Jump to content

Plinius 'uitverkoop'

Two cents
 Share

Recommended Posts

Mijn SA50 humt niet. De CD-Lad evenmin.

Vraag me af wat de reden is van de (eenzijdige?) verbreking van het importeurschap. Misschien heeft Plinius het wel moeilijk (is niet zo'n bekend merk en heeft recentelijk wat mindere kritieken gehad in de Engelse pers meen ik) en zijn ze op zoek naar een aggresiever verkoopkanaal.

Als ik een vraag heb, dan mail ik naar de fabrikant en krijg ik altijd goed antwoord.

Ja, jammer voor de importeur, maar je vermoeden zou wel eens juist kunnen zijn.

De ongunstige review werd vorig jaar gedaan door Hi-Fi News en op een forum (sorry voor alle links) in Nieuw-Zeeland wijt de fabrikant (onder de naam Gazza) de mening aan een gebrek aan inspeeltijd.

Engelse mag's schijnen (wereldwijd) erg belangrijk te zijn voor de status van een product. Terwijl ze in hun beschrijving soms toegeven dat het resultaat ivm nieuwigheid zich nog wel zal wijzigen.

De CD-LAD lijkt een pure voorversterker, dus zonder combi met cd-speler.

Lijkt me een mooie combinatie. Klinkt het net zo goed als het eruit ziet?

De CD voor CD-Lad slaat kennelijk op het feit dat er een speciale CD ingang (gebalanceerd en single endend) op zit. Klein nadeel is wel dat er maar 3 inputingangen zijn.

Verder klink het prima. Heeft wel enige opwarming nodig. De pre gaat dan ook normaliter niet uit (behalve in de zomer, hij wordt namelijk behoorlijk warm). De SA50 heb ik wel een (kort) vergeleken met een diy Aleph5. Die laatste vond ik iets "mooier" klinken (waarbij ik niet weet of het "mooiere" ook realistischer is.). Iets meer emotie en zo (cliche, maar beste omschrijving).

Lw-Duckie.jpg

De SA50 vreet in klasse A wel erg veel stroom (ruim 400 watt, ooit las ik ruim 600, maar dat werd later weer niet bevestigd).

Mooi is het predikaat van een gevoel en gevoel is (een) realisme. Daar valt niet over te onderhandelen.

Dus dat zijn DIY Aleph monoblokken? Neem aan uit de stal van Pass Aleph? Indrukwekkende stroomverzorging. Hopelijk weet je kiddo's en pets uit de buurt te houden.

Wordt die behuizing rechts onder ook nog gevuld?

De "plankjes" zijn van collega diy-er "Leeuwarden" en zitten tegenwoordig in een fatsoenlijke kast. De lege kast is een beetje pijnlijk verhaal. Die Aleph is nog steeds niet af.

Het is volgens mij geen schande om het tegen een Aleph af te leggen. Zelfs een standaard Aleph was in zijn klasse al bijna niet te verslaan (op geschikte speakers). De meeste diy versies zijn extra fraai uitgevoerd kwa voeding en onderdelen.

De Alephs behoren inderdaad tot de audio-cult. Lijkt me best wel wat, maar woon boven in een hoekflat op het zuiden en daarin wordt het zomers (dag en nacht) altijd een paar graden warmer dan buiten (dus errug warm als't buiten 30 graden is). Klasse A is dus helaas niet aan de orde.

Is het niet zo dat het ivm Europese CE vereisten steeds moeilijker wordt om klasse A te fabriceren? Weet dat Musical Fidelity er om die reden mee gestopt is. Is dat de reden dat je het zelf gaat proberen?

Milieu technisch zou me het niet verwonderen als klasse A over een paar jaar verleden tijd is (wellicht zelfs verboden). Hoewel men dit nu nog via energieheffingen probeert te regelen.

Gelukkig wordt klasse D steeds beter (Hypex).

Overigens bouw je zoiets natuurlijk in eerste instantie als hobby.

Ik zit ook in een hoekkamer met plat dak, ramen aan 3 kanen, zon scheint van opgang tot ondergang in de kamer. Zomers daalt het niet onder de 27 graden.

Ik heb daarom ook een UcD180 gepland (op dezelfde voeding als de Aleph) als noodversterker. :)

Ik zit ook in een hoekkamer met plat dak, ramen aan 3 kanen, zon scheint van opgang tot ondergang in de kamer. Zomers daalt het niet onder de 27 graden.

Ik heb daarom ook een UcD180 gepland (op dezelfde voeding als de Aleph) als noodversterker. :)

Heb je eindelijk de apparatuur en akoestiek op orde, zou je met flink zomerweer (en zonder noodversterker) op vakantie moeten om thuis niet om te komen van de warmte. :mellow:

Wat houdt (in het kort voor je gemak) klasse D in tov A en B?

Milieu technisch zou me het niet verwonderen als klasse A over een paar jaar verleden tijd is (wellicht zelfs verboden). Hoewel men dit nu nog via energieheffingen probeert te regelen.

Gelukkig wordt klasse D steeds beter (Hypex).

Overigens bouw je zoiets natuurlijk in eerste instantie als hobby.

Heb je eindelijk de apparatuur en akoestiek op orde, zou je met flink zomerweer (en zonder noodversterker) op vakantie moeten om thuis niet om te komen van de warmte. :mellow:

Wat houdt (in het kort voor je gemak) klasse D in tov A en B?

In een klasse D versterker wordt het signaal digitaal versterkt...