Jump to content

op bezoek bij sodejuu

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

de cd's bij sodejuu zijn altijd groener! :D

ja, ja, als je bij hem geweest bent krijg je een lekker bakkie koffie en kleurt ie je cd's ook nog even .

en dat kost allemaal niets. ;)

omdat ik in limurg op vakantie was , ben ik dindsdag avond even bij sodejuu langs geweest.

een set B&W's 804 heeft ie staan

settotal.jpg

even van www.audiopaul.nl gepikt

nou ,

een leuke set , met heel wat componenten.

ik weet zo gauw niet meer wat er allemaal in het rack stond , maar het mooiste stond bovenop.

een hele mooie draaitafel (ik had nooit moeten luisteren naar dat ding !!)

sodejuu liet even aan mij zien hoe ie in elkaar zat ( dat wilde ik nl weten) en dat was echt mooi! wat een brok techniek is dat !!

allemaal heel robuust en degelijk.

maar hoe klonk ie nou ?

:wub::wacko:-_-

volgens mij deed ie het express ,

hij zette nl de Mattheus Passion van Bach op.

een Erato label (uitvoerenden weet ik even niet meer)

Mensen , dit was mooi !

ik kreeg werkelijk hartkloppingen hiervan.

de combinatie muziek/klank/sfeervolle huiskamer/mooie speakers werd mij bijna teveel.

wil ik thuis ook zo'n kwaliteit horen , dan moet ik echt een cd opzetten.

(of zeg ik nu iets verkeerds?)

ik bedoel eigenlijk:een LP kan ongelofelijk goed klinken

maar ja, het schijnt dat als je je cd's groen maakt met een stift dat ze weer bijna net zo goed gaan klinken als een LP. :rolleyes:

hij liet mij het verschil horen tussen een groene cd en een gewone.

:) ik hoorde geen verschil :)

ook liet hij mij het verschil horen tussen een gewone clock en een reclocker (spdif.....??)

:) hoorde ik een klein beetje :) (dacht ik)

echt een heerlijke audiofiel , die sodejuu :D

groene stiften , tentclocken , kabeltjes, dac's ......

affijn , helpt het niet dan geeft het moed , zeg ik altijd.

nog even kort hoe nu zijn speakers klonken. (de electronica zal ongetwijfeld goed geklonken hebben) ;)

-een mooi helder midden/hoog. klonk als zalf in je oren zeg maar, het mooie is dat je de tweeter niet hoort spelen .

-het laag vond ik te mager, het was zeker wel aanwezig , maar net als bij een esl, het had weinig attack, en knallen waren er niet bij. bij orgelmuziek ging het eigenlijk nog redelijk al kwam er onder de 35hz niet veel meer uit.

het laag was wel mooi in balans (geen opvallende 'hoemp'geluiden)

maar bij een stuk klassiek met heftige pauken en grote trom , klonk het als een blikken busje .( 2 keer 17 cm is te weinig :) )

-conclusie : fraaie set waarnaar je uren kunt luisteren .>ik was even van plan om het midhoog gedeelte eraf te zagen en stiekum mee te nemen zodat ik het thuis op de betonnix kon zetten.

maar ja , je neemt geen zaag mee als je gaat luisteren.

ps; sodejuu bedankt voor de koffie , en het lekkere stukje muziek ( daar had ik behoefte aan na een paar dagen vakantie huisje met alleen een wekkerradio) ;)

Ben wel benieuwd wat Erik dan gewend is kwa laag? Ik vond het laag bij Sodejuu thuis niet bepaald onderbemeten... Wellicht het laagste laag (van orgelmuziek), maar dat is meestal toch een flink probleem in een normale huiskamer. Wellicht zat je verkeerd (in een geluidsknoop)? Of heeft Sodejuu zijn speaker verder uit de hoek geplaatst?

Iig Sodejuu is een rasechte muziekliefhebber en audiofiel in hart en nieren. Open minded, maar wel vooral goed luisteren. En dan heeft ie nog verstand van zaken ook mbt de techniek.

