Jump to content

'krakend' geluid op hoger volume.

target
 Share

Recommended Posts

Als ik op een wat harder niveau muziek draai, dan kraakt het geluid uit beide luidsprekers.

Het is geen vervorming (zo hard zet ik de zaak nou ook weer niet), maar echt gekraak.

Alle stekkers / kabels zitten naar behoren vast / aangesloten.

Het is langzaam maar zeker steeds erger geworden.

Nou heb ik het vermoeden dat dit mogelijk komt door een verlopen bias-afstelling, maar ik heb niet de apparatuur om dat opnieuw in te stellen / te meten. Ik weet welke waarden het moeten zijn, ik heb nl. de service-manual van de Myth5.

Weet iemand hier in de buurt van Deventer een bedrijf / (betrouwbaar) persoon die wel de juiste apparatuur heeft om dit te corrigeren?

Ligt het misschien niet aan je cd speler, en dat het gekraak pas opvalt bij een hoger volume, heb je het al eens met een koptelefoon beluisterd?

Het niet zo dat het dan pas opvalt, bij lage volumes kraakt het gewoon niet...

Helaas heb ik geen koptelefoonuitgang (best wel een lang woord) op m'n cd speler, maar wel op m'n versterker, ik zal je tip eens uitproberen...(rent naar beneden :D )

Kun je volume ook regelen op je cd speler? , dan zet je cd speler iets zachter, en dan moet je versterker harder staan. Ik denk persoonlijk dat het iets met de voeding is. Misschien wel iets met de voedingselco's maar ik ken de versterker niet.

Doet hij het alleen bij de cd speler ook bij de radio?

Succes

Kun je volume ook regelen op je cd speler? , dan zet je cd speler iets zachter, en dan moet je versterker harder staan. Ik denk persoonlijk dat het iets met de voeding is. Misschien wel iets met de voedingselco's maar ik ken de versterker niet.

Succes

Kweenie of het probleem bij de elco's gezocht moet worden, hoewel het probleem zich voordoet bij hoger volume, mag dat volgens mij voor een klasse-a versterker niet zo erg uitmaken, dacht ik.

Zal de radio ook eens laten spelen, wie weet is het de cd speler, denk het van niet, maar je alles uitsluiten, niet waar?

Succes

Kweenie of het probleem bij de elco's gezocht moet worden, hoewel het probleem zich voordoet bij hoger volume, mag dat volgens mij voor een klasse-a versterker niet zo erg uitmaken, dacht ik.

Zal de radio ook eens laten spelen, wie weet is het de cd speler, denk het van niet, maar je alles uitsluiten, niet waar?

mmm...bij de radio heb ik het niet echt kunnen waarnemen, maar ik kon dan ook niet echt een zender vinden met de juiste herrie. Het punt is dat het fenomeen zich voornamelijk voordoet als de versterker zeer lage tonen op een hoger volume moet weergeven. Ik had vroeger een test cd met tracks met verschillende oplopende frequenties, uitgeleend --> nooit meer terug gezien :angry: zal hem morgen wel ff bij de bieb lenen, die heeft dezelfde als ik toen had.

bias-afstelling

Als dit niet goed zou zijn dan heb je eerder op een laag nivo problemen

"""vervorming""""

het lijkt er meer op dat je torren of je basspeaker een probleem hebben.

en dit kun je bij elken audio zaak na laten kijken die bezitten in het algemeen

over de goeie meters en kennis

bias-afstelling

Als dit niet goed zou zijn dan heb je eerder op een laag nivo problemen

"""vervorming""""

het lijkt er meer op dat je torren of je basspeaker een probleem hebben.

en dit kun je bij elken audio zaak na laten kijken die bezitten in het algemeen

over de goeie meters en kennis

Nee, het probleem ligt NIET aan de speakers, want bij de koptelefoonuitgang geeft hij het zelfde probleem.

Het kan juist heel goed de bias zijn, namelijk om dat als de nullast te hoog ligt krijg je boven de +40V uitgansspanning een afgekapte golffrequentie die resulteerd in een blokfrequentie die een 'krakend' geluid geeft. het is GEEN vervoming omdat de muziek te hard staat, de speakers zijn 100% goed (volg anders eerst de rest van bovenstaande thread).

Wat betreft de torren, zou het toevallig zijn als ze er ineens links en rechts mee stoppen, maar ja, alles is dan wel weer mogelijk...

Verder weet ik dus in deventer niet echt een juiste zaak waar ik de bias kan laten meten, er zat hier een goede audiozaak, maar die is er twee jaar geleden mee gestopt... :(

Een probleem bij hogere volumes op beide kanalen duidt toch op een defect in de voeding lijkt mij.

Bij een defect van een van de elco,s treedt een enorme vervorming op (indien capaciteits loos) waarbij je echt het vastlopen hoort .

Dat dit nu bij jou een gekraak opleverd kan betekenen dat er een aantal elco,s ernstig in capaciteit zijn verlopen met name ook daar het steeds erger wordt.

De hoofdvoeding hoeft het niet te zijn het kunnen ook elco,s zijn in de spaningsversterker dus zeg maar de elco,s die als buffer dienen bij het driver gedeelte van de eindtorren.

Een bias instelling kan wel trouwens maar lijkt me sterk .

Ik gok op onbalans in de voeding waarbij je moet oppassen daar door het scheeftrekken er meer defect kan raken.

Hoofdvoeding testen zonder belasting met aan de + en aan de - eenzelfde lamp en zien of deze gelijktijdig doven bij uitzetten( het wattage van de lamp hangt af van de capaciteit van de elco,s)

Kleine elco,s is meestal al visueel zichtbaar(hitte) en ruikbaar indien ze dus lek zijn.

Stuk voor stuk(in ongeladen toestand) losnemen controleren en nameten en bij twijfel zonder meer vervangen.

Controleer ook de div weerstanden en het soldeerwerk.

Een probleem bij hogere volumes op beide kanalen duidt toch op een defect in de voeding lijkt mij.

Bij een defect van een van de elco,s treedt een enorme vervorming op (indien capaciteits loos) waarbij je echt het vastlopen hoort .

Dat dit nu bij jou een gekraak opleverd kan betekenen dat er een aantal elco,s ernstig in capaciteit zijn verlopen met name ook daar het steeds erger wordt.

De hoofdvoeding hoeft het niet te zijn het kunnen ook elco,s zijn in de spaningsversterker dus zeg maar de elco,s die als buffer dienen bij het driver gedeelte van de eindtorren.

Een bias instelling kan wel trouwens maar lijkt me sterk .

Ik gok op onbalans in de voeding waarbij je moet oppassen daar door het scheeftrekken er meer defect kan raken.

Hoofdvoeding testen zonder belasting met aan de + en aan de - eenzelfde lamp en zien of deze gelijktijdig doven bij uitzetten( het wattage van de lamp hangt af van de capaciteit van de elco,s)

Kleine elco,s is meestal al visueel zichtbaar(hitte) en ruikbaar indien ze dus lek zijn.

Stuk voor stuk(in ongeladen toestand) losnemen controleren en nameten en bij twijfel zonder meer vervangen.

Controleer ook de div weerstanden en het soldeerwerk.

Ik heb zelf ook over de elco's zitten denken, temeer omdat er 16 in zitten die het mogelijk 'stuk-voor-stuk' het aan het begeven zijn. Mijn startvraag in dit topic was echter of iemand een bedrijf in de regio Deventer wist waar ik dit kon laten doen...

Kort samengevat;

Bias-stelling na laten kijken

Elco's testen

Soldeerverbindingen testen (kan ik zelf nog wel)

Zal wel weer een duur geintje worden :angry: heb ik de reparatiekosten nig niet eens meegerekend omdat ik nog niet weet wat dat is... :(

Jammer dat je geen multi-meter hebt.

Dan kun je zelf:

- de DC-offset meten (zou 0 (nul) millivolt moeten zijn; is wellicht iets te hoog)

- de bias meten; je hebt de service-manual nietwaar?

- de potmeter doormeten; dat is vaak een schuifpotmeter waar stof tussen kan gaan zitten, zeker op weinig gebruikte standen, zoals hogere volumes...

De 1e 2 worden -als je hobbyist zou zijn- of er eentje in de buurt kent, volledig in detail beschreven op http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html.

Succes, met het vinden van iemand die de klus kan klaren.

Jammer dat je geen multi-meter hebt.

Dan kun je zelf:

- de DC-offset meten (zou 0 (nul) millivolt moeten zijn; is wellicht iets te hoog)

- de bias meten; je hebt de service-manual nietwaar?

- de potmeter doormeten; dat is vaak een schuifpotmeter waar stof tussen kan gaan zitten, zeker op weinig gebruikte standen, zoals hogere volumes...

De 1e 2 worden -als je hobbyist zou zijn- of er eentje in de buurt kent, volledig in detail beschreven op http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html.

Succes, met het vinden van iemand die de klus kan klaren.

Ik heb iemand gevonden die vroeger voor speciaalzaken reparaties deed, maar nu op zichzelf is begonnen, in Warnsveld. Ik heb wel een multimeter en er wat kennis van, maar ik heb liever dat als er iets verkeerd gaat dat ik een iemand/bedrijf aansprakelijk kan stellen :rolleyes: