Puur Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Heb je over de knipoogjes heengelezen, Joboton? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, klopt, maar zonder die laagste oktaaf is een realistische weergave gewoon NIET mogelijk!!! simpel. en voor mensen die muziek draaien waarvan ze niet weten hoe die in het echt klinkt, is dat natuurlijk helemaal niet erg Dat is misschien voor jou zou, maar verder reikt het niet. Een kwalitatief goede en evenwichtge weergave van het middengebied is in ieder geval voor mij veel belangrijker voor een realistische weergave. Moet zijn "een kwalitatief goede en evenwichtige full-range weergave" ben het voor deze keer met Erik eens Aan de andere kant, beter wat minder laag dan slecht laag En zou het kunnen dat de heren appels en peren (piano en stem) vergelijken? En dat daarom alletwee gelijk hebben in hun beleving, maar dat de discussie/vergelijking is zinloos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Och het is weer zover.... Het gaat over een vrijwel perfect klinkende set van Sodejuu, en wordt er weer een heel kleine onvolkomenheid uitgelicht en tot reuzen porties opgeblazen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2005 Author Report Share Posted 3 maart 2005 Dat is misschien voor jou zou, maar verder reikt het niet. Een kwalitatief goede en evenwichtge weergave van het middengebied is in ieder geval voor mij veel belangrijker voor een realistische weergave. wat moet je met een evenwichtig middengebied? dat hebben mijn pc speakers ook. kaarsrecht tussen 100hz en 10 khz. nee joboton , je zit ernaast het VOLLEDIGE frequentie gebied moet evenwichtig zijn, en van goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Och het is weer zover.... Het gaat over een vrijwel perfect klinkende set van Sodejuu, en wordt er weer een heel kleine onvolkomenheid uitgelicht en tot reuzen porties opgeblazen...... Bedankt voor de complimenten BTW, complimentendag was eergisteren P.S.: Ik zie het maar zo. Zolang er niet meer aan te merken is dan het alleronderste laag, dan kan ik opgelucht van mijn set genieten (maar dat deed ik zowiezo al ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 nee joboton , je zit ernaast het VOLLEDIGE frequentie gebied moet evenwichtig zijn, en van goede kwaliteit Niks 'moet' in HiFi.... Kwestie van smaak en prioriteiten...en die zijn niet voor iedereen gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Laag en laag is twee ? Ja en Neen. Ik kan hier kiezen tussen B&W Matrix 802 S3 en IMF TLS50 2 (transmissionline's) speakers). De B&W's gaan als ik me niet vergis tot 40 Hz (correct me if i'am wrong). De IMF's gaan tot 23 Hz (met een 20 cm woofertje). Als ik CD's draai gaan de IMF's inderdaad lager, maar het is een ander soort laag, het is trager. Ik heb een paar Telarc CD's van de Cincinatti Pops. "Also Sprach Zachustra", bij het meer dan gewoon volume voel ik de welfsels van de vloer van mijn appartement meetrillen. Als ik platen draai prefereer ik de B&W's, daar hoef ik de 'subsonic' niet te gebruiken, gewoon 'phono straigt', geen troep in de signaalweg dus. Ik zou zoals 'muziekfreak' ook zo'n Alignement Filter tussen mijn voor- en eindversterker kunnen plaatsen, maar daar ben ik dan ook weer niet zo'n fan van. Alles in de signaalweg wat niet echt nodig is hoeft voor mij niet, dat vind ik niks. Als ik een inputselector en een volume-knop heb ben ik tevreden. Als het geluid zoals het is opgenomen en op de CD of plaat staat niet goed klinkt, dan is er bij je thuis structureel iets mis, verkeerde combinatie van apparaten of de akoustiek. Ik ga desondanks de IMF's van de hand doen, teveel speakers op mijn appartementje en meer zielerust voor de medebewoners. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 De B&W's gaan als ik me niet vergis tot 40 Hz (correct me if i'am wrong). Ze gaan tot 34 hz en lopen af naar 25 hz -9dB , met het BAF gaan ze strak tot 25 hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Ik heb bij mij vandaag het BAF ertussenuit gehaald, en ik vind het zo eigenlijk mooier klinken. Het sublaag is iets minder nu, maar het "normale"(?) laag is strakker, beter gedefineerd,meer "punch". Het lijkt eigenlijk alsof ik zonder BAF meer laag heb dan met BAF. Door de speakers 10 cm naar de muur de schuiven is het sublaag trouwens ook weer bijna op het niveau van "met BAF". Oh en: puike review erik, leuk leesvoer en Sodejuu! wat heeft die gast een mooie set staan! Groeten, Vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 En iedere snaar van de piano? Ik denk dat het om de eigenresonantie van het object gaat Erik. Verder zou je van 2 kleine units juist een beter impuls gedag verwachten dan van 1 grote. Twee 7" is toch ongeveer gelijk aan een 10" speaker kwa oppervlak, schat ik. bij lange na niet een unit in de 6-7" klasse (naar gelang de fabrikant de buiten of binnenmaat va de korf meet) heeft gemiddeld een effectief oppervlak van 130-135 cm2 (units met phase plug wat minder ...) Een fatsoenlijke 10" unit heeft 330 cm2 beschikbaar, 2 6" units zitten tussen een 8" en 10" in. Oppervlakte gaat kwadratisch met de straal dus groeit snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Ondanks het uitstapje naar een diepzeepiccolo ben ik toch wel erg benieuwd hoe een orkest aan meer laag komt dan het orgel in de Laurenskerk. beste jitze, een orgel gaat idd laag (sommige wel tot 16 hz, maar een gemiddeld orgel gaat tot 32hz) dat is het probleem niet voor de meeste speakers, zelfs een esl kan tot 32 hz (als je de folie niet te strak spant , en een groot oppervlak bouwt komt ie door zijn eigenresonantie echt wel tot 32 hz) maar het gaat er niet alleen om hoe LAAG ie gaat , maar ook HOE ie laag gaat. een esl kan geen klappen uitdelen. twee 17cm kunnen dat ook niet. (of je moet ze net zo dicht op je oor zetten als een hoofdtelefoon) om klappen te kunnen weergeven heb je een hele stevige kast nodig , met een grote conusluidpreker. ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld. eerst had ik grote esl's nu heb ik grote betonnixen. en ja : ik hoor hier wel verschil @hans ik heb hier een paar opnames uit de grote kerk in Dordrecht. een kerk met een nagalm van 6 seconden. als je in die kerk staat , en het is midden in de nacht en helemaal stil , dan hoor/voel je toch een bepaalde atmosfeer. al zou ik jou ontvoeren en een blinddoek voordoen en je daarna in die kerk zetten zonder enig geluid te maken , dan zou jij toch merken aan de atmosfeer die je hoort/voelt dat je in een ele grote kerk staat. als je vrijdag hierheen komt zal ik jou laten horen/voelen waarom ik het belangrijk vind , dat een speaker h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2005 Author Report Share Posted 3 maart 2005 Och het is weer zover.... Het gaat over een vrijwel perfect klinkende set van Sodejuu, en wordt er weer een heel kleine onvolkomenheid uitgelicht en tot reuzen porties opgeblazen...... weet je wat sodejuu zei , toen ik bij hem wegging? "Kraak mijn set maar lekkker af of het forum , dat vind ik leuk " ps: het gaat natuurlijk allang niet meer over de set van sodejuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 lekker belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 maart 2005 Author Report Share Posted 4 maart 2005 nee joboton , je zit ernaast het VOLLEDIGE frequentie gebied moet evenwichtig zijn, en van goede kwaliteit Niks 'moet' in HiFi.... Kwestie van smaak en prioriteiten...en die zijn niet voor iedereen gelijk nog even hier op reageren. ik ben het niet met jou eens, hifi is geen smaak kwestie, het moet thuis net zo klinken als in de werkelijkheid. we hebben het toch over een zo natuurgetrouw mogelijke weergave? iets wat in werkelijkheid mijn smaak niet is omdat het het schel klinkt, moet hier thuis ook mijn smaak niet zijn omdat het hier ook schel moet klinken! een vrouw die afschuwelijk met haar stem snerpt en gilt , kan ik hier op mijn set wel temmen met snoertjes en kabeltjes, maar dan heeft het niets meer met hifi te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Hoe moet het dan met electronische muziek, zeg maar de dance/house muziek. Die wordt altijd versterkt gedraaid, ga je naar een concert dan heb je toch vaak speakers die vooral uitblinken in het laag (kwa hoeveelheid dan meestal niet kwa kwaliteit), dit is echter niet altijd op een cd aanwezig, zou je dit afspelen op een neutrale (zoals hifi het zou willen set) dan mis je toch datgene wat er bij een life optreden wel aanwezig is, ondanks dat jou set het goed weergeeft. Kan je natuurlijk zeggen dat de cd niet goed is maar ja als ze die cd dan draaien op zo'n PA installatie klinkt die daar weer voor geen meter. Ik vindt het dus niet erg als mijn set een beetje kleurt naar de smaak die ik lekker vindt, maar dan hebben we het dus niet meer over hifi blijkbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Diverse deelnemers huldigen het adagium: "Beter wat minder diepe basweergave, dan een slechte basweergave." Voor die opvatting kan ik begrip opbrengen. Maar het is niet MIJN opvatting. Ik vind dat de luidsprekers het totale toonbereik - van het allerlaagste laag tot het allerhoogste hoog - natuurgetrouw moeten weergeven. Zonder merkbare vervorming, (vertraagde) resonanties, met de volledige dynamiek in alle registers. Dat is high-fidelity: natuurgetrouwe weergave. En als je kamer high-fidelity niet toestaat, verhuis dan naar iets groters. Tot zoverre mijn credo. Beste Puur, Er lag nog een vraag van jou te beschimmelen... Over geluidsdruk bij lage frequenties gemeten op korte afstand, nietwaar? Welnu: een lage frequentie kan theoretisch alleen als lage toon worden waargenomen, wanneer tenminste de helft van zijn golflengte tussen twee tegenoverstaande muren van de kamer past. Frequenties met langere golven (dus lagere tonen) worden ter plekke alleen als drukverschillen waargenomen. Denk aan car hifi: de medeweggebruikers horen meer basgeluid dan de inzittenden van de boenkie-boenkie. Dezen horen minder bas, maar voelen vooral middenrifmassage. Echter: de laagste frequenties trekken zich niet al teveel aan van de fysieke grenzen van de kamer of auto. Ze gaan dwars door roeien en ruiten, zoals je buren kunnen beamen. Daarom schreef ik "theoretisch"... De geluidsgolven van de laagste frequenties hebben hun eerste buik (grote luchtsnelheid) aan de bron (de trommel, de piano, of de luidspreker). Het maakt dus in principe niks uit, of je naar een luidspreker of naar een muziekinstrument luistert. Zo maakt het in principe ook niets uit of jij zelf luistert, of dat een microfoon dat voor je doet. Laten we je vraag eens wat uitbreiden en ook wat anders stellen: Maakt het verschil uit, of je een grote trommel hoort of een kleine? Ja, een grote trommel geeft meer lage frequenties af. De totale geluidsdruk is hierdoor groter en de klank is anders samengesteld. Hetzelfde gaat overigens op voor bijvoorbeeld het linker gedeelte van het pianoklavier. Een kleine huiskamervleugel of een staande piano kan, met zijn korte, dik-omwoelde snaren en zijn korte zangbodem, proberen dezelfde bastonen te produceren als een grote concertvleugel met zijn lange snaren en zijn enorme zangbodem. Maar dat lukt hem niet. Hij speelt wel dezelfde baslijntjes en accoorden, maar hij klinkt minder diep en minder fors. dat komt vooral doordat de samenstelling van die tonen (grondtonen in verhouding tot bovenharmonischen) anders is. Zou je het verschil tussen een grote trom of piano en een kleine op korte afstand kunnen horen? En is er een grote ruimte nodig om de verschillen dan tot hun recht te laten komen? Wanneer je in jouw kamer een grote trom en een kleine trom naast elkaar zet, en er om beurten op slaat, zul je wel degelijk verschil horen. En je zult ook verschil horen wanneer je een grote en een kleine vleugel in je kamer naast elkaar hebt staan. (Vooropgesteld, dat je daar de ruimte voor hebt...) De vraag is echter, of je een echte concertvleugel in je kamer erg op prijs zou stellen. Of zo'n grote Japanse trom, bijvoorbeeld. De dynamiek van zulk slagwerk (ook een piano is slagwerk!) zou wel eens te veel van het goede kunnen zijn... In een grotere kamer is de weergave van grotere instrumenten rustiger en vanzelfsprekender. Dat heeft met de grotere ongebroken golflengtes te maken, maar ook met andere sterkte- en looptijdsverhoudingen tussen primair geluid (direct vanaf de bron) en secundair, tertiair e.d. geluid (reflecties vanaf wanden, vloer, plafond). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 ik ben het niet met jou eens,hifi is geen smaak kwestie, het moet thuis net zo klinken als in de werkelijkheid. we hebben het toch over een zo natuurgetrouw mogelijke weergave? Hallo Erik, 'we' is voor mij niet iedereen... Het hoeft bij mij niet perse zo te klinken als in de werkelijkheid. Dat is voor mij niet 't belangrijkste. Voor mij is 't belangrijk dat een set uiteindelijk er voor zorgt dat ik geniet van zowel de muziek als de klank, dat 't me boeit, en dat ik me aan geen enkel klankmatig aspect stoor. Ik heb in 't verleden voldoende sets gehoord die wellicht de 'werkelijkheid' beter benaderen, dan mijn set, maar die me muzikaal gezien niet konden boeien. Die hadden dan wellicht een frequentiebereik die realistischer is dan mijn vrij kleine speakers, maar verder... Ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat er in grote lijnen 2 soorten HiFi-liefhebbers zijn, met aan beide zijden verschillen wensen/prioriteiten. (op enkele Engelse forums ook wel aangeduid als 'Round-earth' & 'Flat-earth') Niet dat de ene groep beter is, of meer gelijk heeft hoor....in mijn beleving is 't voornamelijk een smaak kwestie. Als 't geen kwestie van smaak zou zijn, zou iedereen 't zelfde mooi/goed vinden. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 maart 2005 Author Report Share Posted 4 maart 2005 ik ben het niet met jou eens,hifi is geen smaak kwestie, het moet thuis net zo klinken als in de werkelijkheid. we hebben het toch over een zo natuurgetrouw mogelijke weergave? Hallo Erik, 'we' is voor mij niet iedereen... Het hoeft bij mij niet perse zo te klinken als in de werkelijkheid. Dat is voor mij niet 't belangrijkste. Voor mij is 't belangrijk dat een set uiteindelijk er voor zorgt dat ik geniet van zowel de muziek als de klank, dat 't me boeit, en dat ik me aan geen enkel klankmatig aspect stoor. Ik heb in 't verleden voldoende sets gehoord die wellicht de 'werkelijkheid' beter benaderen, dan mijn set, maar die me muzikaal gezien niet konden boeien. Die hadden dan wellicht een frequentiebereik die realistischer is dan mijn vrij kleine speakers, maar verder... Ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat er in grote lijnen 2 soorten HiFi-liefhebbers zijn, met aan beide zijden verschillen wensen/prioriteiten. (op enkele Engelse forums ook wel aangeduid als 'Round-earth' & 'Flat-earth') Niet dat de ene groep beter is, of meer gelijk heeft hoor....in mijn beleving is 't voornamelijk een smaak kwestie. Als 't geen kwestie van smaak zou zijn, zou iedereen 't zelfde mooi/goed vinden. Mvg, Alco beste alco, als je een natuurgtrouwe set hebt , en de set boeit jou niet , dan ligt dat aan de muziek! maar even wat anders , ik vind iedere set boeiend, als er maar de juiste muziek op gedraaid word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 ik ben het niet met jou eens,hifi is geen smaak kwestie, het moet thuis net zo klinken als in de werkelijkheid. we hebben het toch over een zo natuurgetrouw mogelijke weergave? Hallo Erik, 'we' is voor mij niet iedereen... Het hoeft bij mij niet perse zo te klinken als in de werkelijkheid. Dat is voor mij niet 't belangrijkste. Voor mij is 't belangrijk dat een set uiteindelijk er voor zorgt dat ik geniet van zowel de muziek als de klank, dat 't me boeit, en dat ik me aan geen enkel klankmatig aspect stoor. Ik heb in 't verleden voldoende sets gehoord die wellicht de 'werkelijkheid' beter benaderen, dan mijn set, maar die me muzikaal gezien niet konden boeien. Die hadden dan wellicht een frequentiebereik die realistischer is dan mijn vrij kleine speakers, maar verder... Ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat er in grote lijnen 2 soorten HiFi-liefhebbers zijn, met aan beide zijden verschillen wensen/prioriteiten. (op enkele Engelse forums ook wel aangeduid als 'Round-earth' & 'Flat-earth') Niet dat de ene groep beter is, of meer gelijk heeft hoor....in mijn beleving is 't voornamelijk een smaak kwestie. Als 't geen kwestie van smaak zou zijn, zou iedereen 't zelfde mooi/goed vinden. Mvg, Alco wat een goed stukje tekst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 ik ben het niet met jou eens,hifi is geen smaak kwestie, het moet thuis net zo klinken als in de werkelijkheid. we hebben het toch over een zo natuurgetrouw mogelijke weergave? Hallo Erik, 'we' is voor mij niet iedereen... Het hoeft bij mij niet perse zo te klinken als in de werkelijkheid. Dat is voor mij niet 't belangrijkste. Voor mij is 't belangrijk dat een set uiteindelijk er voor zorgt dat ik geniet van zowel de muziek als de klank, dat 't me boeit, en dat ik me aan geen enkel klankmatig aspect stoor. Ik heb in 't verleden voldoende sets gehoord die wellicht de 'werkelijkheid' beter benaderen, dan mijn set, maar die me muzikaal gezien niet konden boeien. Die hadden dan wellicht een frequentiebereik die realistischer is dan mijn vrij kleine speakers, maar verder... Ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat er in grote lijnen 2 soorten HiFi-liefhebbers zijn, met aan beide zijden verschillen wensen/prioriteiten. (op enkele Engelse forums ook wel aangeduid als 'Round-earth' & 'Flat-earth') Niet dat de ene groep beter is, of meer gelijk heeft hoor....in mijn beleving is 't voornamelijk een smaak kwestie. Als 't geen kwestie van smaak zou zijn, zou iedereen 't zelfde mooi/goed vinden. Mvg, Alco beste alco, als je een natuurgtrouwe set hebt , en de set boeit jou niet , dan ligt dat aan de muziek! maar even wat anders , ik vind iedere set boeiend, als er maar de juiste muziek op gedraaid word. dit is heeft duidelijk met onervarenheid te maken. niks mis mee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 maart 2005 Author Report Share Posted 4 maart 2005 dit is heeft duidelijk met onervarenheid te maken.niks mis mee hoor. ik ben heel erg onervaren ja, nog even @Alco: ik snap jou bewering wel een beetje ja, je hebt 2 soorten audioliefhebbers: -de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Je hebt helemaal gelijk Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 -de Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Er zijn twee soorten high-fidelity liefhebbers. Die Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 nog even @Alco: ik snap jou bewering wel een beetje ja, je hebt 2 soorten audioliefhebbers: -de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts