Jump to content

Popmuziek

spido
 Share

Recommended Posts

(...) Ben jij (of Spido) van mening dat Concept 1 (het "top 40" spul) over het algemeen slecht is? En nogmaals mijn vraag: als je dit vind, kun je dan met muzikale termen aangeven wat niet goed is aan deze muziek (commercieel top 40)? (...)

Beste s0000884,

Even aangeven waarom de

........ noemt men het zelfs al geen popmuziek meer.

Goede muziek is een kunstvorm.

Dit betekent, dat een scala van diepgevoelde emoties op een treffende, verdichte manier in melodie

Heb je je kont wel eens laten draaien op r&b? Weet je hoe dat voelt?

Heb je wel eens staan stuiteren op house? Ken jij je driften?

Groetjes Simon

beste seoman,

99%van de nerderlanders lukt dit niet als ze nuchter zijn.

ze hebben er minimaal wat XTC voor nodig ;)

ps: ik heb weleens het idee dat die mensen op die house party's allemaal zo gek doen omdat ze allemaal zo gek doen .

op het moment dat ze in hun eentje op zo'n party zouden staan zo nuchter als een kalf , zouden ze net als iedere ander weldenkend mens gillnd weglopen van de teringherrie.

mensen zijn kudde dieren.... :rolleyes:

Heb je je kont wel eens laten draaien op r&b? Weet je hoe dat voelt?

Heb je wel eens staan stuiteren op house? Ken jij je driften?

Groetjes Simon

beste seoman,

99%van de nerderlanders lukt dit niet als ze nuchter zijn.

ze hebben er minimaal wat XTC voor nodig ;)

ps: ik heb weleens het idee dat die mensen op die house party's allemaal zo gek doen omdat ze allemaal zo gek doen .

op het moment dat ze in hun eentje op zo'n party zouden staan zo nuchter als een kalf , zouden ze net als iedere ander weldenkend mens gillnd weglopen van de teringherrie.

99% van de muziekanten zijn zatlappen en drug misbruikers.

So what's your point?

Of het lukt is een bijzaak.

Laat je je meegaan in de muziek, dat is de vraag!!!

Ik zit op mijn stoel nog mee te dansen op house.

Het is de ultime pep.

Maar idd het blijft tering herie! Maar zonder de tering herie zou 't geen pep meer zijn.

Yep, mensen zijn kudde dieren.

Maar dat zien we ook al zonder de gedragingen in de disco.

Groeten Simon

Hulde, Simon!!!

Ik heb persoonlijk niks met house-muziek, maar wel met andere tering herrie (metal; maar dat wist iedereen hier vast al wel). Zeggen dat die leden van metalbands niet kunnen spelen is de grootste onzin die je maar kunt bedenken. Ik wil de eerste de beste 'trommelaar' van een orkest wel eens zien stuntelen als ie de drummer van bijvoorbeeld Tool, Opeth of Dream Theater na probeert te doen... :rolleyes: En voor de andere muziekanten in zo'n metal-band geldt ongetwijfeld hetzelfde (ik heb alleen wat meer met drums dan met gitaren)...

Een en ander geldt natuurlijk niet alleen voor metal-bands...

Boom boom boom boom

I want you in my room

Let's spend the night together

From now until forever

Boom boom boom boom

I wanna go boom boom

Let's spend the night together

Together in my room

Is dat geen poezie?

......................

Klopt wel van die kuddes:

House kuddes,

Disco kuddes,

Bach kuddes,

Mozart kuddes,

Fanfare kuddes,

...

...

Orgel kuddes :rolleyes:

B)

Zouden er dan geen kluizenaars meer bestaan?

......................

Klopt wel van die kuddes:

House kuddes,

Disco kuddes,

Bach kuddes,

Mozart kuddes,

Fanfare kuddes,

...

...

B)

Zouden er dan geen kluizenaars meer bestaan?

Jawel, maar dat weet niemand, behalve die kluizenaars zelf... ;)

...

...

B)

nee,

ik zit meestal maar met 50 man tijdens een orgelconcert,

snap je dat nou ?

een instrument van 2,5 miljoen ,

een organist die meer verstand heeft van muziek en beter kan spelen dan de gemiddelde popmuziekant.

een muziekkeuze die de tand des tijds heeft overleeft,

geen joelende tieners om je heen,

geen PA installatie door je merg en been,

een intree van maar 5 euro ,

afijn ,

de enige popmuziek die ik leuk vind is K3 . :) ( en dat meen ik ) B)

Ik moet er toch niet aan denken dat ik op deze manier met muziek bezig zou zijn... Of liever: ik ben blij dat ik niet meer op die manier met muziek bezig ben! Ik zou er echt niet meer van kunnen genieten, als ik altijd maar in m'n achterhoofd zou lopen te analyseren wat voor toonsoort er gebruikt wordt en in welke maat er wordt gespeeld...

Overigens zeg je dat popmuziek in verschillende categorien wordt verdeeld en dat dat is omdat je dan een vaste structuur voorgeschoteld krijgt. Dat is misschien zo (al kun je die genres die jij noemt ook wel weer onderverdelen, maar goed), maar dat is met klassiek toch net zo? Daar heb je toch ook verschillende categorien, waarbij binnen elke categorie de muziek allemaal enigszins op elkaar lijkt...

Ik heb het idee dat het merendeel aan posts nu eerder over smaak gaat.

Een kudde van 50 bestaat ook :rolleyes:

Ik kan me niet voorstellen dat een persoon als Puf Daddy (of hoe die nou mag heten) of 50Cents het werkelijk een zier interesseert of iemand vindt dat hij een instrument kan bespelen. Zij weten dat ze het niet kunnen en "maken" hun muziek enkel en alleen om mensen (vooral kinderen) het geld uit de zak te lichten.

Waarom zou je muziek als wetenschap benaderen?

Ga je dan al niet aan de essentie voorbij?

Lijkt me net zo iets als alle standen van de kamasutra op je vrouw botvieren en ondertussen dromen over de buurman of NEC die eindelijk eens een wedstrijd wint.

Ik heb meer respect voor een house dj die het publiek bespeeld dan voor een conservatorium trutje die met uitgestreken smoel haar truukje opvoerd.

De naam conservatorium zegt eigenlijk al genoeg!

Geconserveerde muziek!

Weet je hoe je muziek goed kunt bewaren? Met een CD of LP.

Nee, als je muziek in je hebt, dan komt het er ook uit.

Daarvoor hoef je niet te studeren, hoewel je het dan wel kan plastificeren.

Groetjes Simon

Lees de laatste zin in mijn vorige post eens goed. Ik heb het niet over mensen bespelen, maar over geld aftroggelen. Ik noem die personen eerder oplichters dan muzikanten.

Dat kinderen zoiets kopen komt door de platenfirma's/radiostations. Het is een gecreeerde smaak. Als je niks ander te horen krijgt, vind je het op de duur goed.

Dat wil niet zeggen dat ik niet van elektronische muziek kan genieten. Trance, ambient, house etc vind ik prima. Dan heb ik het over smaak. Dat die gasten erg creatief zijn met programmeren van enige (computerapparatuur is wat anders.

Wat ik niet kan hebben is van die personen die wat versjes opzeggen met een beatbox erachter (Hiphop en R'n'B). De eerste schreden in het hiphop gebeuren waren wel OK (late jaren 80), maar vanaf het gabbergebeuren en garage en gangsta is het treurig gesteld met sommige dance muziek. Ik heb het weer over smaak, maar toch ook wel een beetje over de beperkte kunde van die "muzikanten".

Misschien moeten we de onderverdeling maken:

1) muziekant die muziek maakt omdat die dat leuk vindt en het zijn passie is.

2) muziekant die muziek maak om er alleen geld mee te verdienen.

Want ja ook iemand uit de eerste groep wilt natuurlijk het liefst zijn boterham er mee verdienen, maar zal niet de muziek opofferen om er meer geld mee te verdienen.

de enige popmuziek die ik leuk vind is K3 . :)  ( en dat meen ik ) B)

Ha ha :lol: Jij bent gewoon verliefd op een paar tieners van tegen de 30 :P

B)

ze zijn wel van mijn leeftijd , ja? :D

maar effe serieus, mijn dochtertjes hebben er wat liedjes van , en ik vind ze best plezant :lol:

af en toe doe ik gewoon effe lekkr gek ,

K3 op standje 10 via de betonnix :D

YEKE, YEKE!!

Mijn post wordt wellicht niet goed begrepen. Ik zeg niet dat mensen die van pop houden dom zijn (er is ook pop die ik mooi vindt) maar wel dat popmuziek veel eenvoudiger in elkaar zit. Of je dat slechter/beter vindt moet je zelf weten.

Reagerend op Henrie: Nee klassiek kun je niet onderverdelen in categorieen zoals bij pop, omdat er net zoveel categorieen zijn als klassieke componisten. Juist omdat klassiek veel meer info bevat is er ook veel meer verschil mogelijk. Dat "binnen elke categorie de muziek allemaal enigszins op elkaar lijkt" is bij klassiek gewoon niet waar. Je hebt niet zoals bij iedere rockband 2 gitaren, bas en een drummer. Je kunt wel zeggen dat 2 sonates overeenkomen dat ze uit 3 delen bestaan maar als de ene sonate van beethoven en de andere van schubert is, dan zijn de verschillen zo groot dat je nooit kunt zeggen dat je 'hetzelfde voorgeschoteld krijgt.

Ik denk echter dat je dat pas inziet als je jaren lang allerlei klassiek bijna dagelijks hoort en er zelf uren mee bezigbent, en je dan pas realiseert hoe veel grotere variatie er in is.

Reagerend op Sodejuu: nogmaals, als je RnB en Hiphop slecht vindt, dan heeft dat niet te maken met de slechte kunde van de artiesten, maar met de slechte muzikaliteit van de mensen die ervoor dokken.

Want ja ook iemand uit de eerste groep wilt natuurlijk het liefst zijn boterham er mee verdienen, maar zal niet de muziek opofferen om er meer geld mee te verdienen.

Categorie 2 bestaat niet uit muzikanten, maar uit producers, die je nooit in videoclips zult zien. Britney heeft niet haar muziek gemaakt. Dat deed crimineel Max Martin. Hij wilde geld verdienen.

Toch word ie daar vaak toe gedwongen omdat hij een contract heeft gekregen.

En wordt dus cratief zijn op afroep, (dat werkt niet)

Die andere is gewoon productie medewerker.

Geconserveerde muziek!

Niet doorslaan Simon ;) Als er 1 opleiding is waar het studeren en nog eens studeren is, is het het conservatorum wel.

Nee, als je muziek in je hebt, dan komt het er ook uit.

Dat is ook waar. Punt is dat er veel conservatoriumstudenten zijn die eigenlijk geen muziek in zich hebben. Een uitspraak van Marcel Cuypers, een muziekbeest in hart en nieren (Snake Charming en Dope Gezinde Gemeente):

"

Geconserveerde muziek!

Niet doorslaan Simon ;) Als er 1 opleiding is waar het studeren en nog eens studeren is is het het conservatorum wel.

Ik heb er toch jaren gezeten voor afdeling klassiek (conservatorium Enschede). Vele avonden achter die piano doorgebracht in een van de repetitiekamers. Er was in dat conservatorium ook een afdeling lichte muziek, en een afdeling pop. Ik heb over de jaren heen imitaties van anouk, U2 en weet ik allemaal gehoord in de kamers links/rechts/onder/boven mij. 1 ding viel altijd op: Hoe minder je muzikaal te vertellen hebt, hoe meer je dat met het totale dB niveau moet compenseren. Soms waren die 'bandjes' zo hard dat ik mijn piano niet eens meer kon horen.....

Reagerend op Henrie: Nee klassiek kun je niet onderverdelen in categorieen zoals bij pop, omdat er net zoveel categorieen zijn als klassieke componisten. Juist omdat klassiek veel meer info bevat is er ook veel meer verschil mogelijk. Dat "binnen elke categorie de muziek allemaal enigszins op elkaar lijkt" is bij klassiek gewoon niet waar. Je hebt niet zoals bij iedere rockband 2 gitaren, bas en een drummer. Je kunt wel zeggen dat 2 sonates overeenkomen dat ze uit 3 delen bestaan maar als de ene sonate van beethoven en de andere van schubert is, dan zijn de verschillen zo groot dat je nooit kunt zeggen dat je 'hetzelfde voorgeschoteld krijgt.

Ik denk echter dat je dat pas inziet als je jaren lang allerlei klassiek bijna dagelijks hoort en er zelf uren mee bezigbent, en je dan pas realiseert hoe veel grotere variatie er in is.

Nou, dat laatste zal best, maar dat zie ik mezelf nog niet doen. Ik kan niet genieten van klassiek. En niet omdat ik het niet ken, gewoon omdat ik er niet veel aan vindt (en dat verschilt uiteraard per componist)...

Ik ben overigens wel uren per dag met muziek bezig (met luisteren tenminste), maar dan wel 'popmuziek'. Misschien zou jij ook eens wat vaker naar popmuziek moeten luisteren, om erachter te komen dat er wel degelijk heel grote verschillen zitten tussen verschillende pop/rock/metalbands.

Je hebt gelijk dat de meeste rock/metalbands wel ongeveer een standaardsamenstelling hebben: een drummer, een bassist, 1 of 2 gitaristen en een zanger(es) die eventueel een van de gitaren bespeeld. Maar vergelijk nou eens bijvoorbeeld Dream Theater (over afwisselingen gesproken!) en Tool. Zo maar 2 bands die zo'n beetje wel uit de standaardsamenstelling bestaan, zij het dat Dream Theater 1 gitarist heeft en de andere heeft ingewisseld voor een toetsenist (moet jou wel aanspreken ;) ). Tool heeft gewoon maar 1 gitarist en zijn dus met z'n vieren. Beide bands moet je in de platenzaak zoeken onder 'metal' en beide hebben er een handje van nogal gecompliceerde, lange nummers (en albums) te maken. En, heel gek is dat, het lijkt in de verste verten niet op elkaar... Maar jij vindt beide waarschijnlijk teringherrie... ;)