Sodejuu Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 In navolging van het topic "popmuziek" kan deze stroming natuurlijk niet achterblijven. Om ook maar een balletje op te gooien is hier de defenitie van Jazz, zoals een kennis van mij het definieert: Jazz is als 5 muzikanten samen tegelijk elk een ander liedje spelen. Ik ben het niet met hem eens, maar ik kan wel begrijpen waar de schoen drukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Leuk Laatst kwam familie op bezoek terwijl "dr hee" van scott henderson op stond, de reactie: "dit is toch geen muziek! verschrikkelijk!!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 In navolging van het topic "popmuziek" kan deze stroming natuurlijk niet achterblijven. Om ook maar een balletje op te gooien is hier de defenitie van Jazz, zoals een kennis van mij het definieert: Jazz is als 5 muzikanten samen tegelijk elk een ander liedje spelen. Ik ben het niet met hem eens, maar ik kan wel begrijpen waar de schoen drukt Haha... Prachtopmerking! Ik vind jazz ook niks, dus er zal wel meer informatie in zitten dan in popmuziek Kan me de opmerking wel voorstellen. Overigens wel knap als je met z'n vijven allemaal een ander liedje kunt spelen op het zelfde moment en op dezelfde plaats... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Leuk Laatst kwam familie op bezoek terwijl "dr hee" van scott henderson op stond, de reactie: "dit is toch geen muziek! verschrikkelijk!!" Dat hoor ik ook zo vaak, tenminste, ik hoorde het vaak, toen ik nog bij m'n ouders woonde. Als ik weer eens Sepultura op had staan of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Jazz is als 5 muzikanten samen tegelijk elk een ander liedje spelen. Dat een vorm van jazz die wel voorkomt ja. Maar het is maar een klein gebiedje van de jazz, jazz is eigenlijk zo breed en veelomvattend ... Die kennis doet zeker ook uitspraken als "Klassiek is nix", het is allemaal Strauss omdat ie dat toevallig eens gehoord heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 In navolging van het topic "popmuziek" kan deze stroming natuurlijk niet achterblijven. Om ook maar een balletje op te gooien is hier de defenitie van Jazz, zoals een kennis van mij het definieert: Jazz is als 5 muzikanten samen tegelijk elk een ander liedje spelen. Ik ben het niet met hem eens, maar ik kan wel begrijpen waar de schoen drukt Ben bang dat je een knuppel in een leeg hok hebt gegooid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik denk dat die definitie niet binnen 15 pagina's boven water is. Oftewel: dit ontaard weer in een oeverloos gezwam. Ik voel nu mijn Okki Nokki al weer. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Ik voel nu mijn Okki Nokki al weer. Hubertinus Lees voor het gebruik eerst de bijsluiter Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 't is wel een uitspraak met humor! Maar ze spelen toch ieder een andere toonladder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 sommige Jazz is een onsamenhangend gepingel... Maar Count Basie, Duke Ellington etc... zijn wel fijn om te horen. Daar zit tenminste een normaal ritme in Qua nieuwe Jazz vind in Jamie Cullum erg goed. Al is dat niet altijd Jazz te noemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Frank Zappa: ,,Jazz is not dead, it just smells funny". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2005 Author Report Share Posted 10 maart 2005 In navolging van het topic "popmuziek" kan deze stroming natuurlijk niet achterblijven. Om ook maar een balletje op te gooien is hier de defenitie van Fusion: Fusion is als 5 muzikanten samen tegelijk elk een ander liedje spelen. Ik ben het met hem eens Net een lp van Casiopea gekocht Zeer creatief vernaggeld . Ik heb een andere benaming voor het "fenomeen" fusion. Ik noem het liftmuziek. Als je in een (duur) hotel in een lift staat, hoor je ook iets dergelijks uit de speakertjes komen. Wat jazz betreft, ook daar zijn stromingen in die ik minder vind. Het experimentele is niet echt aan mij besteed, terwijl ik dat in popmuziek vaak wel leuk vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Binnen het zgn experimentele kom je nogal wat ego gefreak tegen, een soort muzikantenmuziek, heel knap maar na een minuut of anderhalf royaal afdoende. Ooit een concert met als gast een amerikaanse saxofonist bezocht, voor de pauze een eindeloze reeks riedels, haast zonder samenhang, wel heel begaafd, geweldige beheersing van het instrument, eigenlijk van plan na de pauze op te stappen, pakt ie een bas klarinet en gaat voor ons een paar stukjes spelen....................heerlijk........