JeroenKV Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Wat is het kritische frequentiegebeid waar onze oren erg gevoelig zijn voor filtering? Ik meen mij te herrinneren dat dat tussen de 100Hz en 1kHz is, maar klopt dit?? Ik wil een systeem bouwen waarbij ik in het kritische gebied niet filter!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Het merendeel van alle op de markt verkrijgbare luidsprekers gebruikt maar 1 unit voor dit weer te geven frequentie gebied. Veel valt er dus niet normaliter niet te filteren. Voor 99 % kans dat je thuis zo`n luidspreker hebt staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Gebied van de menselijke stem, ongeveer 300-3000Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 maart 2005 Author Report Share Posted 6 maart 2005 Gebied van de menselijke stem, ongeveer 300-3000Hz Waar komt die 100 - 1000hz dan vandaan? Je leest altijd veel over dit gebied. Kan het zijn dat dit deel extra gevoelig ligt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 IK heb kennelijk ander dingen gelezen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 IK heb kennelijk ander dingen gelezen?? Heb je hier meer info over?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Ik vind die beperking tot vaste Frequentie bereiken (bijv 100<1000Hz) toch wel iets te kortzichtig. Onze oren zijn toch wel in een veel breder bereik gevoelig en vooral tussen 2<6KHz horen we heel erg goed, dus lijkt mij dat het niet zo makkelijk even te vertellen wat het optimale kantelpunt van een 2weg bijv is. Er bestaat een schematje waaruit je de gevoeligheid van een gemiddeld menselijk gehoor kunt aflezen. Grafiek gevoeligheid gehoor Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Ik vind die beperking tot vaste Frequentie bereiken (bijv 100<1000Hz) toch wel iets te kortzichtig. Onze oren zijn toch wel in een veel breder bereik gevoelig en vooral tussen 2<6KHz horen we heel erg goed, dus lijkt mij dat het niet zo makkelijk even te vertellen wat het optimale kantelpunt van een 2weg bijv is. Er bestaat een schematje waaruit je de gevoeligheid van een gemiddeld menselijk gehoor kunt aflezen. Grafiek gevoeligheid gehoor Marcel Dit lezende lijkt mij dat je het gebied van 1kHz - 5 kHz vrij van filtering moet houden. Dit is het gebied dat wij het "luidst" horen. Ik denk dat ik dan de scheiding het beste op 1kHz kan leggen met -6db. Ik zit dan ook goed mbt tot homogeniteit van het laag en mid-laag (denk aan drumsolo's etc.). Ik wil niet dat een deel van de lagere tonen dynamisch is en een deel via een ESL. Dat gaat toch opvallen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Eventjes via het forum vragen wat de beste scheidingsfrequentie is... daar zijn tientallen audio-ontwerpers hun leven lang mee bezig! Je impliceert dat de enige factor de gevoeligheid van het oor is. wat dacht je van - het spectrum van de meeste muziek-instrumenten - het spectrum van de menselijke stem het beste lijkt me om 1 instrument door 1 konus ongefilterd weer te geven. - het gedrag van de conus van de woofer ( is niet voor niets de reden uberhaupt om te filteren) Er zijn woofers zondanig speciaal ontworpen dat er geen filter nodig is. Er zijn breedband speakers die 100 Hz-10000kHz weergeven (Bandor, Manger). Ik zou beginnen de specificaties van je woofer goed door te nemen. Juist die lichte kunststof of metalen konussen hebben een enorme piek op bijv. 4 of 5 kHz. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Ik vind die beperking tot vaste Frequentie bereiken (bijv 100<1000Hz) toch wel iets te kortzichtig. Onze oren zijn toch wel in een veel breder bereik gevoelig en vooral tussen 2<6KHz horen we heel erg goed, dus lijkt mij dat het niet zo makkelijk even te vertellen wat het optimale kantelpunt van een 2weg bijv is. Er bestaat een schematje waaruit je de gevoeligheid van een gemiddeld menselijk gehoor kunt aflezen. Grafiek gevoeligheid gehoor Marcel Dit lezende lijkt mij dat je het gebied van 1kHz - 5 kHz vrij van filtering moet houden. Dit is het gebied dat wij het "luidst" horen. Ik denk dat ik dan de scheiding het beste op 1kHz kan leggen met -6db. Ik zit dan ook goed mbt tot homogeniteit van het laag en mid-laag (denk aan drumsolo's etc.). Ik wil niet dat een deel van de lagere tonen dynamisch is en een deel via een ESL. Dat gaat toch opvallen!! Zo eenvoudig is dit niet te zeggen volgens mij kan jij beter eens kijken naar een breedband systeem (bijv B200 van Visaton) of een drieweg systeem waarbij de midden toner een breedbander is die van ongeveer 150Hz tot 6KHz speelt en slechts met 6dB/oct gefiltert wordt. Er moet dan mischien nog wel wat baflestep compensatie gebeuren maar zo zou je een erg mooie speaker kunnen bouwen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Eventjes via het forum vragen wat de beste scheidingsfrequentie is...daar zijn tientallen audio-ontwerpers hun leven lang mee bezig! Je impliceert dat de enige factor de gevoeligheid van het oor is. wat dacht je van - het spectrum van de meeste muziek-instrumenten - het spectrum van de menselijke stem het beste lijkt me om 1 instrument door 1 konus ongefilterd weer te geven. - het gedrag van de conus van de woofer ( is niet voor niets de reden uberhaupt om te filteren) Er zijn woofers zondanig speciaal ontworpen dat er geen filter nodig is. Er zijn breedband speakers die 100 Hz-10000kHz weergeven (Bandor, Manger). Ik zou beginnen de specificaties van je woofer goed door te nemen. Juist die lichte kunststof of metalen konussen hebben een enorme piek op bijv. 4 of 5 kHz. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 IK heb kennelijk ander dingen gelezen?? Heb je hier meer info over?? Nee, dat zijn gewoon van die dingen die je ooit las en zijn blijven hangen. Ik meen ook wel eens 500 Hz te hebben gezien als bovengrens voor de laag/mid scheiding. Het valt niet mee om een middentoner te vinden die zeg 200-5000hz goed weergeeft en die en zowel aan de onderkant en bovenkant nog goed integreerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 IK heb kennelijk ander dingen gelezen?? Heb je hier meer info over?? Nee, dat zijn gewoon van die dingen die je ooit las en zijn blijven hangen. Ik meen ook wel eens 500 Hz te hebben gezien als bovengrens voor de laag/mid scheiding. Het valt niet mee om een middentoner te vinden die zeg 200-5000hz goed weergeeft en die en zowel aan de onderkant en bovenkant nog goed integreerd. Mijn paln is nu een woofer in een gesloten behuizing tot 1kHz en een ESL element daarboven. Dynamiek genoeg in het laag en een redelijk rendement van de ESL. Ik denk dat ik een element van 50 bij 8 maak. Of zou kleiner ook kunnen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 IK heb kennelijk ander dingen gelezen?? Heb je hier meer info over?? Nee, dat zijn gewoon van die dingen die je ooit las en zijn blijven hangen. Ik meen ook wel eens 500 Hz te hebben gezien als bovengrens voor de laag/mid scheiding. Het valt niet mee om een middentoner te vinden die zeg 200-5000hz goed weergeeft en die en zowel aan de onderkant en bovenkant nog goed integreerd. het is moeilijk een middentoner te vinden die dat bereik perfect weergeeft maar vergeet niet dat luidsprekersbouwen altijd compromisen vraagt maar als je van muziek houdt waarin de stem zeer belangrijk is kan het juist erg goed klinken. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Een vraag van een niet-zelfbouwer: Wordt er bij het ontwerp van een wisselfilter ook rekening gehouden met harmonischen? Vaak worden "even" harmonischen als prettig ervaren. Een eigenschap die graag (terecht???) aan buizenversterkers wordt toegekend. "Oneven" harmonischen worden dan als onprettig ervaren. Wat op zich weer vreemd is; de Linn Klimax Mono's hebben sterke 3e harmonischen in de grafieken zichtbaar. Maar klinken best wel aangenaam. Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Groet, Erjee. Zitten die niet gewoon in de muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Een vraag van een niet-zelfbouwer: Wordt er bij het ontwerp van een wisselfilter ook rekening gehouden met harmonischen? Vaak worden "even" harmonischen als prettig ervaren. Een eigenschap die graag (terecht???) aan buizenversterkers wordt toegekend. "Oneven" harmonischen worden dan als onprettig ervaren. Wat op zich weer vreemd is; de Linn Klimax Mono's hebben sterke 3e harmonischen in de grafieken zichtbaar. Maar klinken best wel aangenaam. Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Groet, Erjee. Hooguit met de keus van de units ... Wat betreft filteren in het "kritische" gebied, het is wat je maar kritisch noemt of als kritisch ervaart. Ga zelf gewoon aan de slag, je denkt toch zeker niet dat je opeens uit het niets even een juist filter ontwerpt, zodat je maar 1x onderdelen hoeft te kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Een vraag van een niet-zelfbouwer: Wordt er bij het ontwerp van een wisselfilter ook rekening gehouden met harmonischen? Vaak worden "even" harmonischen als prettig ervaren. Een eigenschap die graag (terecht???) aan buizenversterkers wordt toegekend. "Oneven" harmonischen worden dan als onprettig ervaren. Wat op zich weer vreemd is; de Linn Klimax Mono's hebben sterke 3e harmonischen in de grafieken zichtbaar. Maar klinken best wel aangenaam. Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Groet, Erjee. Een speaker MOET alletwee, even en oneven, weergeven, hij weet ook niet welk freq. een 2de of 3rde harmonische is. Bovendien kan een bepaalde frequenie voor een instrument en toon een even harmonische zijn en voor een ander een oneven! Wat jij over hebt is harmonische vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Het is het beste dat de fase-tijd verhouding van de boventonen met de grondtonen hetzelfde zijn als in het oorspronkelijke signaal. Een simpel filter en goede uitlijning van de units (vooral bij hoge scheidingsfrequenties) helpen hierbij. Maar of dat bij een elektrostaat zinvol is weet ik niet, de looptijd door de audiotrafo heeft denk ik ook wel invloed en als je die niet weet dan heeft het weinig zin de units een goede uitlijning te geven of hier met het filter rekening mee te houden. Richting in het geluid bepalen wij met de hoge frequenties, het verschil in looptijd van de bron tot het linker- en rechteroor is dan makkelijk waar te nemen. Bij een hoge overnamefrequentie zal zal de scherpte van het stereoplaatje lijden onder de verschillende bronnen van het geluid, het middenlaag komt uit de woofer en het hoog uit de elektrostaat waarvan het centrum zo'n zestig centimeter hoger zit. De afstand tussen het centrum van de units moet bij voorkeur kleiner zijn dan de golflengte van de overgangsfrequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Dus daarom de vraag; wordt er bij het ontwerp van 'n filter met boven- en ondertonen rekening gehouden. Het is het beste dat de fase-tijd verhouding van de boventonen met de grondtonen hetzelfde zijn als in het oorspronkelijke signaal. Een simpel filter en goede uitlijning van de units (vooral bij hoge scheidingsfrequenties) helpen hierbij. Maar of dat bij een elektrostaat zinvol is weet ik niet, de looptijd door de audiotrafo heeft denk ik ook wel invloed en als je die niet weet dan heeft het weinig zin de units een goede uitlijning te geven of hier met het filter rekening mee te houden. Richting in het geluid bepalen wij met de hoge frequenties, het verschil in looptijd van de bron tot het linker- en rechteroor is dan makkelijk waar te nemen. Bij een hoge overnamefrequentie zal zal de scherpte van het stereoplaatje lijden onder de verschillende bronnen van het geluid, het middenlaag komt uit de woofer en het hoog uit de elektrostaat waarvan het centrum zo'n zestig centimeter hoger zit. De afstand tussen het centrum van de units moet bij voorkeur kleiner zijn dan de golflengte van de overgangsfrequentie. Hoi Richard ik weet niet alles in detail over ESL`s maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 ... maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Dat lijkt mij ook de beste optie, maar sommige mensen houden van een uitdaging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 ... maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Dat lijkt mij ook de beste optie, maar sommige mensen houden van een uitdaging. ach lekker prutsen is ook erg leuk maar het resultaat moet er toch ook naar zijn. marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 maart 2005 Author Report Share Posted 9 maart 2005 ... maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Dat lijkt mij ook de beste optie, maar sommige mensen houden van een uitdaging. Je zit alleen met je homogeniteit van je laagweergave. Een deel heeft de drive van een dynamisch systeem en een deel niet, daarnaast hebben dynamische subs moeite een ESL bij te houden. Dit is de rede dat ik wat hoger wil crossen. 500hz leek een goede optie, maar dat is lastig met het rendement etc. en schijnt problemen te hebben met sommige drumsolo's. Iets hoger op 1000hz lijkt een stuk makkelijker (zie ook eerste deel betonnix van Erik). Ik ben nu bezig met een ESL van 50 bij 4 cm (3 cm stratoren, 3500V), die het goed zou moeten doen (redelijk rendement, beperkte bundeling). Ik denk aan een SEAS L21 woofer in een 25 liter geslotenkast voor alles onder de 1000hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 ... maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Dat lijkt mij ook de beste optie, maar sommige mensen houden van een uitdaging. Je zit alleen met je homogeniteit van je laagweergave. Een deel heeft de drive van een dynamisch systeem en een deel niet, daarnaast hebben dynamische subs moeite een ESL bij te houden. Dit is de rede dat ik wat hoger wil crossen. 500hz leek een goede optie, maar dat is lastig met het rendement etc. en schijnt problemen te hebben met sommige drumsolo's. Iets hoger op 1000hz lijkt een stuk makkelijker (zie ook eerste deel betonnix van Erik). Ik ben nu bezig met een ESL van 50 bij 4 cm (3 cm stratoren, 3500V), die het goed zou moeten doen (redelijk rendement, beperkte bundeling). Ik denk aan een SEAS L21 woofer in een 25 liter geslotenkast voor alles onder de 1000hz. alsje met de snelheid zit in dat laag waarom kijk je dan niet eens naar kleine woofers 2x 13cm of 2x 17 cm en dan in een TL behuizing. want grotere drivers zullen toch bij elke frequentie langzamer zijn als een ESL , actief lijkt mij de enige manier om ook de fase makkelijk op de ESL aan te kunnen passen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 maart 2005 Author Report Share Posted 9 maart 2005 ... maar is het niet beter om ESL`s fullrange aan te sturen en dan twee kompakte aktieve subjes als ondersteuning in het laag te gebruiken? Dat lijkt me makkelijker op elkaar af te stemmen als met passieve filters op hoge frequentie`s. Dat lijkt mij ook de beste optie, maar sommige mensen houden van een uitdaging. Je zit alleen met je homogeniteit van je laagweergave. Een deel heeft de drive van een dynamisch systeem en een deel niet, daarnaast hebben dynamische subs moeite een ESL bij te houden. Dit is de rede dat ik wat hoger wil crossen. 500hz leek een goede optie, maar dat is lastig met het rendement etc. en schijnt problemen te hebben met sommige drumsolo's. Iets hoger op 1000hz lijkt een stuk makkelijker (zie ook eerste deel betonnix van Erik). Ik ben nu bezig met een ESL van 50 bij 4 cm (3 cm stratoren, 3500V), die het goed zou moeten doen (redelijk rendement, beperkte bundeling). Ik denk aan een SEAS L21 woofer in een 25 liter geslotenkast voor alles onder de 1000hz. alsje met de snelheid zit in dat laag waarom kijk je dan niet eens naar kleine woofers 2x 13cm of 2x 17 cm en dan in een TL behuizing. want grotere drivers zullen toch bij elke frequentie langzamer zijn als een ESL , actief lijkt mij de enige manier om ook de fase makkelijk op de ESL aan te kunnen passen. Marcel Klinkt interessant, maar het impuls gedrag van een TL is mindergoed dan een geslotensysteem. Wat voor een TL ontwerpen / units zie jij als mogelijkheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts