Jump to content

op bezoek bij sodejuu

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

over het nut van een goede laagweergave gesproken:

vanmiddag de cd :Alexander Guilmant gespeelt door Henk G van Putten (een dorpsgenoot :) ) gekocht .

op het orgel van de O.L vrouwekerk van Laken (brussel)

(opgenomen door mijn favoriet Aad van der Waal)

het 3e stuk lamentation opus 45 .

vlak voor het deel " Jerusalem, jerusalem, converte ad Dominum tuum" . komt een groot fortissimo !

Montre 16, bourdon 16, quintadon 16, sous-basse32, flute16, bombarde 16, het zit er allemaal in .

op zo'n moment mis ik mijn elektrostaten echt niet meer.

Het hoort er bij !

het geeft een gigantische betekenis aan het stuk tekst bij de muziek

de organist trekt niet voor niets al die registers open ,

Guilmant , Schyven , Cavalill

over het nut van een goede laagweergave gesproken:

vanmiddag de cd :Alexander Guilmant gespeelt door Henk G van Putten (een dorpsgenoot :) ) gekocht .

op het orgel van de O.L vrouwekerk van Laken (brussel)

(opgenomen door mijn favoriet Aad van der Waal)

het 3e stuk lamentation opus 45 .

vlak voor het deel " Jerusalem, jerusalem, converte ad Dominum tuum" . komt een groot fortissimo !

Montre 16, bourdon 16, quintadon 16, sous-basse32, flute16, bombarde 16, het zit er allemaal in .

op zo'n moment mis ik mijn elektrostaten echt niet meer.

Het hoort er bij !

het geeft een gigantische betekenis aan het stuk tekst bij de muziek

de organist trekt niet voor niets al die registers open ,

Guilmant , Schyven , Cavalill

Meestal wordt die soort mensen tijdelijk genezen van hun egocentrisme als ze hun hoofd stoten, bijvoorbeeld, of wanneer ze betrokken raken in een kettingbotsing.

Beste spido,

Egocentrisch zijn we bijna allemaal, of denk jij vanuit een ander? Oh ja, jij wel natuurlijk.. :P

Spido kan wel eens uit de hoek komen maar hij heeft verstand van zaken en is gewoon een aardige kerel. Ik wil van de zomer eens een keer proberen zijn speakers te horen en zo zijn theorie te toetsen.

Bas krijg je er moeilijker uit dan erin zei mijn dealer onlangs. Dat is dus kennelijk zijn ervaring met klanten.

Overigens Spido, je hebt geen subwoofer in je programma?

Carl

Guest muziekfreak
Spido kan wel eens uit de hoek komen maar hij heeft verstand van zaken en is gewoon een aardige kerel. Ik wil van de zomer eens een keer proberen zijn speakers te horen en zo zijn theorie te toetsen.

Bas krijg je er moeilijker uit dan erin zei mijn dealer onlangs. Dat is dus kennelijk zijn ervaring met klanten.

Overigens Spido, je hebt geen subwoofer in je programma?

Carl

:) mee-eens kunnen de andere niet hebben dat ie [VAAK] gelijk heeft :lol::D

Wat een heerlijke een-tweetjes tussen Erik Klijnsmit en Spido lees ik hier weer! Ze hebben dan ook veel gemeen. Voor beiden geldt dat er geen systeem is dan een fullrange systeem. Bas, bas en nog eens bas, de rest van het spectrum is niet zo belangrijk. Dat horen ze ook niet zo goed omdat ze elk met het hoofd in het hol van de ander zitten. Maar niet op zondag... <_<

Guest muziekfreak
Wat een heerlijke een-tweetjes tussen Erik Klijnsmit en Spido lees ik hier weer! Ze hebben dan ook veel gemeen. Voor beiden geldt dat er geen systeem is dan een fullrange systeem. Bas, bas en nog eens bas, de rest van het spectrum is niet zo belangrijk. Dat horen ze ook niet zo goed omdat ze elk met het hoofd in het hol van de ander zitten. Maar niet op zondag... <_<

Ja muZIEK wordt je ervan :D

(...) Bas, bas en nog eens bas, de rest van het spectrum is niet zo belangrijk. (...)

Beste RonL.,

Nee, "de rest van het spectrum" is voor ons net zo belangrijk als voor jou.

Maar de laagste twee octaven horen er

Ik heb afgelopen donderdag de magnepans 3.6 van Mark weer eens gehoord, ik zou toch zweren dat er een behoorlijk diep en krachtig laag uitkwam. 40 Hz zeker, maar ik denk lager. Ik heb in elk geval weinig laag gemist. We hebben dan ook geen Orgel gedraaid.

Wel Bleus, pop en Jazz. Mijn luidsprekers hebben wel dat onderste octaaf, toch hoor ik geen dieper laag met deze muziek.

Bij Klaas klonken de Magnepans erg dun. Ik moet toen telkens aan mr, Tan denken (importeur van Magnepan). Hij wilde tijdens demo's nooit een grote kamer. Dan komen de Maggies niet tot zijn recht was zijn stelling. Vandaar dat Magnepan op de VAD show altijd in een kleine kamer werd gedemoot.

Misschien is het een idee om de luistersessie bij RonL nog eens over te doen. De PePe's zouden hier ook beter tot z'n recht komen denk ik. De ruimte bij KF is toch wel erg groot....

:)

• 1 month later...

Vandaag dus ook de set van Sodejuu beluisterd.... Wel uitsluitend met de geweldig mooie platenspeler.

Na de gebruikelijk koffie en in mijn geval rijstevlaai (prijsvlaai!!) zijn we snel gestart met luisteren.

In eerste instantie viel mij de klank wat tegen. De ruimte is acoustisch gezien wat kaal en galmt daardoor wat na. Niet dat het veel is. maar in vergelijk met mijn luisterhok toch behoorlijk. Verder valt mij op dat er weinig hoog te bespeuren valt. Dit ligt volgens Roger aan de phonopre. Deze staat dan ook als eerste op de nomonatie om vervangen te worden (zwakste schakel principe). Ook klinkt het midden en laag wat onrustig.

Na wat verschillende muziek beluisterd te hebben ben ik langzamerkand aan de acoustiek gewend en klinkt het voor mij steeds beter. Toch blijven bovenstaande minpunten aanwezig.

Dan komt Ruud met z'n ontkoppelaars (Aurios) deze hadden eerder op de dag al bij mij thuis bewezen het Omegalaag onder controle te kunnen krijgen. Hier ging het nog verder. De ontkoppelschijven werden rechtstreeks onder de kasten geplaatst, zodat de spikes in de lucht hingen. Behalve het laag knapte ook het midden dusdanig op dat je een stuk verder in de muziek kon kijken. Wat eerst vrij wazig was werd een stuk scherper.

Wonderbaarlijk dingen die Auriossen..... :o

Toen de Nautilussen op eigen benen moesten staan (ook zonder Harmonixschijfjes) werd het allemaal nog wat vager. Die dingen doen zo ongeloofelijk als het is, toch ook wel wat. Echter niet in vergelijking met de Aurios ontkoppelaars. Dus snel de laatsten er maar weer onder gezet. Hierna viel het verschil nog meer op.

Na nog uitgebreid verschillende soorten muziek beluisterd te hebben werd het al weer tijd om te vertrekken. Roger had ook de gemodden Thorens nog te voorschijn gehaald. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit stukje vakmanschap heel erg goed gaat klinken.

Roger, nog bedankt voor de koffie, vlaai en gezelligheid.

:)

de draad gelezen hebbend: voorop gesteld dat ik het vaak volstrekt niet eens ben met meneer Kleinsmit, ben ik het wel ermee eens dat een goed diep laag de muziek 'afmaakt' .

Ook lage frequenties bevatten veel richting- en diepte-informatie (hoewel vroeger werd gedacht van niet). Zeker voor de getrouwe (zo goed als mogelijk ....) reproductie van de belevenis van live-muziek in een grotere ruimte, of stem. Een grote goed toegepaste woofer klinkt ontspannener dan een kleinere - vind ik. daarom gebruik ik 30cm woofers in een zware 100 ltr kast. let op het woord 'goed'.

Daarbij is wel van belang de boel strak te houden. Dus een kast die de energie van 30cm woofer aan kan, niet in beweging komt. en dan kom je uit bij iets als de betonnix, of een dikke kast uit verschillende lagen, zeer veel versteviging binnenin (matrix oid) en geen parallele wanden (tegen staande golven).

en een versterker die zo'n woofer 'aan kan'.

groetrob

Zo, de hele zwik is te koop :o . Erik vindt het laag niet goed en Hans het midden niet en mist tevens het hoog. Alles is dus pet :unsure: . Kan ik weer opnieuw beginnen :angry: . Eerst alle meuk de deur uit. Liefhebbers ??? :blink::rolleyes::P:lol:;)

Zo, de hele zwik is te koop :o . Erik vindt het laag niet goed en Hans het midden niet en mist tevens het hoog. Alles is dus pet :unsure: . Kan ik weer opnieuw beginnen :angry: . Eerst alle meuk de deur uit. Liefhebbers ??? :blink:

Och Roger.... De sets die hear "afgezeken" worden, behoren bij de top 100 van Nederland..... :huh:

Het gaat altijd over het laatste beetje, wat nog net een ietsje pietje beter zou kunnen. Als je dat niet uitvergroot zou je het geeneens kunnen vinden....

En .... zoals Ruud op de terugweg zei.... Je gebruikt toch je eigen set als referentie....

Niet omdat die beter is, maar anders.... ;)