Jump to content

Invriezen element

carl
 Share

Recommended Posts

Beste Marcel;

RESPECT!

Tenminste 1 persoon die er eerlijk voor uitkomt het artikel niet gelezen te hebben of het experiment zelf uitgevoerd te hebben. En hier slechts op z'n gevoel en op eerder opgedane kennis te werk gegaan te zijn.

Wie weet zijn er nog meer forumleden die op deze wijze in de digitale pen gekropen zijn ;).

Hier schuilt wel het wankele van het reageren op afwijkende ideeen in dit en vele andere forums / fora (wat was nog eens het meervoud?)

Er wordt zoooo vaak van oude principes uitgegaan tijdens het posten van reacties. Er wordt zoooo weinig of zelfs geen moeite genomen om kennis te nemen van die "afwijkende" methode of materiaalkeuze of whatever "anders" is, dan tot dan toe gebruikelijk in de Audiowereld. Maar waarom???

Het blijft tamelijk kortzichtig om alleen maar uit te blijven gaan van de vast uitgezette paden. Je doet jezelf schromelijk tekort om nooit eens in de keuken van 'n ander te willen, kunnen of zelfs durven kijken.

Zonder het bericht gelezen te hebben kan men immers niet weten of er bepaalde handelingen genomen dienen te worden om het invriezen en ontdooien verantwoord te laten gebeuren. Of welke elementen net wel of net niet voor deze procedure geschikt zijn.

(Ik ben ook jarenlang abonnee geweest op de HVT en Audio. Stereo, Stereoplay, Audiophile, HiFi+, What HiFi?... ik heb ze allemaal gekocht en gelezen. De meeste vertoonden inderdaad die eigenschappen die Marcel hier boven beschreef. Is die bladen niet kwalijk te nemen, trouwens. Kwestie van leven en laten leven.)

Beste Erjee ik heb ook niet gezegd dat het niet zou werken, alleen is vaak met dit soort dingen het effect erg klein en ik vraag mij dan af of je het risico wil lopen je element te beschadigen.

Marcel

Ook ik vind dat je een open mind moet behouden; wat de boer niet kent dat vreet-ie niet. Reeds honderden, zoniet duizenden audiofielen (wereldwijd) vriezen vaak wat in. Dit wil nog niet zeggen dat het goed of slecht is, maar wij Nederlanders zijn (te) nuchter om uberhaupt zoiets te proberen of te testen!

http://www.cryogenicsinternational.com/audio.htm

Ook ik vind dat je een open mind moet behouden; wat de boer niet kent dat vreet-ie niet. Reeds honderden, zoniet duizenden audiofielen (wereldwijd) vriezen vaak wat in. Dit wil nog niet zeggen dat het goed of slecht is, maar wij Nederlanders zijn (te) nuchter om uberhaupt zoiets te proberen of te testen!

http://www.cryogenicsinternational.com/audio.htm

O maar ik sta best open voor dit soort dingen en met m`n kabels heb ik het al eens gedaan en het had inderdaad wel iets effect maar met een element durf ik het niet aan vanwege de kwetsbaarheid. Ik heb nog wel een oud element liggen daar zou ik het een keer mee kunnen proberen, maar dan moet ik hem eerst weer een tijdje gebruiken want het is jaren geleden dat ik die gebruikt heb.

Trouwens dat wij nederlanders niks zouden durven uit te proberen lijkt me onzin, ik zelf heb al van alles geprobeert te verbeteren soms met positief en negatief effect. Daar ligt het volgens mij niet aan, maar als iets erg weinig effect of niet het gewenste effect heeft en je moet dan er je apparatuur voor op het spel zetten gaat mij dat te ver.

Marcel

Er wordt vaak niet verteld Hoe je het moet doen.

1. in een luchtdichte zak (lucht eruit zuigen)

2. minimaal 5 uren in de vriezer

3. het belangrijkste: langzaam ontdooien, bijv.

a. een dag in de koelkast

b. een dag op een koele plek

c. 1-2 dagen op kamertemperatuur

d. dit proces een keer herhalen voor het beste effect

Ik heb zelf mijn kabels op het werk eerst vacuum getrokken in een plasic zak aan gezien vocht dan gaat koken en zo verdampt zuig je dat meteen af.

Alleen met een element zelf zou dat wel kunnen maar de naald moet die ook in de vriezer of kan je die gewoon verwijderen (bij MM element) anders raakt ie namelijk makkelijk beschadigd door het vacu

Ik heb zelf mijn kabels op het werk eerst vacuum getrokken in een plasic zak aan gezien vocht dan gaat koken en zo verdampt zuig je dat meteen af.

Alleen met een element zelf zou dat wel kunnen maar de naald moet die ook in de vriezer of kan je die gewoon verwijderen (bij MM element) anders raakt ie namelijk makkelijk beschadigd door het vacu

Kijk!

Dit begint er weer op te lijken. B)

Mensen die gefundeerd en onderbouwd duidelijke zaken melden!

(jajaa, ik weet het; niet iedereen gaat dit doen of opvolgen.) Het gaat erom dat men gewoon eens wat vaker toelicht of uitlegt waarom men ergens niet mee eens is of iets niet ziet zitten i.p.v. het lukraak uitkramen van opmerkingen. Zodoende is het voor "newbees" veel makkelijker om iets "anders" te bevatten.

Hartstikke goed zo.

Groet ;) ,

Erjee.

Ik denk dat er -1 bar in vergelijking met de normale druk bedoeld wordt. :huh:

Maar dan nog volledig vacuum halen doe je niet ook 10^-18 bar is erg laag, zullen wel beesten van pompen geweest zijn. Waar werden die dingen in gebruikt? Deeltjes versnellers?

Ik denk dat er -1 bar in vergelijking met de normale druk bedoeld wordt. :huh:

Maar dan nog volledig vacuum halen doe je niet ook 10^-18 bar is erg laag, zullen wel beesten van pompen geweest zijn. Waar werden die dingen in gebruikt? Deeltjes versnellers?

Die vacuumschakelaars worden gebruikt in middenspanningssystemen. Zeg maar het gedeelte tussen de hoogspanningskabels en de transformatorhuisjes in de woonwijken. Ze zijn nog vrij nieuw (qua techniek). Vroeger (en nog steeds wel) werden vooral zekeringen gebruikt om de boel te beschermen tegen overbelasting en kortsluiting. Maar daarnaast had/heb je nog schakelaars nodig om de boel handmatig uit te kunnen schakelen. Even een zekering verwijderen in een middenspanningssysteem is niet mogelijk. Nou ja, het kan wel, maar de kans dat je dat overleeft, is niet zo groot. Niet doen dus. Voordeel van vacuumschakelaars is dus dat ze zowel beschermen tegen overbelasting en kortsluiting bieden en ook handmatig geschakeld kunnen worden. Dat laatste kan nodig zijn bij onderhoudt aan het systeem of uitbreiding ervan of zo. Bovendien kun je ze op afstand bedienen en in de gaten houden (kijken of ze wel of niet ingeschakeld staan).

Ze worden gemaakt in een ruimte die vacuum getrokken wordt. Daar zullen idd flinke pompen voor gebruikt worden. Ik heb ze zelf niet gezien, want daar mag je niet komen. De hele produktie vindt namelijk plaats in een clean room, waar je niet zomaar in mag. De onderdelen moeten namelijk helemaal schoon zijn (glimmen ook heel mooi :D ), omdat de schakelaars anders niet/heel moeilijk vacuum te trekken zijn. Ze worden onder andere in de Xiria gebruikt: http://www.xiria.nl

-1Bar? Kan dat, een negatieve druk?

Een nieuw wereldwonder! Daar moet ie patent op aanvragen, kannie rijker mee worden dan Billy Gaatjes :P:lol:

Hallo jullie hebben eigenlijk gelijk ik bedoel ook dat er met 1 bar vacu

Misschien volgende stap, hoge druk behandeling, kan je beter een hoge druk autoclaaf pakken, haalt 200 bar, alleen weet ik niet ofdat die kabel daar in past. Kan je nog kiezen welk gas je erop zet ook, lucht, zuurstof, stikstof of waterstof of helium???

Misschien volgende stap, hoge druk behandeling, kan je beter een hoge druk autoclaaf pakken, haalt 200 bar, alleen weet ik niet ofdat die kabel daar in past. Kan je nog kiezen welk gas je erop zet ook, lucht, zuurstof, stikstof of waterstof of helium???

200 bar :eek: toe maar dan wordt een kabel misschien wel tot stof verplettert ;) door de enorme druk zal de temperatuur natuurlijk ook enorm stijgen en mischien verdampt dan de hele kabel wel :lol:

Marcel

Naah, kan je koelen...geen probleem...je moet alleen niet de roerder die erin zit aanzetten want dan krijg je wel snel spaghettie :lol:

Als we toch geavanceerd gaan doen kunnen we misschien beter onze eigen kabels gaan trekken.

Mijn voorstel eerder met Helium is denk ik niet zo slim trouwens, krijg je alleen maar van die hoge donald duck stemmetjes uit je installatie. :blink:

Als we toch geavanceerd gaan doen kunnen we misschien beter onze eigen kabels gaan trekken.

Zijn we hier al niet bezig met erg de lijn te trekken? :P

Mijn voorstel eerder met Helium is denk ik niet zo slim trouwens, krijg je alleen maar van die hoge donald duck stemmetjes uit je installatie.  :blink:

Met waterstof krijg je iig een explosieve sound en met neon een oranje sound, moet je wel van het koningshuis houden.

;)

Mijn voorstel eerder met Helium is denk ik niet zo slim trouwens, krijg je alleen maar van die hoge donald duck stemmetjes uit je installatie.  :blink:

Met waterstof krijg je iig een explosieve sound en met neon een oranje sound, moet je wel van het koningshuis houden.

;)

Heb je in iedergeval wel de eerste slag van de pauk goed te pakken :lol::D

Die bas komt dan met een klap door....

Naah, kan je koelen...geen probleem...je moet alleen niet de roerder die erin zit aanzetten want dan krijg je wel snel spaghettie  :lol:

Ach maar voor donald duck stemmetjes hebben ze in de DJ wereld toch een apparaat voor ontwikkeld :lol: hebben we weer wat te expirimenteren ;)

Marcel

Mijn voorstel eerder met Helium is denk ik niet zo slim trouwens, krijg je alleen maar van die hoge donald duck stemmetjes uit je installatie.