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 het is zo makkelijk alles over 1 kam te scheren er zijn in alle muziekrichtingen wel nummers dat je al nu een paar minuten de LP/CD in twe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 maart 2005 Author Report Share Posted 10 maart 2005 Dat is ook mijn punt. Er zijn ontzettend veel stromingen binnen een stijl en bij jazz wordt er meestal gelijk aan be-bop gedacht en niet aan de andere stijlen. Hetzelfde geldt overigens voor popmuziek. Je kan gewoon niet alles over 1 kam scheren. Binnen een stijl is er altijd wel een stroming die je aanspreekt en als ik dan bijv iets van een andere stroming laat horen, dan zegt ie: "maar dat is leuk, dat kan geen jazz zijn" Ik heb ook van allehande stijlen en stromingen in mijn collectie. Wat je echter vergeefs zult zoeken is latin, duitse volksmuziek en smartlappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Ik heb ook van allehande stijlen en stromingen in mijn collectie. Wat je echter vergeefs zult zoeken is latin, duitse volksmuziek en smartlappen. Latin heb ik ook niet echt iets van wel een paar nummers op een verzamel CD`tje maar geen volle CD`s Maar ik heb wel wat duitstalig niet veel maar toch en smartlappen? geen Nederlandse maar Edith Piaf zingt toch eigenlijk ook smartlappen in het Frans dan natuurlijk en dat vind ik toch wel geweldig. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Als een niet LATIN lover maar wel liefhebber van snelle swingende dansmuziek. Ga toch eens een keertje luisteren naar de artiesten op deze side : http://www.ubiquityrecords.com/cubop_page.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Of probeer het eens met Ruben Blades, een mix tussen latin en pop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Als een niet LATIN lover maar wel liefhebber van snelle swingende dansmuziek.Ga toch eens een keertje luisteren naar de artiesten op deze side : http://www.ubiquityrecords.com/cubop_page.html Ik heb me tot nu nog niet erg verdiept in Latin maar ga dat zeker even doen wellicht heb ik dan binnenkort ook Latin Cd`s in me rek staan Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 sommige Jazz is een onsamenhangend gepingel...Maar Count Basie, Duke Ellington etc... zijn wel fijn om te horen. Daar zit tenminste een normaal ritme in Qua nieuwe Jazz vind in Jamie Cullum erg goed. Al is dat niet altijd Jazz te noemen... Het feit dat jij de samenhang niet kan ontdekken maakt het nog niet onsamenhangend smooth jazz/jamie cullum/norah jones/kenny g = instrumental pop = geen jazz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 smooth jazz/jamie cullum/norah jones/kenny g = instrumental pop = geen jazz Maar dan is Dixiland ook geen Jazz. B.t.w. Jamy is eigenlijk helemaal nix, daar zitten nog veel te duidelijk hoorbaar de puberveren aan. Jazz is toch eigenlijk meer ouwe lullenmuziek voor getergde mannenzielen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 smooth jazz/jamie cullum/norah jones/kenny g = instrumental pop = geen jazz Maar dan is Dixiland ook geen Jazz. B.t.w. Jamy is eigenlijk helemaal nix, daar zitten nog veel te duidelijk hoorbaar de puberveren aan. Jazz is toch eigenlijk meer ouwe lullenmuziek voor getergde mannenzielen Dixieland=VVD bralmuziek=geen Jazz Verder is Jazz natuurlijk net zo divers als popmuziek , en zeker geen ouwelullenmuziek, tenminste niet de muziek die ik draai Ik luister voornamelijk naar de wat avontuurlijker Jazz (hardBop,Free/Avantgarde, Free Improv,Modal) vaak staat daar bij de AMG reviews zoiets bij als "Not for easy to offend ears" of "For open minded listeners only" LOL Ik heb hier Heavy Metal fans gehad die ervoor op de loop gingen omdat ze het niet trokken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Ik heb wel vaker dat mensen, als ze jazz horen bij mij, zeggen dat ze daar erg zenuwachtig van worden. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 Ik heb hier Heavy Metal fans gehad die ervoor op de loop gingen omdat ze het niet trokken Maar das ook ff wat anders als Heavy Metal By the way , waar valt Chuck Mangione presies onder??????????? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 10 maart 2005 Report Share Posted 10 maart 2005 waar valt Chuck Mangione presies onder??????????? Sommigen zeggen jazz, maar ik hou `t op fusion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts