Jump to content

versterker speelt futloos

Muziek
 Share

Recommended Posts

Ik beluisert altijd op een zacht geluidsniveau naar muziek, wat mij nu opvalt dat de muziek futloos wordt als ie dagen zelfs weken op die sterkte speelt.

Wanneer ik dan de versterker opdraait op een luid niveau voor enkele minuten, dan hoor ik de levendigheid er terug inkomen, en speelt ie weer prima, ik vind dit vreemd.

Heeft er iemand een verklaring of zou een defect de reden kunnen zijn

Ik beluisert altijd op een zacht geluidsniveau naar muziek, wat mij nu opvalt dat de muziek futloos wordt als ie dagen zelfs weken op die sterkte speelt.

Wanneer ik dan de versterker opdraait op een luid niveau voor enkele minuten, dan hoor ik de levendigheid er terug inkomen, en speelt ie weer prima, ik vind dit vreemd.

Heeft er iemand een verklaring of zou een defect de reden kunnen zijn

Ik vind muziek op luidere volumes in ieder geval altijd levendiger klinken dat voor op gesteld.

Dat de muziek bij jou na even gas geven op laag volume wel goed speelt heeft denk ik te maken met de instelling van de gebruikte versterker.

De versterker welke van het klass B type zal zijn wordt pas warm wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt en dan klinkt een versterker gewoon beter.

Bij het lage volume koelt hij weer langzaam af met alle gevolgen vandien.

Vind het toch maar raar dat ie op zacht spelen zo futloos klinkt, en dat ie na hard spelen beter klinkt.

Dat vind ik eerlijk gezegd ook hoor.

Bij mij maakt 't op zich weinig/niets uit.

Heb net nog wat muziek geluisterd op nachtelijk, bijna fluisterniveau, en 't klinkt in mijn oren net zo levendig, swingend en gedetailleerd als op een luid(er) volume.

Maarja,...ik kan je helaas niet echt 'n oplossing aanbieden, vrees ik...

Vroeger hadden de meeste versterkers om die reden een loudness knopje :rolleyes:;)

Ja inderdaad die was daarvoor speciaal alleen vergaten de meeste hem uit te zetten .

Ik ken het probleem ook niet heb zelf ook AB versterkers die dus pas goed warm worden als ze luid spelen maar na een ca 15 minuten aanzetten blijven ze op welk niveau dan ook uitstekend en gedetaileerd spelen en dat met een verlaagde ruststroom.

Het rendement van je speakers is vrij hoog dus voor een laag volume heb je weinig vermogen nodig erg weinig ik zit zelf op 89 db.

Vroeger hadden de meeste versterkers om die reden een loudness knopje :rolleyes:  ;)

Dat loudness effect bedoel ik niet.

Ik kan niet zeggen dat Classe niet lekker klinkt, maar ze zijn toch zeer gevoelig aan opwarmingstijd, beste vind ik ze aan te laten staan,als je ze uitschakeld hebben een zeer lange tijd nodig om 100% te klinken.

Is het niet zo dat een Mark Levinson ook altijd ingeschakeld blijft om optimaal te spelen.

Hoi, is het niet logisch dat je met 300w per kanaal en een gevoeligheid van 91db je versterker niet echt belast. Het ding valt volgens mij in slaap bij een zacht luister niveau. Mischien toch maar eens kijken of je je versterker niet te sterk is (ik denk van wel). Als je heel zacht speelt is 60w per kanaal meer dan zat, zeker in klasse A. In het laatste geval is minder ook al goed.

Meer is niet altijd beter!!

Groet,

Andre

Als je heel zacht speelt is 60w per kanaal meer dan zat, zeker in klasse A. In het laatste geval is minder ook al goed.

Vind ik ook, Andre

Mijn speakers hebben een rendement van 88,5 db, en ik kan ze met een 15watt versterker zo hard of zacht laten klinken als ik wil.

Dus 60watt voor een 91db speaker lijkt me inderdaad meeeer dan voldoende.

Mvg,

Alco

Zie je wel en dank je wel Alco, zo gek ben ik nog niet. En dan te bedenken dat ik 2 maal een M-03 heb staan........ Maar heb ze flink geknepen tot +/- een derde. Dus kan je wat meer met je voortrap doen. Ondanks dit wil ik toch graag eens wat anders. Maar dat komt wel in de toekomst. Groet

Andre

Hoi, is het niet logisch dat je met 300w per kanaal en een gevoeligheid van 91db je versterker niet echt belast. Het ding valt volgens mij in slaap bij een zacht luister niveau. Mischien toch maar eens kijken of je je versterker niet te sterk is (ik denk van wel). Als je heel zacht speelt is 60w per kanaal meer dan zat, zeker in klasse A. In het laatste geval is minder ook al goed.

Groet,

Andre

Die versterker valt misschien wel in slaap bij zacht luisteren, en dat komt idd doordat het rendement vrij hoog is. Maar een versterker die 'maar' 60W levert (maximaal), heeft natuurlijk net zo weinig te doen, omdat de speaker nou eenmaal bepaalt wat de versterker moet leveren. Een 60W versterker moet dus (bij hetzelfde volume) net zoveel vermogen leveren als een 300W versterker. Relatief moet ie meer leveren, maar in absolute zin niet...

Zie je wel en dank je wel Alco, zo gek ben ik nog niet. En dan te bedenken dat ik 2 maal een M-03 heb staan........ Maar heb ze flink geknepen tot +/- een derde. Dus kan je wat meer met je voortrap doen.

Ik maak af en toe ook wel eens gebruik van de 'attenuator' om de eindversterker te knijpen.

Dan moet de je voorversterker verder opendraaien om hetzelfde volume te halen.

Dat veranderd evenwel niks aan de inspanning die de eindtrap moet leveren.

Ik merk hier dat de voorversterker meer opwarmtijd nodig heeft dan de eindtrap. Het opwarmlampje gaat beduidend later uit. Maar zelfs tijdens de opwarmperiode klinkt hij niet futloos.

Henri

Hallo,

Ik ken dit euvel.

Ik heb het gevoel dat meerdere transistorbakken daar last van hebben.

Je moet zeg maar eerst een bepaald volume bereiken en dan lijkt het opeens allemaal op z'n plek te vallen, het begint te leven.

Dit heb ik bij buizen overigens nog niet gehoord.

Groet ,Mark :)

[Henri1:]Ik maak af en toe ook wel eens gebruik van de 'attenuator' om de eindversterker te knijpen.

Heel misschien is het iets van de volumepot.

Mijn Marantz PM-80II heeft op lagere niveaus van de potmeter hetzelfde. Maar andere bronnen dan CD hebben geen last, simpelweg omdat de volumeknop verder opengedraaid moet worden.

Oudere cd's gaan ook prima. De cd's van de afgelopen 10 jaar echter zijn zo 'luid' opgenomen dat je de volumeknop amper open hoeft te draaien. En daar is die potmeter wellicht minder nauwkeurig.

Als het geen gesloten Nobel of goede Alps is, kan er stof inzitten en dan moet hij eerst een bepaalde weerstand overwinnen... Maar ik weet niet wat er in die Classe zit.

Zoek je een oplossing, of zoek je alleen maar een verklaring? Heb je onlangs alle contacten schoongemaakt en je speakerkabels gestript? Volgens Audio&Techniek moest je dat iedere 2/3 maanden doen, vanwege corrosie.

[Henri1:]Ik maak af en toe ook wel eens gebruik van de 'attenuator' om de eindversterker te knijpen.

Heel misschien is het iets van de volumepot.

Mijn Marantz PM-80II heeft op lagere niveaus van de potmeter hetzelfde. Maar andere bronnen dan CD hebben geen last, simpelweg omdat de volumeknop verder opengedraaid moet worden.

Oudere cd's gaan ook prima. De cd's van de afgelopen 10 jaar echter zijn zo 'luid' opgenomen dat je de volumeknop amper open hoeft te draaien. En daar is die potmeter wellicht minder nauwkeurig.

Als het geen gesloten Nobel of goede Alps is, kan er stof inzitten en dan moet hij eerst een bepaalde weerstand overwinnen... Maar ik weet niet wat er in die Classe zit.

Zoek je een oplossing, of zoek je alleen maar een verklaring? Heb je onlangs alle contacten schoongemaakt en je speakerkabels gestript? Volgens Audio&Techniek moest je dat iedere 2/3 maanden doen, vanwege corrosie.

Het is mogelijk dat de oorzaak de voorversterker is, ik heb het tot nu toe niet gevonden, deze is ook van Classe.

Waarom een zware versterker, alhoewel de speakers een hoog rendement hebben, kan je ze niet laten klinken met een kleine versterker.

Ook al speel je stil, een goede zware versterker vind ik altijd beter, openheid en het laag komt veel gemakkelijker uit je speakers. Dit niet alleen voor mijn speakers, dit is een regel voor vele speakers.

Interessante discussie! Momenteel ben ik aan het overwegen welke versterker ik wil gaan aanschaffen om een paar Castle Richmond 3i van 80w aan te sturen, een Musical Fidelity X150 met 105w uitgangsvermogen of een MF A5/a308 met respectievelijk 250w/150w?

De zwaardere jongens zullen minder moeite hebben met het aansturen dan de X150, maar meer controle, niet? Zakt het geluid ook weg als ik lage volumes speel, omdat de versterker koud wordt?

Hallo,

Dat van die lichtere versterkers was ook altijd mijn idee.

Nu wil ik geen discussie op gang brengen maar,

Ik heb zware versterkers gehad zoals: Sony taf 808 es, Marantz PM 95, Marantz PM 90 SE.

Welke aan het gewicht zijn ( var. van 25 tot ca. 30 Kg) en zeggens en schrijvens grote en zwaar uitgevoerde trafo's bezitten.

Daar had ik dat soort problemen ook mee.....

Momenteel in het bezit van een Krell kav 300i, welke maar zo'n 12 tot 13 Kg weegt een lichte voeding bezit (theoretisch/400VA) en toch andere Watts' lijkt te bezitten.

Ook geen probleem mee op lage volumes..., ik even blij :)

Groet, Mark :rolleyes:

Interessante discussie! Momenteel ben ik aan het overwegen welke versterker ik wil gaan aanschaffen om een paar Castle Richmond 3i van 80w aan te sturen, een Musical Fidelity X150 met 105w uitgangsvermogen of een MF A5/a308 met respectievelijk 250w/150w?

De zwaardere jongens zullen minder moeite hebben met het aansturen dan de X150, maar meer controle, niet? Zakt het geluid ook weg als ik lage volumes speel, omdat de versterker koud wordt?

Koop een echte X150

http://www.passlabs.com/amplifiers/x150.htm

http://www.passlabs.com/amplifiers/x150.5.htm

desnoods 2e hands http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1113010868

Koop een echte X150

http://www.passlabs.com/amplifiers/x150.htm

http://www.passlabs.com/amplifiers/x150.5.htm

desnoods 2e hands http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1113010868

Hoi,

Wat is er niet

Hoi Henrie, klopt wat je zegt. In principe is het zo dat 5 watt produceren in feite hetzelfde moet zijn voor elke versterker. Maar het is toch zo dat b.v. mijn Lux -03 dit makkelijker doet dan een b.v. een Marantz pm17 (wat een goede versterker is). De een levert 2 maal 250 tegen 2 maall 60. Eerder las ik iets over die Ferrari, die rijdt ook makkelijk 100 dan mijn Xantia.

Daarom heb ik mijn eindtrappen flink geknepen anders viel mijn voortrap in slaap. En dat is mijne heren, ook het gene waar de goede man met de Classe (sorry ben je naam even kwijt) volgens mij last van heeft. Bij een geintegreerde versterker kan je de eindtrappen niet terug draaien. die laatste doen volgens mij hun werk wel goed, maar het voorversterker gedeelte komt niet los, op gang, hoe je ook noemen wilt. Groet,

Andre