Jump to content

Bias/ruststroom aanpassen bij eindversterker


Dexter23
 Share

Recommended Posts

Ik heb een 15 jaar oude referentie-versterker van Akai. Dit is een 18 kg zware AM-75. Omdat de ruststroom van oude versterkers nog wel eens wat wil verlopen heb ik het plan om dit te gaan meten. En daarna wil ik de ruststroom per transistor verhogen naar maximaal 100 mA. (gelezen op tnt-audio)

Dit is een truukje dat rook kan veroorzaken en aangezien ik geen elektronica-expert ben zou ik graag de mening van anderen hierover willen horen. De 2 potmeters met "bias adj." heb ik al gevonden, dat is geen probleem. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af wat de emitter-weerstanden zijn. even 2 foto's van de versterker...

Van een afstandje:

overzicht.JPG

Van dichtbij:

zoom.jpg

Ik zie in mijn versterker 4 witte blokjes met elk 3 pootjes. 1 zo'n wit blokje lijkt twee weerstanden te zijn van 0.33 ohm. Dit zijn de emitter-weerstanden?

Elk kanaal heeft 4 eindtransistors. Dus elke transistor heeft dan een eigen emitter-weerstand?

Maar goed, ik heb metingen verricht, met "links" bedoel ik de 2 linker weerstandsblokken, de 4 voltages daarvan komt met elkaar overeen en vermeld ik dus niet apart:

 

links = 4.5 mV

rechts = 11 mV

 

Dit zou dus betekenen dat de ruststroom links en rechts behoorlijk verschilt. Als ik het tenminste goed meet. Omgerekend: 14 en 33 mA.

Iemand nog tips hierover voordat ik rook en vuur ga veroorzaken?

Link to comment
Share on other sites

Blaas/zuig het stof eens uit de versterker (wel de onderdelen laten zitten svp :D ).

Je hebt een servicemanual nodig om te weten welke biasinstelling voor deze versterker gangbaar is en als je waarde hecht aan het apparaat, dan zou ik niet graag rook als resultaat willen hebben :blink:

Oftewel, doe het samen met iemand die weet wat hij doet op dit gebied ;)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Hallo Dexter,

 

Omdat je bij dit verdraaid goed moet weten wat je doet kun je om redenen die Andre al genoemt heeft, het beter aan een expert overlaten.

 

Je loopt echt anders ernstig het risico de versterker op te blazen en dan wordt het een dure grap. En geloof me je zal de eerste niet zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb aardig wat research gedaan op internet, en ik ben inderdaad wel tegengekomen dat mensen de versterker hierdoor in de soep hebben laten lopen. Aan de andere kant heb ik wel weer dusdanig veel research gedaan dat ik wel een beetje weet waar ik mee bezig ben. Ik heb wel vaker een versterker en cd-speler gerepareerd (ook met solderen erbij). Ik weet opzich wel aardig waar ik mee bezig ben.

Stel... ik geef met een stift aan op de potmeter wat de stand is. En daarna draai ik met een schroevendraaier de potmeter een heel erg klein stukje. Daarna het effect meten bij de weerstanden. Dat moet toch niet zoveel kwaad kunnen?

En daarna het voltage een klein beetje heel voorzichtig verhogen en zodanig dat het in ieder geval bij elke kanaal gelijk is. Misschien is verhogen naar 100 mA wel wat veel. Laten we zeggen dat ik het dan verhoog naar 60 mA. Dat kan bijna niet schadelijk zijn. Uiteraard voel ik aan het koellichaam wat het effect is op de wamteproductie.

Zolang je alles subtiel en voorzichtig doet met veel geduld...

 

Het idee heb ik hier vandaan:

http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een 15 jaar oude referentie-versterker van Akai. Dit is een 18 kg zware AM-75. Omdat de ruststroom van oude versterkers nog wel eens wat wil verlopen heb ik het plan om dit te gaan meten. En daarna wil ik de ruststroom per transistor verhogen naar maximaal 100 mA. (gelezen op tnt-audio)

Dit is een truukje dat rook kan veroorzaken en aangezien ik geen elektronica-expert ben zou ik graag de mening van anderen hierover willen horen. De 2 potmeters met "bias adj." heb ik al gevonden, dat is geen probleem. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af wat de emitter-weerstanden zijn. even 2 foto's van de versterker...

Van een afstandje:

overzicht.JPG

Van dichtbij:

zoom.jpg

Ik zie in mijn versterker 4 witte blokjes met elk 3 pootjes. 1 zo'n wit blokje lijkt twee weerstanden te zijn van 0.33 ohm. Dit zijn de emitter-weerstanden?

Elk kanaal heeft 4 eindtransistors. Dus elke transistor heeft dan een eigen emitter-weerstand?

Maar goed, ik heb metingen verricht, met "links" bedoel ik de 2 linker weerstandsblokken, de 4 voltages daarvan komt met elkaar overeen en vermeld ik dus niet apart:

 

links = 4.5 mV

rechts = 11 mV

 

Dit zou dus betekenen dat de ruststroom links en rechts behoorlijk verschilt. Als ik het tenminste goed meet. Omgerekend: 14 en 33 mA.

Iemand nog tips hierover voordat ik rook en vuur ga veroorzaken?

Lekker op 45mA instellen komt op 15mV uit over de .33 dat is voor deze versterker meer dan genoeg.

Daarnaast hou je hem dan heel en hij word niet te warm.

Als je zoals je zegt hem op 100mA wil zetten dus een spanning van 33mV over de .33R dan loop je de kans dat je torren het leven laten niet doen dus.

Link to comment
Share on other sites

Laten we zeggen dat ik het dan verhoog naar 60 mA. Dat kan bijna niet schadelijk zijn. Uiteraard voel ik aan het koellichaam wat het effect is op de wamteproductie.

Zolang je alles subtiel en voorzichtig doet met veel geduld...

Wat wil je er eigelijk mee bereiken??

Ik denk

Link to comment
Share on other sites

Als je het risco wil lopen mag je natuurlijk wel je gang gaan maar hou rekening met het volgende:

 

In een dergelijk oude versterker kan het potmetertje door stof, nicotine e.d. aardig vevuild zijn. Als je er aan draait loop je het risico dat het lopertje even geen contact meer maakt. Veel versterkers zijn (helaas) zo ontworpen dat er dan gelijk de volle mep aan stroom gaat lopen. Is natuurlijk niet zo slim ontworpen maar het komt maar al te vaak voor. Of dat zo is kun aan het schema in het service manual zien en een expert kan het ook aan de printlayout zien.

 

Hou dus altijd zorgvuldig je meter in de gaten! En idd hoger dan 50 mA zou ik hem niet instellen. Het is trouwens zo dat als je de ruststroom te hoog instelt hij ook minder gaat klinken. Er is een optimaal punt waarbij de cross-oververvorming minimaal is en ja dat is meestal het punt dat in de service manual vermeld staat. Zou dus even de importeur bellen of je een service manual kan krijgen en/of ie je kan vertellen wat de nominale ruststroom is.

 

Iig suc6

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb het toch maar gedaan! Eerst de potmeter een klein stukje terug gedraaid. Toen was de voltage over de weerstand ineens 0,1 mV! De potmeter bleek dus ontzettend gevoelig te zijn. Ik heb het uiteindelijk zeer voorzichtig op 20 mV gezet. Dat komt overeen met 60 mA, en daar ben ik tevreden mee.

links = 20.0 mV

rechts = 19,1 mV

 

Het koellichaam wordt nu net ietsjes warmer. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb! Straks de boel aansluiten en luisteren!

Link to comment
Share on other sites

En daarna wil ik de ruststroom per transistor verhogen naar maximaal 100 mA. (gelezen op tnt-audio)

Dit is een truukje dat rook kan veroorzaken en aangezien ik geen elektronica-expert ben zou ik graag de mening van anderen hierover willen horen.

Waarom wil je de meningen van anderen horen, als je ze uiteindelijk toch aan je laars lapt? <_<

Link to comment
Share on other sites

Waarom wil je de meningen van anderen horen, als je ze uiteindelijk toch aan je laars lapt? <_<

Ik heb het niet allemaal aan de laars gelapt, ik heb de ruststroom uiteindelijk toch maar een stuk lager ingesteld!

Maar... Er is bijna niemand met een technische onderbouwing gekomen op welke punten het gevaarlijk kan zijn. Niemand heeft ook kunnen bevestigen dat ik de goede weerstanden te pakken had. Dan zet ik soms vraagtekens bij de ervaring met het instellen van de bias.

Ik twijfelde wel behoorlijk of ik het zou doen! Maar uiteindelijk toch maar het risico genomen. Het is een versterker die 125 euro heeft gekost, en de kans dat het kapot zou gaan vond ik toch wel klein aangezien ik mezelf ken hoe voorzichtig ik ben. Anders had ik hem weggebracht voor een onderhoudsbeurt, en dat gaat ook relatief veel geld kosten. Het grootste risico vond ik wat Pjotr aangaf over veroudering van potmeters.

Maar uiteindelijk pakte het allemaal goed uit. De enige verrassing was dat de potmeters ontzettend gevoelig waren, maar daar had ik van te voren gewoon rekening mee gehouden. Als je zo'n potmeter zou kwartslag draaien, dan krijg je inderdaad rook.

Link to comment
Share on other sites

:( Beste Dexter,

Geloof me, er zijn hear genoeg "ervaren" techneuten,jong en oud,die jou wat meer kunnen vertellen of uitleggen over het een of ander,met technische onderbouwing die ook voor jou begrijpelijk zou kunnen zijn.Maar misschien hebben ze momenteel geen tijd om te reageren.

Even ter informatie:die vier grote witte vermogensweerstanden van 2X 0,33ohm zijn idd. de emm. weerstanden in dit geval(source R's bij power-fets),en waarschijnlijk v/h merk MPC,middelste aansluiting knooppunt v/d twee,ten opzichte hiervan meten,of op de "+" aansluiting v/d l.s.-terminal aansluiting.

Vervolgens t.o.v. "0" of gewoon op je ls klemmen de offset-spanning controleren als deze ook binnen een normale waarde blijft.(5-15mV).

En zoals Peter al zei,'t risico bij een verouderde instelpotm. is groter,ook al zijn ze afgeschermd.Als de loper v/d potmeter eventjes geen kontakt zou maken met de koolbaan,komen de eindtorren volop in geleiding,met alle gevolgen van dien. Meestal is 25-50mA ruststroom(Quiescent current) genoeg om de zgn. cross-over vervorming minimaal te houden.Tenzij je een "soort" klasse -A versterker instelling wil simuleren.

Groeten, Jerry.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de extra informatie s.o.t.a jerry :) De reden waarom ik diezelfde avond er nog even mee aan de slag wilde was dat ik mijn versterker al open had liggen omdat ik een schakelaar met contactspray moest behandelen. Het is aardig wat werk om hem open en dicht te maken.

Misschien was ik daardoor wat ongeduldig en snel in mijn handelen, maar ik heb toch echt in die korte tijd bruikbare tips en informatie gekregen waar ik wat mee had gedaan. Ik schoot in mijn vorige post in de verdediging omdat ik ervan beschuldigd werd dat ik helemaal nergens naar luister en het schijnbaar onzinnig was om deze topic te starten! Ik waardeer echt elke post en vind het erg mooi dat mensen reageren en meedenken. Dus daar wil ik alsnog iedereen voor bedanken!

Ik heb elke reactie meerdere keren goed gelezen!

 

De dc-offset had ik overigens al gelijk even gemeten na het instellen van de bias. Dat bleek netjes beide onder de 10 mV te zijn, en dus niet nodig om verder af te regelen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb aardig wat research gedaan op internet, en ik ben inderdaad wel tegengekomen dat mensen de versterker hierdoor in de soep hebben laten lopen. Aan de andere kant heb ik wel weer dusdanig veel research gedaan dat ik wel een beetje weet waar ik mee bezig ben. Ik heb wel vaker een versterker en cd-speler gerepareerd (ook met solderen erbij). Ik weet opzich wel aardig waar ik mee bezig ben.

Vandaar verder geen uitleg je weet het toch al.

 

Lekker op 45mA instellen komt op 15mV uit over de .33 dat is voor deze versterker meer dan genoeg.

kijk hier word de R waarden toch aangegeven komt uit jou verhaal en als dit het niet was

had ik je dat wel vermeld (of vraag je liever naar de bekenden weg.

 

Maar meet ik goed op die witte blokken

Ja anders had je het wel gehoord en zo als je al aangaf je weet toch waar je mee

Bezig bent (research gedaan )

 

Maar... Er is bijna niemand met een technische onderbouwing gekomen op welke punten het gevaarlijk kan zijn

Lees dan toch nog maar eens alles door. ;)

Link to comment
Share on other sites

15 mv is doorgaans de waarde die gehanteerd wordt welke gemeten wordt over de emitterweerstanden.

Voor een dergelijk ontwerp als in de AM 75 en de zwaardere AM 95 voldoende.

Hoger instellen heeft weinig zin je zal het niet horen en de versterker wordt er waarschijnlijk instabieler van.

Voorts dien je er rekening mee te houden dat de instelling verloopt naarmate de versterker warmer wordt .

De insteling dien je dan ook te doen nadat de versterker langdurig in rust heeft aangestaan.

Dit geldt ook voor de off set regeling welke doorgaans erg lastig is in te stellen en behoorlijk verspringt bij het instellen .

In mijn eigen tan 80 versterkers gold ook 15 mv maar deze liep in bedrijf te hoog op naar wel 40 mv wat tot 2 keer als gevolg had dat de versterker defect ging.

De bias schakeling is dus vaak niet stabiel al weet ik niet hoe het verloop in deze AKAI versterker is.

Ik heb de instelling uiteindelijk op 5 mv gezet en daarmee is de versterker veel stabieler en de klank niet waarneembaar minder.

De off set spanning afstellen + of - 10 mv en je zit echt goed is de instelling momenteel daarbinnen dan af blijven.

Zorg er in ieder gaval voor dat de ruststroom voor beide kanalen gelijk is.

Neem gewoon de midden weg 10 mv en je zit op zeker goed maar pas op met meten al zal dat je wel duidelijk zijn.

De AM 75 versterker is trouwens een heel goed apparaat die dingen waren niet stuk te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Wat ging er kapot aan de tan 80 versterkers? De transistors werden dan te heet? ik bedoel... 40 mV is wel veel, maar naar mijn idee nog niet rampzalig. Het koellichaam zal alleen een stukje warmer worden. Pas als je dan op heel erg hoog volume gaat luisteren dan wordt het misschien te heet?

Maar goed. Ik wist dat bij mijn versterker de ruststroom niet stabiel zou zijn. Direct na het aanzetten is de ruststroom ook 0, en loopt in 10 minuten oid op naar een beetje normale waarde. Ik had de versterker ook al een paar uur aan staan voordat ik eraan ging regelen. Direct na het instellen stond er 19 en 20 mV op. Ik ben nog een klein poosje door blijven meten en het zakte nog wat naar gemiddeld 18 en 19 mV. Er blijft variatie in zitten van plus of min 1 mV.

Volgens mij komt het niet meer boven de 20 mV en lijkt me ook niet schadelijk. Als ik op de versterkerkast voel nadat hij een paar uur heeft aangestaan, dan is het nog altijd ietsje warmer boven de trafo dan boven het koellichaam van de eindtrap. Het wordt uberhaupt allemaal niet echt warm. Daar verbaasde ik me nogal over toen ik deze versterker een paar weken geleden had gekocht.

Ik heb besloten om het voorlopig maar te laten voor wat het is omdat het allemaal wel prima werkt en de rustroom ook vrij stabiel is en niet veel te hoog wordt(en maar ietsje boven de standaardwaarde). Maar ik haal vast een keer weer de versterker open (ik blijf nieuwsgierig), en dan zal ik het gelijk ietsje lager tussen de 10 en 15 mv instellen.

Blijkbaar is het artikel van tnt-audio dus dikke onzin en zelfs schadelijk! :angry:

 

Maar ik ben blij dat het blijkbaar een degelijk apparaat is! Het geluid vind ik namelijk ook verrassend goed! Beter dan de NAD 1000/NAD 2200 combinatie wat ik eerst had. Waarschijnlijk was de nad 2200 ook wat te oud en had misschien ook wel een verlopen ruststroom. De akai is in ieder geval ook nog eens een stukje goedkoper :)

Link to comment
Share on other sites

Het artikel van TNT-audio is geen onzin of onzorgvuldig, de auteur wilde simpelweg het maximale eruit halen. Zijn versterker was (al) een klasse A ontwerp en die hebben nu eenmaal een hoge ruststroom. Om een ander voorbeeld te noemen, de Musical Fidelity A1 had een ruststroom van 700 mA, en werd altijd loeiheet, maar klonk wel onovertroffen in die tijd en ik vermoed zelfs nu nog (maar ja, door die hitte gingen de onderdelen minder lang mee.)

Mijn Marantz PM80 ruststroom is in klasse A 150 mA dacht ik uit mijn hoofd, en ik kan ze met een schakelaar in B zetten, maar die AKAI is klasse B of AB en ik weet niet of je die zomaar in klasse A kunt zetten. Daar is hij niet voor ontworpen, kwa warmteafvoer.

 

Wat in het TNT-artikel wel heel duidelijk naar voren kwam is om die goedkope stofgevoelige potmetertjes DIRECT te vervangen door nauwkeurige multi-turn types. Kosten een paar euro's hooguit.

Hiermee garandeer je ook op de lange termijn een stabiel resultaat en de bias wordt easy in te stellen.

Verder vind ik toch echt wel dat je een schema zou moeten hebben, zodat je weet welk onderdeel wat doet en niet hoeft te gokken. Maar ja, de gezamelijk kracht en ervaring van dit forum is kennelijk voldoende.

Link to comment
Share on other sites

Wat ging er kapot aan de tan 80 versterkers? De transistors werden dan te heet? ik bedoel... 40 mV is wel veel, maar naar mijn idee nog niet rampzalig. Het koellichaam zal alleen een stukje warmer worden. Pas als je dan op heel erg hoog volume gaat luisteren dan wordt het misschien te heet?

Nou je had beter kunnen vragen wat er nog heel bleef.

De bias instelling is geen sterk punt in de tan 80 en daarbij verliepen div componenten waardoor deze ook nog eens spontaan steeds hoger werd.

De versterkers werden zo gloeiend heet dat het leek alsof het een klass A versterker was maar dit gaat geleidelijk dus schonk ik er niet teveel aandacht aan.

Defect gingen alle eondtransistoren(12 stuks) alle emitterweerstanden drivers en nog wat torren die daarvoor zitten.

Niet zo,n probleem om ze te herstellen maar div onderdelen verder terug in de schakeling hadden blijkbaar toch een opdonder gehad waardoor ze wederom defect gingen.

Na een totale revisie(sinds kort zijn wederom alle elco,s in de spanningversterker vervangen door panasoni en philips exmplaren) ziijn ze stabieler wat ook mede te danken is aan het lager instellen van de bias .

Waarom ik dit gedaan heb?

Het koelprofiel is eenvoudig weg te klein een te zware versterker in een veel te kleine kast een compromis van sony helaas .

Echter zu spelen ze dus alweer 2 jaar uit de kunst en mede door een ingreep een modificatie is de geluidskwaliteit nog verder voor uit gegaan.

Wat ik las over de instelptmeters is zeker waar de zogenaamde open exemplaren horen niet in een dergelijk circuit thuis met name de gele potje,s.

Een ander zwak punt in de akai versterkers is volgens mij de volume pot een open type uit de goedkope lijn van alps.

Daar een gesloten type plaatsen zal zeker een verbetering betekenen.

Ook zou je met ter tiijd eens kunnen uitzoeken of de elco,s in de versterker nog wel optimaal zijn want de versterker is oud en elco,s gaan er als eerste aan waardoor de boel instabiel kan worden .

Klankmatig kan hij er dan ontzettend op voor uit gaan.

De bias verhogen in een klasse B / AB ontwerp heeft niet zoveel zin het blijft een AB ontwerp daar maak je geen klasse A versterker van ook niet wanneer de koeling toereikend zou zijn.

Probeer het gerust uit tot zo,n 50 mv dat zal gedurende korte tijd geen kwaad kunnen maar ik denk niet dat je verschillen waarneemt.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb inderdaad ook gelezen over de goedkope potmeters die verantwoordelijk kunnen zijn voor het verlopen van de ruststroom. Ik vind het een beetje veel gedoe om er nieuwe in te zetten, tenzij het echt noodzakelijk is. Ik probeer het eerst wel met de huidige potmeters. Ik kan wel over een jaartje de ruststroom weer even gaan meten.

De potmeter van de volumeknop werkt nog echt prima! Geen ruis of kraakjes bij het draaien. Deze ga ik dus ook maar niet vervangen. Ik had inderdaad gezien dat het een alps-potmeter is, maar volgens mij is hij niet open.

 

De ruststroom laat ik voorlopig maar lekker met rust: "wees tevreden".

 

Opzich is het misschien wel een goed idee om de elco's van de voeding te vervangen. Als ik mijn hoofdtelefoon in de versterker druk, dan hoor ik ook een hele lichte brom, misschien is dat wel een teken dat de elco's al wat minder zijn gaan filteren. Aan de andere kant, ik vind het geluid opzich nu echt heel erg goed!

Voor een versterker met zoveel vermogen en zo'n grote trafo zijn 2 * 10.000 uF elco's misschien wel wat krap of niet? Heeft akai hierop ietsje bezuinigd of is het eigenlijk wel prima?

Wat zouden mooie elco's zijn om in deze akai te plaatsen? Ik las iets over een paar kleine hoge kwaliteits condensators parallel te schakelen over de grote voedingselco's om ze sneller te maken. Misschien is dat ook wel een idee om gelijk even te doen? Ik vind dat een beetje raar namelijk.... waarom zou een fabrikant dat niet standaard doen? Er zitten vast ook nadelen aan verbonden.

Link to comment
Share on other sites

Guest muziekfreak
en aangezien ik geen elektronica-expert ben zou ik graag de mening van anderen hierover willen horen.

 

:huh:

 

Ik heb wel vaker een versterker en cd-speler gerepareerd (ook met solderen erbij). Ik weet opzich wel aardig waar ik mee bezig ben.

 

:blink:

 

Ik heb een hekel aan lulhoeren...maar jou hoor ik graag :D

 

 

PS: leuk dat het gelukt is btw ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest muziekfreak
Wat ging er kapot aan de tan 80 versterkers? De transistors werden dan te heet? ik bedoel... 40 mV is wel veel, maar naar mijn idee nog niet rampzalig. Het koellichaam zal alleen een stukje warmer worden. Pas als je dan op heel erg hoog volume gaat luisteren dan wordt het misschien te heet?

Maar goed. Ik wist dat bij mijn versterker de ruststroom niet stabiel zou zijn. Direct na het aanzetten is de ruststroom ook 0, en loopt in 10 minuten oid op naar een beetje normale waarde. Ik had de versterker ook al een paar uur aan staan voordat ik eraan ging regelen. Direct na het instellen stond er 19 en 20 mV op. Ik ben nog een klein poosje door blijven meten en het zakte nog wat naar gemiddeld 18 en 19 mV. Er blijft variatie in zitten van plus of min 1 mV.

Volgens mij komt het niet meer boven de 20 mV en lijkt me ook niet schadelijk. Als ik op de versterkerkast voel nadat hij een paar uur heeft aangestaan, dan is het nog altijd ietsje warmer boven de trafo dan boven het koellichaam van de eindtrap. Het wordt uberhaupt allemaal niet echt warm. Daar verbaasde ik me nogal over toen ik deze versterker een paar weken geleden had gekocht.

Ik heb besloten om het voorlopig maar te laten voor wat het is omdat het allemaal wel prima werkt en de rustroom ook vrij stabiel is en niet veel te hoog wordt(en maar ietsje boven de standaardwaarde). Maar ik haal vast een keer weer de versterker open (ik blijf nieuwsgierig), en dan zal ik het gelijk ietsje lager tussen de 10 en 15 mv instellen.

Blijkbaar is het artikel van tnt-audio dus dikke onzin en zelfs schadelijk! :angry:

 

Maar ik ben blij dat het blijkbaar een degelijk apparaat is! Het geluid vind ik namelijk ook verrassend goed! Beter dan de NAD 1000/NAD 2200 combinatie wat ik eerst had. Waarschijnlijk was de nad 2200 ook wat te oud en had misschien ook wel een verlopen ruststroom. De akai is in ieder geval ook nog eens een stukje goedkoper :)

De tan 80...[verdorie mot nog luisteren bij don een keer komt goed] Ik heb het ontwerp gezien..ik ben geen technicus maar dat ontwerp is verschrikkelijk :blink: Voornamelijk op het koelgedeelte...een vette koelrug voor 12 transistoren als ik me niet vergis in een gesloten kast en veelste klein. Dat is vragen om koelingsproblemen. :) De tan90 is daarintegen wel ruimtelijker gebouwd en goede koeling ook links/rechts koelrug enzenz.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...