WanFie Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Gisteren was het dan zover.... door de sneeuw en over spiegelgladde wegen naar Erik... Uiteraard om de Betonixen te beluisteren. Wanneer je die dingen zo in de huiskamer ziet staan zijn het toch behoorlijke knapen.... Ze lijken me ook stevig aan het gewicht. Op het beton ligt de onderhand bekende keramieken vaas met daarin de middentoner. In de vass heeft Erik een stuk uitgefreest zodat de dometweeter een steuntje heeft en zo dicht mogelijk bij de middentoner opgesteld kan worden. E.e.a. is dus nog niet af. We luisteren dus naar een "ontwikkelings project"... Mede doel van ons (Jerry, Jeroen D en ik) bezoek is mede onze voorkeur uit te spreken voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 ik ben ook eens bij erik geweest, toen heb ik de audiostatics beluisterd. ik vond het toen al erg mooi. en gezellig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Ja,gezellig was 't zeker,en de eerste indrukken v/h laag:fenomenaal! (do-kill ). Maar zonder gekheid: Erik heeft een heel goeie bas-weergave bereikt met deze betonnixen,die in zijn woonkamer niks te wensen overlaat. En als moeder de vrouw er ook nog mee kan leven denk ik dat Erik nog heel vaak van zijn muziek zal genieten . Nog wat "fine-tuning" v/d filters en luisteren(hoelang dit kan duren weet je bij Erik nooit), dan wordt dit beslist een zelfbouwsysteem met nog meer high-end kwaliteiten ! Betreffende de filters,de 6db van Erik is all-round een goeie match met de gebruikte units,en alleen in 't hoog wat minder dan Jeroen z'n filter.Beide presteren goed. Maar hier wordt ook al aan gewerkt,ben benieuwd. En nog bedankt voor de gastvrijheid + koffie . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 maart 2005 Author Report Share Posted 6 maart 2005 Wanneer je de woofer nou op 250 Hz en met 6 dB filtert, zal deze nog behoorlijk ver doorlopen en mischien zelfs wel het hoog nog wat aanvullen. Te denken valt aan een tweede filter (na het 6dB filter) wat b.v. op 80 Hz met 6 dB extra gaat filteren (vanaf daar dus 12 dB/octaaf). De mioddentoner wordt denk ik niet warm of koud van de 6dB filtering. Het is tenslotte geen disco toepassing. Voor de scheiding van het midden en hoog voldoet het filter van Jeroen erg goed. Misschien een iets betere tweeter (Magnetostaat??). Of gaat de speaker dan teveel op de PePe's lijken..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 maart 2005 Author Report Share Posted 12 maart 2005 290 keer gezien, en maar drie reacties..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 maart 2005 Report Share Posted 12 maart 2005 290 keer gezien, en maar drie reacties..... Tja, 'wij' hebben het niet gehoord, dus moeten we het maar lezen he... en lezen en lezen en nog eens lezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 12 maart 2005 Report Share Posted 12 maart 2005 Dat een ongefilterde basmid goed kan klinken, kan ik zeker beamen. Zelf heb ik geruime tijd geluisterd naar SPH-165KEP's met bandtweeters erboven. Na het volgen van Eric's project heb ik wel spijt dat ik anderhalf jaar geleden besliste om als woofer SPH-250KE's te kopen i.p.v. SPH-300KE's. Het project wat ik ermee in gedachte had, leek/lijkt me veelbelovend (zie Avatar), maar inmiddels kan ik geen ovale kasten van 1.85m / 215 ltr meer plaatsen Maar om bij Eric's project te blijven: Hans en Jerry, Wat vonden jullie in het hoog minder klinken bij Eric's filter? Is dit iets specifieker te beschrijven? Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 maart 2005 Report Share Posted 12 maart 2005 290 keer gezien, en maar drie reacties..... Tja, 'wij' hebben het niet gehoord, dus moeten we het maar lezen he... en lezen en lezen en nog eens lezen... Er is sowieso niets meer te beleven op het forum wat de moeite waard is, tenzij je nog commentaar wilt leveren op een hond die in zijn staart bijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 maart 2005 Report Share Posted 13 maart 2005 290 keer gezien, en maar drie reacties..... Tja, 'wij' hebben het niet gehoord, dus moeten we het maar lezen he... en lezen en lezen en nog eens lezen... Er is sowieso niets meer te beleven op het forum wat de moeite waard is, tenzij je nog commentaar wilt leveren op een hond die in zijn staart bijt. Heb je last van een klein wegtrekkertje? Je bent zo in de mineur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2005 Author Report Share Posted 13 maart 2005 Dat een ongefilterde basmid goed kan klinken, kan ik zeker beamen. Zelf heb ik geruime tijd geluisterd naar SPH-165KEP's met bandtweeters erboven. Na het volgen van Eric's project heb ik wel spijt dat ik anderhalf jaar geleden besliste om als woofer SPH-250KE's te kopen i.p.v. SPH-300KE's. Het project wat ik ermee in gedachte had, leek/lijkt me veelbelovend (zie Avatar), maar inmiddels kan ik geen ovale kasten van 1.85m / 215 ltr meer plaatsen Maar om bij Eric's project te blijven: Hans en Jerry, Wat vonden jullie in het hoog minder klinken bij Eric's filter? Is dit iets specifieker te beschrijven? Mario De doorlopende midentoner (en misschien ook wel de basspeaker) geven het hoge middengebied iets scherper (minder afgewerkt) door. Het is vrij moeilijk te beschrijven... Klinkt wat heeser, wat minder goede artikulatie... zoiets... Wellicht kunnen Jerry, Erik of Jeroen het beter omschrijven.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Hans en Jerry, Wat vonden jullie in het hoog minder klinken bij Eric's filter? Is dit iets specifieker te beschrijven? Mario De doorlopende midentoner (en misschien ook wel de basspeaker) geven het hoge middengebied iets scherper (minder afgewerkt) door. Het is vrij moeilijk te beschrijven... Klinkt wat heeser, wat minder goede artikulatie... zoiets... Wellicht kunnen Jerry, Erik of Jeroen het beter omschrijven.... Ah, in die richting. Dat lijkt me inderdaad moeilijk om te omschrijven. Is het niet zoiets als: de ene klinkt lekker levendig... de andere toch weer wat beschaafder... koper schalt zo lekker bij de ene... de andere heeft toch niet zulke schelle randjes bij uitschieters... bij de ene sta je tussen het applaudiserend publiek... de andere geeft fijne snaargeluiden en rinkeltjes ragfijn en subtiel weer... de ene klinkt breder, maar soms lijk je iets te horen wat niet zo hoort te klinken... de andere plaatst alles toch wat duidelijker, en lijkt toch prettiger om naar te luisteren, al kan je niet exact zeggen waarom.... uiteindelijk wordt je voorkeur steeds duidelijker, met soms nog een lichte twijfeling bij bepaalde muziekstukken... Op deze manier heb ik in elk geval ruim een jaar naar 2 filters geluisterd, waarbij het soms maanden duurde voor ik weer wisselde. Soms miste ik iets bij de ene, maar uiteindelijk kwam ik toch telkens op dat filter terug. Als het zoiets is, bespaar je dan maar de moeite om het te verduidelijken. De tijd zal het dan waarschijnlijk wel leren, tenzij een tussenoplossing uitkomst biedt. In elk geval bedankt dat je het probeerde te beschrijven! Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Beste Erik, Als het Jeroen-filter voor de overgang tussen deze middentoner en deze tweeter een betere oplossing biedt, dan lijkt het me voor de hand liggen dat je het in die sectie gaat gebruiken. Maar misschien zul je uiteindelijk de verbetering willen zoeken in een sprongetje voorwaarts, wat de unitbezetting betreft. Voor laag en laag-midden ben je nu uitstekend voorzien, dunkt me. Maar voor hoog-midden en hoog zijn er m.i. betere weergevers te vinden dan die je nu gebruikt. Vandaar deze reactie. Misschien brengt hij je op een idee voor verdere verbetering. KF was voor zijn PP SS30 uiteindelijk ook niet helemaal tevreden met de natural rolloff van de SPH135-KEP, maar zette voor het overgangsgebied de 5 cm titaniumdome van Visaton in. Die unit spreidt beter, in dat gebied, en heeft een betere impulsverwerking. Zo werd een gladde overgang naar de "magnetostaat" (de "ribbon" van Visaton) bereikt. Deze titaniumdome is hetzelfde type dat hij voorheen, met minder groot succes, voor het hele middentonengebied gebruikte. Toen klonk het middengebied soms wat bits. Maar in de