Jump to content

802 of 803

bernie
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede tweedehands B&W Naulilus set. Het moet de 803 of de 802 worden.

Mijn kamer meet 4x8 meter. De luidsprekers zouden in de lengte komen staan.

Is dan de 802 te groot? Ik ben bang dat deze luidsprekers meer ruimte nodig hebben. Bij een breedte van 4m kunnen ze nl. slechts 2 tot 2.5 m uit elkaar staan. Ik denk dat in mijn kamer de 803 dan beter past.

Klopt deze conclusie, heeft iemand suggesties/tips?

Weet iemand enkele tips/sites om info te verkrijgen hierover?

mvg

Bernie

Hoi Bernie, ik heb zelf met 804's gedraaid in een ruimte van ca. 4 bij 6 mtr.

Ging perfect. Ook heb ik de 802's gehoord, en dat in een ruimte van pakweg 3 bij 4,5 mtr. Ging ook perfect. Ik denk dat het veel belangrijker is dat zoals Ruud ook al zei, dat de versterking voor mekaar is. Ik heb de 802's gehoord op ML maar ook op zelfbouw monoblokken met 300B's, wat ook formidabel ( lees kippenvelveroorzakend) klonk. Zelf gaan beoordelen en beluisteren, hoewel je niet snel gaat zeulen met 802's. Maar wel het beste. Proberen in je eigen situatie te luisteren. Waar ben je mee van plan om de Nautilussen mee aan te sturen?

Frank. :rolleyes:

Ik heb eens in een test gelezen dat een 803 makkelijker aan te sturen zou zijn , maar ik heb dat zelf nog niet kunnen uitproberen. Maar in de test werd zelfs beweerd dat de 803 op versterker van 50a60 Watt al redelijk uit de verf komt.

ik weet niet of je hier wat aan hebt , maar in ieder geval veel succes.

Marcel

• 2 weeks later...

Ik maak het nog even lastiger voor je. Alhoewel geen B&W-liefhebber vandaag uitgebreid geluisterd naar de nieuwe 803 op de hifi-expo in Antwerpen (aanbevolen!). Ik moet zeggen dat de nieuwe 803 veel en veel homogener klinkt dan de vorige versie. Bij de oude versie vind ik (en velen met mij) dat de verschillende eenheden qua frequentiegebied niet mooi in elkaar overlopen, met name in het basgebied. Is nu opgelost.

Wel vind ik de oude 803 beter dan de oude 804.

Welke heb je beluisterd de 803s of de 803d? De 803d heeft 3 laag units terwijl de 803s er nog 2 heeft.

Waar speelden die 803 's trouwens op kwa versterking?

De '"oude" 802 en 803 vond ik persoonlijk beslist geen natuurlijk klinkende luidsprekers. De nieuwe 803 D hoorde ik laatst - notabene toen hij stond in te spelen - en die wil ik beslist nog eens uitgebreider beluisteren: wat ik hoorde was veel beter :rolleyes: Ze zijn alleen wel prijzig...

Helaas is mijn vaste b&w luisterstek dicht (RAF Utrecht) dus moet ik maar eens kijken waar ik de nieuwe versies eens kan geen beluisteren. Ik ben zeer benieuwd hoe een diamand hoog nu eigenlijk klinkt.

Ook wil ik eigenlijk nog eens goed naar JMR speakers luisteren op sphinx apperatuur. Ik heb ze al eens beluisterd op 47labs en buizen maar vondt ze toch wat pit missen in het laag, misschien dat solidstate hier wat verbetering in brengt.

Hoi,

Ik heb de nieuwe serie 802 D en 803 D gehoord en moet zeggen dit klingt wel erg mooi in mijn beleving.

Met de oude 802 N en 803 had ik wel dat ik het niet een geheel vond.

Elke unit hoorde je afzonderlijk ten minste dat idee had ik. Met mijn 802 matrix s3 heb ik dat niet. Met de nieuwe 802D en 803D had ik dat ook niet.

De set draaide op de nieuwe clase versterker en cd speler.

Toen wij over schakelde naar een 803 zonder D vond ik dat de tweeter weer wat op voel maar niet zo tov de oude.

Als je ook de freq karakterestiek bekijkt van de vorige en de nieuwe zie je ook dat B&W deze wat betreft het hoog wat afgevlakt heb.

Box klingt iets donkerder maar ook vloeiender en je hoort even goed elk detail.

De 802D klingt tov de 803D wat neutraler en heeft wat meer fundament.

Bij de 803D hoor je wat kast klank bij komen maar klingt even goed erg mooi.

Dus gewoon zelf luisteren en proberen om ze in je kamer tekrijgen weet je gelijk of hetwel of niet kan in je kamer.

Veel succes :)

Ik denk dat ik met de 802 en 803 nog wel even moet wachten, want er moet natuurlijk wel de nodige versterking bij.

Ik ga misschien naar de USA verhuizen dus zal het sowiezo wel een tijdje gaan duren voordat ik een nieuwe speaker aanschaf. Voordeel is wel, huizen zijn daar iets groter en de b&w's goedkoper (even vergeten dat ik $ ga verdienen en geen euro's :( ) , helaas blijven ze toch nog wel een smak geld, vooral met de versterking erbij.

Misschien dat ik eerst daar een oude 2ehandsje matrix 802 op de kop tik, blijven ook mooie dingen.

Ja zeker klingt de oude matrix zeer uitgewogen.

Maar de nieuwe 802 D ook hoor. Het laag van die nieuwe is ook erg mooi.

Laag gaat diep en is mooi droog en toch snel. De 802 matrix is ook snel maar heeft een zeer keine kleuring in het middenlaag die de 802 D niet heeft.

Na dat ik mijn condensatoren heb vervangen hoor ik ook meer detail maar nog niet zo als de 802 D . Tja zeer mooie units.

Maar ja jaren verder in ontwikkeling en de nieuwe heeft helemaal een mooie opgebouwde kast dus mag ook wel. Wat betreft de prijs zeker. :D

Hoi bernie,

Nee ik hoorde geen vervorming of resonantie . Maar als je van de 802 D overgaat naar de 803 D hoor je gewoon kleuring er bij komen. Ik denk dat die mylar behuising minder kleurt of anders klingt net hoe je het wil zeggen. Wil niet zeggen dat de 803 niet mooi klingt maar gewoon een stapje minder dan de 802.

Hoi Bernie,

Als ik de luxe had om te kiezen tussen 802 en 803.... Ik zou bijna blind voor de 802 gaan. Het passen in je ruimte dat gaat wel. De behuizing van een 802 is stukken beter uitgevoerd dan bij de 803. Daarbij heb je op de 802 die Marlan behuizing voor de midden unit.

Een 803 klinkt alles behalve slecht, zou twijfelen bij ruil voor mijn oude 801tjes. Nautilus 802 is gewoon geweldig. Klinkt lekker in het laag, niet zo als de 801 of 800 maar die hebben ook meer ruimte nodig. Voor die ruimte die jij hebt, YEAH!!! Probeer ze eens ergens te beluisteren, hoe dan ook moet het mogelijk om de verschillen te horen ook bij verschillende ruimtes en amps.

Het karakter van de luidsprekers zijn gewoon verschillend, succes en ik ben wel een beetje jaloers,

Andre

my 2 cents.

Zelf vind ik de Nautilus 805 signature een van de best klinkende B&Ws beter dan de 803 en 804 die er naast stonden. Maar dit is al bet lang geleden voordat ik echt into audio was.

Maar een 805 sig blijft erg mooi.

my 2 cents.

Zelf vind ik de Nautilus 805 signature een van de best klinkende B&Ws beter dan de 803 en 804 die er naast stonden. Maar dit is al bet lang geleden voordat ik echt into audio was.

Maar een 805 sig blijft erg mooi.

Waarschijnlijk heb je daar gelijk in. Een mogelijke reden is de gebruikte phaseplug in de Signature serie. Die is nl van aluminium ipv plastic. Ik heb nu zulke phaseplugs in mijn N804 gedraaid en het is werkelijk een heel ander, frisser geluid, zonder scherp te worden. Het geniet iig mijn voorkeur. :)

• Members

Heb vroeger de Matrix 801 MK III gehad in een ruimte van 4 x 9 meter , en dat ging prima. Dat je de 802 maar ongeveer 2,5 meter uit een kunt zetten , als je een mooi 3-dimensionaal plaatje wilt krijgen moeten ze ook echt niet verder uit elkaar.

Over de aansturing , ik had er 2 Classe 15's aan hangen , en dat ging uiteraard heel goed , maar een echt uitgewogen geluid bereikte ik met een Accuphase E-405

Juist een versterker met een wat ingetogen karakter deed het zo goed op deze weergevers.

Een kennis van mij speelt met een Accuphase L 280V / P 800L op een Nautilus 801 , en dit blijft ook zeer indrukwekkend. Trouwens , in een kamer van 5 x6 meter!!!

Dus ik zou zeggen , ga voor de beste klank (naar jouw idee) en maak je niet te druk over de kamer. Als de 802 hier niet klinkt , dan de 803 waarschijnlijk ook niet

Succes ermee...