Jump to content

Interlinks

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn vraag is misschien simpel. Waarom zit er bij interlinks in het midden een massieve kern, goed afgeschermd door kunststof en buiten om een geweven mantel waar ook weer bescherming om zit.

Is het niet mogelijk dat je kebels gewoon vlecht of volgens een andere methode maakt. Of heeft die geweven mantel een specifieke functie?

Groet,

Andre

Die mantel is in jouw geval waarschijnlijk zowel de retour van het signaal ('de min-pool') als een afscherming tegen storing van buitenaf.

Natuurlijk kun je ook andere ontwerpen voor een interlink maken. Kijk maar eens bij Kimber. Die hebben volgens mij wel getwiste en/of gevlochten interlinks.

Een derde optie is om 2 signaaldraden ('plus' en 'min') te hebben met daar omheen een aparte afscheiding die alleen als afscherming werkt, met maar aan 1 kan van de kabel de afscherming aan de min van de cinch-plug. Kijk anders ook eens op www.platenspeler.com voor wat ideeen.

Ps. ik heb interlinks gebaseerd op de Prefer(er(er(er))) ;) van www.platenspeler.com

Die mantel is in jouw geval waarschijnlijk zowel de retour van het signaal ('de min-pool') als een afscherming tegen storing van buitenaf.

Natuurlijk kun je ook andere ontwerpen voor een interlink maken. Kijk maar eens bij Kimber. Die hebben volgens mij wel getwiste en/of gevlochten interlinks.

Een derde optie is om 2 signaaldraden ('plus' en 'min') te hebben met daar omheen een aparte afscheiding die alleen als afscherming werkt, met maar aan 1 kan van de kabel de afscherming aan de min van de cinch-plug. Kijk anders ook eens op www.platenspeler.com voor wat ideeen.

Ps. ik heb interlinks gebaseerd op de Prefer(er(er(er))) ;) van www.platenspeler.com

Zooooo Henrie das een mooie kabel, welke stekkers heb je gebruikt?

Marcel

Marcel

Tussen m'n tuner en versterker zit deze:

preferred_7.jpg

En tussen m'n cd-speler en versterker zit deze:

preferred_most_mgk18.jpg

De Neutrik-pluggen waren me wat te duur (

Ok dat is duidelijk, eigenlijk wil ik zilver gebruiken. Nou zag ik vandaag een kebel die was "silver plated" wat volgens mij niet meer en niet minder dan verzilverd is. Heb ik gelijk of ongelijk. Dan heb je het toch eigenlijk over een hybride?

Puur zilveren kabel is volgens mij ook duur en heb geen idee waar te krijgen. Weet iemand waar je zilver kabel kan kopen? Groet,

Andre.

Ok dat is duidelijk, eigenlijk wil ik zilver gebruiken. Nou zag ik vandaag een kebel die was "silver plated" wat volgens mij niet meer en niet minder dan verzilverd is. Heb ik gelijk of ongelijk. Dan heb je het toch eigenlijk over een hybride?

Puur zilveren kabel is volgens mij ook duur en heb geen idee waar te krijgen. Weet iemand waar je zilver kabel kan kopen? Groet,

Andre.

Er zijn wel wat topics over zilveren interlinks en luidsprekerkabels geweest in het (recente) verleden. Zoek eens met de zoekfunctie naar die topics, daar kun je vast nog veel nuttige info in vinden.

Silver plated lijkt mij idd ook verzilverd. De meningen daarover zijn verdeeld. Volgens sommigen gaat het daar scherp van klinken. Zelf heb ik er geen ervaring mee. De enige ervaring die ik heb met interlinks is dat ik er niet of nauwelijks verschil tussen hoor...

Weet iemand waar je zilver kabel kan kopen?

Hallo Andre,

VGolgens mij heeft Stefan nog zilver liggen. een tijdje terug had hij het tenminste nog te koop.

Zie de topic "superkabel voor een prikkie"

Groet,

Leobus

Marcel

Tussen m'n tuner en versterker zit deze:

preferred_7.jpg

En tussen m'n cd-speler en versterker zit deze:

preferred_most_mgk18.jpg

De Neutrik-pluggen waren me wat te duur (

Eeeh Tito, ik heb 't gevraagd maar hij had het niet in kabel vorm. De prutser. Heeft ook geen idee wat er in een Hifi hart omgaat! Misschien een ketting in krimpkous proberen???!!!! huh?

Zal eens op zoek gaan dank je voor je tip. Iedereen trouwens.

Andre

Voor de liefhebbers heb ik nog wel wat zilverdraad liggen.

Ook voor de slecht verkrijgbare teflon is er een oplossing: katoen koord!

Zal ik jullie een geheimpje vertellen: Katoen heeft een twee keer betere dielectrische waarde dan teflon. Een kabelontwerp met katoen klinkt dan ook wat opener en dynamischer dan teflon.

Practische oplossing voor maken van een kabel: koop een katoenen koord waarvan de kern verwijderbaar is. Haal de kern eruit, wikkel hier het zilver omheen (zoals beschreven in de topic: supercable voor een prikkie). Schuif de mantel weer om de kern, beetje afwerken aan de uiteinden met borduurgaren, pluggen solderen, en klaar!

Mooie pluggen zijn: Furutech rhodium (als alleen het allerbeste goed genoeg is), Bullet pluggen in zilver of verguld (zilver is mooier)

Veel luisterplezier!

Groeten,

Voor de liefhebbers heb ik nog wel wat zilverdraad liggen.

Ook voor de slecht verkrijgbare teflon is er een oplossing: katoen koord!

Zal ik jullie een geheimpje vertellen: Katoen heeft een twee keer betere dielectrische waarde dan teflon. Een kabelontwerp met katoen klinkt dan ook wat opener en dynamischer dan teflon.

Practische oplossing voor maken van een kabel: koop een katoenen koord waarvan de kern verwijderbaar is. Haal de kern eruit, wikkel hier het zilver omheen (zoals beschreven in de topic: supercable voor een prikkie). Schuif de mantel weer om de kern, beetje afwerken aan de uiteinden met borduurgaren, pluggen solderen, en klaar!

Mooie pluggen zijn: Furutech rhodium (als alleen het allerbeste goed genoeg is), Bullet pluggen in zilver of verguld (zilver is mooier)

Veel luisterplezier!

Groeten,

als ik mij niet vergis , hadden ze vroeger koperen kabel met een aderdikte van 0.4 daar omheen gewikkeld rijstpapier en daar omheen weer katoen.

is dit geen goede draad,als het nog te koop is ?

Hoi Rob,

Je zou het kunnen proberen. Het resultaat is afhankelijk van de kwaliteit van het koper en de mate waarin het in de jaren is geoxideerd.

Het is waarschijnlijk makkelijker zelf een kabel te maken dan het land af te struinen voor oude rollen draad.

Je kan ook OFC lakdraad kopen bij speakerland of speaker en co: Koop gewoon een filterspoel met de juiste aderdikte.

Groeten,

Hallo,

Mijn vraag is misschien simpel. Waarom zit er bij interlinks in het midden een massieve kern, goed afgeschermd door kunststof en buiten om een geweven mantel waar ook weer bescherming om zit.

Is het niet mogelijk dat je kebels gewoon vlecht of volgens een andere methode maakt. Of heeft die geweven mantel een specifieke functie?

Groet,

Andre

De afscherming is bedoeld om te voorkomen dat de interlink teveel als antenne gaat werken en een signaal toevoegt dat er oorspronkelijk niet is.

Als het goed gaat en je hebt verder geen last van dit verschijnsel is een niet-afgeschermde kabel simpelweg beter (minder = meer). Dat het goed kan gaan bewijst een merk als Nordost, dat niet-afgeschermde interlinks op de markt brengt die niet slecht presteren.

Zelf kocht ik nog niet heel lang geleden een Nordost Black Knight -- de goedkoopste -- en heb al mijn afgeschermde zilverspul van Siltech heel gauw weggelegd.......

Toine.

Als het goed gaat en je hebt verder geen last van dit verschijnsel is een niet-afgeschermde kabel simpelweg beter (minder = meer).

Hier heeft Toine absoluut gelijk in!

Onafgeschermd klinkt, niet verwonderlijk als je er over nadenkt, opener en transparanter!

Dan heb ik nog een vraag. Stel je gaat kabel kopen. Een kabel is altijd gewikkeld of geweven. Wat is nou beter om te doen als de kern van de kabel gewikkeld is en ik wil meerdere kabels om elkaar heen wikkelen. Tegen de wikkeling in of met de wikkeling mee? Tja, nou hoop ik dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Groet,

Andre

Dan heb ik nog een vraag. Stel je gaat kabel kopen. Een kabel is altijd gewikkeld of geweven. Wat is nou beter om te doen als de kern van de kabel gewikkeld is en ik wil meerdere kabels om elkaar heen wikkelen. Tegen de wikkeling in of met de wikkeling mee? Tja, nou hoop ik dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Groet,

Andre

Volgens mij maakt dat niet uit. Het gaat er om dat de signaaladers onderbroken worden d.m.v. wikkelen of vlechten met de nuldraad. Hiermee verkort je de antenne tot de ononderbroken geprojecteerde lengte. Vergelijk het met een gevlochten touw; als je er naar kijkt zie je steeds een kort ononderbroken stukje diagonaal over de kern heen lopen.

Afgeschermde kabels hebben alleen maar zin bij apparatuur die een (te) grote bandbreedte hebben.

Spectral versterkers bijvoorbeeld; deze werken alleen goed met MIT kabels ondat die kabels een laag doorlaatfilter hebben. Als je hier een onafgeschrmde kabel aan zou hangen dan gaat de versterker occileren.

Buizenversterkers zijn beperkt in bandbreedte vanwege de uitgangstrafo's, hier werken onafgeschermde kabels uitstekend!

Groeten,

Dussss Stefan, je zegt wel dat het beter is om de kabels te wikkelen of vlechten dan dat je ze recht langs elkaar legt. Of ben ik nu abuis?

Wat zijn goede stekkers??? Niet te absurd duur. Is er klank verschil in stekkers??

Heb trouwens bij een car hifi zaak kabel gezien. Het zijn eigenlijk voedingskabels. Maar de kern bestaat uit zeer veel zeer dunne vezels. Ben aan het denken om de dikkere voor de luidsprekers te gebruiken en de dunne voor interlinks. Vraag me af is dat wat of is dit crap! Groet,

Andre

Als het goed gaat en je hebt verder geen last van dit verschijnsel is een niet-afgeschermde kabel simpelweg beter (minder = meer). Dat het goed kan gaan bewijst een merk als Nordost, dat niet-afgeschermde interlinks op de markt brengt die niet slecht presteren.

???

Sorry voor mijn kritische geest, maar waarom zou een afscherming een soort van noodzakelijk kwaad zijn? Het is noodzakelijk, maar of het als een kwaad moet beschouwd worden?

Als ik je uitleg lees:

Een afscherming is nodig om er voor te zorgen dat signalen, electrische en magnetische straling niet op de signaal draad gaan inwerken, maar het is beter van al die bla niet nodig te hebben. Achter de stereo tussen de andere interlinks, luidsprekerkabel en netstroom lijkt het mij onwaarschijnlijk om daar een optimale situatie te krijgen.

Een signaal draad loopt toch volledig gescheiden van zijn afscherming. Dus waarom zou een afscherming het signaal beinvloeden?

Stel dat je 2 kabels (afgeschermd en niet-afgeschermd) in een optimale ruimte zou meten denk ik dat er geen enkel verschil vast te stellen zou zijn...

just my 2cents

Dussss Stefan, je zegt wel dat het beter is om de kabels te wikkelen of vlechten dan dat je ze recht langs elkaar legt. Of ben ik nu abuis?

Wat zijn goede stekkers??? Niet te absurd duur. Is er klank verschil in stekkers??

Voor zover ik mij nog uit de lessen fysica kan herinneren gaan 2 stroom geleiders die parallel met elkaar liggen elkaar gaan beinvloeden door de zogenaamde "Laplace kracht"

Nu denk ik dat die voor interlinks bijna geen rol speelt:

- de stroom is te zwak een om magnetisch veld te maken dat een naast liggende geleider te kunnen beinvloeden.

- de isolatie rond te geleider zorgt dat het laplace effect veel aan kracht verliest.

Bij vlechten (strakke vlecht) snijden de geleiders elkaar onder een hoek van bijna 90

Ik denk dat je de Lorentz-kracht bedoelt :D

Het gaat denk ik meer om de capaciteit die een afscherming toevoegt. Aan de andere kant, twisten of vlechten voegt ook capaciteit toe en waarschijnlijk ook inductie, omdat je langere aders nodig hebt, om een kabel van dezelfde lengte krijgt...

Inductie, wat is dat nou precies? Is dat goed of slecht?

Hoe kan het dat door vlechten de capaciteit toeneemt?

Man o man, waarom kan ik wel zeggen dat iets wel of niet lekker klinkt maar dit soort dingen???? AAAHH!

Ben ik weer blij dat er een forum is. Groet,

Andre.