huidige bezetting klinken zelfs molto vivaces en prestos van close-mike opgenomen strijkkwartetten nog heerlijk zijig en fris. Maar daarvoor moet de unit voor deze combinatie wel met 6 dB worden teruggenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Beste Erik, Als het Jeroen-filter voor de overgang tussen deze middentoner en deze tweeter een betere oplossing biedt, dan lijkt het me voor de hand liggen dat je het in die sectie gaat gebruiken. Maar misschien zul je uiteindelijk de verbetering willen zoeken in een sprongetje voorwaarts, wat de unitbezetting betreft. Voor laag en laag-midden ben je nu uitstekend voorzien, dunkt me. Maar voor hoog-midden en hoog zijn er m.i. betere weergevers te vinden dan die je nu gebruikt. Vandaar deze reactie. Misschien brengt hij je op een idee voor verdere verbetering. KF was voor zijn PP SS30 uiteindelijk ook niet helemaal tevreden met de natural rolloff van de SPH135-KEP, maar zette voor het overgangsgebied de 5 cm titaniumsome van Visaton in. Die unit spreidt beter, in dat gebied, en heeft een betere impulsverwerking. Zo werd een gladde overgang naar de "magnetostaat" (de "ribbon" van Visaton) bereikt. Deze titaniumdome is hetzelfde type dat hij voorheen, met minder groot succes, voor het hele middentonengebied gebruikte. Toen klonk het middengebied soms wat bits. Maar in de huidige bezetting klinken zelfs molto vivaces en prestos van close-mike opgenomen strijkkwartetten nog heerlijk zijig en fris. Maar daarvoor moet de unit voor deze combinatie wel met 6 dB worden teruggenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 KF was voor zijn PP SS30 uiteindelijk ook niet helemaal tevreden met de natural rolloff van de SPH135-KEP, maar zette voor het overgangsgebied de 5 cm titaniumsome van Visaton in. Die unit spreidt beter, in dat gebied, en heeft een betere impulsverwerking. Zo werd een gladde overgang naar de "magnetostaat" (de "ribbon" van Visaton) bereikt. Dit is iets wat ik me zeer goed kan voorstellen, aangezien om diezelfde reden voor mijn eigen luidsprekers een soortgelijke werkwijze in de pen zit. Het staat al enige tijd als een paal boven water dat mijn papieren middentonertjes veel mooier aansluiten en in het middengebied ook mooier en detailrijker klinken. Ze geven de instrumenten duidelijk meer attack waardoor slagwerk er meer uitknalt, snaren duidelijker worden aangeslagen, een cello meer snaar laten horen, een fidelviool meer knarst, enz. Eerlijk gezegd twijfel ik al enige tijd of ik zelfs wel een kevlar basmiddentoner blijf gebruiken, omdat ik geloof ik ook hier een papieren conusje mooier vond klinken. Volgens mij niet helemaal het juiste topic, maar die ervaring van Klaas wilde ik toch even onderstrepen. Mocht Eric interesse hebben, dan wil ik gerust een keer langskomen met die middentoners (of het moet zo zijn dat hij liever bij mij langskomt met zijn betonnixen) Misschien gaat hij lachen als hij de unit ziet, en nog harder als hij de prijs hoort... totdat hij 'm gehoord heeft (de MSH-115). Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Beste Marp, MSH-115 is inderdaad een heel aantrekkelijke middentoner, maar SPH-135KEP is breder inzetbaar doordat z'n resonantiefrequentie bijna een octaaf lager ligt (45 Hz i.p.v. 85 Hz). De bouw van de MSH-115 is ook wat minder luxueus: gestanst plaatstaal i.p.v. gegoten aluminium. En gecoat papier is natuurlijk goedkoper dan gebakken kevlar. Maar hij klinkt voortreffelijk. En inderdaad: dat voor die prijs! (Inkoop twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 14 maart 2005 Report Share Posted 14 maart 2005 Beste Marp, MSH-115 is inderdaad een heel aantrekkelijke middentoner, maar SPH-135KEP is breder inzetbaar doordat z'n resonantiefrequentie bijna een octaaf lager ligt (45 Hz i.p.v. 85 Hz). De bouw van de MSH-115 is ook wat minder luxueus: gestanst plaatstaal i.p.v. gegoten aluminium. En gecoat papier is natuurlijk goedkoper dan gebakken kevlar. Maar hij klinkt voortreffelijk. En inderdaad: dat voor die prijs! (Inkoop twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts