Jump to content

Nieuwe speakers...

Roeland22m
 Share

Recommended Posts

De rekening is ondertussen stilaan genoeg gespijsd om op zoek te gaan naar nieuwe speakers. Ik heb ondertussen ook al her en der verschillende dingen kunnen beluisteren, op verschillende sets en meestal in allesbehalve goede condities, akoestisch gezien dan (winkels, shows,...). Tot nu toe zijn er mij 3 verschillende speakers bijgebleven. Nu is de vraag of jullie er nog iets over kunnen vertellen, betreffende ervaringen met de speakers, eventuele (mis)match met mijn apparatuur enzovoort... (apparatuur zie handtekening), zodat ik tegen de zomervakantie ongeveer de knoop kan doorhakken. Alle speakers zijn voorzover ik weet tussen de 1300 en de 2000

Je hebt toch al speakers op het Belgische Audioforum mogen testen, ATC's

geloof ik, daar was je toch enthousiast over?

Hebben ze in de winkel waar je je Primare gekocht hebt geen goede luidsprekers?

Als je de sterke en zwakke punten van speakers leert kennen door verhaaltjes

van anderen, ik betwijfel dat, wel kun je je eigen bevinding met die van anderen

toetsen.

Beste DAvid,

Ik heb inderdaad de ATC's mogen testen en ben nog steeds enthousiast over deze speakers. Het enige probleem is dat ze buiten mijn budget vallen. Je moet bij de ATC's dan namelijk ook kijken naar de stands. Ze verdienen wel wat beter dan mijn Atacama Nexus 6 vind ik. Een Audiomagic of Partington tikt echter wel serieus door, tel daarbij dan nog eens de prijs van de speakers zelf en mijn budget is met een 1000 euro overschreden...

VErder is het zo dat deze speakers in de grotere ruimte waarin ze gaan terechtkomen (ga namelijk verhuizen), volgens mij meer dan waarschijnlijk een sub gaan nodig hebben. Hoewel er een voor het formaat prachtig en vrij diep laag uitkomt, gaan ze in de nieuwe ruimte toch iets te kort schieten vrees ik.

De dealer waar ik mijn Primare heb gekocht, heeft als speakermerk onder andere Audio Physic. Maar dat is dan ook meteen het enige merk dat hij heeft dat mij interesseert/dat ik kan betalen.

VAn ervaringen van anderen kan je, tenslotte, volgens mij wel heel wat leren. Ik kan er inderdaad om te beginnen mijn eigen ervaringen aan toetsen. Verder kan je volgens mij via andermans ervaringen wel degelijk zwakke en sterke punten van een speaker leren kennen. Zo staat Audio Physic bij de meeste mensen bekend als een speaker die heel goed een beeld kan neerzetten, die maw zeer sterk is in imaging. Dit is een eigenschap die bij bijna elke luisteraar/bezitter naar voren komt en kan je volgens mij dan ook als een algemeen aanvaard sterk punt beschouwen. Dit is natuurlijk maar zo tot het tegendeel bewezen is (falsificatietheorie van Popper).

Mvg,

Roeland

Beste Roeland,

iedereen heeft zijn favoriete merk(en), met een waslijst van mogelijke kandidaten

kom je niet veel verder.

Wil je toch een voorstel?

Misschien eens PMC luidsprekers gaan beluisteren, bv. de FB1+ of GB1 vloerstaanders of de kleine DB1+.

Ik heb er geen ervaring mee dus het zou ook kunnen tegenvallen.

PMC wordt hoog gewaardeerd door de Engelse pers, daarvan ken ik het.

Aan jouw de keuze zou ik zeggen.

David

Ik vraag toch helemaal geen waslijst van kandidaten?? Ik vraag toch ook geen nieuwe kandidaten?? Ik heb gewoon de simpele vraag naar de mening van de drie kandidaten die ik heb voorbehouden en wat die weerhouden kandidaten voor sterke en zwakke punten hebben volgens mensen op het forum.

Maar als je zo'n vraag stelt ben je blijkbaar abnormaal, en krijg je alleen maar onnozele antwoorden die compleet naast de kwestie gaan.

Bon, dit topic mag dus gewist worden voor mijn part, ik hou het in het vervolg wel weer bij lezen op dit forum, met deze ervaring in het achterhoofd (dat veel antwoorden toch niet serieus te nemen zijn).

Beste Roeland,

iedereen heeft zijn favoriete merk(en), met een waslijst van mogelijke kandidaten

kom je niet veel verder.

Wil je toch een voorstel?

Misschien eens PMC luidsprekers gaan beluisteren, bv. de FB1+ of GB1 vloerstaanders of de kleine DB1+.

Ik heb er geen ervaring mee dus het zou ook kunnen tegenvallen.

PMC wordt hoog gewaardeerd door de Engelse pers, daarvan ken ik het.

Aan jouw de keuze zou ik zeggen.

David

Beste,

De PMC' s heb ik beluisterd en zijn zeer spectaculair in eerste instantie , maar na goed luisteren viel mij op dat bij alle modellen er duidelijk compressie waarneembaar was.

Dit vond ik erg jammer ,omdat het totaal best wel prima was.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Ik vraag toch helemaal geen waslijst van kandidaten?? Ik vraag toch ook geen nieuwe kandidaten?? Ik heb gewoon de simpele vraag naar de mening van de drie kandidaten die ik heb voorbehouden en wat die weerhouden kandidaten voor sterke en zwakke punten hebben volgens mensen op het forum.

Maar als je zo'n vraag stelt ben je blijkbaar abnormaal, en krijg je alleen maar onnozele antwoorden die compleet naast de kwestie gaan.

Bon, dit topic mag dus gewist worden voor mijn part, ik hou het in het vervolg wel weer bij lezen op dit forum, met deze ervaring in het achterhoofd (dat veel antwoorden toch niet serieus te nemen zijn).

Beste ,

Qua klank is een Audio Physic slank , mooi open en ruimtelijk, wil je een wat steviger laag zou je een sub-woofer kunnen toepassen.

Een Mission is wat steviger in het laag en heeft volgens mij geen Sub-woofer nodig, maar het hoog is wat onrustiger(scherper).

Een von Schweikert VR 1 is heel goed in balans en kan zelfs in grote ruimtes verrassend uit de bus komen, zeker als er een goede aansturing is, anderzijds heeft hij een zeer strak laag en daardoor zou je kunnen besluiten tot een extra Sub om het laag wat aan te dikken.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

VErder is het zo dat deze speakers in de grotere ruimte waarin ze gaan terechtkomen (ga namelijk verhuizen), volgens mij meer dan waarschijnlijk een sub gaan nodig hebben. Hoewel er een voor het formaat prachtig en vrij diep laag uitkomt, gaan ze in de nieuwe ruimte toch iets te kort schieten vrees ik.

Mijn ervaring met de VR1 (ik heb een paar) is dat in een wat grotere ruimte (45 M2, 4 meter luisterafstand) bij wat hoger volume de speaker wat minder lekker begint te klinken (compressie, beetje gestresst, vervorming?). In een kamer van 20-25m^2 of zo is er natuurlijk geen enkel probleem, met de juiste opstelling haal je daar makkelijk een goede 50 Hz.

Verder wel een mooie, gebalanceerde speaker met zeker een fraai laag voor het kleine kastje en een goed midden (belangrijker) en hoog. Misschien is de VR2 meer geschikt voor je nieuwe ruimte?

-- Ik zie dat mijn ervaring een beetje in tegespraak is met die van Henk, de muziek keuze speelt natuurlijk ook een rol. Ik heb het nu over wat zwaardere muziek (oude rock, synthesisers en dergelijke), niet over licht klassiek.

Hey Haudio en Duck Twacy,

Bedankt voor het antwoord en sorry dat ik een paar posts eerder ben uitgevlogen. Ben er ondertussen achter dat die david78 zich geregistreerd heeft nadat ik dit topic geopend heb (zelfde dag) en alleen maar op mijn topic reageert. Ik vraag me af wie hierachter zit en waarom.

De kamer zou iets van een 25-30m

Als dealers in Belgie je niets willen lenen zijn het geen goede dealers. IK zou eens over de grens kijken of iemand je terwille wil zijn. LS zijn altijd een groot risico - je zal toch voor 2000 euro gekocht hebben en ondertussen niet tevreden.

Carl

Er staan bij 2e hands een leuk paartje virgo2 van Audio-Physic te koop.....vallen met 1500 geloof ik ook binnen jou budget, weet trouwens niet ofdat dit een goede prijs is voor een paar 2e hands virgo2's.

Ik sluit me aan bij Matthias. Het voordeel van de Virgo vind ik dat hij met alle soorten muziek prettig klinkt en ook op een laag volume een heel compleet ruimtelijk geluidsbeeld geeft. Nadeel kan zijn: het gebrek aan diep laag. Ik vind het geen gemis maar dat is voor iedereen anders. De prijs lijkt me goed en je hebt een mooiere speaker dan de Yara.

Oke 3 keuze,s mhh.

De vloer staanders zullen wat meer body hebben in mid en laag.

Heb de schweikert,s gehoord en was onder de indruk van dit model.

Ze verdienen wel een goede versterker, deze hoeft geen power versteker,

te zijn aangezien ze een hoog redement hebben.

Oke missen dat body van het diepe laag,Maar wat er aan laag uitkomt is wel mooi strak en vrij bijna vrij van kast resonaties.

En je moet nog een paar goede staands kopen,wat wel weer extra kosten zijn.

Maar zijn wel directer, hebben minder last van resonaties,

en zijn perfect in je huiskamer op te stellen, dat kan met vloerstaander wel eens tot problemen lijden vooral in het laag.

En tot slot ze zijn vrouw vriendelijk.

groet toontje hifi

Oke 3 keuze,s mhh.

De vloer staanders zullen wat meer body hebben in mid en laag.

Heb de schweikert,s gehoord en was onder de indruk van dit model.

Ze verdienen wel een goede versterker, deze hoeft geen power versteker,

te zijn aangezien ze een hoog redement hebben.

Oke missen dat body van het diepe laag,Maar wat er aan laag uitkomt is wel mooi strak en vrij bijna vrij van kast resonaties.

En je moet nog een paar goede staands kopen,wat wel weer extra kosten zijn.

Maar zijn wel directer, hebben minder last van resonaties,

en zijn perfect in je huiskamer op te stellen, dat kan met vloerstaander wel eens tot problemen lijden vooral in het laag.

En tot slot ze zijn vrouw vriendelijk.

groet toontje hifi

Als dealers in Belgie je niets willen lenen zijn het geen goede dealers. IK zou eens over de grens kijken of iemand je terwille wil zijn. LS zijn altijd een groot risico - je zal toch voor 2000 euro gekocht hebben en ondertussen niet tevreden.

Carl

Hey Carl,

Ik denk dat hier vooral een cultuurverschil meespeelt hoor. Ik denk dat de hifi-cultuur in Belgi

Ik weet natuurlijk niet waar je in belgie woont, maar zeeland ligt redelijk dicht bij het noord-westen van belgie (zuid west nederland).

Mocht dat bij je in de buurt zijn kan je altijd eens gaan luisteren en als je ze goed vindt dan kan je altijd vragen ofdat die persoon ze bij je af kan leveren (misschien trouwens wel zo handig om te vragen voordat je gaat luisteren trouwens).

Heb je geen vrienden of kennisen die je heen en weer kunnen shuttelen. Zo ben ik aan mijn cd speler gekomen...de sphinx pj32 was ook net iets te zwaar/groot om in de trein mee te nemen.

Succes in ieder geval.

Hey,

Heb ondertussen de advertentie voor de Virgo II ook gezien. Deze advertentie spreekt me wel aan, alleen een groot probleem: ik geraak niet in Zeeland (weet zelfs niet waar dat ligt). Als student zonder wagen heb je niet alleen financi

Hey CJ,

Als Belgische student heb ik inderdaad niet echt topografische kennis van Nederland. Limburg en Noord-Brabant weet ik liggen, omdat ik er vlakbij de grens woon, maar verder reikt mijn kennis van Nederland niet echt. Ik vind dat zelf niet zo onbegrijpelijk hoor, zou jij bvb blindelings weten waar Bergen ligt in Belgi

Hey CJ,

Als Belgische student heb ik inderdaad niet echt topografische kennis van Nederland. Limburg en Noord-Brabant weet ik liggen, omdat ik er vlakbij de grens woon, maar verder reikt mijn kennis van Nederland niet echt. Ik vind dat zelf niet zo onbegrijpelijk hoor, zou jij bvb blindelings weten waar Bergen ligt in Belgi