Jump to content

speaker

Marchel
 Share

Recommended Posts

Ik heb een goede klassieke marantz installatie met een versterker van 4x40 watt continue. Nu heb ik vanwege geldgebrek gekozen voor 4 voordelige jamo zuilspeakers met een continue vermogen van 100 watt en peak 140 watt.

Zodra ik de speakers behoorlijk hard zet met redelijk wat bas, word de bas afgebroken met een "knak" geluid. Weet iemand hoe dit kan?? Zeker omdat de speakers meer vermogen hebben dan de versterker snap ik dit niet. Ik heb het ook al met een andere versterker geprobeerd maar dit verhielp het probleem niet.

Bedankt voor de reactie, Marchel

Wat is behoorlijk 'hard' ?

Lijkt me een oversturing te zijn aan de hand van je beschrijving.

Als het om 'clipping' van de versterker gaat zou ik maar uitkijken, heel erg ongezond voor je speakers.

Henri

Bedankt henri voor je reactie.

Wat ik bedoel is wel hard maar geeft als ik mijn oude speakers met minder vermogen weer aansluit geen probleem.

Kun jij het begrip clipping voor mij wat verder beschrijven?

Ik ben nog geen hifi freak, hou van een mooi stukje muziek en is eigenlijk begonnen omdat ik de oude serie van Marantz met stalen front gewoon erg mooi vond. Beetje speuren op internet leerde mij dat dit kwalitatief ook niet tot de slechste behoorde en zo starte een nog verse hobby.

groet, marchel

Clipping betekent dat je uitgangssignaal van de versterker de voedingsspanning heeft bereikt. Voor de duidelijkheid, je voedingsspanning is eigenlijk de systeemspanning van de versterker zelf. Deze heeft een gelijke positieve en een negatieve spanning.

Stel je een sinussignaal voor met een maximale uitslag (amplitude) van 60 volt. En een voedingsspanning (gelijksspanning) van 50 volt + en -. Je sinus heeft dan dus geen mooie ronde toppen, maar wordt bij de 50 volt afgekapt.

Teken dit voor de gein maar eens uit op papier, voor de beeldvorming. Drie horizontale lijnen onder elkaar, van boven naar beneden respectievelijk +50 volt, de nullijn en de -50 volt. Dit vertegenwoordigd dus je voedingsspanning.

Teken hier overheen de sinus (je muzieksignaal) die op en neer zwaait van +60 naar -60 volt. Deze kruist hierbij dus telkens de +50 volt en de -50 voltlijn.

............

Clipping betekent dat je uitgangssignaal van de versterker de voedingsspanning heeft bereikt. Voor de duidelijkheid, je voedingsspanning is eigenlijk de systeemspanning van de versterker zelf. Deze heeft een gelijke positieve en een negatieve spanning.

Stel je een sinussignaal voor met een maximale uitslag (amplitude) van 60 volt. En een voedingsspanning (gelijksspanning) van 50 volt + en -. Je sinus heeft dan dus geen mooie ronde toppen, maar wordt bij de 50 volt afgekapt.

Teken dit voor de gein maar eens uit op papier, voor de beeldvorming. Drie horizontale lijnen onder elkaar, van boven naar beneden respectievelijk +50 volt, de nullijn en de -50 volt. Dit vertegenwoordigd dus je voedingsspanning.

Teken hier overheen de sinus (je muzieksignaal) die op en neer zwaait van +60 naar -60 volt. De kruist hierbij dus telkens de +50 volt en de -50 voltlijn.

............

Je speakers bepalen het vermogen dat je versterker aan de speakers moet leveren bij een bepaalde uitgangsspanning van de versterker. Dus als je speakers 100W vragen, en je versterker kan er op dat moment 'maar' 50 leveren, dan komt ie dus te kort. Dan krijg je zoiets als Rene heeft uitgelegd, al loopt daarbij de spanning vast op de voeding en het kan ook zijn dat dat niet het geval is en dat ie toch gaat clippen. Maar goed, het idee is hetzelfde, je krijgt een afgevlakte sinus. Deze gaat overigens maar deels naar je conussen, omdat een bloksignaal bestaat uit heel veel sinussen met een (veel) hogere frequentie dan de blokgolf zelf. Een groot deel gaat dus naar je tweeters, dus kijk hiermee uit! Tweeters gaan doorgaans het eerste stuk...

Kortom, je speakers vragen te veel van je versterker (mocht de versterker daadwerkelijk clippen). Kun je dus twee dingen doen: andere, makkelijker aanstuurbare speakers, of een andere versterker, die de speakers wel aan kan...

bedankt voor de meer dan duidelijke uitleg.

Vraag me nu alleen af, word dit veroorzaakt door de speakers of is de versterker te licht voor de speakers. dacht zelf dat de versterker een redelijk vermogen had en heb in het verleden met een lichtere versterker dit probleem niet gehad.

Ik moet je wel hebben he?

:confused:

Hmmm, die hele mooie uitleg de grond in geboord :( Hier heb ik zo niet 123 een antwoord op.

Al zouden het misschien de voedingselco's kunnen zijn?!?!? Deze zorgen ervoor dat je een vlakke voedingsspaning krijgt van voldoende niveau. Misschien dat die aan vervanging toe zijn, de versterker is al wat jaartjes oud heb ik begrepen. Als die niet voldoende energie (spanning) kunnen geven zakt de voedingsspanning snel in.

Ga maar eens onder de kap op zoek naar de grootste ton-vormige componenten (die vaak rechtop staan). De bovenkant hiervan hoort vlak en hard te zijn. Als ze bol staan en dus een beetje in te drukken zijn, zijn ze wellicht aan vervanging toe....

Dit is maar een gok hoor, misschien iemand anders in de zaal???

Om een of andere reden had ik in mijn kop dat speakers altijd zwaarder dienen te zijn dan de versterker. Begrijp ik goed dat het meest ideaale dus is als beide even zwaar zijn/ bedankt voor je reactie

Het vermogen zegt heel weinig. Een ideale versterker levert altijd het gevraagde vermogen en de ideale speaker gaat daarbij nooit stuk. Maar je snapt het al, dit ideale geval bestaat niet, en als je het al benadert, dan is het heel duur.

Een versterker zou z'n vermogen moeten verdubbelen bij halverende belastingsimpedantie. Dus stel dat je speakers 8 Ohm zijn en de versterker levert bij 8 Ohm maximaal 100W, dan zou die versterker bij 4 Ohm 200W moeten leveren. En bij 2 Ohm 400W, en bij 1Ohm 800W enz... Dit is bijna niet mogelijk, en als het al mogelijk is, moet er zo'n enorm zware en dus dure voeding in, dat het niet meer te betalen en ook niet meer te tillen is.

Een speaker kan in de meeste gevallen wel iets van 100W aan. Dat is in bijna altijd wel genoeg om op oorlogssterkte muziek weer te geven. Dus die maximale belasting zul je zelden of nooit halen.

Je zou dus kunnen zeggen dat je versterker het best zo stabiel mogelijk moet zijn Dat betekent dus niet dat ie bakken met vermogen moet kunnen leveren, maar z'n vermogen steeds moet kunnen verdubbelen! Dat is veel belangrijker dan veel vermogen op zich! Dan kan ie altijd je speakers aansturen, zonder dat ie gaat clippen o.i.d. Je speakers kunnen dan heel hard zonder dat ze gaan vervormen. En op het moment dat ze gaan vervormen, zit je dan aan het maximum van wat je speakers aankunnen. Maar dan moet je doorgaans heeeeel erg hard spelen, zeker bij dynamische speakers (speakers met conussen)...

Edited by Henrie

Kun je dus twee dingen doen: andere, makkelijker aanstuurbare speakers, of een andere versterker, die de speakers wel aan kan...

Da's misschien wel wat eenvoudiger dan mijn oplossing Henrie. :-) Klinkt logisch, lijkt me het proberen waard...

Oh, maar dat wat jij over de voedingselco's zei, daar zit ook wel wat in hoor :)

Elco's raken verouderd naar een jaar of 10. En aangezien het hier over een klassieke Marantz gaat, neem ik aan dat dat eentje uit de jaren 70 is of zo. Daarbij zullen de elco's dus wel verouderd zijn inmiddels.

Overigens levert dat verouderen niet op dat ze minder spanning gaan leveren hoor :) De energie die ze kunnen leveren wordt minder (zoals jij al zei), maar dat komt niet doordat ze een lagere spanning leveren. Die spanning wordt namelijk bepaald door de secundaire kant van de trafo. Als de elco's die spanning niet meer aankunnen gaan ze gewoon stuk (worden ze opgeblazen). Dat is hier vast niet het geval, dus ze zullen de juiste spanning nog wel leveren.

Het probleem met oude elco's is dat ze minder capaciteit hebben en daardoor minder energie kunnen leveren. Immers: E=0,5 * C * U^2. U blijft gelijk, E neemt af, dus moet C wel afnemen. En dus neemt de stroom die ze kunnen leveren af... :)

Kun je dus twee dingen doen: andere, makkelijker aanstuurbare speakers, of een andere versterker, die de speakers wel aan kan...

Da's misschien wel wat eenvoudiger dan mijn oplossing Henrie. :-) Klinkt logisch, lijkt me het proberen waard...

Oh, maar dat wat jij over de voedingselco's zei, daar zit ook wel wat in hoor :)

Elco's raken verouderd naar een jaar of 10. En aangezien het hier over een klassieke Marantz gaat, neem ik aan dat dat eentje uit de jaren 70 is of zo. Daarbij zullen de elco's dus wel verouderd zijn inmiddels.

Overigens levert dat verouderen op dat ze minder spanning gaan leveren hoor :) De energie die ze kunnen leveren wordt minder (zoals jij al zei), maar dat komt niet doordat ze een lagere spanning leveren. Die spanning wordt namelijk bepaald door de secundaire kant van de trafo. Als de elco's die spanning niet meer aankunnen gaan ze gewoon stuk (worden ze opgeblazen). Dat is hier vast niet het geval, dus ze zullen de juiste spanning nog wel leveren.

Het probleem met oude elco's is dat ze minder capaciteit hebben en daardoor minder energie kunnen leveren. Immers: E=0,5 * C * U^2. U blijft gelijk, E neemt af, dus moet C wel afnemen. En dus neemt de stroom die ze kunnen leveren af... :)

klopt, het gaat hier om een Marantz 1072 van eind 70.

Versterker geeft volgens marantz site 36 w bij 8 ohm.

Overigens zijn de speakers ook 8 ohm. (100W continue/140W piek)

welk vermogen van de speakers zou ideaal zijn bij deze versterker?

M.b.t. de elco's , deze ga ik binnenkort eens aan een nader onderzoek blootstellen.

Bedankt heren!

Overigens levert dat verouderen op dat ze minder spanning gaan leveren hoor :) De energie die ze kunnen leveren wordt minder (zoals jij al zei), maar dat komt niet doordat ze een lagere spanning leveren. Die spanning wordt namelijk bepaald door de secundaire kant van de trafo. Als de elco's die spanning niet meer aankunnen gaan ze gewoon stuk (worden ze opgeblazen). Dat is hier vast niet het geval, dus ze zullen de juiste spanning nog wel leveren.

klopt, het gaat hier om een Marantz 1072 van eind 70.

Versterker geeft volgens marantz site 36 w bij 8 ohm.

Overigens zijn de speakers ook 8 ohm. (100W continue/140W piek)

welk vermogen van de speakers zou ideaal zijn bij deze versterker?

M.b.t. de elco's , deze ga ik binnenkort eens aan een nader onderzoek blootstellen.

Bedankt heren!

Je moet speakers niet op vermogen bij de versterken uitzoeken. Het vermogen van een speaker zegt alleen maar hoeveel vermogen hij aankan zonder stuk te gaan. Verder niets. Het zegt dus niets over het vermogen dat de speaker van de versterker vraagt. Het kan dus best zo zijn dat de speaker bij luid spelen meer vermogen vraagt dan ie eigenlijk aankan!

Waar je bij een lichte versterker op moet letten is dus dat de versterker 'makkelijke' speakers krijgt. Dat wil zeggen dat de impedantie van de speakers niet zo laag moet zijn. Wat dat betreft zou die 8Ohm van jouw speakers goed moeten zijn. Echter, een speaker van 8Ohm wil nog niet zeggen dat deze constant 8Ohm is. Een speaker heeft geen vaste, constante weerstand (van 4 of 6 of 8 Ohm of zo), maar een impedantie. Dat is een weerstand die afhankelijk van de frequentie van het signaal (de muziek) verandert. De meeste conus speakers hebben een vrij hoge impedantie bij hoge tonen (de tweeter) en een lagere bij lage tonen (conussen). Jouw speakers hebben dan wel een impedantie van 8Ohm, maar dat is gemiddeld. Het kan best zijn dat de bij bepaalde frequenties tot bijvoorbeeld 4Ohm dalen, of nog lager. Dan kan je versterker er problemen krijgen mee...

Verder moet je erop letten dat het rendement of de gevoeligheid van de speakers niet zo laag is. Deze wordt gegeven in dB/1W/1m (bijvoorbeeld 90dB/W/m) en geeft de geluidsdruk aan op 1 meter voor de speakers, als deze met 1W wordt belast. Soms wordt het ook aangegeven met dB/2,83V/1m. Dat komt bij 8Ohm speakers op hetzelfde neer. Alles boven de (pakweg) 88dB is redelijk makkelijk aan te sturen. Dit kan in sommige gevallen oplogen tot wel 100dB (Klipsch bijvoorbeeld). Deze speakers hebben dus maar een heel klein beetje vermogen nodig om al heel hard muziek weer te geven...

Ich weiss, maar ik wou technische praat over rimpelspanning e.d. voorkomen. Maaruh, hulde voor de uitleg! :D

Ich weiss, maar ik wou technische praat over rimpelspanning e.d. voorkomen. Maaruh, hulde voor de uitleg! :D

Ik ben alweer een stuk wijzer!

Enige vraag die mij nog rest: kan dit ook kwaad voor mijn versterker?

Bedankt voor alle wijze woorden

Ok, prima :)

Het moet idd niet te technisch worden. Het moet ook voor de leek nog te snappen zijn... ;)

Marchel:

Ik denk niet dat het echt veel kwaad kan dat de elco's verouderen. Je versterker wordt er wat minder stabiel van, maar je versterker werkt er verder wel om. Je kan dus wel wat eerder problemen krijgen met het aansturen van (moeilijke) speakers. Vraag eens aan bedrijf/persoon dat modificaties uitvoert, of het wat oplevert om ze te vervangen.

Zodra ik de speakers behoorlijk hard zet met redelijk wat bas, word de bas afgebroken met een "knak" geluid
Wat is behoorlijk 'hard' ?

Lijkt me een oversturing te zijn aan de hand van je beschrijving.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Marchel zo luid speelt dat de luidspreker met de spreekspoel tegen de achterste poolplaat aan slaat. Dan krijg je ook het effect van een "knak" in de bas. Een zwaardere versterker helpt dan niet, de bas zal alleen nog harder gaan "knakken", betere luidsprekers zijn dan de oplossing.