Markinton Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Hallo, Ik zoek advies over zelfbouw luidsprekers die geschikt zijn voor aansturing met een Single Ended Triode versterker (Little Ceasar van Triodedick) van ongeveer 8Watt. De dedicated luisterruimte waar ze gebruikt gaan worden is beperkt van grote, nml 2.75x3.75 meter. Ik speel momenteel met Rogers Monitoren RM40TL MK3 (86dB rendement) en ben me aan het bezinnen op andere moderne luidsprekers. Ik heb op de VAD-show 2004 de Dynaudio Audience 72 SE gehoord. Deze werdt aangestuurd door een Arcam versterker in een redelijk grote ruimte. Ik was zeer onder de indruk van deze luidsprekers. Er zijn zelfbouw luidsprekers van Dynadio te koop; de Nuance en de Double 17. Ik heb begrepen dat deze Dynaudio luidsprekers een absoluut stabiele versterker nodig hebben die veel stroom kan leveren. Heeft iemand ervaring met deze Dynaudio luidsprekers in combinatie met een SE Triode buizen versterker, of is dit "Not Done". Ik ken reeds de Ariel, en ik zoek ook geen full-range hoorn luidsprekers. Mijn voorkeur gaat uit naar transmissie-lijn luidsprekers met een goed bas fundament. Heeft iemand een goede raad of advies? Of anders gesteld, wie heeft de Dynaudio Nuance of Double 17 gebouwd en met welke (liefst buizen) versterker worden deze aangestuurd? groeten, Markinton Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 8WATT das wel erg weinig alsje dan van een buizen versterker houdt kan je dan niet beter eens rond kijken naar een model met 2x25w/rms of zo? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjwe Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Hallo, 8 Watt en 8 Watt kunnen behoorlijk verschillen ! Een kennis van me draait met twee monoblocken van ca. 18 Watt per block (Audio Note p 4's) Hiervoor draaide hij met een AudioNote Meishu (2x8 Watt) op het hoog/midden en een Conrad Johnson (ook buis) op het laag (ca. 2x 50 Watt). Laat ik even vertellen dat die 2x18 Watt veel meer dynamiek, kracht en impact heeft dan de andere combinatie. Ik stond er iig van te kijken. Goet, Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Hallo Markinton, Als je bij je SE wilt blijven dan ontkom je niet aan speakers met een rendement van hoger dan 90 dB. Zou zeggen ga dan eens bij Bert Doppenberg langs: http://www.diy-systems.com/ en/of kijk ook hier eens rond: http://melhuish.org/audio/index.html Ook Tony Gee heeft een aantal zelfbouwontwerpen die zouden passen: http://home.hetnet.nl/%7Egeenius/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Hallo, 8 Watt en 8 Watt kunnen behoorlijk verschillen ! Een kennis van me draait met twee monoblocken van ca. 18 Watt per block (Audio Note p 4's) Hiervoor draaide hij met een AudioNote Meishu (2x8 Watt) op het hoog/midden en een Conrad Johnson (ook buis) op het laag (ca. 2x 50 Watt). Laat ik even vertellen dat die 2x18 Watt veel meer dynamiek, kracht en impact heeft dan de andere combinatie. Ik stond er iig van te kijken. Goet, Mark 1x raden ,van wie zouden die p4's geweest kunnen zijn. maar ook ik heb het gehad met een buisenbak voor het laag,er komt nu een vette transbak op het laag te staan. oh en markinton,dit had ik je al verteld maar probeer eens ergens te luisteren naar de bastanis. BASTANIS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 hallo, Ik wil niet aan de breedband hoorn luidsprekers, hoe mooi ze ook gevonden worden. Dat je een transmissie-lijn met een rendement van 86dB niet met een SE moet aansturen is mijn bekend. Het gaat maar is niet optimaal, zeker niet bij hardere volumes (het laag gaat zwabberen). Actief scheiden van mijn huidige Rogers TL's heb ik reeds geprobeerd. Is me uiteindelijk helaas niet goed gelukt. Tgv. van de grillige curve van de Audax HD13D34H in combinatie met het filter kreeg ik het geluid niet goed afgeregeld. Ik ben daar best nog een beetje gefrustreerd over. Ik ben aan het overwegen om uiteindelijk van de kleine 8Watt Single Ended Triode versterkers, hoe mooi dan ook, af te gaan stappen. Ik overweeg of een SE Triode met een 211 Triode (20Watt en duur) of een dikke KT88 push-pull zoals de Triodedick Bill/Bob. De laatste twee hebben een vermogen van 50/100watt en zijn dus geschikt om elke speaker aan te sturen. Met de laatste keuze zal ik in elk geval niet in mijn keuze van luidsprekers beperkt worden denk ik. De Bob/Bill is mi geschikt om alle magneto/elctrostaten, laag rendement etc speakers aan te sturen. Daarbij is het ook wel weer eens leuk om nieuwe versterkers en luidsprekers te bouwen, het blijft een boeiende hobbie! Trouwens, Telefunken heb je de Thommessen al ingezet? Ik kijk zeker nog eens naar de Bastianis, zijn ze al klaar? groeten, Markinton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Tja, niet echt orgineel maar kijk eens naar de Diapason's... Op een SE buizenbakkie, vreselijk goed, zeker voor een kleine ruimte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Trouwens, Telefunken heb je de Thommessen al ingezet?Ik kijk zeker nog eens naar de Bastianis, zijn ze al klaar? groeten, Markinton nee nog niet klaar . morgen de units halen bij rients. het hout word op dikte gemaakt en gezaagd op maat. daarna afbouwen en naar de spuiterij (erik) ik stuur vast wat foto's van mijn amps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts