Jump to content

op bezoek bij sodejuu

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ja en toch klinkt die 30cm waffer beter en mooier... als je er maar een goede versterker aanhangt (dan kan zelfs een woofer met een acceleratiefactor 80 nog erg goed integreren).

Mvgr, Sherwin

Toch maar eens komen luisteren bij Erik om eens te ervaren wat jij bedoelt Erik....

Ik begrijp er geen hol meer van.. :blink:

Ja en toch klinkt die 30cm waffer beter en mooier... als je er maar een goede versterker aanhangt (dan kan zelfs een woofer met een acceleratiefactor 80 nog erg goed integreren).

Mvgr, Sherwin

Toch maar eens komen luisteren bij Erik om eens te ervaren wat jij bedoelt Erik....

Ik begrijp er geen hol meer van.. :blink:

Das nou jammer... :D

Ik heb nog nooit een zuil luidspreker (om het even zo te noemen) echt een relaxed laag 'horen' neerzetten. Een vriend van mij heeft zelfbouw speakers met een behoorlijke woofer erin en die klinkt toch een stuk meer relaxed dan mijn b&w's p6 en met hun 16 cm woofer, vooral in het laag dan, ben ik best wel beetje jaloers op :huh:

Daarom heb wil ik eigenlijk ook wel eens een speaker met grote woofers (je zou denken wat moet die compenseren :D ), dus ben ik ook erg benieuwd naar de nieuwe 800 serie van B&W, die wilde ik eigenlijk eens bij RAF gaan beluisteren maar die waren niet meer vernam ik?

Maak eens een afspraak met Klaas Feenstra. Je kunt over z'n speakers zeggen wat je wilt, maar een mooi laag komt er zeker uit. Moet je wel de King of wellicht de SoundStone 30 luisteren. De Prince heeft 2 kleinere woofers en die klinkt ook wat gestresster dan z'n grote broer...

Guest muziekfreak

Ik heb zelf oudjes b&w 802 s80....gewoon mooi :wub: daar zit ook geloof ik 2x 16cm in,ik gebruik een s800 alignment highpassfilter voor het laag. Trekt hem door tot 25 a 30hz...en wel zo lekker rustig geen booom.

De nieuwere geen idee behalve de nautilus 801 ken ik erg goed [een familielid van mij draait ermee sedert een paar jaar] nouwwe die mogen ze gerust hier neerplanten zou ik geen problemen mee hebben iig. B)

De 802 serie 2 heeft 20cm woofers volgens de bw site, welke serie is de s80 trouwens? Wat zijn de verschillen.

Ik heb de 800 een tijdje geleden gehoord met wat Guns&roses, deed me denken aan hun live concert, weggeblazen werd je als je heb een beetje openschoef. 'Nadeel' wel van b&w speakers vindt ik dat je goede opnamen moet hebben want ze geven alles weer, soms is het hoog een beetje te veel aanwezig, maar dat komt dan toch echt door de opname.

Keertje speelde ze bij RAF met de signature 800 met de grootste monoblokken van sphinx erop, cdtje van dido klonk echt voor geen meter, erg kil.

Een 30 cm woofer vond ik persoonlijk beter klinken dan twee 17 cm woofers. Voorheen dacht ik dat dat kwam doordat twee 17 cm woofers harder moesten werken dan de 30 cm woofer. Erg simpel gedacht.. :rolleyes: Tot je luidspreker thuis krijgt die met

High end beleving gaat bij mij niet alleen om lage tonen..... ;)

Een goede speaker levert een totaalplaatje wat in balans is, daarom mijn eerdere opmerking over dat ik het bij erik wel eens wil horen dan. Een goede klap op een pauk geeft net zoveel hoge tonen en boventonen als de tonen in het bereik van de lage frequenties. Een grote waffer die de rest van de speakerbezetting wegspeelt zou nooit een mooie droge klap weergeven. Daarbij zou ik een dergelijke grote speaker in een gesloten kast hangen...geeft een mooier gecontroleerd laag.

Maar ik ben altijd te overtuigen door wat mijn oren horen

:rolleyes:

Het mooiste laag wat ik tot nu toee gehoord heb was een open baffle speaker, ik dacht carver...

GRT Frans

Een en ander hangt wel af van de grootte van de luisterruimte.

Wat is nou de gemiddelde grootte van een woonkamer in een vinex lokatie.. ;)

tussen 20-100 m^2 schat ik

Het was rhetorisch.. :D Maar vooruit, 20 denk ik..

Een 30 cm woofer vond ik persoonlijk beter klinken dan twee 17 cm woofers.  Voorheen dacht ik dat dat kwam doordat twee 17 cm woofers harder moesten werken dan de 30 cm woofer. Erg simpel gedacht..  :rolleyes:  Tot je luidspreker thuis krijgt die met

High end beleving gaat bij mij niet alleen om lage tonen..... ;)

Een goede speaker levert een totaalplaatje wat in balans is, daarom mijn eerdere opmerking over dat ik het bij erik wel eens wil horen dan. Een goede klap op een pauk geeft net zoveel hoge tonen en boventonen als de tonen in het bereik van de lage frequenties. Een grote waffer die de rest van de speakerbezetting wegspeelt zou nooit een mooie droge klap weergeven. Daarbij zou ik een dergelijke grote speaker in een gesloten kast hangen...geeft een mooier gecontroleerd laag.

:rolleyes:

Het mooiste laag wat ik tot nu toee gehoord heb was een open baffle speaker, ik dacht carver...

GRT Frans

beste Frans,

je bent uiteraard welkom! :)

alleen moet je er wel 145 km voor rijden.

ik woon nl net onder r'dam

Guest muziekfreak
Als je zo op trillingen gesteld bent i.p.v. geluid, dan moet je geen speaker kopen maar een vibrator.. ;)

heeeij vieze woorden mag niet...mag ik ff corrigeren men noemt dat tegenswoordig basspumps :D

Guest muziekfreak
De 802 serie 2 heeft 20cm woofers volgens de bw site, welke serie is de s80 trouwens? Wat zijn de verschillen.

Ik heb de 800 een tijdje geleden gehoord met wat Guns&roses, deed me denken aan hun live concert, weggeblazen werd je als je heb een beetje openschoef. 'Nadeel' wel van b&w speakers vindt ik dat je goede opnamen moet hebben want ze geven alles weer, soms is het hoog een beetje te veel aanwezig, maar dat komt dan toch echt door de opname.

Keertje speelde ze bij RAF met de signature 800 met de grootste monoblokken van sphinx erop, cdtje van dido klonk echt voor geen meter, erg kil.

Het verschil met die van mij heeft geen matrix en vinyl/textiel dome als tweeter en geen br [gesloten dus met de nieuwere b&w 802 s1 en 2 enz. Die ik binnenkort tehoren krijg bij mede forumlid vibuthi overigens. Ik ben er erg benieuwd na iig.

Mijn speaker op foto duh!

En de grote monos van sphinx kan ermaar een zijn de project 26 ;)

(...) Een grote waffer die de rest van de speakerbezetting wegspeelt zou nooit een mooie droge klap weergeven. (...)

(...)

Ondanks de laatste opmerking - die kennelijk dient om aan te geven dat de schrijver een open mind heeft - gaat Frans uit van de veronderstelling dat een grote woofer sowieso een luidere basweergave levert dan een kleinere woofer.

Dat is een onjuiste veronderstelling.

Maar je komt hem steeds weer tegen: zowel in dit topic als elders.

Een grotere woofer zal in de meeste gevallen lagere frequenties binnen redelijke grenzen van lineariteit en vervorming weergeven dan een kleinere woofer, heeft een lagere resonantiefrequentie (waardoor een reflexsysteem lager kan worden afgestemd, en waardoor een gesloten systeem een toch-nog flinke basoutput kan leveren), en klinkt rustiger, dynamischer en vanzelfsprekender dan een kleine woofer of een samenstel van kleine woofers.

Dat laatste is weliswaar een subjectief oordeel, maar daardoor niet minder waar.

Het wordt bevestigd door het feit dat alle goede full-range luidsprekers gebaseerd zijn op een 30 cm (of meer) basluidspreker in een royale kast.

Een grote woofer (zeg: 30 cm) is in potentie dus een betere basluidspreker dan een kleinere woofer (zeg: 20 of 16,5 cm), of dan een aantal kleinere woofers samen.

Twee kleine woofers samen reiken niet zo laag als