Johan Posted 22 november 2000 Report Share Posted 22 november 2000 Ik wil een nieuwe reiceveir aanschaffen tot een prijs van 1000 gulden. Is het verstandig om een dolby digital aan te schaffen of kan er een betere stereo receiver komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mijn Hifi Nijmegen Posted 22 november 2000 Report Share Posted 22 november 2000 Voor duizend piek een vijfkanaals digital surround receiver? Ze bestaan wel, maar zijn volgens mij niet veel soeps. Naar mijn onbescheiden mening begint het pas bij zo`n tweeduizend gulden (Denon en NAD hebben dan wel iets leuks te bieden) ergens op te lijken. Voor duizend piek kun je wel al een heel behoorlijke stereo-receiver kopen. Voor de verhouding stereo versus surround hanteren wij als richtlijn dat een gegeven kwaliteit in stereo in surround ongeveer twee keer zo duur is. Maar vraag je allereerst eens af waarvoor je jouw geluidsinstallatie wilt gaan gebruiken, als dat vnl. is om muziek te luisteren, en slechts sporadisch om het geluid van een film te versterken, dan lijkt het mij beter om je op stereo te concentreren. Kijk je graag films, ben je bereid om een berg luidsprekers in huis te halen die vervolgens ook nog eens goed moeten worden opgesteld (de TV in de hoek plaatsen zoals dat vaak gebeurt kun je dan ook vergeten), dan kun je veel lol beleven aan een goede surroundset. Succes! Marcel Frenk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 november 2000 Report Share Posted 22 november 2000 Beste Johan, Een Receiver om mee te beginnen dat is niet zo moeilijk denk ik. Allereerst je hoeft nog steeds niet te kiezen voor Dolby Digital of Stereo want wat heel erg belangrijk is voor een versterker is de voeding en in een D.D. hoort in principe een grote voeding te zitten, die meer dan voldoende stroom levert voor 5 kanalen en is dus heel goed geschikt om twee kanalen uit te sturen, mits je een echte aanschaft. Wat is een echte je kunt denken aan een Denon,NAD of Marantz als je een muzikaal klinkende Receiver wilt die ook geschikt is om stereo mooi weer te geven. Voor 1000,00 lees goed wat Mijn hi-fi schrijft en geef iets meer geld uit en je blijft genieten en krijg je geen spijt van je aanschaf. Prijs tussen 1500,00-2500,00 om te beginnen. En later kun je dan heel gemakkelijk besluiten on toch D.D. ervan te maken of dat je gewoon stereo blijft draaien. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 24 november 2000 Report Share Posted 24 november 2000 Hallo Johan, 1000 piek voor een receiver? Is niet eenvoudig denk ik. Ik zie hierboven 2500 gulden als richtprijs. Hier wil ik wel wat over zeggen. Ik heb ook voor zo'n bedrag een Denon AVR 3300 aangeschaft. Doet het heel goed in de pers enzo. Mijn ervaringen zijn: Het is een kuren apparaat. Ik heb m'n 2e al. De eerste hield er na een goeie 2 maanden mee op! Achteraf blijkt juist het type 3300 erg veel uitval te vertonen. De fabrikant claimt slechts 2% uitval, mijn leverancier zegt dat er 10 tot 20% terugkomt. Qua geluid... Op CD stereo: PRUT! Voor Home theather: Het gaat... Ik ben dan wel een beetje kritisch, okay. Ik heb vanavond op de front speakers een 300B buizenversterker tussengeschakeld gehad. Dan hoor je pas hoeveel het beter kan... Dus mijn advies: Spaar even door... Koop een processor en een aparte goede 5 kanaals eindversterker. Liefst buizen natuurlijk. Al dat transistor spul tussen 1000 en 2500 gulden is eigenlijk maar prut. En ik durf zelfs te stellen dat A/V receivers tot 5000 gulden eigenlijk prut zijn. Het kan ook niet anders... allerlei processoren... dan 5 versterkers... en vergeet niet dat iets dat in de winkel 5000 gulden kost -af fabriek- maar een vierde mag kosten... Daar kun je geen fatsoenlijk spul voor maken vrees ik. Sorry hoor, maar ik moest dit ei effe kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 november 2000 Report Share Posted 24 november 2000 Beste Ben, Volgens mij ben je een audiofiel en daar is niets mis mee. Maar ik denk dat er gewoon twee groepen zijn AVfielen en Audiofielen je kunt ook beide Zijn en nog veel meer. Want er zijn Buizen liefhebbers en anderen ik heb een buizenversterker en ik weet ook dat er heel wat mensen zijn b.v. Frits de With van STS studio's die vindt dat het oud spul is uit de middeleeuwen ,hij heeft gelijk ,alleen zo oud is het volgens mij niet maar wel oud en daarom beter uitontwikkeld!! Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bernd Lesscher Posted 24 november 2000 Report Share Posted 24 november 2000 Misschien vloek ik in de kerk, maar een Onkyo TXDS575 van fl. 1.400 pieken heb ik zelf staan. En daar zit alles op en aan, dolby dig. etc, inclusief een learning remote. Ik vind het een goed apparaat, hebben jullie er ervaring mee? BL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 24 november 2000 Report Share Posted 24 november 2000 Haudio: Ja da's de pest. Ik dacht dat ik eindelijk audiofiel-af was toen ik met video erbij begon. Hoe naief kan een mens zijn. Nu zit je opgescheept met EN beeld EN geluid wat dan beiden telkens weer beter moet. Het is een grote ellende. Ja Frits de With, toch als je 'm hoort vertellen over z'n opnames neemt hij bij het beschrijven toch ook het woord "buizenklank" in de mond. Dus helemaal tegen buizen zal hij niet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 november 2000 Report Share Posted 24 november 2000 Beste Ben, Nadat Frits een paar keer na mijn verhaal over platenspelers en buizenversterkers heeft nagedacht en geluisterd , heeft hij misschien zijn mening moeten bijstellen ,ik zal hem eens vragen. Hij ging ervan uit dat dat afgedaan had. Meestal zeg ik tegen mensen die buizen niets vinden dat het niet beter is alleen anders. Zelf vind ik het geluid van buizen meestal veel beter. Over OTL weet ik het eingelijk niet omdat deze wat lijken op een hele perfecte transistorversterker. Zelf heb ik er 6550 van GE in ,vind ik het beste klinken. Maar het kan dat jij of iemand anders een idee hebben voor nog mooier geluid. Ofschoon Accuphase is qua klank ook niet verkeerd. Met Vriendelijke Groet , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 1 december 2000 Report Share Posted 1 december 2000 Hoi Haudio, 6550 zijn prima buizen. En lekker veel power ook. Zeker voor home cinema een betere keuze als de 300 B welke overigens wel beter kan klinken (triode en in SE ontwerp) maar slechts een schamele 8 tot 10 Watt levert. Ik denk als ik eens een 5 kanaals buizenbak voor m'n home cinema maak ik ook 6550 of KT88 gebruik. Ja buizen blijven speciaal. Maar ik ben zeker geen transistor hater hoor. Ook van sommige torrenbakken gaan bij mij de haren overeind staan (van emotie dus). Groeten, Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts