Pjotr Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Als je kijkt naar het overzicht van Benz Micro b.v. dan zijn de meeste elementen in 3 klassen van uitgangsspanning leverbaar. Nu zou je zeggen hoe hoger hoe beter vanwege de ruis van de pre-amp. Waarom dan toch 3 verschillende klassen? Is een laag-output element dan toch beter kwa klank, of maakt dat eigenlijk niet uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Lagere output MC-elementen hebben kleinere spoeltjes en dus minder bewegende massa. Dit heeft een gunstige uitwerking op de weergave. Over het algemeen klinkt dus een low output MC beter als een high output, maar praktijktesten geven hier soms toch afwijkende resultaten op. Ik ken reviews waarin bijvoorbeeld de Benz ACE M beter zou scoren als de ACE L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Interessant onderwerp, ik wil een glider gaan aanschaffen, maar zit een beetje te twijfelen tussen een medium output en een high output. Momenteel draai ik met een speaker die nogal een laag rendement heeft, een te lage uitgangsspanning van het element heeft tot gevolg dat mijn volumeknop volledig voluit moet. (ik draai met een sonneteer campion, deze versterker gebruikt het hele bereik van de potmeter, dus voluit is ook vol vermogen) Is het verstandiger om een medium output te nemen, of kan ik voor een high output gaan, zonder al te veel op de geluidskwaliteit in te boeten? Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Interessant onderwerp, ik wil een glider gaan aanschaffen, maar zit een beetje te twijvelen tussen een medium output en een high output. Momenteel draai ik met een speaker die nogal een laag rendement heeft, een te lage uitgangsspanning van het element heeft tot gevolg dat mijn volumeknop volledig voluit moet. (ik draai met een sonneteer campion, deze versterker gebruikt het hele bereik van de potmeter, dus voluit is ook vol vermogen) Is het verstandiger om een medium output te nemen, of kan ik voor een high output gaan, zonder al te veel op de geluidskwaliteit in te boeten? Grt Frans Je phonovoortrap heeft kennelijk te weinig gain, dus zou je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Ik heb even op de website van Sonneteer gekeken, de ingebouwde phonoversterker is alleen geschikt voor MM, je zou dus voor een high output moeten kiezen. Deze is qua electrische eigenschappen ook beter afgestemd op de MM-ingang van jouw versterker. Voor lagere outputs moet je dus een step-uptrafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2005 Author Report Share Posted 28 februari 2005 Jawel Paul, Maar dat zijn meer praktische sores. Ga toch uit van een aparte goede phono pre. Tussen een L en een M zit slechts een factor 2 verschil qua output en die kun je geen van beide direct op een MM ingang aansluiten. Is de H uitvoering dan een compromis voor diegenen die alleen een MM ingang hebben of zijn ze klankmatig eigenlijk net zo goed? Dat er bij zo'n element meer draad op het spoeltje zit en daardoor zwaarder is begrijp ik, maar is dat in de praltijk ook echt een nadeel, klankmatig dan? Als je bij Ortofon kijkt dan zijn de top elementen zelfs erg laag (0,12 mV @ 1KHz). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 MM= Moving Magnet MC= Moving Coil Ofwel bewegende magneet / bewegende spoel. Hoe lichter de ongeveerde massa hoe beter het sporen. Dat is ook met een auto zo. Daarom opteren meer en meer autofabrikanten voor aluminium in het onderstel. Daarom bouwen Formule1 wagens carbon remschijven in, die naast het gewichtsvoordeel ook nog eens beter remmen. Aluminium velgen werden ook op sportwagens gemonteerd om de angeveerde massa te verminderen. Een platenspeler is geen auto, maar dezelfde natuurwetten spelen hier een rol. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Jawel Paul, Maar dat zijn meer praktische sores. Ga toch uit van een aparte goede phono pre. Tussen een L en een M zit slechts een factor 2 verschil qua output en die kun je geen van beide direct op een MM ingang aansluiten. Is de H uitvoering dan een compromis voor diegenen die alleen een MM ingang hebben of zijn ze klankmatig eigenlijk net zo goed? Dat er bij zo'n element meer draad op het spoeltje zit en daardoor zwaarder is begrijp ik, maar is dat in de praltijk ook echt een nadeel, klankmatig dan? Als je bij Ortofon kijkt dan zijn de top elementen zelfs erg laag (0,12 mV @ 1KHz). Beste Peter, Ik bekijk het ook altijd heel praktisch hoor, techniek laat ik liever aan de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Als je kijkt naar het overzicht van Benz Micro b.v. dan zijn de meeste elementen in 3 klassen van uitgangsspanning leverbaar. Nu zou je zeggen hoe hoger hoe beter vanwege de ruis van de pre-amp. Waarom dan toch 3 verschillende klassen? Is een laag-output element dan toch beter kwa klank, of maakt dat eigenlijk niet uit? Beste Pjotr. Volgens mij weet jij wel hoe of het zit, maar oke. Tot nu toe kan ik je vertellen dat ''alle'' high-output elementen die ook een lage output versie hebben in meer of mindere mate minder goed klinken , ook meten dan een lage output versie. Slecht zijn ze beslist niet, ook in testen bv er is een Duitse test die zegt dat een ACE High van Benz Micro beter zou klinken dat een low, ook die heb ik uitgeprobeerd, daar ben ik het dus ''niet'' mee eens ! want onder dezelfde omstandigheden , draaitafel,arm,phono-pre, etc, geeft de low output een beter resultaat. Wel moet ik bekennen dat tussen de low en mid erg weinig verschil zit , als er al verschil in zit. We praten nog steeds over BM. Verder is het natuurlijk zo dat minder bewegende massa voor een snellere reactietijd zou moeten zorgen, en ook beter dempt , daardoor is het oplossend vermogen hoger en zullen we meer kunnen genieten van een holografisch geluidsbeeld. Ook deeltrillingen zullen minder zijn, maar dan zullen we wel een zeer goede phonotrap moeten hebben. Anders kunnen we dynamiek missen, de signaalruisverhouding kan er ook onder lijden, de vervorming kan in beide gevallen een rol spelen, maar dan om verschillende redenen. Resumerend, als het niet anders kan High-Output, maar beter L of M . MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Beste Pjotr. Volgens mij weet jij wel hoe of het zit, maar oke. Grappig, dat gevoel kreeg ik ook een beetje maar we zijn natuurlijk nooit te beroerd om het nog eens uit te leggen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2005 Author Report Share Posted 28 februari 2005 Hallo Henk en Paul, Hoe dat allemaal theoretisch zit snap ik wel en dat meer draad ook zwaarder is en daarom misschien nadelig kan zijn ook wel. Maar of je dat daadwerkelijk bij een modern element ook kan horen niet, vandaar dus mijn vraag. Elementen worden vandaag de dag steeds beter, dus vroeg ik mij af of het nu nog zo'n verschil maakt. Bedankt dus voor je uitgebreide en heldere uitleg Henk, ik kan er zeker wat mee. Ben me op het moment aan het orienteren op een hele nieuwe draaitafel set-up en alvast begonnen aan een zelfbouw-pre. Sorry Henk, wdb valt er aan mij niet zoveel te verdienen maar voor een element etc. kom ik zeker eens bij je langs Mvgr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Ik heb even op de website van Sonneteer gekeken, de ingebouwde phonoversterker is alleen geschikt voor MM, je zou dus voor een high output moeten kiezen. Deze is qua electrische eigenschappen ook beter afgestemd op de MM-ingang van jouw versterker. Voor lagere outputs moet je dus een step-uptrafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Ik kan de vraag wel thuisbrengen. Die spitste zich eigenlijk toe op de vraag of je de extra 10-20dB versterking die je voor een low-output element nodig hebt niet beter kunt zoeken in het element als in een phonopre. Kennelijk is het zoals altijd een kwestie van schipperen. Wat je wint bij het een (minder ruis) verlies je kennelijk bij het ander(dynamiek). Link to comment Share on other sites More sharing options...
advr Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans waarschijnlijk ligt dat aan de garantie bepalingen. die zijn bij de higendbrooker stukken minder naar het schijnt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans waarschijnlijk ligt dat aan de garantie bepalingen. die zijn bij de higendbrooker stukken minder naar het schijnt. Volgens europese regeling heb je gewoon garantie bij de producent..dacht ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Lyra heeft bijv. in 2000 een soort generaal pardon afgekondigd voor haar elementen die namaak waren. Men kon het element inwisselen tegen een legaal en onder volledige garantie. Dat pardon liep overigens in 20001 af. Er is dus kennelijk ook hier sprake van illegale kopieen, niet zo vreemd gezien de bedragen waar het om gaat. Overigens geldt de Benz-inruilregeling toch ook in Nederland bij de "gewone"dealer? Minder netjes is overigens wanneer het bedrijf zelf meewerkt aan het op de markt brengen van inferieure producten. Zo schijnt SME producten die in de fabriek niet helemaal aan de toleranties voldoen in een ander circuit weer op de markt te brengen. Vervolgens kan men bij SME aan de hand van het serienummer weer controleren of het een volwaardig product betreft. Een wonderlijke wereld als dit waar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans Naast de uitleg van Haudio zijn er nog dingen het vermelden waard. De internet-shop is meestal gewoon een kantoortje met een computer die dient voor de administratie en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Menig forummensen zullen ondertussen al wel weten dat ook ik overweeg om een nieuw element + phonotrap aan te schaffen Hetgeen ik de voorbije maanden geleerd heb is : 1) Hoe lower de output hoe klankmatig beter het element is (hier en daar een uitzondering) 2) Hoe lower hoe kritischer en deze elementen vragen dus een zeer goede phonotrap 3) Medium is een zeer goed alternatief daar er weinig verschil is met de low versie. henk geeft het ook meermaals aan en die heeft ervaring zat (waarvoor dank). de phonopre krijgt op die manier ademruimte ipv tegen zn mogelijkheden aan te lopen. Om bij het begin te komen, een glider is nu niet het 1e beste element h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans waarschijnlijk ligt dat aan de garantie bepalingen. die zijn bij de higendbrooker stukken minder naar het schijnt. Volgens europese regeling heb je gewoon garantie bij de producent..dacht ik... Hallo, Volgens de Nederlandse Importeur komen deze elementen uit Hong Kong waar er geen belasting over betaald hoeft te worden. Verder gebeurt het vaak ongeveer 50 % van de elementen stuur ik terug naar de Importeur omdat er gewoon het 1 en ander niet goed is . De Importeur zegt dat hij ze naar de fabriek terug stuurd, waarna hijzelf nieuwe krijgt, ik dus ook. de terug gestuurde elementen gooien ze niet weg , wordt er gezegt, maar gaan naar een bedrijf in Hong Kong die ze dan weer verkoopt aan div. mensen in de wereld. Misschien is het wel zo, als iemand zo'n element heeft wil ik het wel vrijblijvend controleren. Misschien weten we dan hoe het zit. MvG, HAudio Dit geloof ik niet, elementen worden onder de naam Benz Micro verkocht, zo'n hoog aangeschreven fabrikant gaat z'n naam niet te grabbel gooien, daarbij als ik bij de highendbroker een element zou kopen wat niet goed blijkt te zijn, kan ik ook aanspraak maken op garantie. Ik denk i.d.d. dat de highendbroker flink kan bezuinigen op winkelruimte, personeel en ander soortige kosten, hij pakt minder marge, maar kan ook toe met minder marge. Oke de highendbroker bouwt het element wellicht niet in voor mij, maar dat kan ik zelf regelen, verder heb ik ook inruilgarantie bij de highendbroker, dus hij moet wel direct inkopen bij benz micro. Ik heb ook eens verder gekeken naar prijzen in america een glider kost daar 795dollar, wat neer komt op een 600euro. Vermoedelijk doet de highendbroker aan parrallel import...ik wil best betalen voor een beetje service en klanvriendelijkheid maar een verschil van ruim 200euro zet mij wel aan het denken...ik kan nu een glider kopen voor de prijs van een ace... Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 Doehetzelven is vaak goedkoper Frans! Als je de juiste weg weet en weet wat je doet. Anders ben je meestal duurder uit, uiteindelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Doehetzelven is vaak goedkoper Frans! Als je de juiste weg weet en weet wat je doet. Anders ben je meestal duurder uit, uiteindelijk. Ik heb al heel wat elementjes ingebouwd, moet lukken, daarbij kan een kennis afregelen met een scoop...daar zal het niet aan liggen...ik ben allang blij dat ik nu een glider kan kopen voor de prijss van een ace... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Ik heb al heel wat elementjes ingebouwd, moet lukken, daarbij kan een kennis afregelen met een scoop...daar zal het niet aan liggen...ik ben allang blij dat ik nu een glider kan kopen voor de prijss van een ace... Snarf, Op welke toonarm ga je die Glider monteren ? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Ik heb al heel wat elementjes ingebouwd, moet lukken, daarbij kan een kennis afregelen met een scoop...daar zal het niet aan liggen...ik ben allang blij dat ik nu een glider kan kopen voor de prijss van een ace... Snarf, Op welke toonarm ga je die Glider monteren ? Henri Op een logic datum c1 arm welke weer gemonteerd zit op een Logic Dm101. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 OFFTOPIC: Overigens kost een glider bij de Highendbroker slechts 600euro, ook kan ik daar mijn oude glider nog inruilen. Ik heb toch echt andere bedragen gehoord over de glider (ruim 800euro) vanwaar dit prijsverschil? Grt Frans waarschijnlijk ligt dat aan de garantie bepalingen. die zijn bij de higendbrooker stukken minder naar het schijnt. Volgens europese regeling heb je gewoon garantie bij de producent..dacht ik... Hallo, Volgens de Nederlandse Importeur komen deze elementen uit Hong Kong waar er geen belasting over betaald hoeft te worden. Verder gebeurt het vaak ongeveer 50 % van de elementen stuur ik terug naar de Importeur omdat er gewoon het 1 en ander niet goed is . De Importeur zegt dat hij ze naar de fabriek terug stuurd, waarna hijzelf nieuwe krijgt, ik dus ook. de terug gestuurde elementen gooien ze niet weg , wordt er gezegt, maar gaan naar een bedrijf in Hong Kong die ze dan weer verkoopt aan div. mensen in de wereld. Misschien is het wel zo, als iemand zo'n element heeft wil ik het wel vrijblijvend controleren. Misschien weten we dan hoe het zit. MvG, HAudio heb altijd al gedacht dat het zo ging reparen is te duur weggooien ook er zijn altijd van die domkoppen die de elementen kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts