Jump to content

op bezoek bij sodejuu

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

En iedere snaar van de piano?

Ik denk dat het om de eigenresonantie van het object gaat Erik.

Verder zou je van 2 kleine units juist een beter impuls gedag verwachten dan van 1 grote. Twee 7" is toch ongeveer gelijk aan een 10" speaker kwa oppervlak, schat ik.

maar ben je liefhebber van grote orkest muziek of orgel , dan moet een speaker minimaal tot 20 hz gaan.

de grondtonen van een live opgenomen orkest gaan heel diep. dieper dan de grondtonen van een orgel (32hz)

en daarbij moet een speaker ook klappen uit kunnen delen.

Benieuwd welk instrument dieper komt dan een orgel...................

:huh:

Ondanks het uitstapje naar een diepzeepiccolo ben ik toch wel erg benieuwd hoe een orkest aan meer laag komt dan het orgel in de Laurenskerk.

Ondanks het uitstapje naar een diepzeepiccolo ben ik toch wel erg benieuwd hoe een orkest aan meer laag komt dan het orgel in de Laurenskerk.

beste jitze,

een orgel gaat idd laag (sommige wel tot 16 hz, maar een gemiddeld orgel gaat tot 32hz)

dat is het probleem niet voor de meeste speakers,

zelfs een esl kan tot 32 hz (als je de folie niet te strak spant , en een groot oppervlak bouwt komt ie door zijn eigenresonantie echt wel tot 32 hz)

maar het gaat er niet alleen om hoe LAAG ie gaat ,

maar ook HOE ie laag gaat.

een esl kan geen klappen uitdelen.

twee 17cm kunnen dat ook niet.

(of je moet ze net zo dicht op je oor zetten als een hoofdtelefoon)

om klappen te kunnen weergeven heb je een hele stevige kast nodig , met een grote conusluidpreker.

ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld. ;)

eerst had ik grote esl's

nu heb ik grote betonnixen.

en ja : ik hoor hier wel verschil :D

@hans

ik heb hier een paar opnames uit de grote kerk in Dordrecht.

een kerk met een nagalm van 6 seconden.

als je in die kerk staat , en het is midden in de nacht en helemaal stil , dan hoor/voel je toch een bepaalde atmosfeer.

al zou ik jou ontvoeren en een blinddoek voordoen en je daarna in die kerk zetten zonder enig geluid te maken , dan zou jij toch merken aan de atmosfeer die je hoort/voelt dat je in een ele grote kerk staat.

als je vrijdag hierheen komt zal ik jou laten horen/voelen waarom ik het belangrijk vind , dat een speaker h

Je bedoelt te zeggen dat een orkest een anderssoortig laag kan produceren, meer impuls middels slagwerk/trommels/pauken waarvoor een ander gedrag van een speaker wenselijk is, niet dat een orkest dieper laag kan voortbrengen ?

beste jitze,

een orgel gaat idd laag (sommige wel tot 16 hz, maar een gemiddeld orgel gaat tot 32hz)

dat is het probleem niet voor de meeste speakers,

zelfs een esl kan tot 32 hz (als je de folie niet te strak spant , en een groot oppervlak bouwt komt ie door zijn eigenresonantie echt wel tot 32 hz)

een esl kan geen klappen uitdelen.

twee 17cm kunnen dat ook niet.

(of je moet ze net zo dicht op je oor zetten als een hoofdtelefoon)

om klappen te kunnen weergeven heb je een hele stevige kast nodig , met een grote conusluidpreker.

ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld. ;)

eerst had ik grote esl's

nu heb ik grote betonnixen.

en ja : ik hoor hier wel verschil :D

@hans

ik heb hier een paar opnames uit de grote kerk in Dordrecht.

een kerk met een nagalm van 6 seconden.

als je in die kerk staat , en het is midden in de nacht en helemaal stil , dan hoor/voel je toch een bepaalde atmosfeer.

al zou ik jou ontvoeren en een blinddoek voordoen en je daarna in die kerk zetten zonder enig geluid te maken , dan zou jij toch merken aan de atmosfeer die je hoort/voelt dat je in een ele grote kerk staat.

als je vrijdag hierheen komt zal ik jou laten horen/voelen waarom ik het belangrijk vind , dat een speaker h

Zet er een olifant in, die gaat echt wel lager....alleen hoor je dat niet, juist omdat dat zo laag is.

Ik weet trouwens niet als ik geblindoekt in een dierentuin ben ik ook zou kunnen detecteren wanneer ik voor een olifanten verblijf sta.....

Waar gaat het nou nog over :blink:  :huh:  :rolleyes: Ik geloof dat Erik, ondanks het in zijn opinie mindere laag, toch wel genoten heeft ;)

Ik geniet ook altijd heel erg als ik bij Sodejuu ben ...... van de vlaai! :P:lol:;)

Die vlaai was er deze keer niet :o . Op dinsdag heeft de bakker gesloten :rolleyes:;)

Volgende keer beter B)

Je bedoelt te zeggen dat een orkest een anderssoortig laag kan produceren, meer impuls middels slagwerk/trommels/pauken waarvoor een ander gedrag van een speaker wenselijk is, niet dat een orkest dieper laag kan voortbrengen ?

juist,

een constante lage toon van bijv. 40 hz produceren , kunnen de meeste speakers wel.

maar neem nu eens zo'n hoempa bandje , met wat trompetten trommels en natuurlijk een grote trom.

daar gaat een dynamiek vanuit!

de grondtonen van zo'n orkest reiken echt wel tot

Ik lees hier een aantal beweringen waar ik mij niet in kan vinden, een grote 30cm waffer heeft meer tijd nodig om in beweging te komen en om stil te gaan staan, het impulsgedrag is derhalve slechter dan een aantal kleinere waffers die samen evenveel effectieve luchtverplaatsing kunnen bewerkstelligen dan een 30cm waffer.

niet waar :)

1- om heel laag te kunen gaan heb je volgens mij een speaker nodig met een lage f res.

een 17cm woofer heeft die niet.

2- en

Edited by erik klijnsmit

Ja en toch klinkt die 30cm waffer beter en mooier... als je er maar een goede versterker aanhangt (dan kan zelfs een woofer met een acceleratiefactor 80 nog erg goed integreren).

Mvgr, Sherwin

Toch maar eens komen luisteren bij Erik om eens te ervaren wat jij bedoelt Erik....