Die dubbele speakerterminals zijn bedoeld om je speakers te bi-wiren, als je de brugjes dan verwijderd dan heb je dan bi-wire speakerkabels nodig, dus met 2x2 aansluitpluggen/spades aan de speakerzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Als je alleen maar de woofers hoort, dat heb je toch binnen 3 seconder door ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EpiBrons Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Klopt ik had inderdaad binnen 3 seconde door dat iets niet klopte mijn gangen nagegaan om tezien of ik iets fout had gedaan - kon niets ontdekken en dacht dus aan 'inspelen' lag of wellicht dat de kabel defect was. Vandaar hier op het forum terecht gekomen voor advies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Toen ik jou opmerking hoorde over snotverkouden moest ik meteen aan je verbinding naar je tweeters denken, ik zelf heb het ook een keertje gehad (trouwens toevallig ook met een vd Hul kabel), dat die plaatjes niet goed meer zaten. Erg grappig. Zoals gezegd kan je ook proberen te biwiren ipv brugjes, probeer het eens met een speaker en kijk ofdat het een verbetering geeft. Ik wil het zelf ook nog met mijn speakers gaan proberen maar vindt het een beetje zonde mij kabels door te knippen, ook al zijn het dropveters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Ik meen op te maken dat je een dubbele aansluiting op je speakers hebt. Je gebruikt daarbij de onderste aansluiting die direct naar de woofer gaat en via de plaatjes naar de tweeter aansluiting. Sluit de kabel eens op de bovenste aan, zodat je tweeter eerst komt. Dit gaf bij mij veel verbetering!! Daarnaast inderdaad die plaatjes vervangen door stukjes speakerkabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Wel voor het eerst dat de 'wereld van verschil' ECHT van toepassing was. Helaas niet op de kabels.. Ik zou zeggen, haal ook eens 'gewoon soepel koperdraad' van 4mm2 bij een elektronika zaak. Niet bij een audiozaak want dan kost het ineens het dubbele... Dan heb je een goede 'standaard' kabel, waarmee je eventuele exotische, richtingsgevoelige, in te spelen, te voorzien van voetjes, sloffen, en de Telegraaf kabels kan vergelijken. Als je echt met 1mm2 draadjes speelde zou het, afhankelijk van de lengte van je kabels, wel eens oneerlijk zijn om je nieuwe kabels toe te juichen. Best kans dat die standaard 4mm kabel gelijk klinkt. Ik moet zeggen dat ik het raar vindt dat je het voor mogelijk hield dat dit verschil door de kabels veroorzaakt kon worden! Ik denk wel eens dat ik doof ben omdat ik geen verchillen hoor tussen kabels, dempers etc, maar missende tweeters of speakers die uit fase staan pik ik er snel uit.. Misschien moet je vooral meer luisterervaring krijgen, lekker genieten van muziek, voordat je eventueel (ik begin er niet aan) aan kabels gaat beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EpiBrons Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Allen, Dank voor de reacties en tips. In ieder geval weer wat geleerd dit weekend Nog even terugkomend op een paar vragen opmerkingen: De D352 gekocht voor 18 euro/meter. Eerst de tweeter en dan via de plaatjes de woofer aan sturen ga ik zeker proberen; kost niets en wie weet klinkt het beter?! En mocht het geen verschil maken dan toch zeker 'jumpertjes' maken / aanschaffen! gr, Epi Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 21 februari 2005 Report Share Posted 21 februari 2005 Nog een tip: leg de nieuwe kabels een nacht in de vriezer, dan een dag in de koelkast en dan een dag op kamertemperatuur laten komen. Er zijn ook bedrijven waar je het cryogeen (-90 graden) kunt laten doen en vervolgens 1 graad/ uur ontvriezen. Dit geeft echter precies hetzelfde effect. Deze tip levert veel discussie over het effect, maar is gratis. Werking? Nooit helemaal duidelijk geworden. Maar het feit dat vele high-end merken dit doen zegt mij genoeg. De techniek wordt ook gebruikt buiten de hifi, bijv. met gereeedschappen, uiteraard met andere doeleinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 21 februari 2005 Report Share Posted 21 februari 2005 leg de nieuwe kabels een nacht in de vriezer, dan een dag in de koelkast en dan een dag op kamertemperatuur laten komen. In de diepvriezer ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 februari 2005 Report Share Posted 21 februari 2005 Allen, Dank voor de reacties en tips. In ieder geval weer wat geleerd dit weekend Nog even terugkomend op een paar vragen opmerkingen: De D352 gekocht voor 18 euro/meter. Eerst de tweeter en dan via de plaatjes de woofer aan sturen ga ik zeker proberen; kost niets en wie weet klinkt het beter?! En mocht het geen verschil maken dan toch zeker 'jumpertjes' maken / aanschaffen! gr, Epi Jumpers zijn ALTIJD beter dan die foute plaatjes!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Inderdaad gewoon diepvriezer gebruiken. Toch even de proef op de som genomen en vannacht m'n set op repeat laten staan en inderdaad NUL verbetering!Maar hoe kan het dat nieuwe 4mm kables afgemonteerd met redelijke pluggen echt stukken minder klinken dan m'n 10 jaar oude 1mm kopere draadjes zonder pluggen die ik voor 1 gulden de meter kocht? De Vd Huls klinken alsof je snotverkouden bent en hoopt dat je oren eindelijk weer open ploppen! Ik ga nu het oude draad er weer tussen leggen. He, welk merk was dat oude spul, en is het nog steeds te koop? Hiermee kun je dus rijk worden!!! Probeer ook de volgende knoop uit: de platte knoop (let op dit is de enige die werkt vanwege het symetrisch karakter). Werkt als een soort ultra HF-filter. Resultaat: het klinkt beter (relaxter, natuurlijker, zuiverder). Zo strak mogelijk aantrekken. plaatjes platte knoop is ieder geval weer gratis. Doe dit ook met je jumperkabeltje, hoe goedkoop hij ook is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Inderdaad gewoon diepvriezer gebruiken. Toch even de proef op de som genomen en vannacht m'n set op repeat laten staan en inderdaad NUL verbetering!Maar hoe kan het dat nieuwe 4mm kables afgemonteerd met redelijke pluggen echt stukken minder klinken dan m'n 10 jaar oude 1mm kopere draadjes zonder pluggen die ik voor 1 gulden de meter kocht? De Vd Huls klinken alsof je snotverkouden bent en hoopt dat je oren eindelijk weer open ploppen! Ik ga nu het oude draad er weer tussen leggen. He, welk merk was dat oude spul, en is het nog steeds te koop? Hiermee kun je dus rijk worden!!! Probeer ook de volgende knoop uit: de platte knoop (let op dit is de enige die werkt vanwege het symetrisch karakter). Werkt als een soort ultra HF-filter. Resultaat: het klinkt beter (relaxter, natuurlijker, zuiverder). Zo strak mogelijk aantrekken. plaatjes platte knoop is ieder geval weer gratis. Doe dit ook met je jumperkabeltje, hoe goedkoop hij ook is! Wat is dit, een geintje, of meen je dit werkelijk dat met zo'n knoop?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Mijn kabels liggen altijd in de knoop (mijn huidige dropveters dan), mijn MIT mag je eens proberen een knoop (vooral een platte) in te leggen, maar ja daarom zitten er waarschijnlijk ook extra filters op om dit probleem te ondervangen Trouwens vriezen ze die kabels niet op een lagere temp in? -180??? Deden die jappen dat ook met hun samoerei zwaarden? Even in de diepvriezer gooien? Misschien moeten we die kabels juist een beetje oppitten, ff in de oven of frituur pan??? Kunnen de moleculen wat harder gaan trillen en trillen ze misschien wel op hun juiste plaats, alle open plekjes in de kabel opvullen. Of misschien de sauna in..... Veel plezier ermee... PS de schrijver van dit bericht kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enig letsel of andere schade ondervonden door het uitvoeren van experimenten beschreven in dit bericht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Trouwens vriezen ze die kabels niet op een lagere temp in? -180???Deden die jappen dat ook met hun samoerei zwaarden? Even in de diepvriezer gooien? Nee. Die zwaarden gingen eerst in het vuur en daarna in gevangenen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Tsja mijn MIT Z-Cord gaat ook niet in de knoop hehe VOlgens hun site moet die trouwens wel worden ingespeeld.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Het_zoontje Posted 24 februari 2005 Report Share Posted 24 februari 2005 Hallo, Het inspelen van kabels heeft naar mijn mening erg weinig effect op het geluid. Ik heb nog even een vraag over het aanschaffen van kabels. Zijn er mensen die kabels aanschaffen (Bedoel natuurlijk de beter audiokabels)zonder ze te hebben gehoord op hun eigen set, of het verschil tussen de kabel tov een andere kabel hebben gehoord? Moeten de kabels even lang zijn volgens jullie? Groeten Marthijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts