Jump to content

Popmuziek

spido
 Share

Recommended Posts

Ik zeg niet dat je MINDER van pop hoeft te genieten. Afgezien van het feit dat die chef-kok, die ongetwijfeld van een patatje oorlog genieten kan, wel objectief kan aantonen dat zijn kunsten culinair gezien beter zijn.

Pfffft wat een zin :huh:

Als er nou iets is wat niet objectief te beoordelen is dan is het wel lekker eten. En zeker sinds boerenkool met chocoladesaus ook haute cuisine is.

:P;)

Beste S00000

niet zo boos worden hoor..... :):)

Het is niet zozeer arrogantie zoals je beweert, ik neem alleen maar 2 verschillende beweringen waar:

1) jouw mening: met meer muzikale kennis meer genieten (even vrij vertaald)

2) Ton de Leeuw: analytisch luisteren gaat ten koste van de beleving (ook maar even vrij vertaald).

Ik geef alleen maar aan dat ik mening 2 geloofwaardiger vindt en daarmee zeg ik in het geheel niet dat mensen met muzikale opleiding minder genieten. Dat is jouw (wel zeer) vrije vertaling.

groet,

Ik zeg niet dat je MINDER van pop hoeft te genieten. Afgezien van het feit dat die chef-kok, die ongetwijfeld van een patatje oorlog genieten kan, wel objectief kan aantonen dat zijn kunsten culinair gezien beter zijn.

Pfffft wat een zin :huh:

Als er nou iets is wat niet objectief te beoordelen is dan is het wel lekker eten. En zeker sinds boerenkool met chocoladesaus ook haute cuisine is.

:P;)

he-le-maal mee eens. Ik nam dit voorbeeld over van een ander. Laat mij even nog heel precies formuleren welk onderscheid ik maak voordat ik str&nt over mij heen krijg:

Popmuziek an sich kan met veel liefde, moeite, geduld, en artistiek in elkaar zijn gezet en kan op zich ook het resultaat heben dat veel mensen daar echt van kunnen genieten. Hoe meer genot hoe beter. Ik ben de laaste die daar tegenin gaat. Spido is daar, denk ik, radicaler in dan ik door te stellen dat popmuziek gemaakt is voor mensen die nooit hebben leren luisteren door mensen die nooit hebben leren spelen.

MAAR: als je de manier waarop popmuziek tot stand komt, alsmede de popmuziek zelf, vergelijkt met klassieke muziek, op de manier zoals die voor klassiek altijd heeft gegolden (en klassiek bestaat heel wat langer dan pop) dan zie je dat pop veel minder muzikale inhoud te bieden heeft, en dat - helaas - artiesten veel steken laten liggen, die ze van klassiek hadden kunnen afkijken.

Ik wil marco b absoluut niet onderuit halen in mijn posts, volgens mij is dat best een aardige kerel. En er zijn genoeg minder aardigen in de klassieke wereld, waarvan ik er genoeg ben tegengekomen

Beste S00000

niet zo boos worden hoor..... :):)

Het is niet zozeer arrogantie zoals je beweert, ik neem alleen maar 2 verschillende beweringen waar:

1) jouw mening: met meer muzikale kennis meer genieten (even vrij vertaald)

2) Ton de Leeuw: analytisch luisteren gaat ten koste van de beleving (ook maar even vrij vertaald).

Ik geef alleen maar aan dat ik mening 2 geloofwaardiger vindt en daarmee zeg ik in het geheel niet dat mensen met muzikale opleiding minder genieten. Dat is jouw (wel zeer) vrije vertaling.

groet,

Ok das duidelijk B)

De waarheid ligt in het midden: hoeveel je van muziek geniet hangt volgens mij van je persoonlijkheid af, maar:

Het is wel aannemelijk dat mensen die veel tijd in muziek stoppen (nog veel meer dan mij, bijvoorbeeld 12 uur per dag oefenen op je viool in dat kamertje) meer passie voor muziek hebben dan de gemiddelde luisteraar, ook al denken ze analytischer over muziek na.

Beste S000000000000000,

Je kunt nog zo je best doen om alle moeilijke woordjes, die je in je 7 jaar conservatorium hebt geleerd, hier op te schrijven. Toch vind ik het weinig overtuigend en in het geheel niet relevant.

Obv de door jou aangegeven objectieve criteria zou iedereen, nee laat ik specifieker zijn, iedereen met minimaal 7 jaar convervatorium, hetzelfde favoriete stuk muziek hebben. Ik ben niet zo thuis in het wereldje van 'kenners', maar ik geloof dat dit niet het geval is.

Als jij de illussie hebt meer te genieten van muziek dankzij je opleiding, dan gun ik je die illussie van harte. Overigens vind ik de uitspraak van Pjotr over Ton de Leeuw geloofwaardiger.

groet,

Tja muziek maken volgens het boekje maakt volgens mij niet het verschil, Creativiteit aan banden leggen :( het is net zoiets als tegen een schilder zeggen dat hij bepaalde kleuren niet bij elkaar mag gebruiken :blink:

Of je het nu speelt of luistert muziek moet iets met je doen, het moet je raken. Het kan technisch nog zo goed in elkaar zitten als je het niet mooi vind of het doet je niks, dan zal je het niet snel weer gaan luisteren :unsure:

Marcel

Tja muziek maken volgens het boekje maakt volgens mij niet het verschil, Creativiteit aan banden leggen :( het is net zoiets als tegen een schilder zeggen dat hij bepaalde kleuren niet bij elkaar mag gebruiken :blink:

Of je het nu speelt of luistert muziek moet iets met je doen, het moet je raken. Het kan technisch nog zo goed in elkaar zitten als je het niet mooi vind of het doet je niks, dan zal je het niet snel weer gaan luisteren :unsure:

Marcel

Zal ik eens een college muziektheorie geven? Lijkt mij broodnodig hier.

Het bestuderen van muziektheorieboeken resulteert in het feit dat je veel meer 'gereedschappen' hebt om je muzikale bouwwerk op te bouwen. Net zoals dat je met wiskunde bagage opdoet om, in wat voor wetenschap dan ook, meer en beter te kunnen rekenen. (niet alleen hoeveel appels 2 appels -1 opgegeten is, maar ook hoe dik die stuwdam moet zijn) je creativiteit wordt er alleen maar door verbeterd.

Deze werking is dus precies tegenovergesteld aan de werking die jij suggereert met je stelling.

Beste S000000,

Natuurlijk kun je op een muziekstuk een boel analyses loslaten en natuurlijk kun je hierin criteria aangeven. Aan de hand van die criteria kun je dat muziekstuk dan natuurlijk ook 'waarderen' door per criterium daar een waardering aan te koppelen. En natuurlijk 'waardeer' je een symfonie van Mozart op de meeste zoniet alle criteria hoger dan Ik leef niet meer voor jou van Marco B.

Waar ik het met je oneens ben is dat jij die waardering ogv criteria koppelt aan een uiteindelijk goed of fout (of op een schaal tussen goed en fout). En die koppeling is niet te objectiveren, hoe graag je dat ook zou willen.

Want definieer dan maar wat goed en fout is. En dan kom je helaas toch weer op het ongrijpbare (hoe spijtig ook) begrip smaak.

Als die koppeling wel gemaakt zou kunnen worden, dan zou de conservatorium studie wel onder de beta studies ingedeeld zijn.

Ik zou er als professioneel musicus ook maar blij mee zijn, dat is toch ook juist het leuke van muziek.

groet,

Waar ik het met je oneens ben is dat jij die waardering ogv criteria koppelt aan een uiteindelijk goed of fout (of op een schaal tussen goed en fout). En die koppeling is niet te objectiveren, hoe graag je dat ook zou willen.

Dat is een heel heikel punt en daarover kun je inderdaad van mening verschillen.

Objectief waar:

1. Pop bevat minder muzikale inhoud / variatie dan klassiek (vandaar mijn term poppoep)

Op rand van mening / feit:

2. Als popartiesten wat meer afkijken van hoe het ook kan (heeft gekund al die eeuwen) dan zouden we meer variatie op de radio horen.

Mening:

Ik vind dat artiesten hier steken laten liggen.

Feit:

De oorzaak van deze armoede ligt bij de commeciele platenboeren en de schieten&tieten willende consument.

Mening EN feit:

Ik zal nooit pop luisteraars/artiesten voor achterlijk houden / als minder bestempelen. MAAR ze moeten niet de illusie hebben van: de beatles das de opvolger van mozart! Wat een muzikale genieen!

Beste S0000,

je hebt mij nog niet kunnen betrappen op een vergelijking pop / klassiek. Ik ben alleen maar ingegaan op het al dan niet objectiveerbaar zijn/maken van muziek.

En ik heb geprobeerd aan te geven waarom ik het niet eens ben met het afdoen van smaak als gemakkelijke uitweg.

Nogmaals, ogv een heleboel criteria kun je Mozart hoger waarderen dan de Beatles (let op: ik ben geen Beatles fan). Feit: er zijn mensen die nummers van de Beatles mooier vinden dan Mozart, zonder dat dit meteen op het conto van onwetendheid omtrent klassieke muziek geschreven kan worden.

Overigens, het ontbreken van variatie op de radio heeft meer met commercie te maken dan met het al dan niet verschijnen van interessante/goede/acceptabele (pop) muziek.

groet,

Voor een artiest of een componist is een goede opleiding natuurlijk van het grootste belang, maar bepaald dat wat een gemiddelde luisteraar mooi vind??????

Nee anders vond iedereen de zelfde muziek mooi :huh: dat zou saai zijn ;)

En is ons westelijke systeem zo perfect? Vraag dat eens aan hoog geschoolde muziekanten uit de oosterse wereld, zij werken met heel andere muziek opbouw als wij. Ons systeem biedt veel minder variatie dan het oosterse, wij noemen het jengelmuziek maar veel mensen uit dat soort landen vinden onze muziek maar plat, afgezaagd en emotieloos.

Marcel

AAA heerlijk. De ULTIEME misvatting. Hij moest een keer gezegd worden. Het antwoord is NEE. Muzikanten zijn geen slaven van luisteraars. Muzikanten moeten precies datgene maken wat zij mooi vinden, en niet wat zij denken dat het publiek mooi vind. Speciaal voor jou, even de procedure:

1. een goed opgeleide artiest heeft een groot kleurenpalet opgebouwd aan theorie, waarmee hij muziek kan maken om precies te 'verwoorden' wat hij op z'n hart heeft. Hoe meer theoretische ondergrond, hoe beter.

2. Hoe meer mensen op die manier te werk gaan, hoe minder 'standaardconstructies' aan muziek worden toegepast. Immers hoe groter je keuze, hoe groter de kans dat iedere artiest andere muziek maakt.

3. Hoe meer muziekvariatie, hoe groter de kans dat er voor ieder wat leuks tussenzit.

Wat betreft de tweede helft van je post: ook voor oosterse/afrikaanse muziek is er theorie, en die kan geleerd worden. Dat hun systeem meer variatie biedt, zou ik graag onderbouwd willen zien. Ik noem het trouwen zeker niet jengelmuziek.

(...) Spido is daar, denk ik, radicaler in dan ik door te stellen dat popmuziek gemaakt is voor mensen die nooit hebben leren luisteren door mensen die nooit hebben leren spelen. (...)

Neem mij toch niet al te serieus: dat doe ik zelf ook niet!

Deze treiterige opmerking was natuurlijk bedoeld om de poppers uit hun tentjes te lokken...

Popmuziek "an sich" is niet goed of slecht.

Klassiek "an sich" ook niet.

Beide soorten kennen sterke en zwakke voorbeelden.

Klassiek heeft het voordeel dat die door een filter van tijd is gegaan: het slechtste is er al uitgezeefd.

En met poepmuziek bedoelde ik de boenkie-boenkie rotzooi die uit die gore Golfjes en akelige Alfaatjes dreunt, die naast je komen staan bij die stomme stoplichten... en nog harder kunnen optrekken ook.

Een groot vakman in de popmuziek is Eric Clapton.

Maar hij maakt zich belachelijk wanneer hij gaat growlen. Dan doet hij kennelijk zijn uiterste best om een

"I Wanna F*ck You, F*ck You, F*ck You" uit die Golfjes en Alfaatjes naast me.

Maar goed, eigenlijk, dat ze harder optrekken...

Wat een fantastische post zeg :D:lol::D:lol::rolleyes:

Ik wordt ook niet goed van die heroinemuziek uit die hoerebakkies, met bestuurders aan boord die digitaal van de koppeling en gaspedaal gebruikmaken bij het wegrijden, zodanig dat jij altijd de achterkant ziet, en de knalpijp hoort resoneren op een van de harmonischen van het toerental van de motor, gecombineerd met dat trrrr, trrr, trrr wat die uitlaatklep/nummerplaat doet als er weer eens tiesto opstaat in de mp3-gejat-speler met het FC-feyenoord shirtje achterin gehangen.....

Trouwens, de hardst optrekkende bakkies (zonda, bugatti weet ik wat) zullen ongetwijfeld niet door mensen worden bereden, die dit soort muziek mooi vinden...

"I Wanna F*ck You, F*ck You, F*ck You" uit die Golfjes en Alfaatjes naast me.

Maar goed, eigenlijk, dat ze harder optrekken...

Wat een fantastische post zeg :D:lol::D:lol::rolleyes:

Ik wordt ook niet goed van die heroinemuziek uit die hoerebakkies, met bestuurders aan boord die digitaal van de koppeling en gaspedaal gebruikmaken bij het wegrijden, zodanig dat jij altijd de achterkant ziet, en de knalpijp hoort resoneren op een van de harmonischen van het toerental van de motor, gecombineerd met dat trrrr, trrr, trrr wat die uitlaatklep/nummerplaat doet als er weer eens tiesto opstaat in de mp3-gejat-speler met het FC-feyenoord shirtje achterin gehangen.....

Trouwens, de hardst optrekkende bakkies (zonda, bugatti weet ik wat) zullen ongetwijfeld niet door mensen worden bereden, die dit soort muziek mooi vinden...

Die golfjes helden... afgelopen maandag ben ik 4x lastig gevallen door bumperklevende golfjes.., ik laat gewoon het gas los voortaan. Altijd dezelfde lui met hun kolere herrie en hun gebumperkleef.

Mvgr

Die golfjes helden... afgelopen maandag ben ik 4x lastig gevallen door bumperklevende golfjes.., ik laat gewoon het gas los voortaan. Altijd dezelfde lui met hun kolere herrie en hun gebumperkleef.

Mvgr

In nederland zijn het inderdaad die hoerebakkies, golf alpha enzo. Hier in Muenchen zijn het hufterbakkies, voornamelijk BMW 3's en 5's en mercedes 190 en 200, en audi. Die doen bij 220 km/u op de autobaan nog aan bumperkleven...