Jump to content

inspelen kabels

EpiBrons
 Share

Recommended Posts

Moeten de kabels even lang zijn volgens jullie?

Als je hierbij luidsprekerkabels bedoelt: in theorie wel. Dit om verschillen in de werkelijke dempingsfactor te voorkomen. Maar ik heb het nog niet zo lang geleden in de praktijk getest, door m'n kabels in te korten en ik kan er weinig van merken. Voordat ze waren ingekort zat aan de ene zo'n 4m en aan de andere 6m. Nu aan beide 2m (heb nu die van 6m over dus). Ik kan geen verschil met de vorige situatie horen...

Als je hierbij luidsprekerkabels bedoelt: in theorie wel. Dit om verschillen in de werkelijke dempingsfactor te voorkomen. Maar ik heb het nog niet zo lang geleden in de praktijk getest, door m'n kabels in te korten en ik kan er weinig van merken. Voordat ze waren ingekort zat aan de ene zo'n 4m en aan de andere 6m. Nu aan beide 2m (heb nu die van 6m over dus). Ik kan geen verschil met de vorige situatie horen...

Ja srry luidspreker kabels bedoel ik.

Ik deel je mening. In theorie kunnen veel dingen bewezen worden, maar in de praktijk is hier vaak weinig van te horen.

Ja srry luidspreker kabels bedoel ik.

Ik deel je mening. In theorie kunnen veel dingen bewezen worden, maar in de praktijk is hier vaak weinig van te horen.

Toch zijn er veel mensen die iets niet kunnen bewijzen (omdat het niet valt te bewijzen) en toch veel verschil horen :rolleyes:;)

Toch zijn er veel mensen die iets niet kunnen bewijzen (omdat het niet valt te bewijzen) en toch veel verschil horen :rolleyes:;)

Ja, ze horen stemmen in hun hoofd, zien ufo's, enz.. ;)

Ja, maar dan wel audiofiele UFO's... :)

USO's; unproven sounding objects :D

Ja, ze horen stemmen in hun hoofd, zien ufo's, enz.. ;)

Ja, maar dan wel audiofiele UFO's... :)

USO's; unproven sounding objects :D

Haha :D:lol:

ik meen het serieus:

de bevroren/ontdooide Monsterkabel met platte knoop zal beter klinken dan de oorspronkelijke.

Maar ja, als je die weer invriest met een knoop, zal die misschien weer beter klinken.

Sterker nog, om het effect te versterken heb ik in mijn gehele huis, alle (net)snoeren waar mogelijk voorzien van een platte knoop.

Ik heb gisteren dus ook even mijn luidspreker kabel (1 tje dus) ingekort omdat ik wil gaan biwiren en het verschil even wil horen.

Oude kabels ca 6 m lang, nieuwe kabel ca 2x2m, nieuwe kabel zelfde type maar tijdje niet gebruikt.

Wat me meteen opviel was dat de muziek minder vol klonk het was wat helderde/scherper en dit zonder nog maar gebiwired the hebben. Dus of a, lengte heeft effect of b: de kabel moet nog ingespeeld worden.

Ik heb daarna gebiwired en daar kon ik moeilijk verschil ontdekken, klonk misschien nog wat helderde en duidelijker, minder gemoffeld.

Kortom ik ga vandaag de andere (al wel gebruikte) kabel inkorten en kijken wat er gebeurd. O ja het zijn eigenlijk dropvetertjes van ixos met van die dunne koperdraadjes erin, helaas zitten er nog al wat in dus krijg ik ze gebiwired nogal moeilijk in mijn luidspreker terminals van mijn denon midi setje gefrot.

Ik heb trouwens op mijn werk wel wat vloeibare stifstof, maar hoe ik dat dan 1C/uur of 1C/min ga opwarmen weet ik nog niet.

Misschien moet je de knoop wel in de bevroren kabels leggen :lol:

Ik ben nog steeds voorstander van supergeleidende kabels. Maar die zijn weer zo duur....

