Jump to content

Testen werking condensator


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Met een multi meter de capaciteit meten is niet de juiste manier al kan je er wel veel aan aflezen uiteraard.

Zo heb ik wel eens elco,s die meer aangeven dan dat er opstaat en lek zijn en dus niet goed meer werken in circuit wat dus meettechnische gezien dan niet zou kunnen.

Vaak is het zo dat elco,s ook nieuw welke heel goed zijn een te lage capaciteit aangeven welke langzaam oploopt.

Grote dikke elco,s kan je maar op een manier controleren namelijk met een lamp ontladen en vergelijken.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Stel je wilt weten of een condensator werkt en je heb GEEN multimeter hoe kan je er achter komen of een condensator werkt ? Hoe doe je dat? :confused:

 

Met groet,

Audiofreak

Als je een condensator wilt testen wat wil je dan weten/meten? of die werkt?

Dan heb je een meet apparaat nodig. Een multi-meter of een lcr-meter op z'n minst.

 

Je vraag is iets van: je wilt een stukje rijden met een auto maar je hebt geen rijbewijs, geen sleutel van de auto die voor je staat en de benzine tank van die auto is leeg.

 

Koop dus een nieuwe condensator en je weet dat die goed is!

Link to comment
Share on other sites

Een hoogspannings elko of condensator moet je testen bij z'n nominale werkspanning.

De isolatie kan bij lage spanningen prima werken maar bij bv 300V doorslaan.

Dit kun je alleen meten met een megger. Een hoogspannings ohm meter.

Maar dan weet je de capaciteit nog niet.

 

Als de elko bolstaat of hoger op z'n voeten dan is hij in iedergeval kapot.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Vergeet niet dat elco,s heel vreemd gedrag kunnen vertonen.

Ik heb pas in praktiijk meegemaakt bij de reparatie van een plasma scherm dat er ook heel veel verschil is in de gebruikte soort elco.

Het plasma scherm ging in koude toestand niet aan wat neerkwam op het vervangen van 23 elco,s welke gewoon niet goed meer waren (folie gekrompen meetbaar slechter temp gevoelig)

Vervanging door nieuwe deed het plasma weer prima werken en dus retour klant maar daar ging hiij na een paar uur de mist in.

Wat bleek op bepaalde plaatsten had ik elco,s geplaatst die wel van goede kwaliteit waren maar niet tegen een te wat hoge temp konden en daarbij doorsloegen op de een of andere manier want na koud spuiten deed het scherm het dan weer wel.

Ik had gewone standaard elco,s gebruikt van BC welke doorgaans altijd wel voldoen ook dus in geschakelde voedingen maar nu moesten ze dus vervangen worden door panasonic elco,s 105 graden types.

Uit voorzorg heb ik een aantal welke zo heet werden door de in de buurt gelegen halfgeleiders op de onderzijde van de print gemonteerd.

Link to comment
Share on other sites

Goed heren,dank voor jullie adviezen en reacties.

Het lag niet aan de condensatoren,maar door mezelf door het een en ander te verwisselen met elkaar en hierdoor geen werking (lees geluid) had.

 

Op een ander forum had ik dezelfde vraag gesteld en op dat forum heb ik uitgebreid verslag gedaan hoe het is verlopen.

Voor het volgen van alle antwoorden dan hier op deze link klikken

 

link topic ander forum

 

Toch wil ik wel een klein stukje van het gehele verhaal alvast hierbij zetten...................Een paar jaar geleden kwam ik op het geweldige idee om de crossovers BUITEN mijn speakers te gaan bouwen en gelijk een upgrade doen met betere onderdelen,zoals condensatoren (Audyn 400v),weerstanden en spoelen(tritec E-130 trafospoel en tritec luchtspoelen).Begonnen met vervanging van de condensatoren in hoog en midsectie.Er ging een nieuwe wereld voor mij open.Aangestoken door mijn enthousiasme en geluidsbeleving toen een poosje erna de bass sectie aangepakt en buiten de speakers gezet.Het mid en hooggedeelte zat nog in de speaker en op de standaardprint.Tot zover geen problemen ondervonden en lang zo ermee gespeeld.

Vorige week ben ik begonnen met de laatste upgrading,namelijk de standaardspoel in het mid/hooggedeelte vervangen voor een tritec luchtspoel en 1 condensator op de juiste waarde brengen (van 82 mF naar 85 mF) d.m.v een condensator bijplaatsen van 2x 1.5mF en zowel het hoog en midgedeelte ook buiten de speaker plaatsen en van de standaardprint afhalen en opnieuw in zijn geheel opbouwen en hardwired.

 

Dus we begonnen met frisse moed en enthousiasme afgelopen zaterdag en heel langszaam begon het te vorderen en waren we klaar met 1 crossover om aan te sluiten en te controleren. Resultaat...... WAARDELOOS,het geluid was totaal verdwenen in de speaker zelf.Opnieuw controleren,controleren en her controleren.De volgende dag verder gegaan en opnieuw het gehele circuit langs gelopen en telkens las ik de print anders.Toen na vele afwegingen en overpeinzingen kwamen we op de gedachte dat het wellicht een niet-werkende condensator was ergens in het circuit en toen kwam mijn vraag over het testen van....... op het internet. Vervolgens verder gegaan met (her)controleren en door het vele aan en uitschakelen van de versterkers en wellicht te snel op elkaar (aan en uit en aan en uit enz) werd het geluid slechter en slechter.Om niet totaal in verwarring achter te blijven heb ik op gegeven ogenblijk een ander paar B&W uit dezelfde serie gepakt en aangesloten en.......het geluid was ook met deze speaker ronduit ZEER SLECHT.

Toen de versterkers intern gecontroleerd en toen kwam eruit dat er een aantal zekeringen eruit geklapt waren en dus vervangen en toen speelde wel alles met die andere speakers naar behoren.

Hierna verder gegaan met het opnieuw lezen van de print en hoe het mid en hoog te onderscheiden van elkaar.

Uiteindelijk is het allemaal gelukt gisteravond en kon alles aangesloten worden en gesoldeerd worden (voor de zoveelste maal).

Nu speelt alles zoals het bedoeld is en ben ik zeer tevreden over deze laatste upgrade.

Wel heb ik hier iets uitgeleerd en dat is dat een multimeter en/of LCR meter een MUST is als je gaat hobbyen en dat je goed moet bedenken VAN TE VOREN hoe je het gaat doen,voordat je de soldeerbout ergens opzet !!

Toch ben ik ook enigzins trots op het feit dat het gelukt is allemaal en dat voor iemand die niet technisch is kwa electronica en alleen d.m.v. logisch nadenken toch tot een tevreden eindresultaat ben gekomen.

 

Tja en dan nu een poosje luisteren naar dit resultaat en dan later in het jaar samen met een bevriende timmerman de luidspreker kast nabouwen van betere matriaal of combinatie van matriaal (bijv... minimaal 22 mm MDF,bekleed met bitumen en pritex en/of combinatie van bitumen met lood en pritex.

De binnenmaten zijn bekend,dus de literinhoud blijft hetzelfde,hoewel de vorm er anders uit zal gaan zien dan de huidige speaker.Ik overweeg om het hoog en mid in een aparte kast en de bass in aparte kast te bouwen,zodat je 2 kasten krijgt waarvan je het hoog en mid naar binnen kan draaien (toe-in en toe-out) en de bass gedeelte gewoon recht blijft staan.Zoals de ouwe B&W 801 serie (1e serie) dat had.

 

 

Overigens alles werkt weer naar behoren.

Nogmaals dank voor de reacties.

Met luisterijke groet,

audiofreak

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...