Jump to content

transport snelheid cassette

Marchel
 Share

Recommended Posts

Wie o wie weet er de exacte snelheid waarmee een cassettebandje dient te worden afgespeeld? En wie weet toevallig hoe je dit kan afstellen bij een oud marantz deck? type 5010. Ik kon zo snel geen instelpotmeter vinden hiervoor.

Alvast bedankt

En...wie heeft toevallig een goede 5030B te koop?

Dat kun je alleen afregelen met een gecalibreerd meetbandje. Daar staat een toon van 3 KHz op. Je hebt dus ook een freqentieteller nodig. Die bandjes waren er van Teac, Sony en ook van Philips en nog een paar dacht ik. Je zou daarvoor de importeur van TEAC eens kunnen bellen, maar pas op die bandjes zijn erg duur, als je ze nog kan krijgen.

Als alternatief zou je zelf zo'n meetbandje kunnen opnemen met een deck waarvan je zeker weet dat ie goed loopt.

;)

Dat kun je alleen afregelen met een gecalibreerd meetbandje. Daar staat een toon van 3 KHz op. Je hebt dus ook een freqentieteller nodig. Die bandjes waren er van Teac, Sony en ook van Philips en nog een paar dacht ik. Je zou daarvoor de importeur van TEAC eens kunnen bellen, maar pas op die bandjes zijn erg duur, als je ze nog kan krijgen.

Als alternatief zou je zelf zo'n meetbandje kunnen opnemen met een deck waarvan je zeker weet dat ie goed loopt.

;)

Klopt die bandje,s waren erg duur en wanneer je dus een referentie deck hebt dan kan je eenvoudig zelf zo,n tape maken een sinus opnemen en meten met de scoop.

Waar het potmetertje voor de snelheid zit hangt een beetje af van in wat voor prijsklasse het deck gezeten heeft.

Goede deck,s hadden een losse snelheidsregelaar met een x tal de mindere hadden een potmetertje in de motor zelf zitten welke afgeschermd is met een stukje rubber waar je met een klein schroevendraaiertje bij kunt komen.

Voor je gaat beginnen aan deze potmeter te draaien raad ik je aan eerst het div rubberwerk te controleren zoals de snaar en de drukrol.

Ik had een oude Teac, die ik precies even snel wilde laten lopen als mijn Nak.

Dan heb je een speciale, lange, dunne schroevendraaier nodig.

1. neem een 3 kHz toon op op je referentiedeck (van bijv. test-CD)

2. speel die af op je Marantz 5010

3. steek de schroevendraaier in het gat in de motor door het schuimrubber stofdopje heen

4. vergelijk met de cd-speler de 3 kHz toonhoogte en stel de schroef -het is meer een inwendige rem- af op het gehoor.

Presto!

Ik had een oude Teac, die ik precies even snel wilde laten lopen als mijn Nak.

Dan heb je een speciale, lange, dunne schroevendraaier nodig.

1. neem een 3 kHz toon op op je referentiedeck (van bijv. test-CD)

2. speel die af op je Marantz 5010

3. steek de schroevendraaier in het gat in de motor door het schuimrubber stofdopje heen

4. vergelijk met de cd-speler de 3 kHz toonhoogte en stel de schroef -het is meer een inwendige rem- af op het gehoor.

Presto!

Bedankt, uit je verhaal af te leiden begrijp ik dat je bekend bent met de 5010

Zelf had ik het idee een band je te slopen tot een bekende bandlengte en vervolgens met een stopwatch de bandsnelheid te controleren en bij te stellen.

Mocht je toevallig nog een 5030 weten te vinden laat me dat dan weten.

Groet, marchel

Zelf had ik het idee een band je te slopen tot een bekende bandlengte en vervolgens met een stopwatch de bandsnelheid te controleren en bij te stellen.

Is ook een idee :D Maar voor beetje nauwkeurig meten heb je toch wel een metertje of 50 a 100 nodig. Hoe denk je dat flinterdunne en overal statisch aan vastplakkende tape uit te gaan meten?

;)

Is ook een idee :D Maar voor beetje nauwkeurig meten heb je toch wel een metertje of 50 a 100 nodig. Hoe denk je dat flinterdunne en overal statisch aan vastplakkende tape uit te gaan meten?

;)

inderdaad met zo een testsignaal zal beter werken.

Is dat ergens te downloaden (als mp3 of zo)

thanks, marchel