Als je een luister sessie houd en je begint te luisteren, vervolgens zegt dat je de kabels inkort (maar je doet dit stiekem niet!) dan zullen een hoop mensen toch een verschil horen!

Mijn verklaring.

Je wilt eeel verschil horen dus je luistert heel anders.

Ik ben ook voorstander van blinde luister sessies maar echter dit verschil was echter vrij duidelijk :blink: , met name omdat ik in de niet gebiwide stand geen verschil verwachte tussen een korte en langere kabel.

ik moet bevestigen dat invriezen hoorbare verbeteringen oplevert.

ik heb het regelmatig gedaan, en telkens het effect gehoord. ik doe het ook met CD's. niemand wil het geloven, tot ze het verschil horen.

een kabel bevriezen heeft een muzikaler, transparanter geluid. verfijnder hoog.

groet

Dat gaf bij mij nu juist een erg bibberend geluid :blink: En om mijn vrouw nu te vragen om er wanten voor te gaan breien gaat me te ver.

B)

Misschien toch wel een goed idee die wanten, want ja natuurlijke materialen geven natuurlijk ook weer een verbetering, kijk maar naar die interlinks met natuurlijke omhulsels, of zouden die kabels door greenpeace op de markt gebracht worden?

ik moet bevestigen dat invriezen hoorbare verbeteringen oplevert.

ik heb het regelmatig gedaan, en telkens het effect gehoord. ik doe het ook met CD's. niemand wil het geloven, tot ze het verschil horen.

groet

Als je er maar lang genoeg over praat, begin je het vanzelf te geloven. :blink:<_<

een bevroren ijsje is lekkerder dan een ontdooit ijsje,

een bevroren kabeltje klinkt lekkerder dan een ontooit kabeltje.

een knoop in je kabel klinkt beter dan een knoop op je luisterplaats.

behalve als het een platte knoop is.

tegen de tijd dat je de kabel hebt ingespeeld, is de muziek uitgespeeld.

maar dat geeft niet , dan draai je toch gewoon de cd om

dat geeft een heerlijk rustig stereobeeld.

en meer zwart tussen de instrumenten.

en doe je je ogen dicht , dan is het nog zwarter.

of rood als het licht in je kamer nog brand.

:wacko:

Ik snap hem Erik en daarom zijn brandwerauto's zeker rood? :lol:

Maar nu je het over vriezen hebt, er zijn ook lieden die serieus hun kabels bakken. Geeft ook meer lucht tussen de instrumenten.

Maar of het nou bevroren lucht is of gebakken lucht, het blijft lucht.

;)

dames en heren,

Ik heb beroepsmatig verstand van metalen. Meer specifiek van non corrosieve metalen ( zoals koper en zilver ). Vandaar dat ik een ander licht kan laten schijnen op het "inspeel" verhaal.

1. Door het toevoeren van energie aan een metaal kun je de struktuur van dit metaal veranderen!

Niets vreemds aan. Maak metaal bijvoorbeeld flink heet met behulp van een vlam, en het trekt krom of het smelt.

De toegevoerde energie kan ook bestaan uit electriciteit. Ook een bekend verhaal: Jaag te veel stroom door een zekering en het ding smelt. Of anders gezegd : door het toevoeren van een grote hoeveelheid electrische energie warmt het metaal zodanig op, dat het smelt. Stuur je daarentegen minder energie door het metaal dan wordt het metaal wel warm, maar blijft het verder intact.

Zo lijkt het. Maar dat is niet zo. Ook een geringere hoeveelheid energie kan de struktuur van metaal veranderen.

2. Metaal veroudert onder invloed van energie! 

Denk bijvoorbeeld aan het zwartblakeren van een pan op het vuur. Onder invloed van de warmte begint de pan te corroderen, zeg maar roesten. Als je de pan maar lang genoeg op het vuur laat staan dan vallen er uiteindelijk gaten in. Alleen de pan smelt niet, maar roest als het ware door. Met electriciteit kun je dezelfde truuk uithalen. Een voorbeeld hiervan is de gloeilamp. De stroom die je door de lamp stuurt verwarmt de gloeidraad die hierdoor licht gaat uitzenden. Dezelfde hitte "verroest" uiteindelijk de gloeidraad waardoor die kapot gaat.

