Jump to content

RAF failliet!


boy2
 Share

Recommended Posts

Toch ben ik nog geen b&w nautilus, thiels of wilson tegen gekomen bij de Lidl of aldi

 

Dus moet ik concluderen dat wij als liefhebbers van goed geluid een uitstervend ras zijn? Misschien tijd om op de lijst van bedreigde diersoorten te zetten? Vooral nu een van onze leefomgevingen (de hifi winkel) omzeep wordt geholpen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ik heb er zelf zo'n 10 jaar gewerkt (tussen '80 en '90) en vind ook dat er in die tijd meer kennis en idealisme was om een knappe set neer te zetten, helaas moet ik concluderen dat bij Raf de kennis na de eerste ontslaggolf (1990) is weggevaagd, oude rotten (duur) met ervaring eruit en nieuwe (jong dus goedkoop) zonder ervaring erin. Ik vrees dat bij de huidige ontslaggolf nu weer hetzelfde is gebeurd :(

Een beetje het beeld wat sommige fora's geven, de oudere garde met ervaring laten het meestal maar lopen en de jonge honden, die denken alles te weten, blaten er maar wat op los :P

 

Gegroet,

 

Ik ben pas gelden naar RAF A'dam geweest, en er staan in ieder geval nog 3 medewerkers met samen zo'n 45 jaar ervaring in deze brance.

 

De reparatieafdeling mag wat mij betreft ook op de schop. Een maand geleden een Revox B750mk2 gebracht. Een week later bericht dat "hij niet gerepareerd kon worden wegens het niet kunnen krijgen van onderdelen en de leeftijd ouder dan 20 jaar". Wat een gel**. Ik kan zo een site noemen die plenty onderdelen verkoopt.

 

Maar goed. Opgehaald, en ik vertelde de baliemedewerker dat "er volgens mij geen schroef uit was geweest". Welnu, wel 32,- betalen, doch gelukkig terug betaald in de vorm van een bon.

 

Hela! Een knop afgebroken. Was volgens mij niet zo. Met baliemedewerker afgesproken dat ik een recente foto met knop zou opsturen, defect op bon vermeld.

 

Welnu, dat heb ik gedaan. Maar je raad het al, geen reactie retour. Toonbeeld van slechte service. Overigens konden ze ook mijn MB Quart actieve speakers niet repareren.

 

En wat mij betreft dient RAF audio ook betere service te geven. De strijd met prijzen winnen lukt toch niet, Mediamarkt is groter en heeft meer marge.

 

Juist de wat meer volwassene mensen lonken, deze hebben meestal ook meer te besteden.

 

Helaas, ik voorspel een donkere toekomst voor RAF. Voor management zijn 3 zaken belangrijk: 1. omzet 2. omzet 3. omzet. Dan pas komt te rest. En dat beleid willen ze koste wat het kost verder doorvoeren. :unsure::confused::o;)

 

Ik voorspel dat als het management geen andere koers gaat voeren, en er geen enorm opbloeiende economie is, RAF binnen 5 jaar ter ziele is.

 

Groeten, van de andere IMF liefhebber, Fred B.

Link to comment
Share on other sites

Niet zo vreemd dat RAF faiilliet is, neem de economische situatie, minder inkomen minder uitgaven, verder zijn de setjes van 200 euro en minder verreweg populair, lekker klein en de boxen ogen ook nog eens geweldig kwalitatief met al die mooie frontjes en hoeken in een luidsprekerbox. Misschien zitten er op de 10000 mensen 5 audiofielen doe weten waar het wel omgaat alhoewel ik af en toe dingen lees waar de tranen van in mijn broek schieten. Maar de tijden van vroeger (losse elementen, buizenversterkers etc etc ) die zijn weg en zijn overgenomen door de setjes die van plastic en chips aan elkaar hangen en daar kan geen RAF van bestaan :) Maar zolang de Middengolf radio , en het MP3'tje het nog goed doen dan vinden de mensen het prachtig :blink:

 

Zelf heb ik altijd Technics gehad, mijn eerste cassettedeck was relais gestuurd en uit 1972, toen de prijs van 1500 gulden,net zoals de eerste cd speler en versterker. De boxen waren zelf gebouwd en wogen 50 kilo per stuk :rolleyes: er zat voor mij een bere geluid in, helaas is het deck na 30 jaar overleden net zoals de versterker, toen trouwde ik en de ega vond die grote boxen maar niets, ik heb ze nog jaren aangehouden maar na een verbouwing wilde de ega ook zo'n handig goedkoop setje wat zo leuk weggestopt kon worden :( Nu draai er hier zo'n geweldige grindbak in geluid en heerlijke hoeveelheden ruis en brom, maar zij vind het prachtig en ik heb nu een goed koptelefoon en luister op een oude JVC versterker uit 1982, mijn conclusie, die heeft met koptelefoon een beregeluid en verslaat al die prutssetjes met glans. :rolleyes:

 

Verder nog ff het puntje buizenversterker, verschil heb ik nooit gehoort tussen een buizenbak en IC eindtrappen, alleen kon je bij een buizenbak nog eens een aansluitfoutje maken, dan werden de buisjes lichtrood of helderwit :rolleyes: maar als de boel dan weer goed zat werkte het ding tenminste nog, wat ik helaas van de eerste lichting IC versterkers niet kon zeggen B)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het diep en diep triest wat er is gebeurt met staffhorst / raf.

Ik ben , was daar kind aan huis, en heb daar al diversen HiFi sets gekocht, en waarom daar, vanwege de goede uitleg en de zeer goede service en het geduld. Ik heb bij Staffhorts in Utrecht en Nieuwegein mijn huidige set aangeschaft, bij thuis komst viel na twee weken luisteren de speakers tegen, en kon deze omruilen voor een ander merk. Doe dit eens bij een BCC of een MM, je gaat de bietenbrug op, ze hebben niets beters te bieden, en dan?

Zo denken ook sommigen slim te zijn om te kopen via internet, bij een defect probeer maar eens je goedje te laten repareren in de garantie periode

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het diep en diep triest wat er is gebeurt met staffhorst / raf.

Ik ben , was daar kind aan huis, en heb daar al diversen HiFi sets gekocht, en waarom daar, vanwege de goede uitleg en de zeer goede service en het geduld. Ik heb bij Staffhorts in Utrecht en Nieuwegein mijn huidige set aangeschaft, bij thuis komst viel na twee weken luisteren de speakers tegen, en kon deze omruilen voor een ander merk. Doe dit eens bij een BCC of een MM, je gaat de bietenbrug op, ze hebben niets beters te bieden, en dan?

Zo denken ook sommigen slim te zijn om te kopen via internet, bij een defect probeer maar eens je goedje te laten repareren in de garantie periode

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Er zullen ongetwijfelt meerdere kanten aan het verhaal zitten..

 

De hifi freak (schijnt) een uitstervend ras te zijn...

 

Wie maakt zich tegenwoordig(door de huidige prijzen) niet schuldig aan

zich laten informeren bij een specialist , en vervolgens op Internet te gaan shoppen voor de goedkoopste prijs...

 

Over de manier van verkopen , Ik heb bij RAF in Amsterdam ooit een set

Infinity RS Gammas gekocht. Het waren demo modellen , maar van 27.000

gulden voor 10.000 gulden. Op zich niet verkeerd natuurlijk , maar de Lenim

middentoner was 2 x kapot gegaan , dus na een jaar wilde ik ze kwijt.

Was geen probleem , ik kon ze zo omruilen voor een NIEUWE set B&W 801 mk III

Dat is netjes geregeld denk je dan. Maar die kostte 12.600 gulden.

Ik hoefde dus NIETS bij te leggen. Dit is natuurlijk leuk voor de klant , maar zo hou je je zaak niet draaiend.

 

Vroeger had je iets in te ruilen , tegenwoordig verkopen we op Internet , waarna we om een flinke korting vragen , want niets in te ruilen(hier zat ook marge in voor de specialist), en die korting ,dat is typisch Nederlands

 

Tel hierbij ook nog de economische malaise op , en ik zie nog wel wat

specialisten over de kop gaan.

 

Wat we straks mijns inzien gaan krijgen , is dat er nog een 10-tal specialisten

aktief zullen zijn , die ervoor hebben gezorgd dat de grijze import aan banden is gelegd , en alwaar dus geen stuiver korting meer bedongen kan worden.

Waarschijnlijk zal de vooraad ook miniem zijn geworden , en wordt er alleen nog op bestelling geleverd ...

 

Aldus niet erg hoopgevend , maar ik ben bang dat we dit voor een deel aan onszelf hebben te danken

 

 

Groet ,

 

Marco

Link to comment
Share on other sites

Wie maakt zich tegenwoordig(door de huidige prijzen) niet schuldig aan

zich laten informeren bij een specialist , en vervolgens op Internet te gaan shoppen voor de goedkoopste prijs...

Den k dat de echte high-end audiospullen toch iets anders is dan het gemiddelste spul waar geluid uitkomt een waar het gros eigenlijk dik tevreden mee is. Dat laatse veschilt niet zoveel van het standaard wit en bruingoed.

 

Maar dat gedoe met internet is eigenlijk ook wel logisch. Voorbeeldje:

 

Ging vorig jaar naar de lokale dorps-Expert voor een nieuw fornuis. Werden een beetje uit de hoogte geholpen door een knul van rond de 20 maar wel met stropdas. Keuze was gevallen op een Siemens met een catalogusprijs van 759. Stopdas wilde daar na wat aandringen dan wel hooguit 699 van maken maar lager kon echt niet. Levertijd was 2 weken met een beetje geluk, hing van Siemens af. Oh nou bedankt hoor. Bij Mediamarkt exact hetzelfde fornuis voor 559, levertijd: meenemen of een week voor bezorgen. Uiteindelijk via internet bij Abatron 449. Besteld via de website en 3 dagen later in huis. Niks aanbetalen maar gewoon contant met de vervoerder afrekenen na bezorging. Kijk ik gun de dorps-Expert best zijn marges maar er zijn grenzen. Leuke van Abatron was ook dat je met de verstrekte trace code precies kon zien hoever het met de levering stond en binnen een 1/4 dag ook het tijdstip van levering werd gegeven.

 

Denk dat er dadelijk best een slimmerik komt die met de duurdere audio precies hetzelfde gaat doen. Zijn er al voor car-audio, gewoon geen gezeur bestellen, stipt op tijd leveren en afrekenen bij aflevering.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Maar als er iets mis is met dat fornuis, is Pjotr wel aangewezen op de plaatselijke handelaar.

Ik heb al vernomen, dat die dorpsexperts stilzwijgend twee tarieven hanteren...

 

Wat je zo'n man via internet-aankoop door de neus boort, verdient hij later heus wel weer aan je terug.

Hij is gewoon wat langer met de reparatie bezig. En er moet meer worden vervangen, helaas.

Link to comment
Share on other sites

Ik koop eigenlijk zelden via internet. Op zijn hoogst dingen die ik hier niet kan krijgen zoals indertijd de Black Cube. Internet bedrijven zijn niet per definitie goedkoper want er zit een behoorlijke organisatie om heen. Middenstanders moeten wel meer hun best doen dan kort na de oorlog.

 

Dat je als consument bij meerdere zaken info haalt is niet vreemd en ook niet erg. Als ik via mijn werk ergens kom en zie daar een mooie audio zaak kijk ik in ieder geval in de etalage en loop vaak ook even binnen. Als je iets leuk ziet vraag je info. De kans dat ik daar dan koop is wel klein. Omgedraaid zal ook wel zo zijn. Winkels functioneren dan voor het algemeen nut.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Voordat ik mijn audio spullen koop, wil ik eerst wel even horen wat ik koop.

Via internet lijkt me dat een beetje moelijk. Heb ik toch die goeie oude dealer weer nodig. Ik hoop dus dat er nog een flink aantal van blijft.

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ik heb nog nooit HiFi spullen via het internet gekocht, het enige wat ik wel koop zijn computers en onderdelen via het internet, maar dan bij Informatique in Bergschenhoek, dat is een zaak die duurder is dan de gemiddelde coputerzaak, maar wel service geeft en dat heb ik al een paar keer aan de lijve ondervonden :rolleyes: Audio apparatuur moet je kunnen beluisteren is mijn idee en niet zo maar blind aanschaffen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Wie maakt zich tegenwoordig(door de huidige prijzen) niet schuldig aan

zich laten informeren bij een specialist , en vervolgens op Internet te gaan shoppen voor de goedkoopste prijs...

Den k dat de echte high-end audiospullen toch iets anders is dan het gemiddelste spul waar geluid uitkomt een waar het gros eigenlijk dik tevreden mee is. Dat laatse veschilt niet zoveel van het standaard wit en bruingoed.

 

Maar dat gedoe met internet is eigenlijk ook wel logisch. Voorbeeldje:

 

Ging vorig jaar naar de lokale dorps-Expert voor een nieuw fornuis. Werden een beetje uit de hoogte geholpen door een knul van rond de 20 maar wel met stropdas. Keuze was gevallen op een Siemens met een catalogusprijs van 759. Stopdas wilde daar na wat aandringen dan wel hooguit 699 van maken maar lager kon echt niet. Levertijd was 2 weken met een beetje geluk, hing van Siemens af. Oh nou bedankt hoor. Bij Mediamarkt exact hetzelfde fornuis voor 559, levertijd: meenemen of een week voor bezorgen. Uiteindelijk via internet bij Abatron 449. Besteld via de website en 3 dagen later in huis. Niks aanbetalen maar gewoon contant met de vervoerder afrekenen na bezorging. Kijk ik gun de dorps-Expert best zijn marges maar er zijn grenzen. Leuke van Abatron was ook dat je met de verstrekte trace code precies kon zien hoever het met de levering stond en binnen een 1/4 dag ook het tijdstip van levering werd gegeven.

 

Denk dat er dadelijk best een slimmerik komt die met de duurdere audio precies hetzelfde gaat doen. Zijn er al voor car-audio, gewoon geen gezeur bestellen, stipt op tijd leveren en afrekenen bij aflevering.

 

;)

Beste Pjotr nu heb je het over een fornuis, daar gaat bijna nooit iets fout mee, ook heeft het niet echt onderhoud nodig. De verschillen in kwaliteit zijn ook niet zo belangrijk, een pitje meer of een grotere wokpit heeft alleen met luxe te maken. Kan je dus best bij MM of op internet kopen. Maar om even bij witgoed te blijven, een wasmachine is heel wat anders. De kwaliteits verschillen zijn hierbij enorm (soort schokbrekers/motor/pomp etc etc) en net zoals je bij Hifi goede en slechte klank hebt heb je bij was machines goed en slecht wasresultaat. Ook een wasmachine kan je beter niet op specificaties kopen (centrifuge toeren, trommel inhoud en diameter vulopening) veel wasmachines wassen namelijk erg matig. en er zijn maar een paar die echt perfect wassen, waaronder AEG, Miele en Asko.

 

Specialist kan je over dit soort apparaten goed informeren en heeft een eigen Reparatie afdeling en komt meestal de machine dezelfde of de volgende dag nog repareren.

Koop je een was machine bij BCC of MM dan moet je naar een service bedrijf bellen die dan misschien een week later de machine komt reparen als ze het niet te druk hebben. Als je dan besluit om hiervoor de plaatselijk specialist te bellen moet je er op rekenen rekenen dat je onderaan de wachtlijst staat want hij weet donders goed wie bij hem wel en niet gekocht heeft.

 

Wonderlijke overeenkomsten met Hifi nietwaar?

 

Mensen die het onderste uit de kan willen krijgen vanzelf het lid op de neus, of tewel wie goedkoop aanschaft kan uiteindelijk wel eens duurder uit zijn.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Maar als er iets mis is met dat fornuis, is Pjotr wel aangewezen op de plaatselijke handelaar.

Nope spido,

 

Voor afrekenen dien je het fornuis zelf op zichtbare schade te controleren anders neemt de vervoerder het direct weer mee terug en wordt per omgaan de een nieuwe geleverd. Verder gelden de gangbare fabrieksgaranties van 2 jaar en kun je voor een luttel bedrag een 5 jaar garantie afsluiten. Eventuele reparatie die niet ter plekke opgelost kan worden, vindt plaats bij een service center waar de dorp-Expert het ook naar toe zou sturen.

 

Er zijn gewoon internetwinkels die het wel goed voor elkaar hebben.

 

Maar nu terug naar Hifi, eerlijk gezegd geloof ik er geen drol van dat je uitsluitend en alleen op het geluid je aankoop baseert. Kijk maar eens hoeveel er 2e hands staat aangeboden. De meesten orienteren zich suf op recenties/audioblaadjes, discussieren er dan over met mede hifi-lotnoten en kiezen daaruit het apparaat wat ze het meest aanspreekt. Die mensen zouden via internet prima af zijn. En service? Laat me niet lachen, dat is slechts bij enkele winkel goed. De meesten sturen het ook naar een service center of naar de importeur.

 

Blijft slechts dat kleine handjevol specialistische winkels over waar met "liefde" met de spullen omgegaan wordt en waar je advies met verstand van zaken krijgt. Als het er echt omgaat ga ik ook naar zo'n winkel, wees maar niet bang en heb ik daar ook zeker het geld voor over.

 

Waar het omgaat is dat je voor heel veel spullen net zo goed direct naar de goedkoopste kan gaan, maar niet voor alles natuurlijk.

 

Kijk het ging over RAF, een zaak die lange tijd, zeker in het begin, op een goede naam kon teren. Heden tendage kun je ipv bij RAF net zo goed voor de helft van de prijs op ineternet terecht.

 

En wat nu service, is de kwaliteit van de meeste HiFi spullen zo belabberd dat je daarvan afhankelijk bent? Bovendien is dat alleen relevant gedurende de garantieperiode. Gaat een apparaat binnen een jaar stuk dan eis ik gewoon een nieuwe. Die ene keer dat dat voorkwam kreeg ik dat ook. En dat was bij RAF in A'dam :D:D (moest ik wel een beetje boos voor worden, dat wel). Een beetje versterker gaat zonder mankeren 10 jaar mee (bij fatsoenlijk gebruik).

Link to comment
Share on other sites

En wat nu service, is de kwaliteit van de meeste HiFi spullen zo belabberd dat je daarvan afhankelijk bent? Bovendien is dat alleen relevant gedurende de garantieperiode. Gaat een apparaat binnen een jaar stuk dan eis ik gewoon een nieuwe. Die ene keer dat dat voorkwam kreeg ik dat ook. En dat was bij RAF in de Scheldestraat in A'dam :D:D (moest ik wel een beetje boos voor worden, dat wel). Een beetje versterker gaat zonder mankeren 10 jaar mee (bij fatsoenlijk gebruik).

Binnen de garantie periode is vaak omruilen voor een nieuwe geen probleem, maar men is dit niet verplicht repareren is immers toch ook voldoende.

Buiten de garantie periode is er bij merken die waarde hechten aan hun goede naam nog wel enige coulance, door bijv alleen materiaal te rekenen voor de reparatie of door korting te bieden op een nieuwer model.

Maar als je echt wil dat je 10 jaar lang niets nieuws hoeft te kopen kan je beter een merk zoeken dat 10 jaar garantie biedt.

 

marcel

Link to comment
Share on other sites

je kunt geen nieuw app. eisen omdat een winkel dit helemaal niet verplicht is, het is een service van een winkel en meer niet een app. dat kapot gaat in de garantie hoort gewoon gerepareerd te worden dat is er de bedoeling van maar gelukkig geven de meeste winkels ongeveer 2 weken omruil garantie :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...