Ben wel benieuwd wat Erik dan gewend is kwa laag? Ik vond het laag bij Sodejuu thuis niet bepaald onderbemeten...

met rustige muziek en bas loopjes , is het laag wel OK.

vandaar dat ik de orgelmuziek wel lekker vond klinken.

maar zodra er klappen moeten komen, van een trom of een compleet orkest, dan komt het niet goed.

ps: ik ben esl's gewend,

en sinds kort betonnix. ;)

Hoi Erik,

Bedankt voor dit leuke relaas. Ik kan me er prima in vinden. En wat dat laag betreft, het is er wel, maar anders. Je hebt wel gelijk dat het bij ca. 35Hz afgelopen is. Nou heb ik niet zoveel muziek waar de onderste registers in zijn verwerkt. Op dit moment hoef ik dus niet lager. Maar als ik ook eens wat orgel tegenkom, voordat jij het voor m'n neus hebt weggekaapt :P:D , dan zal er ook wel wat aan het laag gedaan gaan worden ;)

Ik ben wel ergens achter gekomen. Je bent niet doof :P;). Ik heb gemerkt dat jij anders naar muziek luistert dan de "normaal sterfelijke" alhier. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van het feit dat je dingen als het groen kleuren en klokjes niet zo duidelijk waarneemt. Jij hebt een eigenschap die er hier maar weinig hebben en dat is gelijk in de muziek duiken, zonder al te technisch luisteren. In feite is dat van muziek genieten, maar dan puur en nuchter.

BTW, een opsomming van de beluisterde componenten is te vinden in mijn profiel (set 1) ;)

Ben wel benieuwd wat Erik dan gewend is kwa laag?  Ik vond het laag bij Sodejuu thuis niet bepaald onderbemeten...

met rustige muziek en bas loopjes , is het laag wel OK.

vandaar dat ik de orgelmuziek wel lekker vond klinken.

maar zodra er klappen moeten komen, van een trom of een compleet orkest, dan komt het niet goed.

ps: ik ben esl's gewend,

en sinds kort betonnix. ;)

jij moet een goede P.A. kopen :D

(offopic) Ik denk dat Erik dan wel een Klipsch Heritage kan waarderen, die geven naar men zegt het ultime live gevoel kwa dynamiek (La Scala bv).

Helaas voor orgel minder geschikt, want onder de 50 a 45 Hz doen ze niet veel meer.

(offopic) Ik denk dat Erik dan wel een Klipsch Heritage kan waarderen, die geven naar men zegt het ultime live gevoel kwa dynamiek (La Scale bv).

Helaas voor orgel minder geschikt, want onder de 50 a 45 Hz doen ze niet veel meer.

Dus niet...

:)

Overigens is echt 20hz halen overbodig en met name alleen te voelen.....vet laag zit meer tussen de 60 en 100hz

Een waarheid als een koe. De meeste mensen zijn gevoeliger voor laag van 60 tot 150Hz. Wat daaronder zit wordt meestal niet als zodanig ervaren, maar eerder gevoeld. Bovendien is het ok heel erg moeilijk dergelijke lage frekwenties met "knaleffect" weer te geven. De meeste speakers kunnen dit fysiek gewoon niet.

.. en dat is gelijk in de muziek duiken, zonder al te technisch luisteren. In feite is dat van muziek genieten, maar dan puur en nuchter.

Dan hebben Erik en ik toch meer met elkaar gemeen dan ik altijd dacht ;)

Alleen ik geloof wel in kabels ;)

Trouwens die Nautilus 804 is en blijft en mooie speaker, zowel qua sound en uiterlijk.

Gr. Henk

Overigens is echt 20hz halen overbodig en met name alleen te voelen.....vet laag zit meer tussen de 60 en 100hz

Een waarheid als een koe. De meeste mensen zijn gevoeliger voor laag van 60 tot 150Hz. Wat daaronder zit wordt meestal niet als zodanig ervaren, maar eerder gevoeld. Bovendien is het ok heel erg moeilijk dergelijke lage frekwenties met "knaleffect" weer te geven. De meeste speakers kunnen dit fysiek gewoon niet.

Toch vindt ik de B&W N800 hier wel dicht bij in de buurt komen, eens stukje guns&roses hierop gespeelt, alsof je voor het podium stond. Maar ja hier hing ook wel een puik stukje ML en classe voor. En ik weet niet (zoals al eerder werd opgemerkt) hoe dit in een doorsnee huiskamer klinkt, voor die jongens heb je toch wel wat ruimte nodig.

Hoi Erik,

Bedankt voor dit leuke relaas. Ik kan me er prima in vinden. En wat dat laag betreft, het is er wel, maar anders. Je hebt wel gelijk dat het bij ca. 35Hz afgelopen is. Nou heb ik niet zoveel muziek waar de onderste registers in zijn verwerkt. Op dit moment hoef ik dus niet lager. Maar als ik ook eens wat orgel tegenkom, voordat jij het voor m'n neus hebt weggekaapt :P:D , dan zal er ook wel wat aan het laag gedaan gaan worden ;)

Ik ben wel ergens achter gekomen. Je bent niet doof :P;). Ik heb gemerkt dat jij anders naar muziek luistert dan de "normaal sterfelijke" alhier. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van het feit dat je dingen als het groen kleuren en klokjes niet zo duidelijk waarneemt. Jij hebt een eigenschap die er hier maar weinig hebben en dat is gelijk in de muziek duiken, zonder al te technisch luisteren. In feite is dat van muziek genieten, maar dan puur en nuchter.

BTW, een opsomming van de beluisterde componenten is te vinden in mijn profiel (set 1) ;)

Over dat groen kleuren, je kleurt de zijkant neem ik aan, kan je daarvoor een cd markerings stift gebruiken of moet je toch wel een speciekere kleur groen hebben (kwa golflengt complementair aan het de rode laser)?

ALs ik met een toongenerator een toon van 35 hz (of lager) afspeel, dan kan ik me daar geen knal bij voorstellen. Soort oergegrom wel. Neem aan dat een grote trom (of hoe heet dat) ook boven de 40 Hz zit kwa frequentie.

Misschien als je onweer geluiden wilt opnemen (maar dan nog, is de eeste donderslag echt zo laag?).

Gaat het we om de de frequentie van het geluid ofdat het knallent klink?, een rotje knalt ook maar is volgens mij niet echt beneden de 40Hz, als die al onder de 100Hz zit.

Maar volgens mij kan een lage toon wel 'knallen', was eens bij een concert van Rammstein en naast dat het erg hard klonk, voelde ik het ook erg hard, wat een geluids druk gaf die PA installatie.

(offopic) Ik denk dat Erik dan wel een Klipsch Heritage kan waarderen, die geven naar men zegt het ultime live gevoel kwa dynamiek (La Scala bv).

Denk dat dat heel erg meevalt, de speaker kan meer lage orgeltonen ten gehore brengen dan jij doet vermoeden, echter plaatsing, acoustiek en aansturing zijn erg kritisch.

:(

Gaat het we om de de frequentie van het geluid ofdat het knallent klink?, een rotje knalt ook maar is volgens mij niet echt beneden de 40Hz, als die al onder de 100Hz zit.

Maar volgens mij kan een lage toon wel 'knallen', was eens bij een concert van Rammstein en naast dat het erg hard klonk, voelde ik het ook erg hard, wat een geluids druk gaf die PA installatie.

de meeste P.A. geven niet onder de 40 hz weer...

ALs ik met een toongenerator een toon van 35 hz (of lager) afspeel, dan kan ik me daar geen knal bij voorstellen. Soort oergegrom wel. Neem aan dat een grote trom (of hoe heet dat) ook boven de 40 Hz zit kwa frequentie.

Misschien als je onweer geluiden wilt opnemen (maar dan nog, is de eeste donderslag echt zo laag?).

de klap op een grote trom is

Wat een overdreven aandacht weer voor dat onderste octaaf zeg. De bovenliggende octaven zijn heel wat kritischer en belangrijker. Minimaal tot 20 Hz is in geen enkele normale huiskamer goed weer te geven. Ga eens naar een concertzaal, zou ik zeggen en hoor daar is wat onze high end systeempjes allemaal laten liggen (en dan heb ik het niet over het subcontraoctaaf). Besteedt daar eens aandacht aan, dan kom je een stuk verder.

Wat een overdreven aandacht weer voor dat onderste octaaf zeg. De bovenliggende octaven zijn heel wat kritischer en belangrijker. Minimaal tot 20 Hz is in geen enkele normale huiskamer goed weer te geven. Ga eens naar een concertzaal, zou ik zeggen en hoor daar is wat onze high end systeempjes allemaal laten liggen (en dan heb ik het niet over het subcontraoctaaf). Besteedt daar eens aandacht aan, dan kom je een stuk verder.

dat laatste ben ik het mee eens.

maar dat de onderse oktaaf niet belangrijk is , zeggen alleen esl 63 eigenaren. :D

IK vind de onderste oktaaf heel belangrijk.

ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar esl's.

overgens is het een groot misverstand dat ALLEEN het onderste oktaaf problemen geeft in een huiskamer .

het laag onder de 300 hz is in alle huiskamers al een zooitje.

dus doe mij dan maar die onderste oktaaf , dat camoufleert de rest daarboven misschien ;)