Een lamp gaat langer mee als je hem niet aanzet.

Electriciteit veroudert dus de lamp. Ditzelfde geldt overigens ook voor electronische apparaten!  De stroom die je bijvoorbeeld door een versterker stuurt veroudert de componenten. Ook een versterker gaat langer mee als je hem niet gebruikt. Of anders gezegd: Op het moment dat je een versterker aanzet begint deze te verouderen, te verbranden, in te branden, in te spelen. Het is maar hoe je het noemt. Uiteindelijk gaat elke versterker kapot.

Maar wat doet stroom nu precies met metaal? Of preciezer: wat doet stroom met koperen of zilveren kabels.

Het toevoeren van energie (in ons geval stroom) kan, afgezien van wat minder belangrijke neveneffectjes, drie dingen doen met de metaalstruktuur van een kabel.

- corroderen

-Corroderen "verroesten" betekent dat de metaalatomen zich verbinden met andere NIET metaal atomen. Er komt zeg maar verontreiniging in het metaal waardoor de kabel minder goed gaat geleiden.

Zowel koper als zilver corroderen slecht. Zolang je geen gigantisch grote stromen door het metaal stuurt heb je hier niet of nauwelijks last van. Corrosie gaat pas een rol spelen bij hoge temperaturen. Op het moment dat je je zorgen moet gaan maken over de corrosie van je interlink wordt het tijd om de brandverzekeringspolis op te zoeken. 

-temperen.

Temperen, of in het geval van koper of zilver het zogenaamde "uitgloeien", gebeurd al bij geringe energie toevoer en heeft een heel belangrijk effect op het metaal. Uitgloeien heeft betrekking op de kristalstruktuur van het metaal. Het preciese hoe en wat van kristalijnestrukturen leg ik graag uit als jullie een paar weken niets te doen hebben.

Voor nu een simpel praktijkvoorbeeld:

Neem een volkomen recht stuk koperdraad, en buig het om. Probeer het vervolgens weer recht te buigen. Dit lukt dus niet. In de draad onstaat een hobbel op de plek waar de draad eerst is omgebogen. Dit komt omdat de draad harder is geworden op de plek van de buiging. Wil je de draad weer volkomen recht maken dan is er een eenvoudige methode.  Bevestig de draad aan het plafond en hang aan de andere kant een flinke steen. Wacht 50000 jaar en de boel is weer recht. Verwarm je de draad, of stuur je er flink wat stroom doorheen, dan kun je het rechttrekken flink versnellen. Bij een voldoende sterke stroom is de tijd terug te brengen tot een paar seconden! De stroom maakt de draad dus weer zacht. Dit effect is zeer specifiek voor non corrosieve metalen, en is bovendien veel sterker bij legeringen ( een mengsel van verschillende metalen ) dan bij zuivere metalen.

De vraag is echter welke invloed de kristalstruktuur van een kabel heeft op de geluidskwaliteit? Persoonlijk denk ik dat invloed te verwaarlozen is. Veel hifi kabelfabrikanten hebben een andere mening, en schermen bijvoorbeeld met termen als long grain copper of langzaam getrokken. Als ik hun foldertjes eens wat beter bestudeer, dan krijg ik toch de indruk dat ze wel de klok hebben horen luiden maar de klepel nog nooit zijn tegengekomen. Aan de andere kant zijn er raakvlakken tussen kristalstruktuur en de theorie omtrent supergeleiding.

wie het weet mag het zeggen.

-liquatie.

Ook liquatie of ontmenging vind al plaats bij geringe energie toevoer. Liquatie heeft invloed op de samenstelling van het metaal. Weer een ingewikkeld verhaal, dus wederom een voorbeeld.

Neem een pot suiker en een glazen knikker. Duw de knikker diep in de suiker.  Deksel erop en vervolgens de pot een tijdje licht schudden. Deksel eraf en wat blijkt? De knikker ligt bovenop de suiker. De knikker, die je zou kunnen zien als een verontreiniging in de suiker, wordt na verloop van tijd naar de kant geduwd. Koper en zilver raken, zonder uitzondering, tijdens de verwerking behoorlijk verontreinigd met vreemde atomen. In zilver kun je bijvoorbeeld aardig wat zuurstof oplossen. ( Er is hier inderdaad sprake van een oplossing, dit zijn dus geen zilveroxides !!). Die zuurstof atomen zijn niet goed voor de electrische geleiding. Zet je het metaal onder stroom dan zorgt dit ervoor dat de zuurstof en andere verontreinigingen naar de kant worden geduwd. Electriciteit maakt het metaal dus zuiverder!!

Liquatie heeft echter allerhande bijverschijnselen en kan ook averechts werken. Liquatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat legeringen reaktief worden, of uiteenvallen. Als oude tinsolderingen bijvoorbeeld na jaren loslaten kan er sprake zijn van liquatie onder invloed van stroom.

Mooie theorie zo, maar wat betekent dit voor mijn interlink?

Op de eerste plaats dat electriciteit invloed heeft op kabels. Verouderen of "inspelen" bestaat wel degelijk.

Merk je daar in de praktijk wat van? Eerlijk gezegd heb ik hier weinig ervaring mee. Ik denk dat het afhangt van de situatie. Er zijn hierbij nog wat opmerkingen te maken  zoals:

-Hoe meer stroom en hoe langer hoe beter. Het inspeeleffect begint direct, en al bij een geringe stroom. wil je echt een hoorbaar resultaat dan vermoed ik dat de kabel lange tijd (weken?? jaren??) veel stroom (20 ampere??) moet doorstaan.

-Het inspelen gaat langzamer naarmate de kabel dikker is.

-Zowel het uitgloei effect als ook het liquatie effect zijn sterker naarmate de kabel minder zuiver is. Met andere woorden: Goedkope kabels, of exoten met een paar procent goud in de legering, hebben beduidend meer profijt (of last) van de invloed van electriciteit.

-Verzilverde kabels hebben beduidend meer baat bij inspelen. ( Dit uitleggen kost ook minstens twee weken).  Metaaltechnisch is het zowiezo vreemd dat kabels verzilverd worden. Een verzilverde kabel is veel sterker verontreinigt, oxideert sneller, en zou dus in theorie slechter moeten klinken dan de blanke koperdraad!!

-inspelen komt grotendeels neer op het opwarmen van het metaal. Je kabel in een pannetje water op het vuur zetten en daarna een tijdje koken kan ook helpen. (invriezen is daarentegen flauwekul)

-De kabel in veel rare bochten buigen, of bijvoorbeeld vlechten, zou in theorie ook invloed kunnen hebben op het geluid.

-Door het "inspelen" verandert de metaalstruktuur. In een laboratorium opstelling, en met behulp van een elektronen microscoop kun je dit zichtbaar maken. Of je oren dit ook oppikken is maar de vraag.

-Het verouderen van metaal met behulp van stroom is in de wetenschappelijke literatuur uitvoerig beschreven.

De correlatie tussen metaalstruktuur en frequentiekarakteristiek ben ik nog nooit tegengekomen. Met andere woorden: inspelen bestaat, maar het wetenschappelijke bewijs dat een ingespeelde kabel ook daadwerkelijk beter of anders klinkt is misschien nog niet geleverd.

Het laatste woord over edelmetaal, electriciteit en geluid is nog niet gesproken.  Ik hoop dat het bovenstaande helpt in de discussie.

groetsels  ralph.

Dit verhaal vond ik op "hififorum.nl" ....

Volgens wij bevat het alleen waarheden.

:)

Zilver is inderdaad een 'edel' metaal, maar nog niet edel genoeg, het reageert best nog wel met zuurstof waardoor je zilveroxide krijgt wat opzich weer beter geleid van zilver zelf (heb ik van gehoord).