JeroenKV Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Hoe meet ik het rendement van een unit?? Dit wordt uitgedrukt in db per 1 watt vermogen. Hoe weet ik wat 1 watt is en bij welke frequenties meet je dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkjan_O Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 hoeveel W hangt af van de impedantie & spanning. daarom zie je ook vaak rendement bij bv 2.83V. dat is wat makkelijker te meten. en je hoort t natuurlijk te meten bij de frequentie waar je de unit in wil zetten, dus een sub bv niet bij 500Hz (gebeurt wel.....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 hoeveel W hangt af van de impedantie & spanning. daarom zie je ook vaak rendement bij bv 2.83V. dat is wat makkelijker te meten. en je hoort t natuurlijk te meten bij de frequentie waar je de unit in wil zetten, dus een sub bv niet bij 500Hz (gebeurt wel.....) Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hoe ga ik dan te werk?? Hoe meet ik bij de versterker dat hij 2.83V geeft? De ene op de plus, de andere op de min van de versterkeruitgang. Bij een impedantie van 8 Ohm meet je 2,83 Volt als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkjan_O Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 meter op AC meten, de spanning meten over de polen van de speaker, sinus erop van de gewnste frequentie, versterker open/dicht zetten totdat je 2.83V meet Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 meter op AC meten, de spanning meten over de polen van de speaker, sinus erop van de gewnste frequentie, versterker open/dicht zetten totdat je 2.83V meet Dus ik neem b.v. een toon van 500hz en dan draai ik de volume op totdat hij 2.83V zegt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 meter op AC meten, de spanning meten over de polen van de speaker, sinus erop van de gewnste frequentie, versterker open/dicht zetten totdat je 2.83V meet Dus ik neem b.v. een toon van 500hz en dan draai ik de volume op totdat hij 2.83V zegt? Ja. Maar dan moet de impedantie ook 8 Ohm zijn bij 500 Hz, anders heb je nog geen 1 Watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 meter op AC meten, de spanning meten over de polen van de speaker, sinus erop van de gewnste frequentie, versterker open/dicht zetten totdat je 2.83V meet Dus ik neem b.v. een toon van 500hz en dan draai ik de volume op totdat hij 2.83V zegt? Ja. Maar dan moet de impedantie ook 8 Ohm zijn bij 500 Hz, anders heb je nog geen 1 Watt. En hoe krijg ik dat voor elkaar?? Hoe meet ik de weerstand bij een bepaalde toonhoogte?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 En hoe krijg ik dat voor elkaar?? Hoe meet ik de weerstand bij een bepaalde toonhoogte?? In het boek van Vance Dickason staan verschillende meetopstellingen en beschrijving hoe je een en ander aan je luidsprekers kan meten.Je hebt de bijbel voor zelfbouwers toch wel in huis? Hoofdstuk 9.3.1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkjan_O Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 ik neem aan dat je dit wil meten om te zien of de speakers in kwestie het zelfde rendement hebben als je ESL's? in dat geval gelijke spanning (op de uitgang van de versterker dus) op beide en meten maar, geen zorgen maken over watt's, je versterker geeft dezelfde spanning aan beide af, dus je wil bij de zelfde spanning het rendement weten. btw: meet wel met filter, de weerstand van bv de spoel moet je wel rekening mee houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 ik neem aan dat je dit wil meten om te zien of de speakers in kwestie het zelfde rendement hebben als je ESL's? in dat geval gelijke spanning (op de uitgang van de versterker dus) op beide en meten maar, geen zorgen maken over watt's, je versterker geeft dezelfde spanning aan beide af, dus je wil bij de zelfde spanning het rendement weten. btw: meet wel met filter, de weerstand van bv de spoel moet je wel rekening mee houden. klopt als een bus, maar dan moet ik ze eerst kopen....... ik wil de woofer met een lager of gelijk rendement anders moet ik hem dempen!! Daarom wil ik eerst het rendement van de ESL weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts