Jump to content

netfilter?

Alfons.G
 Share

Recommended Posts

Hallo alle,

een netfilter doet toch niks anders dan een dip opvangen van het net en zorgt er voor dat je constant 230 v heb , of begrijp ik de net filter niet .

Heb ik het wel bij het rechte eind dan het volgende ,mijn versterkers(vM pa444 en ca222)als ze aan staan en ik doe mijn monos uit dan blijven ze nog ongeveer 10 seconden goed geluid geven ,dan is een netfilter naar mijn mening overbodig want ze vangen eventueele dippenal op?

Of lul ik nu maar wat .

MvG alfons

Een netfilter filtert de stroom die binnen komt (of de spanning). Hij vangt volgens mij geen dippen op, maar zorgt ervoor dat ruis die op het net zit, niet in je apparatuur komt. Een goede voeding haalt zelf ook al een hele hoop troep eruit, dus misschien is zo'n netfilter niet nuttig bij jou...

Bij een eindversterker wordt een filter meestal afgeraden, of het moet een parallelfilter zijn, i.p.v. een seriefilter...

beste Alfons een netfilter filtert allen storende signalen van het lichtnet weg en vangt geen dippen in de electriciteit op, het is zelfs zo dat naarmate een net filter zwaarder belast wordt de spanning achter het netfilter zelfs zal zakken.

Hoeveel de spanning zakt is afhankelijk van de inductie van de spoelen en hoeveel vermogen er door de spoel naar het apparaat moet.

Marcel

• 4 weeks later...

Hallo Alfons,

Ik heb zelf de ca en pa 222 van vMedevoort. :) En heb er laatst een netfilter van vM. tussen geplaatst. Op de analoge uitgang staan de voor en eindtrap {kan best volgens Ronald Fronink van Audioart. :rolleyes: }, en op de digitale staan de SACD 963-vM en de tuner. Het verschil is enorm :D Mijn advies: gewoon doen :D

Kijk maar eens op hifi.nl. Ga dan naar uw sets, en dan naar die van Ikaros van Imasato. Da's de mijne dus.

Groeten

Peerke

Een paar weekjes geleden ben ik met een audiomaatje naar een zeer gerenomeerde audiozaak in Rotterdam wezen luisteren naar een aantal hoogwaardige pick-up elementen.

Hoewel dat vergelijken zeer interessant was, kwam er 1 ding pijnlijk duidelijk naar boven; het Isotek netfilter veroorzaakte zo veel storing in de keten, dat via de diverse MC-voorversterkers een vervelende 50 Hz. brom te horen was.

De bedrijfsleider zei, dat dat komt, omdat er maarliefst 3 flinke trafo's in dat filter druk bezig waren te filteren.

(En dat hoor je :lol::lol::lol: .)

Toen we de versterkertjes een stuk achter dat netfilter plaatsten, was de brom al een stuk minder.

Dus... Als de negatieve invloed van dat filter via de MC-voor-voorversterkers te horen was, dan had dat ding ook z'n negatieve invloed op de rest van de apparatuur er omheen. Wat te doen? Die bak van 'n filter maar achter het rack plaatsen? Of toch maar beter helemaal weg laten?

Moet je immers eens nagaan... AL DIE COMPONENTEN waar doorheen de stroom zich een weg moet banen om pas bij de echte muziekdozen te geraken... Pfffff.

Mijn advies; laat weg die netfilters en investeer dat geld een een verantwoord meubel.

Groet,

Erjee.

Een paar weekjes geleden ben ik met een audiomaatje naar een zeer gerenomeerde audiozaak in Rotterdam wezen luisteren naar een aantal hoogwaardige pick-up elementen.

Hoewel dat vergelijken zeer interessant was, kwam er 1 ding pijnlijk duidelijk naar boven; het Isotek netfilter veroorzaakte zo veel storing in de keten, dat via de diverse MC-voorversterkers een vervelende 50 Hz. brom te horen was.

De bedrijfsleider zei, dat dat komt, omdat er maarliefst 3 flinke trafo's in dat filter druk bezig waren te filteren.

(En dat hoor je :lol::lol::lol: .)

Toen we de versterkertjes een stuk achter dat netfilter plaatsten, was de brom al een stuk minder.

Dus... Als de negatieve invloed van dat filter via de MC-voor-voorversterkers te horen was, dan had dat ding ook z'n negatieve invloed op de rest van de apparatuur er omheen. Wat te doen? Die bak van 'n filter maar achter het rack plaatsen? Of toch maar beter helemaal weg laten?

Moet je immers eens nagaan... AL DIE COMPONENTEN waar doorheen de stroom zich een weg moet banen om pas bij de echte muziekdozen te geraken... Pfffff.

Mijn advies; laat weg die netfilters en investeer dat geld een een verantwoord meubel.

Groet,

Erjee.

HOOOOOOOO Dat is dan ook geen netfilter he <_< dat is een ontkoppel transformator. Een nadeel van die dingen is dat ze wel de storing van buitenaf dempen, maar dat ze zelf bijna net zoveel troep afstralen waaronder de 50Hz brom. :( Ik snap ook niet dat mensen die dingen voor audio gebruiken, de voordelen wegen gewoon niet tegen de nadelen op.

In een gewoon netfilter zitten een paar spoelen en condensatoren die samen een 2e, 3e of zelfs 4e orde filter vormen. Afhankelijk van de waardes van de onderdelen kan een netfilter ongeveer bij 1000 tot 10.000Hz beginnen te filteren. Meestal werken ze optimaal vanaf ongeveer 1MHz, en werken weer minder boven de 100MHz hiervoor worden dan vaak ook nog ferriet ringen achter het filter geplaatst. Ferriet ringen filteren zelfs goed boven de 300MHz en vullen zo het netfilter aan.

Normaal worden ontkoppel transformatoren gebruikt door bijv electronica liefhebbers als voeding om bijv zelf gebouwde of gerepareerde apparaten te testen, omdat ze dan niet direct aan de fase hangen waardoor er niet telkens de stoppen er uitvliegen als het apparaat niet helemaal goed is. Ook wordt het zo voor hun eigen veiligheid gebruikt je kan namelijk gerust een schroevendraaier in het stopcontact steken achter deze transformatoren. Wil je toch zo`n transformator voor hifi gebruiken, plaats deze dan in de meterkast en maak hierop een aparte groep voor je apparatuur.

Marcel

Tja, vreemd apparaat.

Als je hun rondende (...) reclametekst leest, zie je dat die dozen helemaal geen storing of brom veroorzaken en dat ze de stroom van allerlei viezigheid ontdoen...

Het ene voordeel (?) wordt de nek omgedraaid door het andere nadeel. Los van het geld dat men ervoor vraagt.

Een gewaarschuwd mens...

;)

Groet,

Erjee.

Tja een netfilter helpt ook niet altijd. Ik heb een klein SEEC apparaat, die filtert inderdaade de hogere frequenties wel weg.

Maar... indien je een halogeenlamp aandoet, is de inschakelpuls toch helaas via de luidsprekers te horen.

Wat is hieraan te doen?

Tja een netfilter helpt ook niet altijd. Ik heb een klein SEEC apparaat, die filtert inderdaade de hogere frequenties wel weg.

Maar... indien je een halogeenlamp aandoet, is de inschakelpuls toch helaas via de luidsprekers te horen.

Wat is hieraan te doen?

Mag ik eerst een simpele oplossing aandragen?

Vervang de lamp door een met gloeilampen?

Tikkende speakers, a.g.v. schakelen, is bijzonder irritant. Kan aan heeeel veel zaken liggen :( .

Als je me toestaat een link te plaatsen; Speaker pop.

kun je lezen hoe een Tuneland forumlid een vergelijkbare vraag stelde.

En ook voor hem was er helaas geen eenduidig aantwoord te geven. Daarvoor is dit fenomeen niet eenduidig genoed.

Een irritant en vaak moeilijk op te lossen probleem.

Een andere lamp is volgens mij wel het meest eenvoudige uit te voeren.

Groet,

Erjee.

Wat is hieraan te doen?

Je hebt storing op je PC?

omdat je nl gebruikt maakt van een Filter dat voor de PC ontwikkelt is vandaar de vraag.

Al die beveiligde plastik dozen die tegenwoordig op de markt worden gegooit,

Zijn officeel niet voor de audio bedoeld,je kan er best wel eens wat mee winnen, meestal verlies je.

storende plopjes zijn meestal met een eenvoudig condensatortje glad te strijken.

Anders toch wat beter gaan filteren,probeer eens een paar parrallel filtertjes.

1 in je audio blok (niet in die seec) en 1 in de zelfde doos als je lamp.

Theo

storende plopjes zijn meestal met een eenvoudig condensatortje glad te strijken.

Theo

Paralel filters zijn smalbandige filters die alleen buiten het hoorbare spectrum werken, tevens is de demping in het hoogfrequente bereik er laag. Dit soort filters zit vaak ook in computer stekker blokken waar een net filter bij ingebouwd is, dus hoezo werken deze filters beter als een beveiligd plastic stekkerblok?

Er zijn diverse netfilter modules te koop voor industrie

Hallo Marcel,

Het enige effectieve in //filters zijn de transientsuppressors (VDR's) die inductiespikes zoals van koelkasten e.d. onderdrukken. Daarvoor kun je idd een goedkoop PC-stekkerblok met ingebouwd filter of los computerfilter gebruiken. Bij versterkers die gevoelig zijn voor "nettikken" zijn die wel effectief.

Eerlijk gezegd ben wel van mening dat een beetje versterker geen last van nettikken behoort te hebben. Helaas de realiteit is soms anders.

;)

Theo

Paralel filters zijn smalbandige filters die alleen buiten het hoorbare spectrum werken, tevens is de demping in het hoogfrequente bereik er laag. Dit soort filters zit vaak ook in computer stekker blokken waar een net filter bij ingebouwd is, dus hoezo werken deze filters beter als een beveiligd plastic stekkerblok?

Theo

Eerlijk gezegd ben wel van mening dat een beetje versterker geen last van nettikken behoort te hebben. Helaas de realiteit is soms anders.

;)

Tja mijn versterker heeft daar ook geen last van :) maar is dit vooral niet iets wat bij audiofiele audio spullen er gewoon bij hoort :o anders zou je toch niks meer te modeficeren hebben :lol:;)

Marcel

Je bent inmiddels 4 maanden op het forum.

nog steeds doe je je huiswerk half. :rolleyes:

Verteld dan eens, want ik heb nog nooit een parrallel filter gezien wat net zo breedbandig filtert als een normaal netfilter (breedband LC filter).

Ik heb namelijk bij diverse fabrikanten gezocht en kan geen parrallel filter vinden die ook in het hoorbare bereik al filtert.

Als jij ze wel weet dan graag een internet adres waar op ik ze kan vinden.

Dan kan ik mijn huiswerk afmaken. ;)

Marcel

Les 1.

boven aan deze pagina,vlak onder het plaatje van Hear.nl,

staan 12 witte vakjes met daarin woordjes.

daaronder staat een lichtblauw balkje.

In dat balkje zie je ook woordjes.

het 3e woordje van rechts,

dat woordje met dat vergrootglas ernaast 'zoeken'.

daar kan je op klikken.

je krijgt nu een pagina waar je oude(re) onderwerpen kunt vinden.

als je voor je lukraak op je toetsenboard begind te rammen nou eerst eens daar gaat kijken,kom je een stuk 'beter' over dan dat je nu af en toe doet. :P

ff 1 handje geholpen B)

http://www.hear.nl/2003/forum/index.htm

Theo ;)

Je bent inmiddels 4 maanden op het forum.

nog steeds doe je je huiswerk half. :rolleyes:

Verteld dan eens, want ik heb nog nooit een parrallel filter gezien wat net zo breedbandig filtert als een normaal netfilter (breedband LC filter).

Ik heb namelijk bij diverse fabrikanten gezocht en kan geen parrallel filter vinden die ook in het hoorbare bereik al filtert.

Als jij ze wel weet dan graag een internet adres waar op ik ze kan vinden.

Dan kan ik mijn huiswerk afmaken. ;)

Marcel

Les 1.

boven aan deze pagina,vlak onder het plaatje van Hear.nl,

staan 12 witte vakjes met daarin woordjes.

daaronder staat een lichtblauw balkje.

In dat balkje zie je ook woordjes.

het 3e woordje van rechts,

dat woordje met dat vergrootglas ernaast 'zoeken'.

daar kan je op klikken.

je krijgt nu een pagina waar je oude(re) onderwerpen kunt vinden.

als je voor je lukraak op je toetsenboard begind te rammen nou eerst eens daar gaat kijken,kom je een stuk 'beter' over dan dat je nu af en toe doet. :P

ff 1 handje geholpen B)

http://www.hear.nl/2003/forum/index.htm

Theo ;)

Ik heb nog eens het hele forum afgezocht op de trefwoorden netfilter, parrallelfilter en ontstoorfilter, en het enige wat ik Hear vind zijn wollige verhalen maar geen enkel bewijs dat er parrallelfilters zijn die net zo goed zo niet beter zouden werken als een goed netfilter. <_< ik vroeg namelijk om adressen waar ik zo`n parrallelfilter kan bestellen maar ook meetgegevens kan vinden waaruit misschien blijkt dat ik mij vergis.

Mij valt vooral op dat JIJ wel heel erg het parrallelfilter verdedigt/ophemelt, maar goed jij verkoopt ze zelf ook he ;) waarom deel je niet eens wat meet gegevens met ons zodat we ook iets visueels hebben wat ons overtuigt om 60 euro naar jou overte maken :P of ben je inmiddels duurder geworden ;)

Als je veel vermogen nodig hebt is een parrallelfilter natuurlijk de beste keus, maar voor lage vermogens zie ik niet in waarom een breedband LC filter niet aan een/jou parrallelfilter zou kunnen tippen.

Marcel

Als je veel vermogen nodig hebt is een parrallelfilter natuurlijk de beste keus, maar voor lage vermogens zie ik niet in waarom een breedband LC filter niet aan een/jou parrallelfilter zou kunnen tippen.

Marcel

Begrijp me niet verkeert.

Ik ben niet tegen LC filters,

Ik ben tegen die smurrie dat zich daar vooruitgeeft.

Ik gebruik al jaren een VM filter (LC) Tuurlijk ietsje verbouwd maar toch.

Ik denk dat je voor zeer weinig geld, met parrallel filtertjes kan filteren,zonder je druk te maken over eventueel 'sap' te kort voor (eind)versterkers.

Parrallel filtertjes zijn idd niet zo 'krachtig' als een LC filter,

maar je moet een Parrallel filter ook niet als een op zich zelf staand filtertje zien,

ze werken graag in groeps verband ;)

Kijk maar naar de IsoTek sub/vision,orion, 1 scheiding trafotje en 6 tot 8 parrallel filtertjes,Hartstikke leuk filter, zou wat scherper geprijst kunnen worden,ach :rolleyes:

Theo

ps 60 euro??

oh, je wil er 2.

Begrijp me niet verkeert.

Ik ben niet tegen LC filters,

Ik ben tegen die smurrie dat zich daar voor uitgeeft.

Parrallel filtertjes zijn idd niet zo 'krachtig' als een LC filter,

maar je moet een Parrallel filter ook niet als een op zich zelf staand filtertje zien,

ze werken graag in groeps verband ;)

Theo

ps 60 euro??

oh, je wil er 2.

De smurrie die zich er voor uitgeeft? :huh: je bedoelt zeker die goedkope computerlijstjes met een overspannings beveiliging.

De meeste doen inderdaad niks, maar er komen langzamerhand wat stekkerlijsten die wel een echt netfilter hebben. Dit zijn dan wel gewoon 2e orde filters die slechts een dubbele spoel en 3 condensatoren bevatten, maar geven toch al een hoogfrequent demping van ongeveer 40dB. :)

Ik heb een keer zo`n soort filter van de Praxis bouwmarkt vergeleken met mijn eigen zelfbouw 4e orde LC filter met overspannings beveiliging, hoorbaar verschil?

Nee geen hoorbaar verschil, dus best een aardig filter maar die kost ook iets van 40euro ;)

Enneh ik had van iemand gehoort dat jij 60euro vroeg inclusief verzend kosten. :unsure: ben ik verkeerd geinformeerd????????????

Marcel

Enneh ik had van iemand gehoort dat jij 60euro vroeg inclusief verzend kosten. :unsure: ben ik verkeerd geinformeerd????????????

Marcel

Dat zeg ik, 2 stuks (57,- incl aangetekend,of de kabel versie ook die 57,- aangetekend (dan wel het stuk)).

maar ze zijn bijna op, ben de onderdelen aan het opmaken,ik vind het mooi geweest (mischien zo nu en dan 1 voor de de vaste kopers).

Theo

• 2 months later...
Al met al ben ik er eigenlijk best tevreden mee, een dedicated hifi filter is misschien wel beter.

Laat ik je direct uit de droom helpen een Hifi netfilter bestaat niet. Het woord Hifi wordt er alleen aan gehangen om veeeeel te veel geld te kunnen vragen voor een handje onderdelen in een kastje en een al dan niet afgeschermde kabel.

SOMMIGE computer verdeelblokken met filters werken al zeer goed en kosten vaak niet meer als een paar tientjes.

Marcel

Al met al ben ik er eigenlijk best tevreden mee, een dedicated hifi filter is misschien wel beter.

Laat ik je direct uit de droom helpen een Hifi netfilter bestaat niet. Het woord Hifi wordt er alleen aan gehangen om veeeeel te veel geld te kunnen vragen voor een handje onderdelen in een kastje en een al dan niet afgeschermde kabel.

SOMMIGE computer verdeelblokken met filters werken al zeer goed en kosten vaak niet meer als een paar tientjes.

Marcel

Pekel!

je begint weer.

(huiswerk deze week niet gemaakt?) ;)

Niet genaraliseren.

Marcel

Pekel!

je begint weer.

Niet genaraliseren.

Ik generaliseer niks :huh:

Alleen rijzen mij de haren te berge als ik weer eens het woord Hifi-netfilter langs hoor komen ;) dan moet ik ook gelijk weer denken aan de prijzen die voor dat soort dingen gevraagd worden :wacko:

Marcel

Marcel

Pekel!

je begint weer.

Niet genaraliseren.

Ik generaliseer niks :huh:

Alleen rijzen mij de haren te berge als ik weer eens het woord Hifi-netfilter langs hoor komen ;) dan moet ik ook gelijk weer denken aan de prijzen die voor dat soort dingen gevraagd worden :wacko:

Marcel

Ach de bouwers van PC net filters hebben een nieuwe markt ontdekt,maar daarom zijn er wel degelijk net filters die door audiofielen bedacht, ontworpen, gebouwd zijn en ook als bedoeling hebben om met alle soorten audio apparaten te kunnen werken en dus audio net filters mogen of kunnen heten. B)