JeroenKV Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Ik heb het membraam behandeld met behangplaksel (methyl), maar hoe weet ik nu of het werkt? Ik controleer dit liever voor ik het verlijm met de elementhelfden. Ik heb een mulktimeter en het membraam zit om een glazen plaat. Kan ik hier zo de Hs unit op aansluiten en dan meten? Op welke stand moet de multimeter dan staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 beste jeroen , toen ik mijn hybride eselletjes aab het bouwen was , heb ik ook gewoon behangplaksel gebruikt. ik heb dit aangemaakt zoals Fikier het zei , en heb dit met een klein verfspuitje op de folie gespoten. twee lagen kruislings overelkaar . het ziet er in het begin niet uit, maar na even drogen met een haarfohn , droogt het helemaal mooi glad en transparant op. en het werkt idd ja, het opladen duurde bij mij maar 3 seconden. dus het was niet erg hoogohmig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 beste jeroen , toen ik mijn hybride eselletjes aab het bouwen was , heb ik ook gewoon behangplaksel gebruikt. ik heb dit aangemaakt zoals Fikier het zei , en heb dit met een klein verfspuitje op de folie gespoten. twee lagen kruislings overelkaar . het ziet er in het begin niet uit, maar na even drogen met een haarfohn , droogt het helemaal mooi glad en transparant op. en het werkt idd ja, het opladen duurde bij mij maar 3 seconden. dus het was niet erg hoogohmig. Goed te horen , maar ik heb een hs unit met een externe weerstand. Kan ik die laten zitten of moet die er af?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 Hij speelt als een zonnetje!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 maart 2005 Author Report Share Posted 6 maart 2005 Het membraam kleeft nogsteeds!!!! Volgensmij heb ik nu 2 opties: 1. strator afstand vergroten van 1 naar 2 mm 2. Spanning verlagen Wat is de beste optie (ivm met rendement)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Volgensmij heb ik nu 2 opties: 1. strator afstand vergroten van 1 naar 2 mm 2. Spanning verlagen Wat is de beste optie (ivm met rendement)? Het effect op het rendement lijkt me lood om oud ijzer, het gaat immers om de spanning per mm. Met een grotere statorafstand wordt de maximale uitslag wel wat groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Het membraam kleeft nogsteeds!!!! Volgensmij heb ik nu 2 opties: 1. strator afstand vergroten van 1 naar 2 mm 2. Spanning verlagen Wat is de beste optie (ivm met rendement)? Dag Jeroen, Ik weet niet hoe jouw HS voeding is opgebouwd, maar ik heb eenvoudig op de 12V zijde een potmetertje als spanningsdeler gezet. Hiermee regel ik de HS spanning fijn af tot het membraan juist niet meer kleeft Daarmee regel je de voor jou paneel hoogst mogelijke HS af die het membraan ook nog stabiel houdt en dus het voor jou paneel hoogste rendement (althans met huidige stator- membraan afstand en membraanopspanning). Doe dit afregelen traag omdat je bij gewijzigde potmeterstand, steeds het hoogohmige membraan moet toelaten rustig bij te laden of ontladen. Regel af totdat het membraan juist niet gaat kleven. Hou rekening dat die afregeling na een aantal dagen eventueel nog eens opnieuw moet gebeuren, omdat in het begin het membraan meestal wat trekspanning verliest. Ga, als dit voor je hybride toepassing niet nodig is niet de stator-membraan afstand vergroten. Dit zal je rendement veel meer negatief beinvloeden, dan het naar beneden regelen van de HS tot een stabiel membraan wordt verkregen. Veel knutselplezier. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Het membraam kleeft nogsteeds!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Jeroen, De potmeter staat tussen de twee trafootjes. Dus 230V-12V .... potmetertje .... 12V-230V ..... cascadeschakeling. Een beentje van de 12V zijde hangt aan het andere 12V zijde trafo. Tussen het andere beentje staat gewoon het potmetertje in serie. Afhankelijk van de waarde van de potmeters krijg je aan het begin van je HS cascade een regelmogelijkheid tussen pakweg 60V - 220V. Ik weet echt de waarde niet meer van die potmetertjes. Mijn wisselfrequentie ligt rond de 400Hz, maar ik gebruik dan ook een vrij groot en breed ESL paneel. Resonantiefrequentie ligt hierdoor voldoende laag om geen problemen te hebben. Ik blijf voorstander om de crossover bij een hybride luidspreker, zo laag mogelijk te leggen, (afhankelijk van gebruikte trafo en paneel) Maar, ik beweer natuurlijk niet dat een klein, smal paneel met een hogere overnamefrequentie niet mooi zou kunnen zijn. Ik heb het nog niet geprobeerd namelijk. Ik heb thuis wel twee smalle draadstatorpaneeltjes liggen van 1m lang en 5cm breed, die bedoeld waren als proefprojectje bij mijn full range panelen, maar ik heb eigenlijk nooit echt getest wat die in combinatie met een kleine trafo en woofer als hybride kunnen. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 maart 2005 Author Report Share Posted 9 maart 2005 Ik hbe nu een versie gebouwd van 50 bij 4 cm. Het rendement is echter maar 73 db bij 2,83V op 1 meter........... dat is erg laag!!! (2000hz) De stratorafstand is 1mm en de veldsterkte 3500V. Hoe kan ik dit verhogen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts