Jump to content

Bias/ruststroom aanpassen bij eindversterker

Dexter23
 Share

Recommended Posts

Wat ging er kapot aan de tan 80 versterkers? De transistors werden dan te heet? ik bedoel... 40 mV is wel veel, maar naar mijn idee nog niet rampzalig. Het koellichaam zal alleen een stukje warmer worden. Pas als je dan op heel erg hoog volume gaat luisteren dan wordt het misschien te heet?

Maar goed. Ik wist dat bij mijn versterker de ruststroom niet stabiel zou zijn. Direct na het aanzetten is de ruststroom ook 0, en loopt in 10 minuten oid op naar een beetje normale waarde. Ik had de versterker ook al een paar uur aan staan voordat ik eraan ging regelen. Direct na het instellen stond er 19 en 20 mV op. Ik ben nog een klein poosje door blijven meten en het zakte nog wat naar gemiddeld 18 en 19 mV. Er blijft variatie in zitten van plus of min 1 mV.

Volgens mij komt het niet meer boven de 20 mV en lijkt me ook niet schadelijk. Als ik op de versterkerkast voel nadat hij een paar uur heeft aangestaan, dan is het nog altijd ietsje warmer boven de trafo dan boven het koellichaam van de eindtrap. Het wordt uberhaupt allemaal niet echt warm. Daar verbaasde ik me nogal over toen ik deze versterker een paar weken geleden had gekocht.

Ik heb besloten om het voorlopig maar te laten voor wat het is omdat het allemaal wel prima werkt en de rustroom ook vrij stabiel is en niet veel te hoog wordt(en maar ietsje boven de standaardwaarde). Maar ik haal vast een keer weer de versterker open (ik blijf nieuwsgierig), en dan zal ik het gelijk ietsje lager tussen de 10 en 15 mv instellen.

Blijkbaar is het artikel van tnt-audio dus dikke onzin en zelfs schadelijk! :angry:

Maar ik ben blij dat het blijkbaar een degelijk apparaat is! Het geluid vind ik namelijk ook verrassend goed! Beter dan de NAD 1000/NAD 2200 combinatie wat ik eerst had. Waarschijnlijk was de nad 2200 ook wat te oud en had misschien ook wel een verlopen ruststroom. De akai is in ieder geval ook nog eens een stukje goedkoper :)

De tan 80...[verdorie mot nog luisteren bij don een keer komt goed] Ik heb het ontwerp gezien..ik ben geen technicus maar dat ontwerp is verschrikkelijk :blink: Voornamelijk op het koelgedeelte...een vette koelrug voor 12 transistoren als ik me niet vergis in een gesloten kast en veelste klein. Dat is vragen om koelingsproblemen. :) De tan90 is daarintegen wel ruimtelijker gebouwd en goede koeling ook links/rechts koelrug enzenz.

Klopt helemaal de koeling is veel te klein en daarbij teveel ingebouwd.

Dat is jammer maar er valt mee te leven al moet ik er dus echt wel rekening mee houden zoals bij langdurig lang luid spelen dan is het nog steeds zo dat ze vreselijk heet worden .

Een compromis ontwerp een ontwerp wat bij de rest van de set moest passen en daar pastte blijkbaar geen grotere koeling bij.

Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden over met name de klank en is er dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze weg te doen .

Het zijn gevoelige bakken die je met respect moet behandelen hahahhaa.

Wat de AM 75 betreft een uitbreiding van voedingscapaciteit zal de klank zeker ten goede komen met name natuurlijk in het laag.

Ik zou de elco,s in ieder geval eens testen of ze in ieder geval nog gelijk zijn en nog redelijk van capaciteit.

Is dit niet het geval plaats dan gelijk indien mogelijk 2 grotere van bijvoorbeeld 22.000 uf en op zeker dat je daarvan geen spijt krijgt.

Kijk ook eens of er geen koppel elco,s gebruikt worden ipv goede mkp of black gate elco,s .

Geloof me dit zal de versterker nog naar een veel hoger niveau tillen .

Alle kleine elco,s die dicht bij een hitte bron zitten zou ik in ieder geval na zoveel jaar eens vervangen .

Probeer aan het schema te komen en kijk dus naar eventueel aanwezige elco,s in de signaal weg en vervang ze de moeite waard op zeker.

De voedingselco's zijn toch niet makkelijk te meten of ze goed zijn? Dan moet je ze er denk ik eerst uit halen of niet?

De overige condensators laat ik lekker zitten. Ze zien eruit als goede kwaliteit, en er worden ook van die kleurrijke blokjes gebruikt (MKT). Dat lijkt me dus echt prima! In de kast is ook veel ruimte voor een goede airflow waardoor het niet overdreven warm wordt. Ik denk dat het allemaal nog wel een tijdje mee zal gaan.

Dus misschien binnenkort nog even de voedingselco's vervangen... voor de rest laat ik het voorlopig zo!

De voedingselco's zijn toch niet makkelijk te meten of ze goed zijn? Dan moet je ze er denk ik eerst uit halen of niet?

De overige condensators laat ik lekker zitten. Ze zien eruit als goede kwaliteit, en er worden ook van die kleurrijke blokjes gebruikt (MKT). Dat lijkt me dus echt prima! In de kast is ook veel ruimte voor een goede airflow waardoor het niet overdreven warm wordt. Ik denk dat het allemaal nog wel een tijdje mee zal gaan.

Dus misschien binnenkort nog even de voedingselco's vervangen... voor de rest laat ik het voorlopig zo!

Je zal ze er inderdaad eerst uit moeten halen waarna je ze als eerste met een cap meter kan meten op gelijkheid .

Dit is echter niet betrouwbaar al geeft het wel veel aan.

Max opladen en dan ontladen met een lampje en zien of ze gelijktijdig ontladen .

Het is zaak dat dit gelijk gebeurd!!

vergis je niet in de kleine elco,s doorgaans worden 85 graden elco,s gebruikt en ook al worden ze bij lange na niet zo heet de capaciteit neemt af en daarmee de stabiliteit van de schakeling.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat mijn versterket aanzienlijk beter ging klinken met nieuwe elco,s van panasonic en BC en de elco,s waren lang niet allen aan vervanging toe maar na 15 jaar zijn ze gewoon niet meer zo goed .

Uiteraard zal dit in zekere zin ook gelden voor de grote buffer in mijn versterkers maar deze zijn zo groot (4. 22.000 uf) en ze ontladen dus gelijkmatig dat ik deze even laat zitten ze zijn daarbij ook heel duur.

De kleine elco,s zijn echter helemaal zo duur niet.