Jump to content

dilemma

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Op het plaatje gaat het wel maar in het echt straalt-ie de opgewektheid uit van een rouwkaart.

Hij staat opgesteld onder de oude kranten, dat kwam nog handig uit ook.

Instelmogelijkheden heeft hij genoeg. Ik was van plan er mee naar Bas te gaan voor een XLR ingang er bij en een andere kast (met de switches aan de achterzijde) maar volgens mij heeft Bas het ontiegelijk druk want hij reageert niet op mail.

De opstelling is wel een beetje kritisch (pikt makkelijk hoogfrequent storing op van de tv bijvoorbeeld en zeker van een draadloze telefoon, ik denk door de kast). Een metalen behuizing schermt beter af vermoed ik.

Ja perspex is wel fraai, maar schermt weinig af. Je zou de binnekant kunnen beplakken met (koper)folie. Weet alleen niet of daar ook zelfklevende vellen van bestaan (wel tape).

Het heeft idd de vorm van een kleine doodskist (voor een cavia ofzo).

:)

Guest Kraus vonBentinck

Dat niet kunnen genieten heb je mij niet horen zeggen; ik geloof alleen niet zo in de superioriteit van vinyl. Zoals je kunt lezen knutsel ik met heel veel plezier wat af aan mijn draaitafel. Waar ik soms wel eens moe van wordt is de schier oneindige weg die er te gaan valt naar alsmaar beter op zoveel verschillende onderdelen van de draaitafel.

Bij een cd-speler zit je veel eerder aan de top dan bij een draaitafel. En men kan lullen wat men wil maar de CD kan gewoon beregoed klinken. Als je dat niet wilt erkennen ben je doof van de vooroordelen.

Om eens wat te noemen waar je je allemaal op kunt storten:

aandrijving van 1 naar 3 motoren; kan ook weer met superieure motoren van Maxon e.d.

de stroomverzorging, snelheidsregeling, synchronisatie

het loopwerk (is bij mij af)

de opstelling ( daar heb ik voor weinig geld veel bereikt, er staat een flink gewicht zwevend op lucht opgesteld)

bekabeling, toonarm, toonarmkabel en verdere interlinks.

phonopre, een hele wereld apart

armen, daarin ben ik voorlopig wel afdoende en zelfs naar tevredenheid voorzien

element, eveneens een hele wereld, wat zeg ik, een universum apart.

daarnaast kun je nog weer een heel scala aan accesoires bij elkaar scharrelen, schablones, digitaal weegschaaltje, naaldreiniging, borsteltjes, libellen, om nog maar te zwijgen over wat je nog allemaal zou kunnen doen met platenwassen.

Sommige onderdelen van wat ik heb genoemd zijn soms zo duur dat alleen zelfbouw nog haalbaar is (zoals bij de motoren en snelheidsregeling voor meerdere motoren) en dat leidt wel eens tot zuchten en steunen. In dat licht moet je wat ik heb gezegd lezen.

Guest Kraus vonBentinck

Gedeeltelijk heb je gelijk maar je kunt het ook omdraaien, de CD speler klinkt goed en de draaitafel heeft moeite om die bij te houden :D

Dan is de rest van de set dus nog niet zo slecht.

In andere postings heb ik altijd vrij consequent de magische kwaliteiten van vinyl ontkend; ik ben een vinylliefhebber die niet zozeer overtuigd is van de superioriteit van het zwarte goud. Ik heb inmiddels wel wat luisterervaring bij anderen opgedaan en prima sets gehoord zonder draaitafel.

Dat de draaitafel bij mij beter klinkt dan de cd-speler is overigens wel het geval maar je moet wel blijven opletten; in mijn ruimte is bij goede platen het "plaatje" echt wel beter qua diepte en klank maar flauwekul als de CD is niet om aan te horen daar geloof ik niet in.

Ik moet het niet doen maar ik twijfelde kort geleden over het inruilen van mijn kleine Chario's voor Thiel CS 2.4. Dat is ongetwijfeld de betere speaker maar toch niet geschikt voor de ruimte die ik voor mijn installatie mij heb toebedeeld.

Als ik dan denk dat ik voor een ongeveer gelijk bedrag als de upgrade van speakers een nieuw element zou kunnen kopen dan denk ik wel eens wat heeft er nou meer rendement? Een logische gedachte.

Ik geloof ook niet in die overdreven wonderen die soms door bepaalde componenten worden verricht. Een upgrade van het element van

Als je er vanuit gaat dat een fabrikant het beste met z'n klanten voor heeft zou hij zijn platenspelers uitrusten met een betere arm, in plaats van allerlei upgrades aan te bieden waarvan het effect in elk geval op een veel lager niveau ligt.

Hier doet zich echter het probleem voor dat hij hieraan veel minder overhoudt.

Extra motoren, doppia's, zwaardere plateau's, betere voedingen, hebben vaak niet het effect dat wordt voorgespiegeld, terwijl een betere arm/element combinatie een speler kan doen zingen................

kijkend naar de bedragen die met de upgrades van het loopwerk gemoeid zijn, rijzen de haren mij ten berge.......

Bij het upgraden van een platenspeler lijkt mij de weg via arm/element en phonotrap de eerst aangewezen route..................

:huh:

Beste Jitze,

De Route die jij aangeeft staat bij bijna alle fabrikanten volgens mij hoog in het vaandel.

Maar op het moment dat je een mooie kombinatie hebt , loopwerk/arm/element/phonopre,dan heb je bij sommige fabrikanten de mogelijkheid om nog verder te gaan.

Het is natuurlijk aan jezelf om deze volgorde te veranderen.

Bovendien is het natuurlijk ook hobby, onze hobby.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik zie dit toch enigszins anders, overigens geldt dit verhaal gelukkig niet voor elke platenspeler fabrikant, er zijn er ook die wel geloven in hun basisproduct.

Het zou toch al te gek zijn als je een auto koopt, voor zeker de helft van de oorspronkleijke aanschafprijs moet upgraden en dat ie dan nog steeds op een hopeloos setje banden en schokbrekers staat.......................

Ik zie dit toch enigszins anders,

................................................................................

..........

Hoe zie jij het dan ?

................................................................................

.........

overigens geldt dit verhaal gelukkig niet voor elke platenspeler fabrikant, er zijn er ook die wel geloven in hun basisproduct.

Het zou toch al te gek zijn als je een auto koopt, voor zeker de helft van de oorspronkleijke aanschafprijs moet upgraden en dat ie dan nog steeds op een hopeloos setje banden en schokbrekers staat.......................

.................................................................................

.................

En hoe is het dan , als ''jou'' auto al helemaal in orde is dus uitstekende schokbrekens en dito banden.

Mag je jou auto dan niet meer opwaarderen (tunen) bv M serie van BMW ?

:huh::confused:

MvG,

Haudio

Mag je jou auto dan niet meer opwaarderen (tunen) bv M serie van BMW ?

Natuurlijk mag je dat, maar kom me niet vertellen dattie 't nu zo vreselijk lekker doet in de file, dit soort hobby heeft meer met imponeer gedrag te maken, is derhalve redelijk nutteloos......................in mijn optiek.

Guest Kraus vonBentinck

Misschien heb ik zelf wel de toon gezet maar af + toe vind ik de commentaren toch wat omsportief t.a.v. Transotor. Ik meen niet dat zij doortrapter kapitalistisch opereren dan andere fabrikanten.

Doel van de onderneming is altijd de continu

Hai Kraus,

Ik heb zelf ook een mooie draaitafel die me natuurlijk (te) veel heeft gekost. Ik vind het niet erg, want ik vind het ook wel leuk om zo'n ding te hebben en het is een "investment for life". Strikt rationeel heb je zo'n draaitafel niet nodig om alles uit de plaat te halen.Waar ik voorzichtig mee ben, is met upgraden want dan betaal je vaak dubbel. Zeker als je als je 5000 platen hebt, koop dan dat element. Wel zou ik het eerst uitproberen.

Overigens vond ik dat verhaal over die tweede arm toch wel vreemd. Dat betekent dat het bedrijf zoiets niet zelf uitprobeert en dat is slecht.

Carl

Hai Kraus,

Ik heb zelf ook een mooie draaitafel die me natuurlijk (te) veel heeft gekost. Ik vind het niet erg, want ik vind het ook wel leuk om zo'n ding te hebben en het is een "investment for life". Strikt rationeel heb je zo'n draaitafel niet nodig om alles uit de plaat te halen.Waar ik voorzichtig mee ben, is met upgraden want dan betaal je vaak dubbel. Zeker als je als je 5000 platen hebt, koop dan dat element. Wel zou ik het eerst uitproberen.

Overigens vond ik dat verhaal over die tweede arm toch wel vreemd. Dat betekent dat het bedrijf zoiets niet zelf uitprobeert en dat is slecht.

Carl

Beste Carl,

Ook ik heb een draaitafel die (te) veel geld heeft gekost : ) en ik ben er erg blij mee.

Het is veel erger , ik heb er 2 en van mijn vrouw mag ik er niet meer dan 3 aanschaffen.

Alle vorige draaitafels heb ik dus weer weg moeten doen, maar daar genieten nu evenzoveel mensen van .

Het is trouwens mijn schuld dat de fabrikant niet de kans heeft gekregen om het uit te proberen, want de mogelijkheid was er wel maar ze hadden het nog nooit gemaakt, die van mij was de eerste, maar ze geloofden niet dat het niet klopte , niet zo erg , het is wel opgelost, maar....................................mijn schuld dus .

Dit probleem heb je alleen met SME armen en dan ook alleen op een Fat Bob S , aan de linker kant , tja dat kennen ze gewoon niet.

Ook ik zou een ander element aanschaffen bij de kombinatie die Kraus nu heeft, maar misschien doetr hij het wel expres, dat heb ik ook vaak gedaan ,eerst de dingen die je later niet meer doet , dan heb je dat alvast.

Dan de dingen die je toch wel moet hebben zoala een ''meer'' dan goed element.

MvG,

Haudio

overigens geldt dit verhaal gelukkig niet voor elke platenspeler fabrikant, er zijn er ook die wel geloven in hun basisproduct.

Daarom ben ik overgestapt naar nottingham analogue, geen toeters en bellen, en in een keer goed. :D

DEPETER :cool2:

Ik ben een regelmatige bezoeker van hifishows en vind Nottingham nu echt een merk dat mooi klinkt en in mijn ogen nu juist omdat het in staat is emotie over te brengen. Dat is toch eigenlijk de passie van de muziek en ik hoor daar over het algemeen nog steeds te weinig mensen over praten.

Daarom ben ik overgestapt naar nottingham analogue, geen toeters en bellen, en in een keer goed. :D

Ik ben een regelmatige bezoeker van hifishows en vind Nottingham nu echt een merk dat mooi klinkt en in mijn ogen nu juist omdat het in staat is emotie over te brengen. Dat is toch eigenlijk de passie van de muziek en ik hoor daar over het algemeen nog steeds te weinig mensen over praten.

Beste Karma,

Nothingham maakt hele mooie draaitafels om te zien, en ook om naar te luisteren er is helemaal niets mis mee.

Ook Nothingham kan worden opgewaardeerd met bv een betere arm van hetzelfde merk, of ook van andere merken is dat mogelijk als je dat zou willen.

Het zijn zeer muzikale draaitafels , die heel mooi rustig klinken.

MvG,

Haudio

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Lourens,

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik zelden of nooit cd's draai ;) maar als ik het draai valt het me bijna altijd weer mee. Een draaitafel is geen absolute must.

Dat ene lullige motortje is trouwens ruim voldoende voor de draaitafel maar een tweede vind ik toch prettig; de start is makkelijker (volkomen onbelangrijk overigens) en de gelijkloop is een fractie beter. Dat is minimaal hoorbaar, bij lang aangehouden lage strijk- of blaasinstrumenten bijv.

Ik heb al besloten om in ieder geval een snelheidsregeling aan te schaffen (Netzteil Fein) en beschouw het als een uitdaging om het voor elkaar te krijgen de Fat Bob met twee armen aan te laten drijven door drie motoren. Eigenlijk kan dat niet omdat er door de beide bases geen ruimte is voor een motor links

Voor wat betreft het upgraden is het mi van groot belang dat je tevoren weet in te schatten wat je denkt te breiken, een loopwerk upgraden terwijl arm en element nog een berg aandacht zouden verdienen, lijkt mij beslist niet de goede weg.

Je zult geen optimaal rendement hebben van zulk een ingreep, denk om even terug te komen op een opmerking die Kraus maakte over de ACE, van hieruit verder gaan levert beslist meer op dan je kunt bevroeden.

Overigens is mijn avontuur met m'n platenspeler eigenlijk heel weinig spectaculair geweest, het loopwerkje is van 1984, hier is in het geheel niets aan gewijzigd, arm en element zijn gekozen na onvoorstelbaar veel lees en zoekwerk, waarbij ik de commerciele audio tijdschriften vooral links heb laten liggen.

In het algemeen ben ik op zoek geweest naar beschrijvingen van muziek liefhebbers, een heel aardige site - met een enorm overzicht - is high-endaudio.com van Arthur Salvetore.

In de loop der tijd is het element wel vervangen, gewoon omdat dat het beter bleek te kunnen, natuurlijk is het niet zo dat in vergelijking met het oude element de verschillen gigantisch groot zijn, echter de reductie van het achtergrondgeluid - plaatruis - was dermate dat ik er zonder meer voor gevallen ben, dit effect draagt beslist bij aan het luisterplezier.

Zoeken naar een goede weergever met bijbehorende versterking is eigenlijk veel ingewikkelder geweest, heeft veel meer tijd en inspanning gevergd, hiervoor heb ik inderdaad enorm veel verschillende dozen in huis gehad.

Alhoewel de weergevers op zich redelijk snel gevonden zijn, echter het modificeren is een redelijk lange weg geweest, het heeft vreselijk veel tijd en moeite gekost om te bepalen welke componenten het voor mij zouden doen................

Al met al is het een goede zaak bij het upgraden de tijd te nemen, na te denken en ervaringen van meerdere gebruikers naast elkander te leggen, in dit verband lijken recensies in - commerciele - audio tijdschriften me niet de geeigende bronnen.

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. :rolleyes:

DEPETER.

Hai Haudio,

Mijn vrouw kan die van jou wel begrijpen. Ze vindt dat mijn hobbies veel te veel plaats innemen. Gelukkig hebben we in het kader van een uitwisseling tussen scholen een Italiaanse lerares in huis. Die zou me wel twee weken mee naar huis willen nemen om haar man op te voeden. Ze vind het geweldig dat ik nog iets in huis doe. Gelukkig heb ik dus ook iets goeds. Ik denk dat ik er nu maar een platenspeler bijkoop (grapje) nu de kans schoon is.

Carl

PS welke platenspelers heb je zelf, ik denk een Thorens subchasis en een Fat Bob.

Guest Kraus vonBentinck

volgens mij heeft Henk een super seven met een hele mooie & bijzondere eenmalige JA op een Lehman Silver Cube.

Wie dicht bij het vuur zit heeft altijd lekker warme handen :D

effe spieke levert op geen super 7 maar Orfeo (is ook nog mooier)

@Jitze

I

Hai Haudio,

Carl

PS welke platenspelers heb je zelf, ik denk een Thorens subchasis en een Fat Bob.

Beste Carl,

Je bent er heel dicht bij, tja maar er is er altijd 1 die er dichter bij zit :D;)

Ik was van plan om een Fat Bob S Ref. met TR 3500 aan te schaffen een gedeelte ervan had ik al in huis, nog erger het was al besteld, het duurde alleen erg lang, toen kwam er een Transrotor Orfeo langsfietsen en tja nu met een TR 3500 arm en een hele speciale JA element met een behuizing van koolstof daar omheen cobolt en om het af te maken goud, ik durf het haast niet te zeggen een cantilever van diamant, daarachter een Lehmann Silver Cube.

Ook een Thorens TD 2001 met Koetsu Urusi Tsugaru, daarachter een Roksan phono pre.

Nu sinds kort een Oracle Delphi Mk lll met een SME series V die ik na perfect instellen voorzie van de Koetsu Urusi Tsugaru, de veren van de Oracle Delphi is nog een hele klus om het zaakje naar alle kanten op 1/10 mm nauwkeurig in te stellen.

En ik hoop nog een beetje op een Thorens Prestige, in welke configuratie dat weet ik nog niet.

Verder komt er nog in de toekomst een Bleunote turntable welk type daar lig ik nog even wakker van maar wel met een 1 punter.

Je ziet mijn jeugddromen probeer ik waar te maken, ik lijk wel een verzamelaar.

Ook qua aantal klopt het dan niet meer en ruzie wil ik niet hebben om een draaitafel, dus de Thorens TD 2001 moet weg, en dan................................???

Dat depends on the Prestige....

MvG,

Haudio