Pjotr Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ach "pop" is niets anders dan een afkorting van "populair" en daar houdt Spido niet zo van lijkt het wel. Zal wel iets met zijn jeugd te maken hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ach "pop" is niets anders dan een afkorting van "populair" en daar houdt Spido niet zo van lijkt het wel. Zal wel iets met zijn jeugd te maken hebben Die betekenis kan eigenlijk wel de prulle(n?)bak in, want wat er tegenwoordig allemaal onder de pop valt, is lang niet allemaal ook populair. Niet in die zin dat het in de hitlijsten staat tenminste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Popmuziek wordt gemaakt door mensen die nooit hebben leren spelen voor mensen die nooit hebben leren luisteren. 1. Wat is popmuziek? a: Muziek geoptimaliseerd op maximalisatie van omzet bij platenmaatschappijen? Of b: is popmuziek iets waarvan jij denkt dat het popmuziek is? 2. Wie maken volgens jou de popmuziek? De mensen die je in de videoclip ziet, of de (voor de media) onzichtbare producers? Als je popmuziek definieert als muziek geoptimaliseerd op maximalisatie van omzet bij platenmaatschappijen, dan is dat, denk ik, vaak een afspiegeling van de gemiddelde muzikale intelligentie van het volk. Immers moet je niet iets maken wat jij denkt dat goed/mooi is, maar waarvan je denkt dat het veel verkoopt. Als je zegt dat popmuziek (top 40) vaak slecht is, dan is dat dus, denk ik, eerder een belediging naar het volk toe die deze muziek koopt, dan een belediging naar de producers die zelf vast wel beter kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 beste spido , vergeet niet dat de toccata en fuga van Bach ook eens popmuziek is geweest..... Bach heeft zoveel toccata's en fuga's (en symphonia's, preludiums, sonata's.....). Bedoel je die in d klein? a-g-a-f-a-e-a-d-a-cis-a-d-a-e-a-f-a-lage a-a-b-a-cis-a-d-a-cis-a- en zo verder? In de tijd van Bach werd muziek niet veel verder verspreid dan in de concertzaal of de kerk. Om nu te zeggen dat dit muziek was die populair was bij het grote/gewone volk toendertijd... Nu is die toccata trouwens populair bij nokia en motorolagebruikers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 De hedendaagse popmuziek stel ik gelijk met een wasmiddel of maandverband. Het is gewoon een produkt dat aan de man/vrouw gebracht moet worden. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 De hedendaagse popmuziek stel ik gelijk met een wasmiddel of maandverband. Het is gewoon een produkt dat aan de man/vrouw gebracht moet worden. Hubertinus Ach er zijn zat goede popbands die primair voor hun plezier muziek maken en er en passant nog wat mee verdienen ook (zij het niet veel). Brengen vaak CD's in eigen beheer uit en dat wordt dan niet door de promomachine van de platenmaatschappijen gepushed. "Smutfish" is b.v. zo'n band. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Zodra een popartiest(e) wat aspiraties krijgt, probeert hij/zij iets jazzy-igsch te doen: ook wanneer daarvoor eigenlijk de muzikale c.q vocale middelen ontbreken (R. Williams, Tr. Oosterhuis). Met een sporadische uitzondering (bijv. Sting) is het met de technische beheersing van instrumenten treurig gesteld. Mijn fulminatie was ingegeven door het toevallig bekijken van een tv-special op zaterdagmiddag j.l., waarin een stel halfgare voortijdige schoolverlaters met drugs-, drank- en persoonljkheidsproblemen aan het woord kwamen en de gelegenheid kregen ons ervan te overtuigen dat ze de wereld noch filosofisch, noch muzikaal iets van waarde te bieden hebben. Ik zou graag je conservatoriumachtergrond en je podiumervaring hier op het forum in een post lezen. EDIT: als je die hebt natuurlijk...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ik blijf nog steeds van mening dat er een groot verschil is tussen commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ik blijf nog steeds van mening dat er een groot verschil is tussen commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ik denk niet dat ik daar een objectieve mening op kan geven. Het eea is nogal smaakgebonden. Ik heb net ff het lijstje van de Top 40 bekeken en daar zit bij sommigen best wel potentieel in. Om maar een paar voorbeelden te noemen, U2 is toch wel gerenomeerd. Begonnen als quasi punkband en met een gitarist die amper zijn 3 acoorden kon spelen, hebben ze nu het toch wel zover geschopt dat ze wel weg weten met hun instrumenten. Ook de gasten van Maroon5 zijn niet verkeerd bezig, net als nog een aantal. Toch kan ik Maroon5 en Coldplay niet meer aanhoren. Het is totaal stuk gedraait door de nationale radiozenders. Een nummer als "Rich Girl" van Gwen Stefani (gejat van Anatevka) en/of "Girl" van Anouk werkt op mijn zenuwen en wekt agressie op, gewoon omdat je het elk uur van de dag 3 keer naar je oren gegooid krijgt. Ik ben benieuwd hoe lang ik "Lost" van Anouk nog goed vind Over R&B "artiesten" kan ik maar beter zwijgen. Zodra ik daar al aan denk begint mijn bloed te koken. Die kunnen echt niks. Daar moet ik spido gelijk in geven. Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar ik vind het bijzonder goedkoop om eoa drumkompjoeter aan te zetten, daar een zeer iritant zich telkens herhalend 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Misschien ben ik wel te oud voor die zooi ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪ Ik denk het ja. Het meeste is een eentonig 3/4 maatje en textueel is het meestal jongehondenliefdesverdriet. Daar ben jij waarschijnlijk niet als enige te oud voor geworden Voor de oudjes hebben ze Frans Bauer uitgevonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Als ik het goed begrijp is commerciele muziek altijd popmuziek maar nog popmuziek dus niet altijd commerciele muziek, maar kan dat in potentie wel worden. Dus eigenlijk hebben we dan altijd potentiele commerciele popmuziek in ons bezit. Zo zou je coldplay popmuziek kunnen noemen en eigenlijk is het gewoon commerciele popmuziek. Ik zie commerciele muziek meer als die muziek die meer geproduceerd wordt dan gemaakt wordt door de muziekkant, ik weet niet ofdat dit een beetje duidelijk is? Want wees eerlijk alle muziek die je kunt kopen is commerciele. Eigenlijk is dit een discussie van niks (waarom doe ik eigenlijk mee? ) Dat popmuziek niks met muziek of emotie te maken heeft is totale onzin (voor mij dan), als ik weer eens 'james brown is dead' of O fortuna (en dan niet de orginele versie) op zet dan komen er toch wel emoties bij mij los. Zelfs als ik de laatste R&B hoor (de nieuwe R&B bedoel ik hier dus mee) dan komen er zelfs emoties los, al zijn die vaak wat minder positief, maar ja ieder zijn smaak, en niet alles over een kam scheren want ook in muziek stomingen niet mij smaak zijn er vaak wel stukken te vinden die ik toch wel aangenaam vindt, zelfs in de werken van Bach Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Ik denk niet dat ik daar een objectieve mening op kan geven. Het eea is nogal smaakgebonden. Ik heb net ff het lijstje van de Top 40 bekeken en daar zit bij sommigen best wel potentieel in. Om maar een paar voorbeelden te noemen, U2 is toch wel gerenomeerd. Begonnen als quasi punkband en met een gitarist die amper zijn 3 acoorden kon spelen, hebben ze nu het toch wel zover geschopt dat ze wel weg weten met hun instrumenten. Ook de gasten van Maroon5 zijn niet verkeerd bezig, net als nog een aantal. Toch kan ik Maroon5 en Coldplay niet meer aanhoren. Het is totaal stuk gedraait door de nationale radiozenders. Een nummer als "Rich Girl" van Gwen Stefani (gejat van Anatevka) en/of "Girl" van Anouk werkt op mijn zenuwen en wekt agressie op, gewoon omdat je het elk uur van de dag 3 keer naar je oren gegooid krijgt. Ik ben benieuwd hoe lang ik "Lost" van Anouk nog goed vind Over R&B "artiesten" kan ik maar beter zwijgen. Zodra ik daar al aan denk begint mijn bloed te koken. Die kunnen echt niks. Daar moet ik spido gelijk in geven. Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar ik vind het bijzonder goedkoop om eoa drumkompjoeter aan te zetten, daar een zeer iritant zich telkens herhalend 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Sorry, mijn fout. R&B moet R'n'B zijn. Er is een groot verschil tussen Rythm&Blues en het geneuzel van die rijmelaars Ik denk ook dat die iritante rifjes extra erin gemaakt zijn, want dan blijft het sneller hangen. Voorbeeld, die uiterst vervelende sax in het nummer van Jay-Lo. @Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 De hedendaagse popmuziek stel ik gelijk met een wasmiddel of maandverband. Het is gewoon een produkt dat aan de man/vrouw gebracht moet worden. Hubertinus Ach er zijn zat goede popbands die primair voor hun plezier muziek maken en er en passant nog wat mee verdienen ook (zij het niet veel). Brengen vaak CD's in eigen beheer uit en dat wordt dan niet door de promomachine van de platenmaatschappijen gepushed. "Smutfish" is b.v. zo'n band. Jaaaaaaaa, Smutfish, ik heb de demo thuis en heb ze al geboekt. Een vriend doet boekingen voor deze band.....echt goed!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 beste spido , vergeet niet dat de toccata en fuga van Bach ook eens popmuziek is geweest..... Bach heeft zoveel toccata's en fuga's (en symphonia's, preludiums, sonata's.....). Bedoel je die in d klein? a-g-a-f-a-e-a-d-a-cis-a-d-a-e-a-f-a-lage a-a-b-a-cis-a-d-a-cis-a- en zo verder? In de tijd van Bach werd muziek niet veel verder verspreid dan in de concertzaal of de kerk. Om nu te zeggen dat dit muziek was die populair was bij het grote/gewone volk toendertijd... Nu is die toccata trouwens populair bij nokia en motorolagebruikers. beste s000084 in de tijd van Mendelssohn werd Bach weer populair. en ja ik bedoelde die in D minor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Vat het niet verkeerd op Sodejuu, dacht dat ik toch voldoende met smilies gestrooid had Had ik Maud al genoemd Ik begin me zo langzamerhand ook dood te regeren aan wat er niet aan Nederlands repertoir op de radio langskomt. En dan al die oude knarren van weleer die achter hun rollators nog een centje proberen te verdienen Helaas kan ik niet zonder achtergrondmuziek bij het werken en gelukkig is hier dan het lokale suffertje die gewoon lekker de goede popmuziek van weleer non-stop draait en erg selectief ook modern laat horen wat wel de moeite waard is (vind ik dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Vat het niet verkeerd op Sodejuu, dacht dat ik toch voldoende met smilies gestrooid had Had ik Maud al genoemd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Iedereen zijn meug, geef mij maar een lekker muziekje tijdens het werk. Niet te moeilijk gewoon iets wat er lekker makkelijk inglijd. Beetje meezing nummers kunnen op zijn tijd ook geen kwaad. Maar inderdaad de verkeerde muziek op je helemaal gek van worden (zouden ze toch in de arbo wet moeten opnemen) net zoals roken op de werk plek. Zo was er bij mij op het lab eens een gast die perse klassiek wilde horen, van dat piano gepingel, helemaal gek werd ik er van. Nu gelukkig geen lastige muziek mensen op het lab en dus lekker knallen met radio538 of fresh FM wel hoog herhaal gehalte maar gelukkig niet de meest irritante, alleen die djs moeten ze eens de nek omdraaien (figuurlijk dan). Op het lab naast mij (binnen gehoor afstand) draaien ze van de compoeter aangezien ze een behoorlijk muziek bestand hebben niet echt veel herhaal hier en voor alles wat wils van spaanse rock tot oude jaren 80 house. Voor mij zou geen muziek op de werkplek een groot gemis zijn. Maar ja het hangt natuurlijk altijd af van welke muziek en welke werk je doet. Niet iedereen heeft een baan waar je muziek bij kunt draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Dat geldt m.i. voor minstens 99% van de mensheid. 100 % , of zo je wilt 0 % ... what's the diff.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik denk dat er ook klassieke commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 van dat piano gepingel beetje respectloos Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 bekeken en daar zit bij sommigen best wel potentieel in. Om maar een paar voorbeelden te noemen, U2 is toch wel gerenomeerd. Is 'gerenomeerd' en 'potentieel' voor jou hetzelfde? En nogmaals, als je het hebt over potentieel van mucisi, dan moet je dat onderbouwen. Je kunt niet zeggen dat schaatsen van merk A beter zijn dan die van merk B, omdat je vaak schaatsen op TV gekeken hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts