Bas2 Posted 22 februari 2005 Report Share Posted 22 februari 2005 Beste Mensen, Omdat ik op Hififorum (nog) geen respons kreeg post ik, nieuweling, hier ook mijn vragen: Ik heb een Yamaha versterker 750 AX (ca 1995, 200 euro bij winkel) thuis beluisterd als opvolger voor mijn Harman Kardon PM645 Vxi (ca 1987, toen ca fl 800). De aanmerkelijk zwaardere Yamaha klonk eigenlijk in alle opzichten stukken beter, mooier, helderder, ruimtelijker, netter laag en hoog, enz. Alleen kon ik niet wennen dat ongeveer de helft van mijn CD's opeens veel laag leek te hebben. Ik kreeg de indruk dat het laag toch wel erg benadrukt werd. Bij veel muziek geen probleem, klassiek werd er duidelijk mooier mee, maar andere opnamen vielen tegen. Heb hem uiteindelijk weer teruggebracht, maar vind de Harman Kardon nu wel erg kaal, scherp en nasaal. De hoog-laag balans staat me echter wel beter aan. Moet ik gewoon het lef hebben om te wennen aan dat laag, ook omdat de oude amp. het mogelijk gewoon te weinig/slecht weergeeft, of moet ik zonder meer op mijn (redelijk geschoolde) gehoor vertrouwen en wachten op een amp. die meer naar mijn smaak is. Aangezien ik alleen low-budget 2ehands als optie neem en niet het hele land doorscheur moet ik dan misschien nog wel een jaartje of wat afwachten... Heeft iemand verder ervaring met of een mening over vergelijkbare Yamaha's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 22 februari 2005 Report Share Posted 22 februari 2005 Ik heb een Yamaha versterker 750 AX (ca 1995, 200 euro bij winkel) thuis beluisterd als opvolger voor mijn Harman Kardon PM645 Vxi (ca 1987, toen ca fl 800). Alleen kon ik niet wennen dat ongeveer de helft van mijn CD's opeens veel laag leek te hebben. Ik kreeg de indruk dat het laag toch wel erg benadrukt werd. Bij veel muziek geen probleem, klassiek werd er duidelijk mooier mee, maar andere opnamen vielen tegen. Heb hem uiteindelijk weer teruggebracht, maar vind de Harman Kardon nu wel erg kaal, scherp en nasaal. De hoog-laag balans staat me echter wel beter aan. Moet ik gewoon het lef hebben om te wennen aan dat laag, ook omdat de oude amp. het mogelijk gewoon te weinig/slecht weergeeft, of moet ik zonder meer op mijn (redelijk geschoolde) gehoor vertrouwen en wachten op een amp. die meer naar mijn smaak is. Aangezien ik alleen low-budget 2ehands als optie neem en niet het hele land doorscheur moet ik dan misschien nog wel een jaartje of wat afwachten... Heeft iemand verder ervaring met of een mening over vergelijkbare Yamaha's? De vraag zou moeten zijn: Welke versterker kleurt ? Al dan niet in combinatie met de gebruikte speakers. Welke speakers heb je ? het is dus best mogelijk dat die 'oude' Harman Kardon neutraler klinkt en de nieuwere Yamaha (MosFet) wat sneller, agressiever, dynamischer. Staat de "loudness" per ongeluk niet aan ? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas2 Posted 22 februari 2005 Author Report Share Posted 22 februari 2005 Welke versterker kleurt, dat lijkt me inderdaad een prima samenvatting van mijn vrij vage vraag. Beetje dom om geen speakers te noemen, beginner he... Rogers studio 1, 8 ohm/300 watt per stuk. Met de loudness zit het wel snor, die knop weet ik gelukkig nog wel te vinden. Ik vond het vooral jammer dat ik via Google erg weinig referentie kon vinden, ze zijn daar waarschijnlijk gewoon te oud voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts