Pjotr Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 ik heb heel lang geleden tijdens een zwerftocht in Schotland ergens in een dal (vraag niet meer waar) een eenzame doedelzakspeler zien en horen spelen voor een pub bij een viersprong van wegen op een licht druilerige dag. En ik zal je vertellen, dat maakt indruk; ik zie hem, na pakweg 36 jaar, bij wijze van spreken nog staan. Misschien was het wel dezelfde als die ik zag staan. Die van mij stond op een parkeerterreintje resp. "uitzicht"punt aan de weg van Glencoe (als je dat zo schrijft?) naar Fort William. Maar goed, het stikt van dat soort eenzame doedelzakspelers in Schotland. Ze zijn min of meer vergelijkbaar "met de man met gitaar" op het Leidseplein. Eerlijk gezegd maakte sommige lokale malt whiskey's meer indruk toen, in positieve zin dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Zou men over 36 jaar Ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 (...) Ooit een paar doedelzakspelers voor de troep uit zien lopen? (...) Beste Dick, Dat doedelzakspelers voor de eigen troepen uit liepen, was eigenlijk alleen maar te verklaren uit de geringe militaire waarde die aan deze malloten werd toegekend. Ze werden gebruikt om de reikwijdte van de vijandelijke wapens te testen, en om - na hun heldendood - dekking te leveren voor de echte troepen. De doedelzakkers wisten noch voor Schotland, noch voor Ierland, noch voor Bretagne, noch voor het Baskenland de eigen soldaten voldoende te motiveren - of de vijand voldoende schrik aan te jagen - om de autonomie van het vaderland te bewaren. Wellicht was het beter geweest de doedelzakkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 (...) Maar goed, het stikt van dat soort eenzame doedelzakspelers in Schotland. Ze zijn min of meer vergelijkbaar "met de man met gitaar" op het Leidseplein. (...) Met een elektrische gitaar kon een jongen in mijn jeugdjaren heel wat meer vriendinnetjes versieren dan met een blokfluit, bijvoorbeeld. En een doedelzak is eigenlijk een heel bosje blokfluiten aan een blaasbalg. Nee, het verbaast me niet, die eenzame doedelzakspeler. Wellicht was het daar nog gezellig druk geweest, totdat hij begon te doedelen, die zak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Spido, mijn beste, je draaft weer helemaal door Lente in het heufd Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ze werden gebruikt om de reikwijdte van de vijandelijke wapens te testen, en om - na hun heldendood - dekking te leveren voor de echte troepen. Dat moet je eens nader verklaren Spido. Dode soldaten die dekking leveren .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Met een elektrische gitaar kon een jongen in mijn jeugdjaren heel wat meer vriendinnetjes versieren dan met een blokfluit, bijvoorbeeld. Ook als je die blokfluit in je broekzak had? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 maart 2005 Author Report Share Posted 16 maart 2005 Ze werden gebruikt om de reikwijdte van de vijandelijke wapens te testen, en om - na hun heldendood - dekking te leveren voor de echte troepen. Dat moet je eens nader verklaren Spido. Dode soldaten die dekking leveren .... Een dode doedelaar was een soort heuveltje, beste Pjotr. Daar kon je dus 'n beetje achter schuilen, wanneer het kogels, pijlen of speren regende. Je kon ze ook stapelen. En doordat ze ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ze werden gebruikt om de reikwijdte van de vijandelijke wapens te testen, en om - na hun heldendood - dekking te leveren voor de echte troepen. Dat moet je eens nader verklaren Spido. Dode soldaten die dekking leveren .... Een dode doedelaar was een soort heuveltje, beste Pjotr. Daar kon je dus 'n beetje achter schuilen, wanneer het kogels, pijlen of speren regende. Je kon ze ook stapelen. En doordat ze ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Uitwerpselen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2005 Author Report Share Posted 5 april 2005 @#$%^&*@#$%!!! Vandaag weer per ongeluk van die poepmuziek gehoord! Vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 @#$%^&*@#$%!!! Vandaag weer per ongeluk van die poepmuziek gehoord! Vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 april 2005 Members Report Share Posted 5 april 2005 Ik weet nog niet helemaal wat ik nou met deze discussie aanmoet. Als ik naar de top 40 luister , zeg ik ja jullie hebben gelijk. Maar wat moet ik dan met m'n Beatles , Led Zeppelin , Hendrix , Zappa , Deep Purple , Floyd etc aan. Zelfs hedentendaagse muziek , zoals Janis Ian nog steeds maakt , of Tool , Radiohead , Steely Dan en ga zo maar door... Dit is toch ook popmuziek , of is dat ineens een sub categorie ? Als ik op de radio naar Rob Stenders luister , of Henk Westbroek , word ik toch regelmatig nog verrast met muzikale juweeltjes , ook al gaat dat gepaart met een hoop geouwehoer Nu heb ik het wel eens eerder aangehaald , misschien ligt het aan mijn zgn. beperkte muzieksmaak , maar klassiek , dat kan ik weer niet pruimen. Misschien komt dat ooit nog , wieweet. Maar voorlopig zet ik nog steeds mijn auto aan de kant als Child In Time op de radio draait , die trouwens geen 3 a 4 minuten duurt , en is de rest van mijn dag zo wie zo al goed. En dat door pop muziek... Groet , Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Ik weet nog niet helemaal wat ik nou met deze discussie aanmoet. Als ik naar de top 40 luister , zeg ik ja jullie hebben gelijk. Maar wat moet ik dan met m'n Beatles , Led Zeppelin , Hendrix , Zappa , Deep Purple , Floyd etc aan.Zelfs hedentendaagse muziek , zoals Janis Ian nog steeds maakt , of Tool , Radiohead , Steely Dan en ga zo maar door... Dit is toch ook popmuziek , of is dat ineens een sub categorie ? Als ik op de radio naar Rob Stenders luister , of Henk Westbroek , word ik toch regelmatig nog verrast met muzikale juweeltjes , ook al gaat dat gepaart met een hoop geouwehoer Nu heb ik het wel eens eerder aangehaald , misschien ligt het aan mijn zgn. beperkte muzieksmaak , maar klassiek , dat kan ik weer niet pruimen. Misschien komt dat ooit nog , wieweet. Maar voorlopig zet ik nog steeds mijn auto aan de kant als Child In Time op de radio draait , die trouwens geen 3 a 4 minuten duurt , en is de rest van mijn dag zo wie zo al goed. En dat door pop muziek... Groet , Marco Hmmm sommige mensen vinden bijvoorbaat alles wat in de top 40 staat slecht Poepmuziek of schijtmuziek heb je volgens mij in elk genre en in elk tijdperk, en heeft alleen maar te maken met persoonlijke smaak Dus of het k*tmuziek is of niet bepaal je zelf en niet iemand anders Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2005 Author Report Share Posted 5 april 2005 Beste Arden, Eigenlijk weet ik zelf ook niet precies aan welke soorten po(e)pmuziek ik de grootste hekel heb... In elk geval vlamt er een laaiende gloed in mij op wanneer er weer zo'n ergerlijk boenkie-boenkie-boenkie golfje voorbijdendert. Laten we het er maar op houden dat er goede en slechte popmuziek is. Goede popmuziek is de popmuziek die mij bevalt. En slechte popmuziek is de popmuziek die mij ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Smokey, bijvoorbeeld, met "Sylvia's Mother". Yagggh! Sylvia's Mother was van Dr. Hook And The Medicine Show, maar dat maakt het er helaas niet minder ranzig om Ikzelf luister hoogst zelden naar popmuziek, is leuk als je tiener bent, daarna komt de serieuze muziek . Als je echt in muziek geinteresseert bent, ga je denk ik vanzelf opzoek naar andere muziek, en dan kom je in mijn geval tot de ontdekking dat popmuziek toch maar hele marginale muziek is (compositorisch gezien). Maargoed ieder z'n meug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Als je echt in muziek geinteresseert bent, ga je denk ik vanzelf opzoek naar andere muziek, en dan kom je in mijn geval tot de ontdekking dat popmuziek toch maar hele marginale muziek is (compositorisch gezien). ...Om alle popmuziek nog maar eens over 1 kam te scheren... Ik vraag me toch af of mensen die dit zeggen wel eens serieuze popmuziek hebben gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Als je echt in muziek geinteresseert bent, ga je denk ik vanzelf opzoek naar andere muziek, en dan kom je in mijn geval tot de ontdekking dat popmuziek toch maar hele marginale muziek is (compositorisch gezien). ...Om alle popmuziek nog maar eens over 1 kam te scheren... Ik vraag me toch af of mensen die dit zeggen wel eens serieuze popmuziek hebben gehoord... Ik heb zo'n 20 jaar naar popmuziek geluisterd en dan heb ik het niet over het top 40 werk. (Hard)rock (van Black Sabbath tot PinkFloyd), Punk/Alternative (van de Germs tot Minutemen en Sonic Youth) , New Wave (van the Cure tot Crispy Ambulance) etc.. , meestal de wat meer "underground" muziekstijlen. Wat is volgens jou dan "serieuze popmuziek" als ik vragen mag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Als je echt in muziek geinteresseert bent, ga je denk ik vanzelf opzoek naar andere muziek, en dan kom je in mijn geval tot de ontdekking dat popmuziek toch maar hele marginale muziek is (compositorisch gezien). ...Om alle popmuziek nog maar eens over 1 kam te scheren... Ik vraag me toch af of mensen die dit zeggen wel eens serieuze popmuziek hebben gehoord... Ik heb zo'n 20 jaar naar popmuziek geluisterd en dan heb ik het niet over het top 40 werk. (Hard)rock (van Black Sabbath tot PinkFloyd), Punk/Alternative (van de Germs tot Minutemen en Sonic Youth) , New Wave (van the Cure tot Crispy Ambulance) etc.. , meestal de wat meer "underground" muziekstijlen. Wat is volgens jou dan "serieuze popmuziek" als ik vragen mag. Nou, bijvoorbeeld dat Pink Floyd wat jij noemt. Of Tool, om maar iets te noemen... Ik zie niet in waarom Jazz of klassiek 'compositorisch beter' is of 'dieper' gaat o.i.d... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 april 2005 Members Report Share Posted 5 april 2005 Heb zojuist 24 Nights van Eric Clapton opgezet. Dat is toch kunst met een grote K. (Waar heb ik dat eerder gelezen) Lang leve de popmuziek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Als je echt in muziek geinteresseert bent, ga je denk ik vanzelf opzoek naar andere muziek, en dan kom je in mijn geval tot de ontdekking dat popmuziek toch maar hele marginale muziek is (compositorisch gezien). Maargoed ieder z'n meug. Sorry maar dit vind ik pas echt ranzige uitspraken en het slaat ook nergens op het vertelt alleen dat jou smaak verandert is en dat je ook niet meer openstaat voor vernieuwing Erg jammer Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2005 Report Share Posted 5 april 2005 Ja idd, nogal elitaire opvatting van muziek. Dat smaak zich ontwikkelt lijkt mij vanzelfsprekend als je in muziek geinteresseerd bent maar daarom hoef je nog niet neerbuigend te doen over waar je begonnen bent. Als we kwaliteit zouden moeten afmeten aan de complexiteit van een compositie...? En hoe bepaal je of meet je eigenlijk kwaliteit van muziek? Dmv hoogstaande techniek etc. of adh van het vermogen om anderen in vervoering te brengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2005 Author Report Share Posted 6 april 2005 Beste Pjotr, Wat is goede muziek? Je hebt de muziek als "Ding an sich" en je hebt de uitvoering ervan. Beide kun je apart analyseren en waarderen ("cijfers geven"), maar daarvoor moet je een musicologische - d.w.z. wetenschappelijke, objectieve - afstand in acht nemen. Met je verstand kun je analyseren en vaststellen welke middelen de componist en de uitvoerende(n) heeft/hebben gebruikt om bij jou gevoelens op te wekken. Ook kun je vaststellen of de componist een vakman was. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 april 2005 Report Share Posted 6 april 2005 Wie zo'n prachtig liedje zo vreselijk verkracht...moet die niet worden gestraft? Is dat geen misdaad, dan? Dat is smaak Sipdo en sinds wanneer is smaak een een misdaad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2005 Author Report Share Posted 6 april 2005 Beste Pjotr, "Over smaak valt niet te twisten!", wordt beweerd. Onzin. Dat wordt beweerd door mensen die niet over smaak willen nadenken. Die dat waarschijnlijk niet durven. Over smaak valt juist heel goed te twisten. Ik vind dit... Jij vindt dat... En waarom dan wel? We doen hear weinig anders. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts