thingman Posted 25 maart 2005 Report Share Posted 25 maart 2005 Sorry voor mijn kritische geest, maar waarom zou een afscherming een soort van noodzakelijk kwaad zijn? Het is noodzakelijk, maar of het als een kwaad moet beschouwd worden? Een signaal draad loopt toch volledig gescheiden van zijn afscherming. Dus waarom zou een afscherming het signaal beinvloeden? Stel dat je 2 kabels (afgeschermd en niet-afgeschermd) in een optimale ruimte zou meten denk ik dat er geen enkel verschil vast te stellen zou zijn... just my 2cents De signaaldraad loopt wel gescheiden, maar misschien bestaat er wel zoiets als onderlinge be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 26 maart 2005 Report Share Posted 26 maart 2005 Volgens mij maakt het echt niks uit ofdat je de kabels vlecht of niet, het is al weer een tijdje geleden dat ik wat natuurkunde gehad heb en het is inderdaad zo dat een snoer waar spanning doorheen loopt een zwak magnetisch veld heeft (lading verplaatsing) maar volgens mij zijn die allemaal veel te zwak om elkaar te beinvloeden. Trouwens klinkt een kabel minder als die in een magnetisch veld komt??? Ik weet trouwens ook niet hoe groot dit magnetisch veld is om de kabel heen. Belangrijker is dat de kabel niet aan een te sterk radio signaal wordt bloodgesteld, maar dit kan alleen onstaan als de stroom in de kabel wordt versneld of vertraagd (voor zover ik me natuurkunde kan herinneren, heb zoveelmogelijk van dit onderwerp uit mijn hersenen weer verbannen en mijn natuurkunde boek licht ergens in een doos). Dat afscherming van een kabel een condersator werking oproept (capaciteit opslag) kan ik me wat bij voorstellen maar zat juist daarom er geen teflon tussen? Als het gelijk stroom zou zijn dan zou je dit probleem niet hebben want dan laat je de condensator (je kabel) eerst op, en daarna merk je hier niks meer van, misschien ook de reden waarom audioquest een batterij op hun kabels heeft? Ok dit was mijn mening als kabel leek, ik zie op dit forum dat andere iets meer verstand hebben van electrotechniek dan ik dus ik hoor wel waar mijn veronderstellingen fout zijn. Nu ga ik even mijn biwire luidspreker kabels in elkaar vlechten (nee niet mijn MIT's maar mijn dropveters) en kijken ofdat het wat uitmaakt of niet. Aangezien ik er niet in geloof zou het dus niet uit mogen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 maart 2005 Report Share Posted 26 maart 2005 Volgens mij maakt het echt niks uit ofdat je de kabels vlecht of niet, het is al weer een tijdje geleden dat ik wat natuurkunde gehad heb en het is inderdaad zo dat een snoer waar spanning doorheen loopt een zwak magnetisch veld heeft (lading verplaatsing) maar volgens mij zijn die allemaal veel te zwak om elkaar te beinvloeden. Trouwens klinkt een kabel minder als die in een magnetisch veld komt??? Ik weet trouwens ook niet hoe groot dit magnetisch veld is om de kabel heen. Belangrijker is dat de kabel niet aan een te sterk radio signaal wordt bloodgesteld, maar dit kan alleen onstaan als de stroom in de kabel wordt versneld of vertraagd (voor zover ik me natuurkunde kan herinneren, heb zoveelmogelijk van dit onderwerp uit mijn hersenen weer verbannen en mijn natuurkunde boek licht ergens in een doos). Dat afscherming van een kabel een condersator werking oproept (capaciteit opslag) kan ik me wat bij voorstellen maar zat juist daarom er geen teflon tussen? Als het gelijk stroom zou zijn dan zou je dit probleem niet hebben want dan laat je de condensator (je kabel) eerst op, en daarna merk je hier niks meer van, misschien ook de reden waarom audioquest een batterij op hun kabels heeft? Ok dit was mijn mening als kabel leek, ik zie op dit forum dat andere iets meer verstand hebben van electrotechniek dan ik dus ik hoor wel waar mijn veronderstellingen fout zijn. Nu ga ik even mijn biwire luidspreker kabels in elkaar vlechten (nee niet mijn MIT's maar mijn dropveters) en kijken ofdat het wat uitmaakt of niet. Aangezien ik er niet in geloof zou het dus niet uit mogen maken. Of het niks uitmaakt betwijfel ik alleen zijn de effecten in mijn oren altijd klein bij dit soort maatregelen. Veel mensen Hear gebruiken graag de kreten, wereld van verschil / enorm / wel of geen muziek beetje overdreven he En nog even over de capaciteit van de kabels, dat hou je altijd of er nu Teflon als afscherming gebruikt wordt of PE of zelfs lucht. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 26 maart 2005 Report Share Posted 26 maart 2005 Zo net de kabels gevlochten en geen verschil al kan ik geen directe vergelijking doen. Ik denk dat mijn setje waarop ik dit gedaan heb zoweiso waarschijnlijk geen verschil kan laten horen. Ik ben trouwens van plan om vanaf nu elke verandering, tweak of whatever welke niks kost gewoon te geloven, als het echt tussen mijn oren zit dan behaal ik al snel goede verbeteringen zonder een cent uit te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Plezant zo discusi Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Zo net de kabels gevlochten en geen verschil al kan ik geen directe vergelijking doen.Ik denk dat mijn setje waarop ik dit gedaan heb zoweiso waarschijnlijk geen verschil kan laten horen. Ik ben trouwens van plan om vanaf nu elke verandering, tweak of whatever welke niks kost gewoon te geloven, als het echt tussen mijn oren zit dan behaal ik al snel goede verbeteringen zonder een cent uit te geven. Toch moet je daar ook best mee oppassen, met alle respect. In de loop van het afgelopen jaar heb ik bemerkt dat een aantal op zichzelf staande en uitstekende tweaks NIET zo lekker werken als ze samen worden toegepast. Ik kwam tot die conclusies nadat ik mijn installatie helemaal back-to-basic had opgesteld zonder allerlei tweaks en aanvullende voorwaarden. Ik ben vervolgens eerst al die tweaks afzonderlijk op waarde gaan schatten en daarna ging ik ze volgens een overzichtelijk 'schema' trachten te combineren. Daarbij stuitte ik op genoemde 'onverdraagzaamheid' tussen bepaalde tweaks en zelfs op het verschijnsel dat een bepaalde combinatie van tweaks ervoor zorgde dat het eindresultaat minder was dan helemaal geen tweaks. Moraal: je kunt het beste elke willekeurige tweak op twee manieren trachten te beoordelen. 1. als stand-alone tweak, waarbij de rest van de tweaks wordt verwijderd en alleen het verschil tussen die ene tweakmaatregel wordt beoordeeld; 2. "in the match", ofwel, samen met de reeds bestaande en als positief en opbouwend beoordeelde combinatie van reeds aanwezige tweaks. Of dit leuk is om te doen waag ik te betwijfelen, maar leerzaam is het wel en af en toe kan het ook geen kwaad om zo bezig te zijn met de hobby. Maar het heeft niks meer met muziek luisteren van doen en dat is jammer als het te lang duurt. Ik heb er nu net 8 maanden van technisch luisteren, tweaken en experimenteren opzitten en ben zo verschrikkelijk blij dat ik weer normaal kan gaan zitten om enkel maar te luisteren...... Toine. p.s.: en dat ga ik dadelijk maar weer eens doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 12 april 2005 Author Report Share Posted 12 april 2005 Zo, daar ben ik weer mat wat vragen. hoe zit het met dikte van luidspreker kabels? Is het beter als de kabel dik is en is er ook een maximum. Heeft een kabel van 4mm2 meer of minder weerstand dan een kabel van 10mm2? Nou had iemand het eerder over inductie, wat is dat precies? Groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caratje Posted 13 april 2005 Report Share Posted 13 april 2005 Hoi Allemaal, Heerlijke discussie hier!!! Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb niet alle praktijk ervaring en zeker ook niet alle antwoorden op jullie vragen, maar zeker wel een mening en wat theoretische bagage. Echter wil ik hier niet de waarheid gaan verkondigen en denk ik dat iedereen vooral moet doet waar men zelf blij mee is. Maar goed, in de natuurkunde boeken kun je verhaalen vinden van parallelle kabels die elkaar beinvloeden volgens de Lorentz kracht (ook wel linker hand regel genoemd, waarbij essentieel is dat het magnetische veld loodrecht staat op de elektrische stroom). Laplace heeft er ook zeker wel iets mee te maken, maar dan moet je allemaal intergralen gaan uitrekenen en daar heb ik onder werktijd helemaal geen zin in... - Haaks gevlochten kabel beinvloeden elkaar dus inderdaad minder dan parallelen, maar hoe zit dat dan met van die mantels die je bij TV-antenne kabels ziet? Hoe loopt de stroom dan? Alles bij elkaar genomen zou je verwachten parallel aan de kern kabel, maar dan zie je wel wat dingen over het hoofd. Neem maar eens drie parallel kabels, waarbij de buitenste twee gelijk-gericht zijn, dan heffen die elkaar mooi op!!! Moet je er wel voor zorgen dat je de kabel niet zo strek buigt dat de binnen mantel breekt... - Bij wisselstroom leveren twee naast elkaar liggende kabels nog een ander probleem dat gerelateerd is aan de term capaciteit. Wat is capaciteit? Een van de meeste bekende capaciteiten is wellicht de ballon die na het wrijven over een wolle trui blijft plakken. Opgebouwde lading dus. Maar bij wissel stromen is het net zoiets als een spoel/weerstand, dus net iets anders. Te moeilijk om in twee zinnen uit te leggen, sorry. Oh, ook moet de antenne werking van een stroom draadje niet vergeten worden. Daarom is het in veel situaties aan te bevelen om er een manteltje omheen te doen (of te gaan zitten vlechten). Maar hier is een balans, want als je de bron zelf zou kunnen weghalen, zou je die mantel (met zijn minimale maar meestal toch negatieve wisselwerking) helemaal niet nodig hebben!!! Dan de dikte van de draad. Hmm, deze weet ik niet helemaal, maar ik kan wel een paar relateerde kreten in de groep gooien. Electische lading staat typisch op de mantel van een kabel (bol) van electisch geleidend materiaal. Dikker is niet altijd beter en meerdere kleinere is ook niet hetzelfde. Volgens mij moet je dan denken aan capaciteit en misschien ook wervel stromen (wellicht tgv metaal onzuiverheiden en vorm ongelijkheden). Tot slot wat opmerkingen over de aansluitingen, elke materiaal overgang beinvloed het signaal (vooral phase en dan jammer genoeg afhankelijk van de frequentie). Theoretisch gezien zou je het aantal overgangen willen minimaliseren, maar ook de 'amplitude'. Denk voor de grap maar eens aan licht (ipv geluid), dat kun je in een glasvezel koppelen, maar vanwege de brekingsindex die afhankelijk is van de kleur is het soms handig om een coating te gebruiken. Hmm, om dit te begrijpen, moet je volgens mij een beetje gevoel hebben. Hoe dan ook, een zilver kabel en connector kan leuk klinken, maar soldeer het dan ook met zilver... Hoe dan ook, experimenteren is de meest praktische oplossing en gezien de samenwerken van alle componenten (CD, CD-Speler, voorversterker, eindversteker, speakers en alle kabeltjes) is de beste kabel niet gelijk voor alle systemen en zeker niet voor alle toehoorders. Sommigen zijn blij met met plakband aan elkaar geknoopte dropveters van in totaal meer dan 10 meter, anderen zijn nooit blij... Momenteel draai ik nog met dropveters, maar er komen schappelijke kabels en degele connectors (zelfbouw, dus niet te duur) en ik ben benieuwd of ik er geluidstechnisch blijer van wordt (ben ik al, maar vind de dropveters er wel erg duf uitzien). Groetjes, Joep Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts