OmeRobbie Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Ik zie en hoor door de speakerbomen het bos niet meer. Ik wil in ons nieuwe huis (+/- 40m2 woonkamer) de boxen ophangen, uit het zicht in elk geval. Smalle zuilspeakers die ik mooi kan wegplaatsen zou misschien ook nog kunnen... Ik zal voor 80% muziek luisteren (vooral via airportexpress/iTunes/imac) en voor 20% home-cinema. Ik luister vooral naar R&B en hou van volle en warm geluid zonder dat de bas(gebonk) gaat overheersen. Ik heb nu een Onkyo TX-DS575 die met een fantastische DSP, 5-kanaals stereo weergeeft, wat ik ook altijd beluister met muziek. Ik heb grote Infinity en magnat-boxen en geen subwofer. Ik wil per se een minder opvallend setje en looks (lees kunnen wegmoffelen) telt dus zwaar mee. Mijn richtprijs is 700 euro, maar kan iets opgerekt worden als ik echt enthousiast raak ... Het is een compromis tussen budget, design en kwaliteit die allen even zwaar wegen. Nu ben ik op een 2-sporen beland. Enerzijds de satallietsetjes; Ik snap dat deze voor de bas altijd door een goede subwoofer ondersteund. Vooral bij normale muziekgave moet ik dus zoeken naar eentje die hier zonder teveel te bonken; een mooie weergave geeft... Op mijn shortlist staan de volgende setjes: * Harman Kardon HKTS11 (540eur): klinkt erg goed, goedkoopste uit de set; maar de sub zou veel dreunen.. * Infinity Oreus (700eur): klinkt erg goed; maar niet de beste sub... ben bang dat alles wegtrilt... * KEF KHT5005 (1500eur): klinkt het beste van deze setjes; maar is ook meer dan 2x zo duur!!! dus alleen als het echt niet kan... * B&W VM1/AS1 (1200eur): Ziet er gewoon superstrak uit, qua looks mijn 1e keuze; is alleen iets duurder * Mission M30 (750eur) : in zilverkleur en met beugeltjes aan de muur en goede sub, lijkt me dit een goede keus; echter heb het alleen als stereoset gehoord. Niet in combi met surround+sub Vraag 1: Wie heeft net als ik een speurtocht verricht en om welke reden is een van deze bovenstaande setjes afgevallen? Het tweede spoor is 4 goede kleinere boekenplankspeakertjes + losse center + losse sub. Ik kom dan al heel snel uit uit op KEF-Q serie, maar dan zit al snel over 1500 euro te praten. Bijv. 2x Q4, 3x eitjes of 3x Q1. Ik durf niet eens te kijken naar andere combinaties want dan zit ik toch weer op de huidige tour: grote zuilluidsprekers en dat wil ik per se niet!!! Vraag 2: Mocht blijken dat er geen goede satellietsetjes zijn; welke goede "boekenplankspeaker-strategie" raden jullie me aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 maart 2005 Report Share Posted 6 maart 2005 Je bent met een zware queste bezig. Kijk je kunt aan alles wennen en met je vraag voor weggemoffelde speakers zul je waarschijnlijk moeten wennen aan k*t geluid. Ik ben van mening dat een mooi geplaatse speaker minder stoort (qua looks) dan een weggemoffelde. Zoals sommige mensen zeggen dat ze hun speakers niet willen zien en dus maar ergens naast zetten (je kunt ze dan nog steeds zien) waardoor het zo hard vloekt dat je tenen krullen. Ik denk dat ze maar wat lullen En dat zitten ze ook nog eens naar een totaal verminkt geluid te luisteren. Zoek een speaker met een (hout) finish die bij je interieur past en als ze dan ook nog eens klinken ben je binnen. Al koop je 5cm dikke speakers (ze bestaan echt) te design, te modern. Dan hangen ze nog steeds aan je muur en dat is nou net een groot leeg vlak waardoor de speakers alsnog je blikveld in knallen. Mijn moto wen maar aan goed geluid! Dan neem je de looks voor lief. Succes! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Je bent met een zware queste bezig.Kijk je kunt aan alles wennen en met je vraag voor weggemoffelde speakers zul je waarschijnlijk moeten wennen aan k*t geluid. Ik ben van mening dat een mooi geplaatse speaker minder stoort (qua looks) dan een weggemoffelde. Zoals sommige mensen zeggen dat ze hun speakers niet willen zien en dus maar ergens naast zetten (je kunt ze dan nog steeds zien) waardoor het zo hard vloekt dat je tenen krullen. Ik denk dat ze maar wat lullen En dat zitten ze ook nog eens naar een totaal verminkt geluid te luisteren. Zoek een speaker met een (hout) finish die bij je interieur past en als ze dan ook nog eens klinken ben je binnen. Al koop je 5cm dikke speakers (ze bestaan echt) te design, te modern. Dan hangen ze nog steeds aan je muur en dat is nou net een groot leeg vlak waardoor de speakers alsnog je blikveld in knallen. Mijn moto wen maar aan goed geluid! Dan neem je de looks voor lief. Succes! Groeten Simon Ja ja het is niet eenvoudig... Ben ook sinds enkele weken alles op Inernet aan het rondstruinen, luisteren hier en daar... Heel misschien kom ik uit op het 2e spoor... mooie slanke speakertjes die niet misstaan in het interieur... maar gegeven de investering die ik dan ga maken en ons interieurwens om geen opvallende speakers op de grond te willen hebben wil ik toch het eerste spoor een kans geven: zeg maar het Boseidee van de melkpakjes, maar dan met echt goed vol en warm geluid (ben ik van mening, naast dat ze veel te duur zijn). Maar ik begrijp dat jouw mening is dat al deze setjes een K*t geluid geven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Maar ik begrijp dat jouw mening is dat al deze setjes een K*t geluid geven? Nee dat is niet wat ik direct bedoel. Ik denk dat zelfs die bose melkpakjes goed kunnen klinken maar dan moet je ze niet op de vensterbank of op een kast zetten. De plaatsing van de luidsprekers is belangrijker dan de diepte van je portomonnee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Maar ik begrijp dat jouw mening is dat al deze setjes een K*t geluid geven? Nee dat is niet wat ik direct bedoel. Ik denk dat zelfs die bose melkpakjes goed kunnen klinken maar dan moet je ze niet op de vensterbank of op een kast zetten. De plaatsing van de luidsprekers is belangrijker dan de diepte van je portomonnee. Je punt over plaatsing is duidelijk en aangekomen. Heb je nog suggesties of een mening over de aanschaf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Ik ben erg blij met mijn missions maar de M-serie heb ik nooit gehoord. Als die m30 serie een beetje klinken als mijn 731 of 774 dan zou ik er gewoon 4 kopen. Laat die center maar zitten (die zijn toch niet goed te plaatsen) Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Misschien is zo'n Mirage Nanosat/Omnisat setje wat. Niet echt mooi te zien, maar je kunt ze redelijk uit het zicht opstellen. Verder zijn er ook speaker in schilderij vorm (Elac?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Als je je weergevers niet wilt zien, maar wel wilt horen en ervan wilt genieten, raadt ik je inbouwspeakers aan! Leuk voor de vrouw en voor jou! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Als je je weergevers niet wilt zien, maar wel wilt horen en ervan wilt genieten, raadt ik je inbouwspeakers aan! Leuk voor de vrouw en voor jou! Dat zou idd een mooie optie zijn die ik nog niet heb overwogen; ik laat me ook teveel verleiden door al die mooie reviews en hifizaken... Welke inbouwspeakers raad je me aan? En heb je dan ook een subwoofer benodigd om de lage regionen goed tot zijn recht te laten komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 7 maart 2005 Author Report Share Posted 7 maart 2005 Misschien is zo'n Mirage Nanosat/Omnisat setje wat. Niet echt mooi te zien, maar je kunt ze redelijk uit het zicht opstellen. Verder zijn er ook speaker in schilderij vorm (Elac?) Die Mirage Omnisat/Nanosat lijken me geweldig. Wat kosten die? En waar kan ik ze kopen? Waarschijnlijk wel een beetje uit budget; nanosat is volgens mij 900euro en de Omnisat zal dus richting de 1400/1500 euro gaan? Moet maar eens op pad naar een hifizaak die ze heeft (Lookenlisten in Geldermalsen is een beetje te ver, woon zelf in Zoetermeer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Die omnisat's zijn leuk, maar wel gevoelig qua ruimte waarin je ze neerzet. vergeet niet dat de "straling" van het geluid rondom gaat, en ik kan me juist voorstellen dat dat bij surround een warrig beeld geeft, en zeker bij stereo. Ik zou zeggen, luister zelf? Wellicht een Hifi Team bij jouw in de buurt? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik met inbouwluidsprekers geen ervaring heb, maar het leek me gewoon de beste oplossing. Ben je in ieder geval af van die rottige kleine speakers die vaak geen volledig geluidsbeeld neerzetten. Geef mij in ieder geval maar "gewone" speakers... Ik neem aan dat een beetje audiozaak je kan helpen... Anders heb je ook nog electrostaten, maar die vergen meestal een wat betere versterker... buizen of een voor- eindcombinatie.... Succes met je queste! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 Het zijn iig goed gebouwde speakers (al zal het concept niet iedereen aanspreken) Wat meer info (als je dat nog niet gevonden had) http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1604 http://www.hear.nl/cgi-bin/2003/nieuws/ind...?nieuws_id=1303 Met 5 speakers en een sub zit je natuurlijk al snel aan een flink bedrag Een alternatief is wellicht een setje van Canton (heb ik zelf ook, alleen voor films) http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=10,10,,2,nl (in Dl meestal een stuk goedkoper) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Automaat Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Formaat en plaatsing luidsprekers: is bijna altijd een ramp. Tot voor kort had ik twee installaties in de woonkamer staan: 1 voor beluisteren muziek in stereo en 1 voor het homecinema gebeuren in de vorm van Canton satelieten en (natuurlijk) een actieve sub. Mijn ervaring: ik vind muziek uit een satelietsysteem maar niks; in mijn beleving klinkt het gewoon niet door het ontbreken van een goed midden/laag. Je kan natuurlijk kijken voor In Wall systemen van B&W of Dynaudio maar vergis je niet in de benodigde inbouwdiepte: is meer dan je zou verwachten. Mijn advies: neem de tijd om je keuze te bepalen, dus niet van ik krijg mijn nieuwe/andere huis, ik moet nog even wat kopen. Informeer hoe een luidspreker moet/mag worden geplaatst: in de hoek/tegen de achterwand, zeker als de luidspreker een basreflex is met de poort aan de achterzijde. En dan nog wat: veel mensen kopen een boekenplank luidspreker en plaatsen deze op een goede maar ook dure stand. Tel dan eens de kosten van de luidspreker en de stand bij elkaar op. Veelal had je dan uit de zelfde serie een slanke zuil kunnen kopen. Omdat ik helemaal gek ben van Dynaudio: in de Audience-serie is de 122 een prima keus en is het formaat dan toch echt een probleem, luister dan eens naar de 42W. Deze is speciaal gemaakt om tegen een wand te schroeven. Globaal 20 cm. breed, 36 cm. hoog en 18 cm. diep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donkeysbridge Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Heb je al eens naar de Audica range gekeken? Strak, modern, klein en een verdomd goed geluid (vind ik) Ga ze maar eens luisteren. suk6 PS. Hang er wel een andere sub aan (bijv een rel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 26 maart 2005 Author Report Share Posted 26 maart 2005 Dank voor alle tips. Aangezien de inrichtingskosten van het huis wat tegen zal vallen, ga ik toch op de centjes letten met een setje... Ik zit dus op 500 en 750 uro max. Dan blijven over: * Harman Kardon HTKTS 11 (529 euro) * Mordaunt Short Premiere (539 euro) * Infinity Oreus (700 euro) * Mission M30 Cinema pack (750 euro) Qua looks vind ik de Harman Kardon erg mooi en ze zijn ook niet nog eens relatief goedkoop. Ik ga dus 80% muziek luisteren via 5-kanaals weergave. Kan iemand mij overtuigen waarom ik meer geld zou moeten uitgeven aan een ander setje? Wat ik trouwens niet snap is de consumentengiddsreview: de Mission M30 set komt minder uit de bus als de Infinity Oreus. Jammer dat de Harman Kardon hier niet is getest, want dan heb ik enige referentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Dank voor alle tips. Aangezien de inrichtingskosten van het huis wat tegen zal vallen, ga ik toch op de centjes letten met een setje... Ik zit dus op 500 en 750 uro max. Dan blijven over: * Harman Kardon HTKTS 11 (529 euro) * Mordaunt Short Premiere (539 euro) * Infinity Oreus (700 euro) * Mission M30 Cinema pack (750 euro) Qua looks vind ik de Harman Kardon erg mooi en ze zijn ook niet nog eens relatief goedkoop. Ik ga dus 80% muziek luisteren via 5-kanaals weergave. Kan iemand mij overtuigen waarom ik meer geld zou moeten uitgeven aan een ander setje? Wat ik trouwens niet snap is de consumentengiddsreview: de Mission M30 set komt minder uit de bus als de Infinity Oreus. Jammer dat de Harman Kardon hier niet is getest, want dan heb ik enige referentie. Heb je wel eens aanzelfbouw gedacht? Loop eens binnen bij Speaker & Co (Haarlem), Speakerland (Oss) of Remo (Den Haag?). Op www.speakerland.nl of www.speakerenco.nl staan leuke modellen. Als je een leuke zuil van b.v. Vifa (b.v. PL 105 mkll p.s.) neemt en die laat spuiten in een kleur die optimaal is voor jouw inrichting zit je denk ik goed. Achter en centre kun je dan kleiner nemen (PL 105 centre en surround). Een sub kun je dan altijd later nog aanschafffen (b.v. Cinema Sub 3 met HS130). Er zijn nog vele andere mogelijkheden!! Als je 80% muziek luistert zou ik zowieso met goede front speakers beginnen en dan op termijn achter en centre er bij kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Gabriel Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 * Harman Kardon HTKTS 11 (529 euro) * Mordaunt Short Premiere (539 euro) * Infinity Oreus (700 euro) * Mission M30 Cinema pack (750 euro) De missions klinken iig niet als een sattelietsysteem. Deze bieden voor het geld een goed geluid. De set is ook makkelijk uit te breiden door voor een m31 of m32 frontluidspreker te kiezen. Mordaunt short premiere legt het op alle fronten af tegen de mission set. De Harman Kardon en Infinity ken ik niet, beide merken spreken mij persoonlijk niet echt aan, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Grt Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeRobbie Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Update van mijn zoektocht: Na vanalles gezien en belusiterd te hebben ben ik voor "safe" gegaan: ik krijg deze week de Infinity Oreus boxjes. Deze zijn prima om muziek te beluisteren, zijn op te hangen en te richten en zijn ook nog eens mooi. De Energy Sat6, de Mirage Nanosat, de MS Genie, De Celestion AVP305, Harman kardon HKTS 11, De Kef-etjes.... allemaal goed, maar ik heb een mooi prijsje kunnen vinden voor de Infinity... tjaa op een gegeven moment moet je ook weer vol muziek kunnen luisteren. Ik zit nu naar kleine speakrtjes t eluisterne (heb mijn hoofboxen al verkocht) en kan niet wachten tot ik weer een kamervullend warm geluid heb met mooie opgehangen boxjes. Mijn opstelling: iTunes op iMac--> Airport express --> Onkyo receiver --> Infinity Oreus. Toppie! Verder iedereen suc6 met keuzes maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts