seoman Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 De naam conservatorium zegt eigenlijk al genoeg! Geconserveerde muziek! Niet doorslaan Simon Als er 1 opleiding is waar het studeren en nog eens studeren is, is het het conservatorum wel. Nee, als je muziek in je hebt, dan komt het er ook uit. Dat is ook waar. Punt is dat er veel conservatoriumstudenten zijn die eigenlijk geen muziek in zich hebben. Een uitspraak van Marcel Cuypers, een muziekbeest in hart en nieren (Snake Charming en Dope Gezinde Gemeente): " Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Misschien zou jij ook eens wat vaker naar popmuziek moeten luisteren, om erachter te komen dat er wel degelijk heel grote verschillen zitten tussen verschillende pop/rock/metalbands. Inschattingsfout: Ik kan uren achter elkaar naar de radio luisteren, bijvoorbeeld yorin FM (zeker als JENSEN erop is). Ik vindt het altijd hardstikke tof om na al die platen waar ik niets aan vind ineens weer iets te horen dat ik mooi/nieuw/afwisselend vind. Als ik iets moois op de radio hoor (ongeacht klassiek/modern) is mijn dag helemaal goed, daarom heb ik het er wel voor over om mijn tuner een tijd lang aan te laten. Ik luister dus zelf ook heel veel naar moderne (niet-klassieke) muziek. Ik zou toch nooit klassiek met modern vergelijken als ik van beide niet heel veel gehoord heb? Bovendien is mijn definitie van variatie waarschijnlijk anders dan die van jou. Het hoofstuk van muziek de grond inboren met scheldwoorden als teringherrie ben ik gepasseerd. Muzikanten zijn altijd nog beter dan criminelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Maar zij leren een instrument te beheersen. Dat is in mijn ogen iets anders dan muziek maken. Met zo'n houding zul je inderdaad niet meer leren dan een instrument bespelen, hoe graag je ook muziek zou willen kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik twijfel absoluut niet aan hun opgave en inzet.Maar zij leren een instrument te beheersen. Dat is in mijn ogen iets anders dan muziek maken. Het is wel onderdeel van muziekmaken. Net zo goed als voor jou een scoop, multimeter enz beheersen onderdeel van jou vak is. Namen veel van die popzangeresjes maar eens zangles, zouden erg van opknappen. Alleen met conserveblikken wat ritmisch prutsen gaat ook snel vervevelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik twijfel absoluut niet aan hun opgave en inzet.Maar zij leren een instrument te beheersen. Dat is in mijn ogen iets anders dan muziek maken. Het is wel onderdeel van muziekmaken. Net zo goed als voor jou een scoop, multimeter enz beheersen onderdeel van jou vak is. Namen veel van die popzangeresjes maar eens zangles, zouden erg van opknappen. Alleen met conserveblikken wat ritmisch prutsen gaat ook snel vervevelen @ Pjotr Daar snij je ook wel iets aan! Als het aan de mts lag was ik gewoon service monteur ipv ontwerper. @ s0000884 Ik snap heus wel dat mensen hun muzikale aanleg willen vervolmaken. Maar het is de aanleg die ik wil horen niet de perfecte noot. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik snap heus wel dat mensen hun muzikale aanleg willen vervolmaken.Maar het is de aanleg die ik wil horen niet de perfecte noot. Heb jij dan de kennis om te beoordelen wat 'aanleg' is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik snap heus wel dat mensen hun muzikale aanleg willen vervolmaken.Maar het is de aanleg die ik wil horen niet de perfecte noot. Heb jij dan de kennis om te beoordelen wat 'aanleg' is? Nee! Geen kennis. Maar de aanleg voor de perfecte noot boeit me ook niet. Aanleg om gevoel om te zetten in geluid boeit me wel. En ik heb niet het idee dat ik daarvoor kennis nodig heb, of wel soms? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Een goed nummer schrijven is wat anders dan een nummer goed uitvoeren... Dat eerste boeit mij (en ik denk Simon ook) meer dan dat laatste. Dat laatste is mooi meegenomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Aanleg om gevoel om te zetten in geluid boeit me wel.En ik heb niet het idee dat ik daarvoor kennis nodig heb, of wel soms? Je stelt dat op het conservatorium mensen leren hoe ze een instrument moeten bespelen. Je stelt ook dat aanleg om een gevoel in een klank om te zetten beoordeeld kan worden zonder kennis te hebben over de klank. Even de realiteit: Op het conservatorium leer je hoe je een instrument moet bespelen, das echter ongeveer 5 % van wat je daar leert en dat doe je in je vrije oefenuren s'avonds (voor richting klassiek tenminste, modern/pop zou ik niet weten). Om op het conservatorium te komen moet je een toelatingsexamen doen waarbij wordt beoordeeld of je techniek/leeftijdsverhouding zodanig is dat je wellicht later met muziek je brood kan verdienen. Als je eenmaal op het conservatorium bent, leer je jezelf te presenteren, de muziek te presenteren, en hoe je, om met jouw woorden te spreken, 'gevoel kunt omzetten in klank' (en allemaal triviale zaken als muziekleer/geschiedenis/verplicht samenspel/koor/leiding/compositieleer enz). Alle instrumentale lessen die je krijgt in je hoofdvak, zijn om je eigen oefenuren efficienter te maken maar ook om je te leren hoe je al de kennis van je bijvakken in jouw instrument stopt. Als iemand goed zijn best doet op een goed conservatorium en met een 9 voor zijn tweede fase afstudeert, dan scoort hij/zij op alle mogelijke punten zeer goed volgens vele muziekveteranen die in de examencomissie zitten en die deze persoon jarenlang volledig individueel begeleid hebben. Als deze persoon muziek maakt zoals die in jouw smaak valt, dan kun je zonder kennis zeggen: ik vind dit mooie muziek. Als deze persoon muziek maakt die niet in jouw smaak valt kun je NIET zeggen: hij heeft alleen maar geleerd hoe die moet spelen, niet hoe die muziek moet maken. En slechts als je meer kennis hebt dan de examencomissie bij elkaar mag je zeggen of de persoon in staat is gevoel om te zetten in muziek of niet. Nogmaals, dat heeft niets te maken met wat JIJ voelt als je de muziek hoort die deze persoon maakt. DAAR heb je inderdaad geen kennis voor nodig, maar als je ook daadwerkelijk geen kennis erover hebt kun je daarmee ook niets zeggen over de kwaliteit van de musicus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerbrand van veen Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 I love Wibi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 I love Wibi. Geef mij maar een Buckler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Gerbrand, het gaat hier over muziek! Het gaat er hier niet over of je met iemand naar bed wil! Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Aanleg om gevoel om te zetten in geluid boeit me wel. En ik heb niet het idee dat ik daarvoor kennis nodig heb, of wel soms? Je stelt dat op het conservatorium mensen leren hoe ze een instrument moeten bespelen. Je stelt ook dat aanleg om een gevoel in een klank om te zetten beoordeeld kan worden zonder kennis te hebben over de klank. Even de realiteit: Op het conservatorium leer je hoe je een instrument moet bespelen, das echter ongeveer 5 % van wat je daar leert en dat doe je in je vrije oefenuren s'avonds (voor richting klassiek tenminste, modern/pop zou ik niet weten). Om op het conservatorium te komen moet je een toelatingsexamen doen waarbij wordt beoordeeld of je techniek/leeftijdsverhouding zodanig is dat je wellicht later met muziek je brood kan verdienen. Als je eenmaal op het conservatorium bent, leer je jezelf te presenteren, de muziek te presenteren, en hoe je, om met jouw woorden te spreken, 'gevoel kunt omzetten in klank' (en allemaal triviale zaken als muziekleer/geschiedenis/verplicht samenspel/koor/leiding/compositieleer enz). Alle instrumentale lessen die je krijgt in je hoofdvak, zijn om je eigen oefenuren efficienter te maken maar ook om je te leren hoe je al de kennis van je bijvakken in jouw instrument stopt. Als iemand goed zijn best doet op een goed conservatorium en met een 9 voor zijn tweede fase afstudeert, dan scoort hij/zij op alle mogelijke punten zeer goed volgens vele muziekveteranen die in de examencomissie zitten en die deze persoon jarenlang volledig individueel begeleid hebben. Als deze persoon muziek maakt zoals die in jouw smaak valt, dan kun je zonder kennis zeggen: ik vind dit mooie muziek. Als deze persoon muziek maakt die niet in jouw smaak valt kun je NIET zeggen: hij heeft alleen maar geleerd hoe die moet spelen, niet hoe die muziek moet maken. En slechts als je meer kennis hebt dan de examencomissie bij elkaar mag je zeggen of de persoon in staat is gevoel om te zetten in muziek of niet. Nogmaals, dat heeft niets te maken met wat JIJ voelt als je de muziek hoort die deze persoon maakt. DAAR heb je inderdaad geen kennis voor nodig, maar als je ook daadwerkelijk geen kennis erover hebt kun je daarmee ook niets zeggen over de kwaliteit van de musicus. Die 2 stellingen van mij zijn nog steeds gebaseerd op het idee dat muziek een uitlaatklep is. Ik wil niet geringschattend doen over het perfectioneren van iemands muzikale kwaliteiten. Ik stelde dat je daar een instrument leert beheersen en dan komt dat hele verhaal, wat jij terrecht opsomt, er allemaal bij. Toch kun je als afgestudeerd musicus (in de breedste zin van het woord) perfecte en toch totaal lege muziek maken. en als D.H.Z.er emotionele, pakkende muziek ten gehore brengen ook al is het vals en inconsistent. Het mooiste lijkt me dat je met conservatorium kwaliteiten je persoonlijke drama kunt weg spelen en daar dan ook nog eens aan kan verdienen. En als iemand ook nog eens weet hoe ie dat moet (laten) opnemen en uitbrengt zijn we helemaal tevree. Helaas steekt het zo niet in elkaar. Het merendeel van het publiek hoeft die kwaliteit en pretenties niet. Sterker nog het moet leeg en plat zijn. Dat wil ik niet, ik wil iets anders. Maar ik hoef geen perfectie en ook geen Zappa kunstwerken of kopieerwerk uit de tijd van de klassieken. Ik wil de frustraties, blijdschap bla bla whatever van mensen waarmee ik mezelf kan identificeren. Bij dat soort muziek ga ik niet zeiken over de gebruikte bitrate of dynamische te kortkomingen van het gebruikte medium. Braak, braak braak. Een misgreep op een gitaarhals of een hapering van de stem voegt i.m.o. meer toe aan de lading v/d muziek (dan de training om ze weg te laten) Maar we dwalen af. Ieder z'n ding. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 I love Wibi. Welke Wibi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Jaaaaaaaa, Smutfish, ik heb de demo thuis en heb ze al geboekt. Een vriend doet boekingen voor deze band.....echt goed!!! CD's zijn te krijgen bij Plato Records voor een redelijk prijsje. Vind vooral "Lawnmower Mind" een lekkere CD. En gezien dit draadje, voor wie eens wat anders zoekt (en emotie in muziek) Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Als ik dit hele topic zo eens doorlees, dan zou het mischien eens leuk zijn om een luistersessie te organiseren En dan geen vergelijking tussen verschillende soorten apparatuur, maar puur muziek draaien Dan neemt ieder z'n eigen muziek mee, en dan kunnen er nog leuke discussies ontstaan waar iedereen van kan leren. Idee? of zouden de gemoederen dan te hoog oplopen Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 ........ of zouden de gemoederen dan te hoog oplopen Gr. Henk Denk dat dat wel mee valt Henk De verschillen zijn in tegenstelling tot apparatuur een stuk duidelijker. Maar om nou bij elkaar te gaan zitten om naar muziek te gaan luisteren? Dat leidt alleen maar af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Maar om nou bij elkaar te gaan zitten om naar muziek te gaan luisteren? Dat leidt alleen maar af. Ja dat is inderdaad ook weer zo ja Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 (...)Dat "binnen elke categorie de muziek allemaal enigszins op elkaar lijkt" is bij klassiek gewoon niet waar. (...) Beste 0000884 (is dit je gevangenisnummer ), Nou, nou... ik beluister nu al heel wat jaren klassieke muziek maar soms als ik naar de radio luister denk ik wel eens: "Is dit nou Torelli, Corelli, of toch Vivaldi?". Je overige betogen vallen bij mij in goede aarde Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Jaaaaaaaa, Smutfish, ik heb de demo thuis en heb ze al geboekt. Een vriend doet boekingen voor deze band.....echt goed!!! CD's zijn te krijgen bij Plato Records voor een redelijk prijsje. Vind vooral "Lawnmower Mind" een lekkere CD. En gezien dit draadje, voor wie eens wat anders zoekt (en emotie in muziek) Hallo Pjotr, Ik ga ze morgen bewonderen in club fantasio te A'dam...live nog beter dan op plaat!! Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Jaaaaaaaa, Smutfish, ik heb de demo thuis en heb ze al geboekt. Een vriend doet boekingen voor deze band.....echt goed!!! CD's zijn te krijgen bij Plato Records voor een redelijk prijsje. Vind vooral "Lawnmower Mind" een lekkere CD. En gezien dit draadje, voor wie eens wat anders zoekt (en emotie in muziek) Hallo Pjotr, Ik ga ze morgen bewonderen in club fantasio te A'dam...live nog beter dan op plaat!! Groet Frans Veel plezier en ik denk dat dat zeker gaat lukken Let ook op de bijtende en ironische teksten want een aantal gaan over de platenbobo's waar dit draadje eigenlijk ook een beetje overgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Jaaaaaaaa, Smutfish, ik heb de demo thuis en heb ze al geboekt. Een vriend doet boekingen voor deze band.....echt goed!!! CD's zijn te krijgen bij Plato Records voor een redelijk prijsje. Vloek ik wanneer ik zeg dat de sample op de Stones lijkt van h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Beste 0000884 (is dit je gevangenisnummer ), In de gevangenis kom je neem ik aan niet op een PC. Nou, nou... ik beluister nu al heel wat jaren klassieke muziek maar soms als ik naar de radio luister denk ik wel eens: "Is dit nou Torelli, Corelli, of toch Vivaldi?".Je overige betogen vallen bij mij in goede aarde Natuurlijk kun je dat ook bij klassiek wel zeggen als je componisten hebt met een steil die heel dicht tegen bij elkaar zitten. Bach en Handel zijn allebei in hetzelfde jaar geboren (1685) en als je dan sommige werken naast elkaar legt... Maar goed dat kun je dan met 2 werken doen. Bij NSYNC en de Backstreet Boys kun je bijna ALLES naast elkaar leggen. Ik schreef het eigenlijk niet goed op. Ik bedoelde dat bij popmuziek de verschillen gemiddeld nog veel kleiner zijn dan bij klassiek. Als je een schilderij kunt maken met 500 kleuren en 30 kwasten, dan zijn er veel meer veel verschillendere schilderijen mogelijk dan met 2 kleuren en 2 kwasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Volgens mij zijn er heel weinig mensen hear die naar NSYNC of Backstreet Boys luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Volgens mij zijn er heel weinig mensen hear die naar NSYNC of Backstreet Boys luisteren... Alleen maar als mijn vrouw weer eens 1 van die cd`s er in pleurt `t is nogal 13 in een dozijn muziek , en toch af en toe hebben zulke bands van die plaatjes die maar in je kop blijven door dreunen maar het meeste vind ik niet veel aan. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts