vieniel Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 compleet verkeerd gegokt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Wat een hobby he. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Haudio, TD 2001 te koop??? Je hebt mijn mailadres.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Wat een hobby he. Carl Eigenlijk zou je moeten stellen, wat een hobby's h Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Hallo Kraus, De phono trap is wel mooi om te zien(kwestie van smaak trouwens). Hij is niet uitgebreid instelbaar, want bij de gain zit een gat van 16 naar (als ik mij niet vergis)30 dB. Dus als je pech hebt, klinkt het als een pudding of als een muur van beton. (hangt van de output van je element af). Of ie brom e.d. oppikt weet ik niet want bij allerlei andere phonotrappen had ik ook brom, behalve bij de Ultimate van JK Acoustics, maar toen had ik een ander element (Grado)en sinds ik een Allaerts heb is het niets dan ellende met brommen. Of het aan de bekabeling ligt, de kat van de buurvrouw of de stand van de sterren; Joost mag het weten. Soms had ik ook wel eens het idee, al die rommel de deur uit en gewoon een knappe cd speler. Die kan je op zijn kop in de boom hangen en dan klint ie nog goed. Inmiddels bromt het alleen nog als ik mijn arm vastpak(nou ja brom, alsof er een Starfighter overkomt) en heb ik af en toe bzz...bzzz...bzz geluiden op mijn speakers (tamelijk luid: F16 geluid zonder naverbranders) maar dit kan aan een radioamateur om de hoek liggen. Kortom, draaitafels kunnen een real pain in the ass zijn, maar als alles mee zit klinkt het nu fantastisch en wil ik er toch niet meer van af. In jouw geval is het natuurlijk zo dat het ook groots zou moeten klinken, maar een Fat Bob is natuurlijk ook een draaitafel van niks. Een bonk dood ijzer dat rondjes draait, meer niet. Transrotor is perfect om boterhammen met pindakaas op te smeren maar muziek komt er niet uit. I.pv. een ander element zou je een andere draaitafel moeten kopen. Al een paar keer een Simon York te koop zien staan en als je iets echt moois wilt moet je op zoek gaan naar een tweede hands Avid. Cd's leggen dan het loodje. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 In jouw geval is het natuurlijk zo dat het ook groots zou moeten klinken, maar een Fat Bob is natuurlijk ook een draaitafel van niks. Een bonk dood ijzer dat rondjes draait, meer niet. Transrotor is perfect om boterhammen met pindakaas op te smeren maar muziek komt er niet uit. I.pv. een ander element zou je een andere draaitafel moeten kopen. Al een paar keer een Simon York te koop zien staan en als je iets echt moois wilt moet je op zoek gaan naar een tweede hands Avid. Cd's leggen dan het loodje.Jos Pindakaas zijn ze gek op in Friesland heb ik wel eens gehoord Jammer dat een loopwerk eigenlijk helemaal niet of nauwelijks klinkt of het nou NA, Yorke of Transrotor is. Ben je er zelf al een beetje uit met de Niburu/JA combi? En ach, het blijft tobben, maar er zit muziek in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Kraus, Het loopwerk maakt alle verschil. Meer dan een element of een arm. Anders zou je net zo goed een Goudse kaas karrewiel in de rondte kunnen draaien. De Nibiru is teruggegaan. Bleek niet compatibel met de Allaerts, net als de JK Acoustics. Soms denk ik wel eens dat ik beter een MM element had kunnen houden. Ik zit nu zonder versterker, als ik er weer een heb moet je maar eens komen luisteren. Het kan wel. Ook met een'eenvoudige phonotrap'. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ha Jos, Ik ga er bij mijn gepruts van uit dat het loopwerk niets kan verbeteren maar wel veel kan verpesten. Absolute gelijkloop, stabiel draaien in een volkomen horizontaal vlak en een ideale trillingsvrije opstelling, dat is alles. Elke invloed op het functioneren van arm & element uitsluiten, meer hoeft het toch niet te doen? Toch genoeg werk om wel even bezig te zijn en er zijn loopwerken waarbij het water naar de zee dragen is. Het is alleen soms moeilijk als je teveel tegelijk wil. Luisterevaringen bij anderen zijn altijd het meest leerzaam en ook nog eens gratis. Dus als de gelegenheid zich eens voordoet.... Wat onmogelijk is, is tenslotte nog nooit gebeurd Wat gebruik je nu dan met JA? Vraag anders eens aan Jitze, die is of was meen ik bezig met een (ontwerp voor) een phonotrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Afvoeren van energie schijnt ook belangrijk te zijn. Een massaloopwerk doet dit via demping en een verend ontwerp via 'dissipation' (klopt dat , henk?). De een zegt dat acryl nergens naar klinkt en de ander zegt...Acryl kan doods klinken is mijn ervaring. Ik gebruik dezelfde phonotrap als jij en jij gebruikt degene die ik eerst thuis had. Dat was een stommigheid van mij waar ik leergels voor betaald heb en terecht. Ik schaam me er nog voor. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ik gebruik dezelfde phonotrap als jij en jij gebruikt degene die ik eerst thuis had. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Beste Jos, Ik ben trouwens wel benieuwd naar de vele ervaringen die mensen hear zouden moeten hebben met de beroemde JA elementen. Ik heb ze diverse malen bij Henk in de zaak gehoord en was natuurlijk wel onder de indruk. Toch aarzel ik daar over. Heel veel detail, soepel, evenwichtig maar ik vond het een beetje ontbreken aan karakter, wel in de goede zin van het woord overigens. Iemand anders omschreef het eens als volgt: de JA doet alles wat het moet doen, zonder dat het opvalt. Op termijn misschien inderdaad wel het beste wat je zou kunnen wensen. By Jitze een mooie Zyx gehoord, superlevendig en muzikaal. In prijs vergelijkbaar met een JA en deelde ook een andere zeer prettige eigenschap met de JA: maskeert een beetje de onvermijdelijke spetjes en kleine tikjes van stof in de groeven. Bij Jitze wist ik alleen niet of die levendigheid nou vooral uit de Zyx of uit de rest van de combinatie kwam Als ik de beschrijvingen lees dan spreken me de recensies van vooral Lyra en ook Benz en Zyx me het meest aan en van wat ik zelf gehoord heb Grado, Goldring en Ortofon het minst. Mij allemaal iets te glad, zijig. Ik wil toch graag wat vitaliteit. Toch ben ik heel benieuwd of iemand bijvoorbeeld wel eens er voor is gaan zitten om te kiezen tussen een JA, een mooie Lyra of Benz en waarom hij (of nog liever zij ) voor het een of ander heeft gekozen Als jij of een ander zich geroepen voelt, er zijn tenslotte redelijk wat JA bezitters, dan ben ik in ieder geval zeer nieuwsgierig naar de bevindingen of de redenen voor de keuze. Ik denk zelfs te weten dat er op het forum iemand is die een mooie Lyra op de plank heeft liggen en draait met een JA. Hoe kom je tot zo'n beslissing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Hoi Kraus, Ik heb wel een Lyra op de plank liggen maar geen J.A. aan de arm hangen. Maar ik moet zeggen dat ik de Lyra (Lydian) nog steeds een schitterend mooi element vindt. En mocht m'n huidige elementje de geest geven dan plaats ik em met plezier terug.(dwz voor een paar weken). En dan je vraag waarom de Lyra op de plank, simpel , het kan allemaal nog extremer. Meer Dynamiek,snelheid, detail, imaging Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ben ik natuurlijk bijzonder benieuwd welk kanon je dan in stelling brengt Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Een honing zuigertje. Oftewel een colibri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Je moet een hifi-systeem als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Ik doe het zelf ook wel eens hoor, een autovoorbeeld geven als je eigenlijk niets zinnigs weet te zeggen. Speakers kies je op de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Beste Kraus, Mooie avatar heb je! En hoe treffend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Deze struisvogel steekt zijn kop in de krant, zouden meer mensen eens wat vaker moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2005 Report Share Posted 17 maart 2005 Beste Kraus, [terzijde]Hangt er wel van af w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Ik doe het zelf ook wel eens hoor, een autovoorbeeld geven als je eigenlijk niets zinnigs weet te zeggen. Heb ooit eens bijna slaande ruzie gehad in een gesprek over geluidsweergave, bleken we voor hetzelfde fenomeen een andere benaming te hebben gekozen, m'n gesprekspartner redeneerde vanuit de weergave apparatuur, met de bijbehorende terminologie, terwijl ik het vanuit het muziekinstrument benaderde, dit heeft enkele uren verhitte diskussie gekost, waarbij een aantal keren zijsporen - als bijv vergelijking met een auto - zijn bewandeld, uiteindelijk heeft dit geleid tot het inzicht dat we op hetzelfde spoor zaten. Het is heel erg lastig om over geluid te praten, in de eerste plaats beleeft een ieder dit nogal op een eigen wijze, terwijl ook de gekozen terminologie vaak behoorlijk verwarrend is, lees maar eens recensies, hoe wolliger het taalgebruik hoe minder relevant het verhaal vaak is. Een doodenkele keer weet een recensent in een paar woorden te schetsen wat hij/zij meemaakt, gek genoeg heb je dan geen enkele uitleg meer nodig................. In het algemeen echter zijn vergelijkingen en beeldspraak zeker nuttig....................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Speakers kies je op de ruimte. Dit is een uitspraak die op heel wat manieren kan worden uitgelegd of begrepen, heel vaak wordt er echter volstrekt verkeerd mee omgegaan, zie alleen maar de enorme hoeveelheid topics over acoustische problemen. Zelf heb ik een setje speakers dat niet zo heel erg groot is en door velen wordt dan ook geroepen dat ze vooral in een kleinere ruimte tot hun recht komen, in de praktijk blijkt echter dat je er een behoorlijke zaal mee kunt bespelen. Van de grote familieleden - de Klipsch Hoorn - wordt dan weer aangenomen dat je een enorme ruimte zou moeten hebben, ook dit blijkt niet juist te zijn, in een kamerrtje van plm 20 vierkante meter blijken dezen ook muziek te kunnen maken, zonder enig acoustisch probleem. Ik denk dat het beter is uit te gaan van hoe een speaker de ruimte aanspreekt, dit heeft dan mi vooral te maken met hoe er wordt omgegaan met het laag, hoe droger, sneller zo u wilt, dit is, hoe gemakkelijker een speaker in een ruimte is in te passen. Zoals spido ook al aangeeft is er dan in elk geval een redelijke woofer noodzakelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Hai Jitze, Dat mensen hifi voor de status kopen klopt zeker niet (altijd?). De meeste mensen verklaren me voor gek met al die rotzooi in de kamer, hoewel ze de Oracle over het algemeen wel indrukwekkend vinden om te zien. Een enkele liefhebber reageert in de trend van "het klinkt fantastisch als je het geld er voor over hebt moet je het vooral doen". Hai anderen, Overigens bevreemdt me de klankbeschrijving van de JA. Mijn dealer heeft zelf een Benz LP en een JA. Hij beschrijft de JA als gloedvol in vergelijking met de Benz. Haudio wat is je mening? Praktisch gezien lijkt me de Silver Kube een mooie phonotrap voor de JA, veel gain en veel instelmogelijkheden, helaas 2700 euro geloof ik. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Hai Jitze, Dat mensen hifi voor de status kopen klopt zeker niet (altijd?). De meeste mensen verklaren me voor gek met al die rotzooi in de kamer, hoewel ze de Oracle over het algemeen wel indrukwekkend vinden om te zien. Een enkele liefhebber reageert in de trend van "het klinkt fantastisch als je het geld er voor over hebt moet je het vooral doen". Halo Carl, dit is nu niet helemaal hetgeen ik bedoel, ook al is het verschijnsel dat zeker voorkomt, bij het bepalen van te nemen stappen in de ontwikkeling van een weergave systeem lijkt het mij vooral zinnig te bedenken waarom je dezen wenst te nemen. Hierbij zouden geen andere overwegingen dan de kwaliteit van de weergave een rol moeten spelen. Waarbij dan ook de totale lijn in ogenschouw dient te worden genomen. echter vaak worden beslissingen genomen op grond van uitsluitend informatie over een bepaald onderdeel, terwijl het effect wordt bepaald door de complete installatie die je hebt staan. Om maar weer eens een open deur in te trappen, heeft het weinig zin om een element in je platenspeler te hangen dat een enorm hoge resolutie heeft, als je weergevers dit toch niet kunnen laten horen. dit is waarschijnlijk ook de reden waarom er bijzonder uiteenlopende gebruikers reviews over bepaalde componenten te vinden zijn. Niet iedereen kan hetzelfde waarnemen, omdat elk component of verbindingsdraadje een positieve - of negatieve invloed op het resultaat kan hebben. Elke installatie laat dus iets anders horen................. Allemaal verschillende mogelijkheden dus, in mijn zoektocht naar werkelijkheid probeer ik voortdurend de zwakke plekken te vinden, alles wat goed gaat is niet echt interessant, alleen maar lekker, oplossingen vinden voor de pijnpuntjes, de momenten dat het fout gaat, zijn van grote betekenis. op grond hiervan zou je een stapje voorwaarts kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 By Jitze een mooie Zyx gehoord, superlevendig en muzikaal. In prijs vergelijkbaar met een JA en deelde ook een andere zeer prettige eigenschap met de JA: maskeert een beetje de onvermijdelijke spetjes en kleine tikjes van stof in de groeven.Bij Jitze wist ik alleen niet of die levendigheid nou vooral uit de Zyx of uit de rest van de combinatie kwam Hier heb ik even overheen gelezen, maskeren lijkt mij een term die hier absoluut niet op z'n plek is, dit zou betekenen dat de ruis in een anderssoortig verschijnsel zou verzuipen. De ruis wordt door de naaldvorm gewoon niet opgewekt................... hij loopt gewoon stiller door de groef. en natuurlijk is de weergave volstrekt afhankelijk van elk component in de keten, alles moet meewerken................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 maart 2005 Report Share Posted 18 maart 2005 Ha Jos, Ik ga er bij mijn gepruts van uit dat het loopwerk niets kan verbeteren maar wel veel kan verpesten. Absolute gelijkloop, stabiel draaien in een volkomen horizontaal vlak en een ideale trillingsvrije opstelling, dat is alles. Elke invloed op het functioneren van arm & element uitsluiten, meer hoeft het toch niet te doen? Toch genoeg werk om wel even bezig te zijn en er zijn loopwerken waarbij het water naar de zee dragen is. Het is alleen soms moeilijk als je teveel tegelijk wil. Luisterevaringen bij anderen zijn altijd het meest leerzaam en ook nog eens gratis. Dus als de gelegenheid zich eens voordoet.... Wat onmogelijk is, is tenslotte nog nooit gebeurd Wat gebruik je nu dan met JA? Vraag anders eens aan Jitze, die is of was meen ik bezig met een (ontwerp voor) een phonotrap. Laat hier eens je gedachten over gaan: Instelbaar draaitafel plateau Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts