Jump to content

op bezoek bij sodejuu

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak

Als ik zie wat een compleet orkest van 50man oid doen in real life...blijf ik het knap vinden dat een paar woofertjes en een paar tweeters het ook lekker doen.

De perfecte weergve [lees echt natuursgetrouw] is een dom streven in mijn optiek dan. Want dat is simpelweg niet haalbaar hoe mooi je kabels,set speakers ook moge zijn. Het is en blijft een compromie.

Het is puur een kwestie van tevreden zijn ja of nee met wat je nu hebt staan. :)

Moraal van dit gebikkel?

Iedereen zoekt de voor hem (of haar) meest geschikte en passende manier van weergave. Da's toch de essentie van onze hobby :rolleyes:B)

Erik en ik lopen echt niet zover uit elkaar wat muziekbeleving betreft. Alleen de manier waarop we ons doel proberen te bereiken is anders. Misschien past deze regel ook wel in het topic "dooddoeners" :P . Ik heb echter wel de stellige overtuiging dat we allebei in eerst instantie van muziek genieten.

Ik moet wel toegeven dat ik weinig live gehoord heb. Al zeker geen orgel *).

Terug on topic. Ik heb geen of heel weinig orgel en/of klassiek in mijn collectie. De muziek die ik beluister heeft het onderste octaaf er dan ook niet in zitten. Ik mis het dus niet. Ondanks dat kwam ik erachter mijn spekaers toch wel laag komen. Voor "mijn" muziek iig meer dan voldoende laag.

Ik kan me wel voorstellen dat als je andere muziek beluisterd deze jongens grrag zou h=gaan vervangen door een stel geweldenaars in het laag. Het midden en hoog is echter van uitstekende kwaliteit en het laag dat ik heb past dar prima bij (in mijn optiek) ;)

*) ter info: De orgels hier in de buurt (kerken) zijn tamelijk armzalig in vergelijk met de grote jongens in de protestantse kerken. De katholieke kerk geeft het geld liever aan de paus en zijn cornuiten. Ik kom ook niet in de kerk. In het katholieke zuiden is de kerk enkel bedoeld om de kas te spekken van het bisdom dmv missen. Iets anders organiseren in dat gebouw is heulen met de duivel. Wat een onzin <_< Een andere instelling zou de teloorgang van de kerk in het algemeen misschien tegengaan. Maar die ouwerwetse sinterklazen zijn zo achterlijk dat ze niet snappen dat hun manier van denken hopeloos achterhaald is.

(P.S.: maak hier aub geen discussie van. Het hoort niet in dit topic)

Beste Roger,

Ik draai merendeel pop-blues maar als je eenmaal hebt gehoord dat onderin ook veel in de muziek gebeurd ga je het pas missen <_<

Tja, wat is onderin? Volgens fabrikant gaan mijn speakers tot 38Hz (-3dB) en 30Hz (-6dB). Het was ook te horen dat de 32Hz die uit het orgel kwam wel waar te nemen was, maar dat zonder echt veel druk.

Van 16-32Hz mis ik dus en enkel een groot orgel kan een dergelijke frekwentie produceren (zover ik weet). Ik zal ook de harmonischen in dit octaaf moeten missen. Ik weet echter niet beter :rolleyes::ph34r: Ik ben echter niet van plan andere speakers aan te schaffen. Ik ben daarvoor te verwend met deze jongens. Ik heb wel eens met een TL gespeeld (als proef met PMC FB1) en ja, het laag ging dieper en was prominenter aanwezig (maar "te laat") en de fijne midden- en hooplossing was heel ver te zoeken, zoniet afwezig. En ook een T+A TAL130 was niet in staat een dergelijke stage neer te zetten.

En voor een TDL heb ik geen plaats ;)

Beste Roger,

Ik draai merendeel pop-blues maar als je eenmaal hebt gehoord dat onderin ook veel in de muziek gebeurd ga je het pas missen <_<

Tja, wat is onderin? Volgens fabrikant gaan mijn speakers tot 38Hz (-3dB) en 30Hz (-6dB). Het was ook te horen dat de 32Hz die uit het orgel kwam wel waar te nemen was, maar dat zonder echt veel druk.

Van 16-32Hz mis ik dus en enkel een groot orgel kan een dergelijke frekwentie produceren (zover ik weet). Ik zal ook de harmonischen in dit octaaf moeten missen. Ik weet echter niet beter :rolleyes::ph34r: Ik ben echter niet van plan andere speakers aan te schaffen. Ik ben daarvoor te verwend met deze jongens. Ik heb wel eens met een TL gespeeld (als proef met PMC FB1) en ja, het laag ging dieper en was prominenter aanwezig (maar "te laat") en de fijne midden- en hooplossing was heel ver te zoeken, zoniet afwezig. En ook een T+A TAL130 was niet in staat een dergelijke stage neer te zetten.

En voor een TDL heb ik geen plaats ;)

Hoe groot is het oppervlak van het instrument dat het laag produceert ?

Hoe groot is het oppervlak van de weergever ?

Wat verwacht je dan? :o

Ik geloof dat Klijnsmit de weg een beetje kwijt is. Waar haalt hij deze conclusies vandaan? Ze slaan werkelijk nergens op en wijzen op een erg beperkte visie op muziekreproduktie.

ja , ja , :D

klijnsmit is onervaren volgens Joopus,

klijnsmit is de weg kwijt volgens onze Quakende vriend,

maar

Ik geloof dat Klijnsmit de weg een beetje kwijt is. Waar haalt hij deze conclusies vandaan? Ze slaan werkelijk nergens op en wijzen op een erg beperkte visie op muziekreproduktie.

ja , ja , :D

klijnsmit is onervaren volgens Joopus,

klijnsmit is de weg kwijt volgens onze Quakende vriend,

maar