Jump to content

Popmuziek

spido
 Share

Recommended Posts

bij House/Techno is juist de melodie het belangrijkst, daar zit echt wel variatie in. Een vriend van mij is DJ en verdient hier z`n geld mee, het Mixen en Scratchen wat je in een Club ziet/hoort is maar een klein deel van wat een goede DJ doet. Om de muziek te maken speelt mijn vriend zelf ook stukken op Piano/Keyboard en Saxofoon en neemt dit op in de Computer.

Altijd leuk om popliefhebbers hun muziek in de hemel te horen prijzen. De superdooddoener: je hebt het veel gehoord / een vriend is DJ / je bent al jaren liefhebber DUS je hebt er verstand van. Niet dus. Dit is daar een zoveelste variant van. Net zoals 'Paul Mcartney is de opvolger van Mozart'. Even weer terug naar de realiteit:

De gemiddelde 'melodie' in een housplaat is 1 tot 2 maten lang, en wordt 230 keer herhaald op de boem boem. Voorbeeld: get readie vor de launch: b b bes bes a a a e a a a e g g g e HERHALING b b bes bes a a a e a a a e g g g e HERHALING en zo verder. De boem erbij ziet het resultaat er als volgt uit: b BOEM b BOEM bes BOEM bes BOEM a BOEM a BOEM a BOEM e BOEM a BOEM a BOEM a BOEM e BOEM g BOEM g BOEM g BOEM e BOEM en zo verder. Speel het op de piano na en je herkent het wel.

Erg jammer dat het in jouw post lijkt alsof dit 'componeren' gelijkstaat aan het componeren van een symphonie van Mahler of whatever. Iemand die een riedeltje op die piano op de computer opneemt is nog geen componist.

Nogmaals: ik RESPECTEER als je dit mooi vind maar je moet geen illusies hebben over muzikale inhoud of prestaties bij dit soort muziek. Dat is ook niet nodig want de luisteraar heeft er geen behoefte aan.

Ik doe het ze niet na!

Een paar vakjes volgen op het conservatorium en je doet het ze wel na. Na 2 jaar conservatorium compositieleer lach je ze uit. Na 7 jaar ga je er heel hard van huilen.

EDIT: hier bedoel ik dus mee dat er weer iets buiten proportie de hemel in wordt geprezen, namelijk het feit dat iemand een riedeltje op de piano maakt. Dat kan iedereen op dit forum met een beetje oefening en je hoeft er geen superpersoon voor te wezen.

Worden composities dan aleen door superpersonen gemaakt? Ik denk denk dat wij compositie verschillend definieren.

Iemand (componist) die een riedeltje (compositie) schrijft (componeert), hoe eenvoudig of ingewikkeld deze ook moge zijn. Er staat nergens dat composities per definitie iets moeten zijn of dat deze ergens aan noeten voldoen. Zelfs je brood ermee verdienen is geen vereiste.

Ik maak graag foto's voor de hobby, ben ik dan een/geen fotograaf! Per definite slechter/beter dan iemand die even een paar jaartjes kunstacademie gevolgd heeft?

Er staat nergens dat composities per definitie iets moeten zijn of dat deze ergens aan moeten voldoen.

Nu spreek je jezelf tegen. Eerst zeggen dat je het hun niet nadoet en dan zeggen dat ook makkelijke riedeltjes maken iemand een echte componist maakt. Ik zeg ook niet dat composisties alleen door superpersonen wordt gemaakt, echter wel dat de houseboem niet meer muzikaliteit vergt dan dat van een 10 jarig kind dat net een paar vioollessen gehad heeft. Een kleine vaardigheid is vereist voor de riedeltjes, hemel dat nou niet op.

Een paar vakjes volgen op het conservatorium en je doet het ze wel na. Na 2 jaar conservatorium compositieleer lach je ze uit. Na 7 jaar ga je er heel hard van huilen.

Beroepsdeformatie? ;)

Denk maar niet dat jullie bij de gevorderden horen!!!!! Jullie hebben geen idee!!

Dat de muziek op het eerste gehoor plat en simpel is komt omdat je niet weet wat je moet horen en wat je ermee kan doen.

Leg eens uit wat ik ermee moet doen.

Als je de muziek in je opneemt komt er dans uit!

Een goede techno/electro plaat heeft meer lagen dan een mens bewegingen kan maken. (tegelijkertijd)

Dus het is een enorme uitdaging om je te laten leiden door de muziek.

Als je verder komt dan stap-sluit-stap, dan krijg je een euforie over je heen waar XTC een lachertje bij is! (ik dans dan ook al vanaf mijn

Er staat nergens dat composities per definitie iets moeten zijn of dat deze ergens aan moeten voldoen.

Nu spreek je jezelf tegen. Eerst zeggen dat je het hun niet nadoet en dan zeggen dat ook makkelijke riedeltjes maken iemand een echte componist maakt. Ik zeg ook niet dat composisties alleen door superpersonen wordt gemaakt, echter wel dat de houseboem niet meer muzikaliteit vergt dan dat van een 10 jarig kind dat net een paar vioollessen gehad heeft. Een kleine vaardigheid is vereist voor de riedeltjes, hemel dat nou niet op.

Ik spreek mijzelf niet tegen! Ik zeg dat er niets per definitie vast ligt omtrent de omschrijving van componist/compositie/componeren. Ik geef aan dat iedeen vrij is dit voor zichzelf in te vullen.

Mijn idee bij een compositie kan een riedeltje zijn, maar net zo goed een symphonie. En nee, zelfs die eenvoudige riedeltjes doe ik ze niet na!

Ik ben het helemaal met je eens dat er een kleinere vaardigheid wordt vereist voor het schrijven van riedeltjes, maar in mijn optiek blijft het dan nog steeds een compositie. ;) Iets wat ik ze niet na doe!

Beroepsdeformatie?  ;)

Nee, gewoon een constatering die jij ook doet als je wat muziekhuiswerk maakt.

Mijn beroepsdeformatie uit zich in het overkritisch bekijken van produktontwerpen.

Het zijn idd constateringen maar ze beperken mijn tevredenheid tav apparaten die andere kwaliteiten hebben.

Soms baal ik van mijn werk/hobby want ik word min of meer door mezelf gedwongen enorm veel consessies te doen. Terwijl de rest om heen nergens last van heeft.

Ik heb een klote avond als ik niet lekker kan dansen, moet meestal de duurste spullen hebben of kan niet blij zijn voor een ander omdat hij een nieuwe 'whatever' heeft gekocht heeft.

Dat is toch zonde :unsure:

Groetjes Simon

(...)

Een timmerman kan meubulair maken met alle details er op en eraan.

(...)

Kijk, en dat is nu juist het verschil. Zo iemand noemt men een meubelmaker, of schrijnwerker zo u wilt. Dat vergt iets meer kennis en kunde.

Rembrandt was ook geen huisschilder :P

En aldus had Mozart iets meer in zijn mars dan een boem-boemcomponist.

Met opgewekte groet,

...of kan niet blij zijn voor een ander omdat hij een nieuwe 'whatever' heeft gekocht heeft.

Dat meen je toch niet echt :(:(:(

Met opgewekte groet,

Ik heb mezelf leren kennen en weet dat ik af en toe wijselijk mijn mond moet houden.

Maar in mijn hoofd komen de mankementen en gemiste kansen v/d fabrikant 1 voor 1 langs. Mijn eigen aanwinsten ontkomen er ook niet aan.

Waarom gaat het hier eigenlijk alleen nog maar over house/trance/dance/whatever? Er is toch meer popmuziek dan alleen dat? Of is die volgens de 'geleerden' ook niet de moeite waard en ondergeschikt aan klassiek? :rolleyes:

Wat een ongelofelijk geleuter hier eigenlijk.

Muziek is muziek als men het als muziek ervaart en dat is voor iedereen anders. Dat gold ook al lang geleden in de tijd van de Grote Tantam. Er worden hier waarde oordelen gegeven over simpel versus complex. Wat een onzin. Beiden kunnen van grote schoonheid zijn en grote bagger zijn maar dat is ook maar smaak en referntiekader afhankelijk. Het zegt helemaal niets over de muziek zelf.

Bovendien kent het vele verschijningsvormen en dient het vele doeleinden. Als je sommige redeneringen hierboven doortrekt is marsmuziek, hoe knap soms geschreven en geschreven met het doel om soldaten koest naar het front te leiden, ook geen muziek. De Marinierskapel kan dan ook de hoek in.

;)

ipv de cultuur opsnuift in een of ander prehistorisch stadscentrum

prehistorish :huh: lopen daar Dinosaurussen rond dan :blink: want dan kan ik me voorstellen dat mensen met een gezond verstand daar niet naar toe willen :D;)

Marcel

(...)

Een timmerman kan meubulair maken met alle details er op en eraan.

(...)

Kijk, en dat is nu juist het verschil. Zo iemand noemt men een meubelmaker, of schrijnwerker zo u wilt. Dat vergt iets meer kennis en kunde.

Rembrandt was ook geen huisschilder :P

En aldus had Mozart iets meer in zijn mars dan een boem-boemcomponist.

Met opgewekte groet,

Er is zeker verschil in vaardigheid maar dat maakt in mijn opine niemand meer of minder componist.

meubelmaker/ timmerman

klasiekcomponist/boem boem componist

Rembrant was geen huisschilder, maar het zijn wel beiden schilders!

Waarom gaat het hier eigenlijk alleen nog maar over house/trance/dance/whatever? Er is toch meer popmuziek dan alleen dat? Of is die volgens de 'geleerden' ook niet de moeite waard en ondergeschikt aan klassiek? :rolleyes:

Ik heb gesteld dat pop minder muzikale inhoud/elementen bevat, en zo makkelijker te begrijpen is voor het 'grote volk'. Ook stelde ik dat popartiesten hierdoor minder in huis HOEVEN te hebben dan klassieke componisten. Ik stelde NIET:

1. Dat pop niet de moeite waard is om naar te luisteren.

2. Dat pop alleen bestaat uit boemboem, dat was maar een voorbeeld.

3. Termen als 'minder waard' en 'ondergeschikt' gebruik ik niet want dat is dubbelzinnig en vaag.

(...) Vraag:

Wat gaan we doen met de massa die:

liever 6 weken lang vakantie viert op een camping in het zonnige zuiden ipv de cultuur opsnuift in een of ander prehistorisch stadscentrum met musea, theaters, bibloteken etc.

een frietje prefereert boven een bezoek aan een 'met weet ik hoeveel sterren bekroond' restaurant?

lectuur preferen boven literatuur?

Boem boem muziek luistert ipv d

(...)

is marsmuziek, hoe knap soms geschreven en geschreven met het doel om soldaten koest naar het front te leiden,

(...)

Dag Pjotr,

Dan mis je de essentie van marsmuziek. Marsmuziek is geschreven om "stemming te kweken", om op te zwepen bij de eigen troepen of om angst aan te jagen bij de vijand. Ooit een paar doedelzakspelers voor de troep uit zien lopen? Of denk aan de scene uit The longest day, waar ze het strand op lopen.

Maar misschien bedoel je de "Marsmuziek" van idol Jim. Di is inderdaad om kinderen koest te houden :lol::lol::lol:

Met opgewekte groet,