spido Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 uhh neeIk heb een paar breedbanders (nostalgie) op basis van de philips 9710. Je mist wel wat maar het heeft ook wat. Had dan ook een 9710M genomen Maar zonder gekheid, dat waren voor die tijd zeer fraaie speakers Je kletst je opa achterna, zeker? Of heb je die neuzelige, schorre krengen z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik ben niet technisch maar een muziek en audioliefhebber. Wat mij vaak opvalt is dat mensen onder een goede bas een dikker midden verstaan. Een collega van mij had IMF's die dat volgens mij doen. Zijn Mit kabels versterkten dat effect. Ik kreeg bij hem geheid hoofdpijn na 20 minuten. Hij heeft overigens onlangs Quad 61 gekocht die ik nog niet gehoord heb bij hem. Mijn Monitor Audio's 20 SE lijken wel eens bas tekort te komen totdat je een plaat aanzet waar die bas ook werkelijk in zit. Dan is het ineens allemaal ok. Overigens hebben veel LP's vaak weinig bas. Zet je een Speakers Corner op is het ineens weer OK. Allemaal moeilijk hoor. AvO zou zeggen koop een goede klankregeling. Helaas kan ik de Tilt van Quad niet los kopen. Ik zou hem toch wel bij sommige platen gebruiken. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Zo'n tilt schakeling is vast wel ergens gekopieerd in een diy ontwerp. Om nog even op laagweergave te focuseren. Er is volgens mij veel verschil in bas beleving, met als extremen de strakke, goed te volgen (contourrijke) bas versus de zware, vaak bijna voelbare, stuwende bas (al danniet doordat de midbas iets te veel benadrukt wordt, meestal door de kamer). Bij die laatste bedoel ik niet zozeer een boombox in een auto. Zo was ik ook eens op bezoek bij Sodejuu, maar daarvoor even langs gegaan bij iemand anders. Deze bezat een paar diy speakers gebaseerd op Focal Audiom range (15" woofer 7" mid, audiom tweeter). Speakers waren minsten 1,5 meter hoog en volume was vermoedelijk>200 liter. ze stonden in een grote zwaar gedempte (HT) ruimte van zeker 100m^2. Het laag van deze speakers leek in eerste instantie wat dun, todat er een stukje echt sublaag (30 hz oid) werd weergegeven, toen was dat ineens zeer voelbaar maar ook detailrijk (en indrukwekkend). Ik denk dat de speakers/kamer combinatie gewoon in een zeer vlakke weergave resulteerde (vermoedelijk tot onder 30hz). De B&Ws icm de (veel stroom leverende) Bryston van Sodejuu geven (in mijn herinnering) veel laagdruk (waarschijnlijk ook wat nadruk op de midbas rond 50 hz). Nu is de luisteruimte van Roger een stuk kleiner en draaide Roger veel basrijke muziek (en de speakers staan toch vrij dicht in de kamerhoeken). Ik denk overigens niet dat je in een normale woonkamer, alleen bovenstaande rechte basweergave (van de Audiom) kunt bereiken als je of met een hele goede EQ gaat werkt en/of uitgebreid met bastraps etc. en bovendien de speaker op de kamer ontwerpt (afval van de speaker en kamer boost heffen elkaar op). Hoe laag je dan komt hangt grotendeels af van de Xmax van de speaker en van de kamerafmeting. Btw ik heb zef nu twee 12" woofers in gesloten systeem (130l, f3=27hz), maar mijn laagweergave zit meer in de tweede categorie (tot nu toe). Er moet nog het een en ander worden rechtgestreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Beste Duck-Twacy, Zoek de oplossing voor je probleem niet in eerste instantie in "rechtstrijken", want dat is weer kwantiteit. Het gaat er bij de weergavekwaliteit van basluidsprekers niet om hoe l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Beste Spido (en sorry voor het offtopic gehalte). Ik ben van plan mij eerst te richten op de bas/mid afstemming Denk dat die nu te veel uit de pas loopt. Verder moet er nog wat geexperimenteerd worden met de kamer plaatsing (en wellicht zet ik de Ultarcurve er nog eens tussen om wat pieken de dimmen, maar geen dalen op te krikken). Overigens moet ik eerst mijn laag versterker nog afmaken (want heb nu maar 1 kanaal) De behuizing is vrijwel rondom 60mm MDF met matrix (dat laat ik maar zo verder, anders zakt de vloer in) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Beste Duck-Twacy, Als het off-topic is, dan moet dat maar! Het gaat hier om iets heel essentieels, vind ik. Ook het dempen van pieken met de Ultra-Curve is weer een kwantitatieve oplossing voor een (vermoedelijk) kwalitatief probleem. Ik overdrijf nu even om het duidelijk te maken. Stel je voor dat je nog jong bent en dat je in een amateur jazzbandje speelt. Een echte bas hebben jullie (nog) niet. Jullie "bassist" is een jongen die enthousiast aan een waslijntje rukt dat gespannen is aan een theekist met bezemsteel. Nou kun je die jongen vragen om zachter te spelen, maar daar wordt de kwaliteit van de bas niet beter van. Het blijft een dof, toonloos gedreun en geplof, wat hij voortbrengt. Pas als hij een goede contrabas heeft, en daarop heeft leren spelen, kan het kwalitatief wat worden. Nogmaals: luidheid is geen kwaliteitscriterium. Rechtheid dus ook niet. "Recht" is op zichzelf beschouwd wel goed, maar het is niet hetzelfde als "echt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Er is weinig mis met de laagunits (die behoren tot de beste die te koop waren in de klasse tot $300). De kast is het beste wat ik met 2 linkerhanden kon maken uit MDF (weet dat je alterego daar geen fan van is). Overigens is geluid niet louter een opeenvolging van verschillende nivieaus? Onbalans in de luidheid is m.i wel degelijk een kwaliteitsfactor, als de ene frequentie 20db wordt benadrukt, zal een niet benadrukte, wellicht verzwakte frequentie niet meer opvallen. Dus het geheel klink heel anders. Volledige rechtheid in de weergave is natuurlijk een illusie (je gehoor is al niet recht). Daarnaast is nog de fase tussen de verschillende (bij elkaar horende) tonen, maar laten we daar nu maar niet over beginnen (die kunnen we wel opzoeken in eerdere topics hear en elders). Maar bedankt voor je zorg en tips. Ben een amateur dus het blijft een beetje prutsen (vind ik niet erg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 maar ja, het schijnt dat als je je cd's groen maakt met een stift dat ze weer bijna net zo goed gaan klinken als een LPTja... Toen ik afstudeerde kwam dat ter sprake. Het moest en zou een Steadtler moeten zijn etc. Inderdaad was er verschil te horen, hoewel het niet duidelijk was in hoeverre de psychologie meespeelde. Het is namelijk zo dat als je iets anders verwacht, je ook iets anders gaat horen. Of het er nou is of niet. Heb eens een "meting" gedaan aan zo'n cd. Eerst zonder groene laag en daarna met groene rand. Het ging daarbij om een zwaar beschadigde cd en het idee was om het aantal foutjes te tellen als ie uitgelezen wordt in een PC drive. De conclusie was: ja er is verschil, en de cd met de groene rand had de meeste fouten. Iets om over na te denken... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik vraag me wel eens af in hoeverre de ruimte in de opname meespeelt in het hele verhaal. Stel dat je een grote trom op 25 meter afstand opneemt. Ik heb geen idee hoe laag een grote trom gaat maar vraag me wel af of hij op het opnamepunt nog steeds zo laag gaat als wanneer je er zeer close op staat. Ook vraag ik me af hoe laag een luidspreker dan moet kunnen gaan om dat realistisch in jouw ruimte te reproduceren, want vaak is jouw ruimte nog veel kleiner. 't Is een beetje warrig maar Spido begrijpt vast wel wat ik bedoel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Stel dat je een grote trom op 25 meter afstand opneemt. Ik heb geen idee hoe laag een grote trom gaat maar vraag me wel af of hij op het opnamepunt nog steeds zo laag gaat als wanneer je er zeer close op staat. ruimte nog veel kleiner. Het enige verschil is meer (dichtbij) of minder (verder weg) energie (luidheid) frequentie blijft hetzelfde, lijkt mij Een trom heeft natuurlijk niet 1 enkele frequentie, maar een grondfrequentie en hogere harmonischen. En het is bekend dat hogere frequenties meer/sneller gedempt worden dan lage frequenties, dus ik denk dat er wel degelijk verschil is tussen het geluid van een trom op 1m afstand en een trom op 25 meter afstand of nog verder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 (...) Een grote waffer die de rest van de speakerbezetting wegspeelt zou nooit een mooie droge klap weergeven. (...) Maar ik ben altijd te overtuigen door wat mijn oren horen (...) Ondanks de laatste opmerking - die kennelijk dient om aan te geven dat de schrijver een open mind heeft - gaat Frans uit van de veronderstelling dat een grote woofer sowieso een luidere basweergave levert dan een kleinere woofer. Dat is een onjuiste veronderstelling. Maar je komt hem steeds weer tegen: zowel in dit topic als elders. Een grotere woofer zal in de meeste gevallen lagere frequenties binnen redelijke grenzen van lineariteit en vervorming weergeven dan een kleinere woofer, heeft een lagere resonantiefrequentie (waardoor een reflexsysteem lager kan worden afgestemd, en waardoor een gesloten systeem een toch-nog flinke basoutput kan leveren), en klinkt rustiger, dynamischer en vanzelfsprekender dan een kleine woofer of een samenstel van kleine woofers. Dat laatste is weliswaar een subjectief oordeel, maar daardoor niet minder waar. Het wordt bevestigd door het feit dat alle goede full-range luidsprekers gebaseerd zijn op een 30 cm (of meer) basluidspreker in een royale kast. Een grote woofer (zeg: 30 cm) is in potentie dus een betere basluidspreker dan een kleinere woofer (zeg: 20 of 16,5 cm), of dan een aantal kleinere woofers samen. Twee kleine woofers samen reiken niet zo laag als Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ergens in mijn archief liggen nog twee nummers van Scientific American, waarin - in een reeksje van twee artikelen - het gedrag van trommelvellen werd beschreven. Daarbij gebruikte men toen de destijds gloednieuwe laser-interferometrie. (B&W en Celestion pasten die meettechniek toen ook al toe bij het testen en evalueren van luidsprekermembranen.) Ook werd er Fast-Fourier Transformatie toegepast bij het meten van het geluid: allemaal erg geavanceerd, toen. Het gedrag van trommel- en paukenvellen bleek heel complex en veranderlijk te zijn, en het geluid ook. Beide veranderen heel sterk in heel korte tijd, doordat de vellen allerlei deeltrillingen en staande-golfpatronen vertonen tijdens het uitklinken van de tonen. De ketels (klankkasten) van de trommels spelen daarbij ook een belangrijke rol. Wat de woofers betreft, Duck-Twacy: ik denk dat je nog beter een slechte woofer in een heel goede kast kunt gebruiken, dan een goede woofer in een heel slechte kast. "Elke luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing," was het oude TransTec zelfbouw-adagium. En terecht. Pogingen om de niet-lineariteit ten gevolge van een slechte kast te compenseren met een equalizer, werken averechts. Een slechte spreker kun je harder of zachter laten praten, of zo nu en dan harder of zachter... maar het blijft onverstaanbaar, wat-ie zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2005 Author Report Share Posted 2 maart 2005 even terugkomend op de must van een fullrange weergave ik had net een stukje piano opstaan . Glenn Gould die een stukje Bach speelt. (en mee zit te neurieen) dit stukje begint heel rustig, maar na een paar minuten timmert hij er flink op los. ik heb deze opname meerdere keren met genoegen beluistert via mijn elektrostaten. die doen dat heel niet verkeerd. maar, de piano opname blijft een piano opname. nu via de betonnix: de piano stond in de kamer. zeker bij het heftige stukje merk je ineens dat een goede laagweergave een must is. het tokkelen van de kast wat je tussen het piano geluid door hoort , maakt bijv deel uit van het complete plaatje. dat tokkelen , het dreunen van de lage tonen , de dynamiek die een piano in zich heeft (het is niet voor niets een piano en fortissimo) komt niet over wanneer je een speaker hebt die het onderste oktaaf laat voor wat het is . een speakr die het onderste oktaaf wel laat horen , moet het echter heel goed doen . en als ook de ruimte dan nog eens gunstig is.... dan staat de piano echt in de kamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Net even weer het nut van een goede speaker ervaren, stukje tom waits gedraaid mijn ATC SCM20SL geeft zijn stem zo realistsich weer...hij staat hier gewoon te zingen in de kamer... Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, net zoals 800pk in een auto geen garantie is voor goed weggedrag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2005 Author Report Share Posted 2 maart 2005 Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, klopt, maar zonder die laagste oktaaf is een realistische weergave gewoon NIET mogelijk!!! simpel. en voor mensen die muziek draaien waarvan ze niet weten hoe die in het echt klinkt, is dat natuurlijk helemaal niet erg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Net even weer het nut van een goede speaker ervaren, stukje tom waits gedraaid mijn ATC SCM20SL geeft zijn stem zo realistsich weer...hij staat hier gewoon te zingen in de kamer... Hoort deze opmerking niet in het Hifi dooddoeners topic.. Er is trouwens ook een zeer groot verschil tussen een close mic opgenomen stem en dezelfde stem in en met een grote ruimte opgenomen. Kan de ATC SCM20SL (ff copy paste ) dat ook? Maar ik snap je wel hoor, en ik snap Erik ook. Ik snap mezelf vaak minder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Net even weer het nut van een goede speaker ervaren, stukje tom waits gedraaid mijn ATC SCM20SL geeft zijn stem zo realistsich weer...hij staat hier gewoon te zingen in de kamer... Hoort deze opmerking niet in het Hifi dooddoeners topic.. Tja, die van Erik niet dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 De ATC SCM20SL is overigens geen kinderachtige speaker hoor....zoek maar eens in google.. of klik GRT Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Tja, die van Erik niet dan? Die van Erik staat er vast al in... Overigens denk ik dat de meesten hier geen kinderachtige apparatuur hebben. Ik proef een beetje dat jij geringschattend denkt over Erik zijn project maar ik denk dat daar echt geen enkele reden toe is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 maart 2005 Author Report Share Posted 2 maart 2005 ho ,ho het gaat hier niet over mijn project het gaat over mijn mening !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, klopt, maar zonder die laagste oktaaf is een realistische weergave gewoon NIET mogelijk!!! simpel. en voor mensen die muziek draaien waarvan ze niet weten hoe die in het echt klinkt, is dat natuurlijk helemaal niet erg hmmwah, niet helemaal mee eens. Ook zonder de laagste octaaf kan het zeer realistisch klinken. Eens op JMR evos 3 geluisterd op 47labs, nou die evo3 gaat ondanks de transmissie niet echt tot de onderste octaaf (ook vondt ik het in deze combinatie niet altijd even strak maar ja is natuurlijk laag wel strak?) maar toch waande ik de instrumenten (lees muziek) in de kamer, vooral bij wat goede opnamen. Alsof de contrabas tussen de speakers stond, heerlijk. Helaas vondt ik de combo met wat meer pop en rock en electronisch iets minder, ach het is waar je smaken liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Tja, die van Erik niet dan? Die van Erik staat er vast al in... Overigens denk ik dat de meesten hier geen kinderachtige apparatuur hebben. Ik proef een beetje dat jij geringschattend denkt over Erik zijn project maar ik denk dat daar echt geen enkele reden toe is. Ik doe helemaal niet geringschattend over Eriks project, jij twijfelt aan de kwaliteiten van de ATC's. Gek genoeg worden die door studio's over de hele wereld gebruikt en Eriks speakers niet, ofr doe ik nu weer denigrerend over Eriks zelfbouw speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, klopt, maar zonder die laagste oktaaf is een realistische weergave gewoon NIET mogelijk!!! simpel. en voor mensen die muziek draaien waarvan ze niet weten hoe die in het echt klinkt, is dat natuurlijk helemaal niet erg Dat is misschien voor jou zou, maar verder reikt het niet. Een kwalitatief goede en evenwichtge weergave van het middengebied is in ieder geval voor mij veel belangrijker voor een realistische weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Met andere woorden Erik, die laatste octaaf is niet de garantie voor realistische weergave, klopt, maar zonder die laagste oktaaf is een realistische weergave gewoon NIET mogelijk!!! simpel. en voor mensen die muziek draaien waarvan ze niet weten hoe die in het echt klinkt, is dat natuurlijk helemaal niet erg Dat is misschien voor jou zou, maar verder reikt het niet. Een kwalitatief goede en evenwichtge weergave van het middengebied is in ieder geval voor mij veel belangrijker voor een realistische weergave. Gaat dit nu over fullrange of over weergevers die te weinig laag produceren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 3 maart 2005 Report Share Posted 3 maart 2005 Dat is misschien voor jou zou, maar verder reikt het niet. Een kwalitatief goede en evenwichtge weergave van het middengebied is in ieder geval voor mij veel belangrijker voor een realistische weergave. Moet zijn "een kwalitatief goede en evenwichtige full-range weergave" ben het voor deze keer met Erik eens Aan de andere kant, beter wat minder laag dan slecht laag Ruud Als je goed gelezen had, dan waren de woorden 'voor mij' je vast opgevallen. Jij hoeft me echt niet te vertellen wat ik moet posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts